Draaibank ombouwen naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

Hi

Ik heb een draaibank die ik wil gaan ombouwen naar CNC. Ik heb er over getwijfeld om een kant en klare CNC draaibank te kopen. Maar dat ging toch aardig in de papieren lopen. En qua formaat was deze nog altijd kleiner dan mijn huidige machine. Dus waarom mijn huidige machine niet ombouwen naar CNC?

Probleem 1: De lak is van de machine is niet meer mooi. En op één plaats laat de lak los (dikke laag).
Wat is wijsheid? De boel een beetje opschuren en een nieuwe laag erover? Wat voor lak kan ik hiervoor het beste gebruiken?

Afbeelding

De trapezium wordt vervangen voor een kogelomloop.
Langsvoeding gaat eraf
Waarvoor dient de bovenste aandrijving? Kan ik dit laten zitten om moet dit ook eraf?
Afbeelding


De achterkant, hier komt gewoon een montagebeugel voor de motor en lager
Afbeelding

En de bovenkant. Het gaat moeilijk worden om hier een kogelomloop met lager en lagerblok doorheen te voeren. Iemand dit wel eens gedaan? Anders de kogelomloop maar aan de achterkant laten lopen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door ruudpg »

De trapezium wordt vervangen voor een kogelomloop.
Langsvoeding gaat eraf
Waarvoor dient de bovenste aandrijving? Kan ik dit laten zitten om moet dit ook eraf?
Is de ene niet voor de langsvoeding en de andere voor de dwarsvoeding?
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

ruudpg schreef:
De trapezium wordt vervangen voor een kogelomloop.
Langsvoeding gaat eraf
Waarvoor dient de bovenste aandrijving? Kan ik dit laten zitten om moet dit ook eraf?
Is de ene niet voor de langsvoeding en de andere voor de dwarsvoeding?
ooow daar zeg je wat
Dat zou heel goed kunnen ja
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door rien1959 »

De trapezium spindel is voor het draadsnijden. De andere as voor de aandrijving van langs en dwarsvoeding. Dan zal er nog een derde as zijn waarop de schakelaar van het starten van de bank zit ? Alles kan worden verwijderd en je plaatst hier alleen de kogelomloopspindel voor de Z-as (dat is de langs as van de draaibank) Voor de X-as (dwars) zul je zoals je zelf aangeeft beter de boel omdraaien.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

Ik loop even vast met het demonteren.
As voor de drieklauw wil ik eruit halen

Opname van de drieklauw is eraf
Afbeelding

Borgschroefje is eruit
Afbeelding

Aandraairingen aan de achterkant zijn er ook af
Afbeelding

Maar hoe zit de as gemonteerd? Is dit geperst? kwestie van een flinke tik op de voorkant?
Twee tandwieltjes onder de as zijn trouwens al gedemonteerd
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door assink »

Iets om goed rekening mee te houden. Deze draaibanken houden niet van andersom lopen, dan knikkert je klauwplaat er af met alle mogelijke schade van dien.
Niet zomaar gaan slaan, dan beschadig je je spindellagers, en die kosten nu nieuw vaak meer dan je draaibank gekost heeft.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door rien1959 »

Haal die deksels eens weg. Zitten er ringmoeren op de as dan die los maken. Dit wordt trouwens een hele klus omdat je met allerlei tandwielen te maken hebt. Waarschijnlijk is het handiger om eerst alle tussenassen weg te halen. Dan zie je beter wat je moet doen.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

rien1959 schreef:Haal die deksels eens weg. Zitten er ringmoeren op de as dan die los maken. Dit wordt trouwens een hele klus omdat je met allerlei tandwielen te maken hebt. Waarschijnlijk is het handiger om eerst alle tussenassen weg te halen. Dan zie je beter wat je moet doen.
Deksels ga ik nu weghalen inderdaad. Zitten goed vast...
Heb er al kruipolie opgespoten
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door DaBit »

Je kunt voor je X-as ook een trapeziumspindel gebruiken. Die moeren kunnen aardig wat compacter dan KO, nauwkeurigheid is ook geen groot issue bij die korte afstandjes, snelheid heb je eveneens niet zoveel nodig, en de zelfblokkerende eigenschap van trapeziumspindel is prettig want dan doet de stijfheid van je aandrijving niet meer mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

DaBit schreef:Je kunt voor je X-as ook een trapeziumspindel gebruiken. Die moeren kunnen aardig wat compacter dan KO, nauwkeurigheid is ook geen groot issue bij die korte afstandjes, snelheid heb je eveneens niet zoveel nodig, en de zelfblokkerende eigenschap van trapeziumspindel is prettig want dan doet de stijfheid van je aandrijving niet meer mee.
Trucje was dat er overal overheen is gesmeerd. Zodat je de aansluitingen niet ziet zitten.
Zo zijn er een paar rondjes/uitsparingen in de behuizing waar je een as doorheen kan rammen. Maar die zie je bijna niet zitten :lol:

Dat is wel een goeie trouwens. Om gewoon de standaard trapeziumspindel te gebruiken. Het is inderdaad maar een korte afstand. Het is te proberen :P

Aan beide kanten de deksels eraf met olieseal.
Maar ik krijg er geen beweging in 8)

Afbeelding

Afbeelding
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

Is het trouwens raadzaam om de aandrijfriemen te vernieuwen?
Volgens mij zit de originele uit 1979 nog erop :lol:
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door Stephan »

Deze spindelneus ( waar je de klauewplaat op schroeft) vind het ook niet leuk om heel snel af te remmen. Doe je dit wel heb je de kans op "oud hollands klauwplaat koppen".
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door D9R »

Ja toen ik de klauw eraf haalde viel mij dat ook al op.
Ik dacht leuk als ik de machine de andere kant laat opdraaien :shock: Hoewel die stand wel op de draaibank zit
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Draaibank ombouwen naar CNC

Bericht door rien1959 »

Als je nu aan de binnenkant van de tandwielkast kijkt moet je de ringmoeren zien zitten. Tik de borglip weg en los de moeren. Nu moet de as via de klauwplaat er uit kunnen. Alleen zullen er nog wat tandwielen moeten worden verwijderd.
Plaats reactie