fusion 360 rotatietafel

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

fusion 360 rotatietafel

Bericht door Breaker »

Ik wil een simpele rotatietafel in elkaar te knutselen om objecten te fotograferen of filmen. Dit op basis van een arduino met stappenmotor. De software is klaar. De elektronica draait maar moet nog in een kastje gepropt worden.

Voor het mechanische gedeelte liggen de nodige onderdelen klaar maar die zouden zo compact mogelijk moeten passen. Daarom wil ik een 3D aanpak volgen met Fusion 360. Daar ben ik vorige week mee begonnen en op zich lukt het aardig. Alles kan getekend, geschoven en netjes pas gemaakt worden. Met animatie en CAM nog wel flink aan het stoeien maar het begin is er:
12641
12642

Allemaal al heel bruikbaar ook al is het detail in de tekening nog laag: geen schroefdraad, geen tanden op de pulleys, lagers zijn schijven met een gat, enz. Ik zou dus graag wat meer detail aanbrengen in de tekening maar ik loop op sommige zaken vast, daarom wat hulp gevraagd...

Eerste wat ik wil doen is een bolkop inbusboutje. Ik heb drie verschillende manieren bedacht:
12645
a. Sphere maken met een grote diameter, een paar mm onder de top delen en onderste gedeelte weggooien -> Alles na de sphere maken lukt me niet, krijg geen plane in het juiste vlak of niet op de goede positie.
b. Een halfrond segment maken met lijnen en roteren -> Kan het vlak selecteren maar krijg het niet om de Y-as geroteerd.
c. Een recht boutje maken en de kop afronden -> Lukt niet om de juiste ronding te krijgen met een drie punts circel in het Y vlak.

Wat is de beste werkende manier?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door DaBit »

Van dat bolkop-boutje zou ik de halve buitencontour tekenen, en dan daar met 'revolve' een solid van maken. Schroefdraad en binnenzeskant naar keuze toevoegen.

Nog makkelijker is er eentje uitzoeken uit de catalogus van McMaster of parts4cad (Insert->...)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door Dingenman »

Bij jouw b-optie moet je een kwart cirkelsegment maken (niet een half), die kun je wel roteren over de as.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door Breaker »

Het magische woord is revolve.
't Is me nu gelukt met de buitencontour zelf of met het gele profile daarbinnen. Draad is ook gelukt.
12648

Een makkie dus... als je het weet. Dank!

Een bibliotheek zou wel makkelijk zijn, ga ik naar kijken.
Voor de lagers heb ik een video gevonden, daar ga ik alleen aan beginnen als ik tijd over heb :oops: Of bestaan daar ook iets kant-en-klaar voor?

Het profiel van de riem/pulleys is XL037 en heb ik gevonden. Nu wil ik ook graag de pulleys met een riem erom tekenen. Is dat makkelijk te tekenen of is er een voorbeeld hoe dat te doen?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door DaBit »

Lagers staan er ook genoeg in die catalogi, en anders wel op 3dcontentcentral, traceparts, etc.

Dat met die riem zou ik niet weten. Een vorm extruderen of herhalen langs een pad zal wel lukken, maar er is vast een handigere methode.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door assink »

traceparts is de oplossing inderdaad, ook voor die boutjes.
Hoewel het een leuke oefening is.
Op traceparts kun je het din nummer intikken, en vaak vind je meteen wat je nodig bent.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door Breaker »

Het profiel van een schakel getekend en een extrude is geen probleem, dan krijg ik één schakel. Maar het kopiëren in de dwarsrichting krijg ik niet voor elkaar met een extrude of sweep (lijkt alleen te werken in de richting van het profiel). Heb verschillende mogelijkheden geprobeerd, langs een surface en spline of contour, met het profiel van de schakel en een extrude op hoogte van de schakel. Maar bij iedere optie blijft ok grijs. Wat kan ik anders doen...?

12649
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door Dingenman »

Je kunt even kijken naar de volgende video van NYCCNC, is een leuk Youtube-kanaal (wel behoorlijk gesponsord door Tormach) maar hij heeft veel Fusion 360 filmpjes gemaakt en ze zijn (/cq. ik vind) ze erg verhelderend.

Deze gaat over chains:

https://www.youtube.com/watch?v=pfu5AbAEHYI
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door Breaker »

Filmpje was zeker nuttig, voor een belt niet echt een goede aanpak en erg bewerkelijk om al die schakeltjes aan elkaar te zetten met joints. Een Inventor filmpje gebruikt circular/rectangular pattern, dat is voor snel tekenwerk wel beter bruikbaar. Daar ga ik nog even verder naar kijken.
12676

Voor het model nog wel lagers gevonden en ook een xl-belt, maar die is statisch en het is me niet gelukt deze om de pullies te plooien. Dus is het voorlopig een gewone simpele riem geworden.
12677

Wil ook nog eens kijken naar parametrische vormen voor de pullies, maar eerst zou ik graag wat bruikbare g-code uit de cam willen krijgen, dus dat is het volgende stap.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 147
Lid geworden op: 14 mar 2009 15:07
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door Mr.Q »

Met een beetje oefenen moet een ketting ook wel lukken:
Afbeelding
(dit is overigens SolidWorks)

Greetz, Q
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door Breaker »

Het betere werk, en dat kost vast meer moeite dan een beetje oefenen... :shock:
Moet zeggen dat ik ook al best tevreden ben, de resultaten zijn al bruikbaar en dat was het doel, maar het kan altijd beter en mooier. Zal het stapje voor stapje moeten doen. Die kasseien zijn al wel gelukt :lol:
12683
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door Rob65 »

ZIet er goed uit, mooi detail niveau.

Die schroefdraad - is dat een spiral-cut? Dat soort bewerkingen kost bij het renderen uiteindelijk best veel tijd. Als je dan straks een constructie met -tig boutjes hebt (waarvan de schroefdraad uiteindelijk vaak toch niet te zien is) dan is dit veel verloren render tijd. Ik heb mijn bouten zonder schroefdraad getekend.

Standaard modellen van leveranciers zijn mooi, maar ik heb gekozen voor het zelf tekenen (lang geleden) en er een parametrisch model van te maken. Nu heb ik 1 DIN912 M4 bout met de beschikbare lengtes als configuratie opties, pas ik dan ergens plaatdiktes in mijn model aan dan is het aanpassen van de lengte een kwestie van het kiezen van een andere configuratie. Maar ik gebruik SolidWorks, ik weet niet of dit ook met Fusion kan - vast wel.

Net als bij het schroefdraad kan je je afvragen of die tandriem zo belangrijk is - mag het een gladde riem zijn dan scheelt je dat een hoop denk/teken/render-werk. Ik teken de riem er zelf vaak alleen in als ik die echt nodig heb voor b.v. een product redering voor een klant (dus als het zichtbaar is in de constructie) of als ik zeker wil weten of de riem overal vrij loopt.

Mijn tijd is beperkt en die probeer ik dan ook zo efficient mogelijk in te zetten. Motoren, lagers, bouten, moeren en andere standaard onderdelen werk ik vaak uit tot een goed (liefst parametrisch) model. Onderdelen voor het product zelf teken ik zover het zinvol is - voor productie of rendering.

Dus als je veel met tandriemen werkt zou je b.v. een standaard riem kunnen tekenen waarbij je parametrisch het aantal tanden van de riem en de poelies in kan stellen. Die kopieer je dan in je project, je past de parameters aan en je ziet meteen of het past.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door Breaker »

Rob65 schreef:Net als bij het schroefdraad kan je je afvragen of die tandriem zo belangrijk is - mag het een gladde riem zijn dan scheelt je dat een hoop denk/teken/render-werk. Ik teken de riem er zelf vaak alleen in als ik die echt nodig heb voor b.v. een product redering voor een klant (dus als het zichtbaar is in de constructie) of als ik zeker wil weten of de riem overal vrij loopt.
Helemaal mee eens, en daar ben ik ook aangekomen. Verbeteren is nu voornamelijk om er iets van te leren en wat frustatie te voorkomen als ik de volgende keer wel echt zoiets wil tekenen, of dan zijn in ieder geval de mogelijkheden/beperking al duidelijker. Het is nog geen verloren tijd. Youtube of een boek helpen veel maar zelf voor elkaar krijgen is het toch net even anders: Een kwestie van doen.
Rob65 schreef:Die schroefdraad - is dat een spiral-cut?
Sorry dat ik teleur moet stellen, die schroefdraad en lengte zijn standaard te gebruiken :oops:
1268512686
Zo'n riem is andere koek, maar ik geef het nog niet op...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door Breaker »

Dit was een goede hulp:


Verschillende pogingen nodig gehad om in de buurt te komen van een tandriemwiel en het is nog niet perfect maar ik begin een redelijk idee te krijgen hoe het in elkaar steekt. Heel wat over 'constraints' opgestoken. Nu kan het aantal tanden opgeven worden en de pulley wordt direct aangepast.

12700

Alleen het kopieren van de pulley naar de hoofdtekening wil niet. Zou dat gewoon moeten kunnen met copy/paste of moet dat via een export/import?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie