Emcotronic M1 serieel

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Emcotronic M1 serieel

Bericht door Breaker »

Ombouw laat nog even op zich wachten en het geheugen van de Emco F1P met Emcotronic M1 is klein. Om het belangrijke niet hoeven over te typen en later weer opnieuw in te moeten voeren toch maar gekeken naar een dataconnectie. Zodoende een seriële verbinding gelegd naar de PC. Het was even vogelen met de instellingen maar nu is er connectie op de gigantische snelheid van 300 baud! :roll: Nou ja, het is (iets) sneller dan typen.

Alles is inmiddels uit de machine geladen, bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

%0013
N0000  T0505
N0010  G94 G54 F35
N0020  M03 S4000
N0030  G00 X0.000 Y0.000 Z1.000
...
N0110  G00 Z20.000
N0120  M30
Als ik nu probeer om het terug naar de machine te sturen lukt dat niet. Het bitje om bestanden in ISO formaat te accepteren staat goed. Ik gebruik een degelijke editor (UltraEdit) en terminal programma (SecureCRT) en zie en stuur de bestanden in ASCII.

Ik heb het idee dat de verbinding goed is, wanneer ik onzin stuur gebeurd er niks op de machine, maar wanneer ik probeer om bovenstaande code door te sturen komt een 'ALARM 600: incorrect editing sequence'. Dus ik doe iets fout op de machine, of de code is niet correct. Het is hopelijk iets onbenullig maar ik kom er niet achter.

Iemand ervaring met deze besturing via rs232 en weet wat er aan de hand is/kan zijn?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emcotronic M1 serieel

Bericht door Breaker »

't Is me helaas nog niet gelukt. Misschien toch iemand een idee?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Emcotronic M1 serieel

Bericht door Stephan »

Yep, bekend probleem wat makkelijk is op te lossen als alles goed is ingesteld. :mrgreen: Ik heb een emco140 met een t1 besturing en gebruik probleemloos de originele besturing en ja dat oversturen duurt soms lang maar goed het werkt probleemloos.

Ik zal even kijken wat mijn instellingen zijn.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Emcotronic M1 serieel

Bericht door Stephan »

Mijn instellingen van het zend programma zijn:
Snelheid: 600 baud
Transport: RTS/CTS
Data bit: 7
Pariteit: Even
Stop Bit : 1

Je moet na je programma nummer altijd een spatie hebben.Dit is de kop uit mijn programma
%0031
N1 G71 G94 G54 G92 S2500 X0.000 Z500.0 M39
N2 G59
N3 G56
N4 T0303


Succes
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emcotronic M1 serieel

Bericht door Breaker »

Super, bedankt voor het meedenken, het gaf weer nieuwe hoop 8)

Ik heb alle suggesties geprobeerd. Transport stond op xon/xoff maar had verder geen effect, er was ook niets te vinden over flow control in documentatie, denk dat het niet gebruikt wordt, heb alles uitgeschakeld en het werkt nog steeds goed. Baudrate veranderen werkte niet, dat is een instelling op de machine, als alles werkt wil ik die omhoog gaan brengen naar 2400.

Heb ook de gegeven g-code gebruikt, van de extra spatie na het programma nummer was ik me bewust. In ultraedit kan ik de spaties en returns terugzien en dat leek compleet. Helaas werd het programma niet geladen op de Emco.
12777

Daarna de seriële instellingen nogmaals gecontroleerd via de MONITOR. Daar kwam ik een interessante optie tegen onder L4 bit 2, 'Enable writing over an already existing program in the memory and allow display of the incoming data through the serial interface on the screen.' Met deze optie ingeschakeld zag ik de commando's netjes binnenstromen vanaf de PC. De seriële communicatie was dus helemaal in orde, maar de commando's werden niet goed geaccepteerd.

Daarnaast kon het toetsenbord van de PC gebruikt worden om via het terminalprogramma commando's in te geven. Het programma handmatig intikken gaf problemen direct na het invoeren van het programmanummer, een volgend commando liep dan vast met als gevolg 'ALARM 600'. Samen met de documentatie was het terug te voeren op Linefeed/Carriage Return. Met een HEX-editor heb ik vervolgens de g-code file gecontroleerd en gemodificeerd.
12778
Maar de g-code wilde nog steeds niet laden. Toen een speciale emulatie key aangemaakt in het terminalprogramma voor een CRLF (EOL). En eindelijk: Dat wilde wel werken, ik kon vervolgens het programma inkloppen via de terminal.

Kortom, het probleem is het niet of niet correct verzenden van een CRLF aan het eind van iedere regel. Ik hoop dat ik het zo in de komende dagen op een of andere manier kan oplossen.

Nog wat specifieke documentatie bijgevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emcotronic M1 serieel

Bericht door Breaker »

En gelukt :P Opslaan vanaf de editor in UTF-8 DOS/Windows formaat. En vanuit het terminal programma versturen als binary file. De lijnsnelheid direct ingesteld op 2400 baud, dat ging goed, even afwachten of het stabiel blijft.

Alles is zo makkelijk als je het eenmaal weet... :roll: Zo, nu kijken hoe bruikbare code op de PC gegenereerd kan worden.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Emcotronic M1 serieel

Bericht door Stephan »

Top, Maar wat gaat ie dan snel bij jou. Mijn gaat maar een dikke 600 baut :roll:
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emcotronic M1 serieel

Bericht door Breaker »

Als je het een experimentje waard vind:
1. Ga naar Edit mode
2. MON<enter> (dus M, <shift>O, N, <enter>), naar de monitor, je ziet 'Mo' in het beeldscherm.
3. D<enter>, naar het D register.
Als je nu op <enter> blijft drukken loopt het van D0 tot D9 en weer terug naar D0. D0 is de waarde voor de baudrate, die staat dus nu op 600.
4. Ga naar D0 en druk een paar keer <C.E.> om de waarde te wissen en vul 2400 in (300, 600, 1200, 2400 zijn de mogelijkheden)
5. Druk op <enter> om de nieuwe waarde op te slaan.
6. Druk nog een keer of 10 op <enter> om de waarde van D0 te controleren
6. Druk <reset>

7. Vervolgens in het terminal programma op de PC de waarde ook aanpassen van 600 naar 2400.

Is het niet stabiel dan zijn er teveel communicatiefouten, dan terugzetten naar 1200 of 600.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Emcotronic M1 serieel

Bericht door Stephan »

Dat gaan we eens even proberen.

Ik wil ook een automatische smeer pomp op mijn machine hebben. in de kast zitten hier gewoon geheel bedrade klemmen voor waar ik deze op kan aansluiten. Denk je dat ik deze dan via de parameters kan activeren? En zo ja ook de smeer intervallen kan instellen of hoe werkt dat bij deze besturing?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emcotronic M1 serieel

Bericht door Breaker »

Mijn machine heeft geen automatische smering maar er begint soms wel een lampje te knipperen als de besturing denkt dat het tijd is om te smeren, dus het lijkt gewoon actief te zijn. Verder heb ik er geen ervaring mee en kon er ook bijna niets over vinden:
- Er is een uitgang op connector X17 voor smering aan/uit
- Er is een ingang op connector X17 voor druksensor van de smering
- Er is een register (S7) voor het smeersysteem

Dit is ook ongeveer alles wat ik kon vinden. Hoe het samenwerkt geen idee, en ook de settings voor het register zijn niet duidelijk. Kwestie van proberen en uitvinden ben ik bang, of beter is om iemand te vinden die het in gebruik heeft.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emcotronic M1 serieel

Bericht door Breaker »

Met de seriele verbinding in orde lukt het nu om g-code over te sturen. Het maken van die code kan natuurlijk nog steeds handmatig maar nu op de PC en niet aan de machine.

CAM komt ook wel van pas en ik wil de mogelijkheden bekijken, omdat het toch Emco specifiek is lijkt me het beste om het hier bij te houden dus zal dan een referentie maken.

Natuurlijk eerst Fusion360 naar aanleiding van dit onderwerp:
viewtopic.php?f=13&t=13281

De Emco kan geen helixachtige paden aan, het was even experimenteren met 'ramping', daarom voorlopig predrill gekozen met bijkomende positie. De Fanuc postprocessor komt het dichtst in de buurt maar had toch nogal wat aanpassingen achteraf nodig. Gelukkig is daar al iemand anders tegenaan gelopen die het direct opgelost heeft.

http://forums.autodesk.com/t5/hsm-post- ... -p/6084365

In: Preferences -> General -> CAM -> Enable Cloud Library
Even wachten en de folders worden aangemaakt op Autodesk360. Bestand in de 'CAMposts' folder plaatsen en is even later te selecteren als post processor in Fusion360.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Emcotronic M1 serieel

Bericht door arjancnc »

Je zou de helixtoolpaden kunnen omzetten in lijnstukjes, maar dan loopt je machinegebeugen wel sneller vol natuurlijk. Ik heb een PCMill 55, die doet ook bijna alles met lijnsukjes, maar goed, daar zit de besturing in de pc, dus geen problemen met grote programma's
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emcotronic M1 serieel

Bericht door Breaker »

Lijnstukjes is het probleem: Dat genereert heel veel regels en stotteren van de machine. Max is ongeveer 400 regels, Zig-Zag lijkt zover het meest efficiënt.

~350 regels:
14189

~150 regels:
14190
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie