LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door DaBit »

**** aanpassing *****
De interesse is er, dus hij gaat door.
Praktische zaken.

- De workshop vind plaats op de CNCZone-dag 2016

- Het programma duurt naar schatting een uur of 2 a 3 en is grofweg:
* Luisteren naar een verhaaltje over apparaatjes en draadjes.
* Zelf in elkaar solderen van een systeem met breakoutbordje, stappenmotor-drive en motortje.
* LinuxCNC opstarten en een beetje spelen.
* LinuxCNC voorzien van nuttige zaken. We gaan NativeCAM toevoegen zodat we aan de machine onderdeeltjes kunnen maken, we voegen een camerabeeld toe om hoekjes en gaatjes te vinden als de laptop het toestaat, en we maken een eigen besturingspaneeltje met een paar handige knopjes.

- Zelf meenemen:
* Laptop voorzien van VMWare Player 12.5, LinuxCNC virtuele machine en een vrije USB-poort. Zie hier voor de downloadlocatie en instructies.
* Een stekkerblok/verlengkabel met voldoende stopcontacten voor jezelf (laptop, voedingkje) plus 1 extra.
* Een micro-USB kabel.
* Als je het hebt een NEMA17 of NEMA23 stappenmotortje. Als je het niet hebt: er zijn voldoende leen-motortjes beschikbaar.
* Als je het hebt: een compact 12-24V voedingkje, 1 Ampere of meer. Als je het niet hebt: er zijn voldoende leen-voedingkjes beschikbaar.
* Als je het hebt: soldeergereedschap zoals een soldeerboutje, zijkniptangetje, etc. Als je het niet hebt: is beschikbaar.
* Goede zin :lol:

- Benodigde hardware is besteld voor de mensen die al ingeschreven hebben. Voor eventuele laatkomers is er uit mijn eigen voorraad nog wel wat beschikbaar. De prijzen daarvan staan hier.

- Tijdstip van aanvang: 9u30.

******************************



Zoals ik hier al eens heb laten vallen lijkt het me wel aardig om tijdens de CNC-zone dag niet alleen een praatje te houden maar een soort van workshop. Het idee is om kaal te beginnen, en te eindigen met draaiende motortjes en een aangeklede LinuxCNC waar je ook iets mee kunt doen.

Wat ga je doen?
- LinuxCNC op je laptop aan de pruttel krijgen. Vanwege de tijd en wat speciale requirements zal dat een voorgebakken image worden in een VMWare sessie.
- De hardware installeren en aansluiten. Je zult een stepperdrive op een breakoutbord aan moeten sluiten, de motor op de stepperdrive aan moeten sluiten, en een voeding aan moeten sluiten. Dat betekent draadjes en solderen. Gaat die fysieke handeling je niet best af dan helpt iemand je wel, als je maar snapt welk draadje waarheen moet en waarom.
- LinuxCNC configureren zodat het motortje kan bewegen.
- LinuxCNC wat uitbreiden zodat het een bruikbaar systeem word. Je wil bijvoorbeeld niet voor 2 gaten de hele riedel van SolidWorks, CAM, etc. door.

Wat moet je zelf verzorgen?
- Een enigzins recente laptop die of native LinuxCNC kan draaien of in een VMWare 12 virtual machine bovenop je gewone Windows. Desktops zie ik liever niet om organisatorische redenen; dat word al gauw een heel opbouw/afbreek feestje inclusief steekkarretjes om de spullen te verslepen.
- Installeren Vmware, LinuxCNC, etc. moet je voor die tijd doen. De benodigde downloads lever ik aan.
- Ondersteunend spul: Een stekkerblok voldoende voor je eigen spullen plus 1 vrij stopcontact, een USB-stickje, een microUSB-kabel.
- Je hebt een breakoutbord nodig. Ik wil het STM32F103 Minimum System Development Board als BOB gebruiken. Omdat Chinezen Chinezen zijn hebben die bordjes een kleine modificatie nodig voordat de USB goed werkt en er moet ook firmware op, dus het handigste is als je die dingen bij mij koopt. Kosten: grofweg een euro of 3 als de afhaalchinees nog snel genoeg is met bestellingen afleveren.
- Je hebt een stepperdrivertje nodig. Iets van een StepStick ofzo, bijvoorbeeld zoiets. Misschien is die dingen gezamelijk inkopen ook wel het handigste. Ik denk niet dat dat STM32-ding betrouwbaar een Leadshine aan kan sturen overigens, tenzij je er een paar transistortjes tussen plakt. Mag, maar dat dan ook graag thuis voorbereiden.
- Uiteraard heb je een stappenmotortje nodig. Maat maakt niet zo heel veel uit. Volgens mij hebben genoeg mensen zo'n ding ongebruikt op de plank liggen om even te kunnen lenen (ik heb er al eentje te leen bijvoorbeeld), en anders is een NEMA17 motortje ook niet zo heel duur.
- Misschien een 12-36V voedingkje voor de stepperdrive, al draaien de kleintjes ook wel vanaf de 5V die uit de USB komt.

Het cursusmateriaal is nog in ontwikkeling, en voorlopig draait er hier nog helemaal niks op basis van een USB breakoutbord; momenteel bewijs ik alleen maar waarom USB niet geschikt is voor LinuxCNC.

Afbeelding

Afbeelding

Maar ik heb inmiddels hoop dat ik het wel aan de pruttel ga krijgen; ik kan een gestage stroom motioncommando's richting het USB-ding sturen. Da's geen garantie dat motoren ook soepel gaan draaien, maar opzich hoeft dat voor een workshop ook niet zo nodig.

Of je ook allemaal gaat krijgen wat er hierboven beloofd word is dus nog maar de vraag, maar bij voldoende interesse wil ik me er wel hard voor maken.

Ik ben geen leraar en ik ga aardig op mijn teentjes lopen voor dit, maar ik denk dat deze opzet met een hele grote groep niet werkt. Een man of 10 is wel het maximum denk ik.

Nu, hoeveel interesse is er?
Laatst gewijzigd door DaBit op 02 nov 2016 11:12, 3 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door hainjedaf »

+1
kan je geen startkit samenstellen? heb ik wel muntjes voor over

(al maak ik herrie voor tien :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door hainjedaf op 08 okt 2016 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door hainjedaf »

Heeft NENA niet nog ergens die hele kleine stepper motortjes??
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door Sven »

Tegen die tijd heb ik mijn complete plank beschikbaar, met pc, drivers/motoren vfd/spil en zo, mag dat ook?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door DaBit »

Mjah, het ding is dat we op een school in een klaslokaal zitten.

Ik heb genoeg demoparties (heet tegenwoordig LAN-party, en tegenwoordig doen ze enkel gamen ipv creatief zijn) meegemaakt om te weten dat het al heel gauw een ongelofelijke bende word en dat je een half uur tot een uur aan het opbouwen bent en vervolgens ook weer een uur aan het afbreken. Want je kunt je stekkerdoos pas opruimen als de ander z'n spullen afgesloten heeft, en als je daarop moet wachten ga je kletsen met de buurman, die moet je nog even wat laten zien, waarna je een driekwartier later nog gauw 2x moet lopen om alles weer de auto in te krijgen, enzovoorts.

Ik zou er zelf geen probleem mee hebben; ik gedij prima in ruimtes gevuld met losse kabels van hot naar her en monitoren balancerend op koffiebekertjes. Maar ik maak me wat zorgen kwa 'netjes en overlastvrij voor de gastheer'. Verder word 'probeer na te doen wat die gek vooraan het lokaal ook doet' wat lastig als iedereen wat anders heeft.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door benkr »

Ik heb eventueel nog 8 van die kleine stappenmotortjes liggen van NENA, wil ik best meebrengen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door DaBit »

Ben: van dat aanbod maak ik graag gebruik, indien voldoende interesse. Bedankt!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door benkr »

Bart, Ik heb er inmiddels 2 aan Hainjedaf beloofd, maar dat kan denk ik op de CNCZonedag geregeld worden, de andere reserveer ik voor deze happening.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door Sven »

Ik neem wel mezelf maar niet mijn plank mee ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door hainjedaf »

Dat bord voor mijn kop heb ik altijd bij me :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als ik er dan ook nog bij kom, wordt het wel een erg bekende kliek. ( niks mis mee hoor )
Ik vind je voorstel wel spannend, alleen ben bang dat een hoop mensen afhaken ( of niet aanhaken )
omdat:
je een beetje snel gaat ( te grote stappen schrikt ook af )
het niet zo duidelijk is wat ze hierna met linuxcnc kunnen gaan doen ( in principe, PC+linuxCNC+BOB kun je gewoon aan je drivers hangen en werkt, volgens mij is het niet moeilijker dan mach3 op gang krijgen )
hoeveel tijd denk je er voor in te moeten ruimen, denk dat mensen naast deze bezigheden ook nog rond willen kijken.

Er zijn al zaken genoemd als: zelf laptop met VMware en of/ dual boot linuxCNC / linux vanaf USB. ... Uhh ???

Maar om het om logistieke redenen niet vroegtijdig te laten stranden, 4 weken is wel krap als die STM32-tigs nog uit china moeten komen. dus die moet je dan maar vast bestellen. ( dan delen we de schade wel )

En als de club klein blijft, en het allemaal nog te prematuur is, kunnen we het ook een keer apart op een andere locatie doen. ( elst of zo )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door hainjedaf »

+1 sluit me aan bij Hugo. Ook inzake de kosten.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
jand
Donateur
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 sep 2012 16:11
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door jand »

Ben het eens met Hugo.

Ik wil wel meedoen, maar ik hoop ook nog tijd over te hebben om rond te kijken bij de rest.
Ik neem in ieder geval een van je bordjes af, en als je er mee blijft zitten wil ik tot 3 van die bordjes extra overnemen.

Hoe zie je zo'n bordje? alleen geschikt voor de demo of ook voor in het echt?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: Als ik er dan ook nog bij kom, wordt het wel een erg bekende kliek. ( niks mis mee hoor )
Ja, en juist voor jullie is het allemaal niet zo spannend, want je hebt het allemaal al gedaan.
Maar dat wil niet zeggen dat een paar helpende handjes niet handig zijn :lol:
hugo stoutjesdijk schreef: Ik vind je voorstel wel spannend, alleen ben bang dat een hoop mensen afhaken ( of niet aanhaken )
omdat:
je een beetje snel gaat ( te grote stappen schrikt ook af )
het niet zo duidelijk is wat ze hierna met linuxcnc kunnen gaan doen ( in principe, PC+linuxCNC+BOB kun je gewoon aan je drivers hangen en werkt, volgens mij is het niet moeilijker dan mach3 op gang krijgen )
Mjah, daś allemaal lastig in te schatten voor mij. Geflipte techneut en geen ervaring in lesgeven enzo.
Maar wat ik wel weet is dat naar een beamerschermpje kijken eigenlijk ook niet werkt. De vingertjes en grijze massa moet werken, het voorhoofd moet zweten, dan blijft er iets hangen.

Als ik zo eens kijk wat ik de afgelopen tijd aan mensen in mijn schuur gehad heb, dan zit er juist in het aansluiten van die BOB en drivers en motoren en voedingen enzo een grote drempel. Deels niet weten hoe het aangesloten moet worden, deels bang om het stuk te maken.
En dan lijkt het me persoonlijk harstikke mooi als je een keer kunt spelen met spulletjes die goedkoop genoeg zijn dat je erom kunt lachen als je de boel stukmaakt. De eerste die de rook laat ontsnappen krijgt eeuwige roem :mrgreen:

Daarna krijg je het geintje stapjes, microsteps, instellen van aantal stappen per millimeter, maximale snelheden, acceleraties, etc. Heeft ook een hoge eng-factor.

Dat kan allemaal met Mach3 oid net zo goed, alleen is dat niet het systeem waar ik persoonlijk comfortabel mee ben. En ergens comfortabel mee zijn is wel handig als je de moeilijkheidsgraad wat omhoog of omlaag wil schalen afhankelijk van in hoeverre 'de klas' meekomt en waar de echte interesse ligt.
hoeveel tijd denk je er voor in te moeten ruimen, denk dat mensen naast deze bezigheden ook nog rond willen kijken.
Ik zat te denken aan een uurtje of 3-4. Zoveel gaan we stiekum helemaal niet doen, maar het kost wel tijd als het je eerste keer is, want als het kwartje niet valt moet je toch een stapje terug.
Er zijn al zaken genoemd als: zelf laptop met VMware en of/ dual boot linuxCNC / linux vanaf USB. ... Uhh ???
Via VMWare is het een kwestie van de VMWare player downloaden en installeren, en een door mij aan te leveren brokje data downloaden. Dan is de voorbereiding wel klaar. Lijkt me dat iedereen die stap moet kunnen volbrengen. Wat je ermee moet doen zie je dan later wel.
Mensen met voldoende computervaardigheden (en een deel van de CNC-nieuwelingen komt uit die hoek) kunnen ook LinuxCNC installeren op de laptop of draaien vanaf een USB-stick.

Verder is het ook een praktische insteek: ten eerste heb ik geen berg laptops thuis staan om in te zetten. Daar terplekke installeren duurt te lang.
En het klinkt misschien heel bot, maar door mensen te vragen zelf wat voor te bereiden scheid je de amusementszoekers van de daadwerklijk geinteresseerden, en ik heb persoonlijk liever 1 iemand die gemotiveerd is en er daadwerkelijk mee geholpen is dan een heel Gelredome met luisteraars.
Maar om het om logistieke redenen niet vroegtijdig te laten stranden, 4 weken is wel krap als die STM32-tigs nog uit china moeten komen. dus die moet je dan maar vast bestellen. ( dan delen we de schade wel )
Ik heb 10 van die bordjes onderweg. Niet specifiek voor dit overigens; ik heb afgelopen twee maanden al een stuk of 5 van die dingen gebruikt voor vanallesennogwat.
Is nog maar de vraag of die wel op tijd binnen zijn, maar die Duitser waar ik de eerste paar besteld heb levert met een paar dagen. Dan kosten ze 4,25 en komen er wat verzendkosten bij. Is geen heel spannend prijsverschil.

Stepsticks in welk smaakje dan ook heb ik niet, maar die zijn 'overal' te krijgen. Volgens mij levert die zoon van Mosoft ze zelfs; dan helpen we die toch aan een beetje extra handel?
En als de club klein blijft, en het allemaal nog te prematuur is, kunnen we het ook een keer apart op een andere locatie doen. ( elst of zo )
Mag van mij ook. Op de CNCzone dag hebben we ruimte en een datum, dat zou de enige goede reden zijn om het daar te doen.
jand schreef:Ben het eens met Hugo.

Ik wil wel meedoen, maar ik hoop ook nog tijd over te hebben om rond te kijken bij de rest.
Dit is ook een interessepeiling.

Als blijkt dat er geen interesse is omdat het een te grote hap van de CNCZone-dag wegpakt kan het altijd nog ooit op een andere locatie. En als blijkt dat het voor de meesten te hoog gegrepen is dan doen we het niet of in een andere vorm.

Die software kloppen om een USB-motioncontroller aan LinuxCNC te hangen doe ik niet enkel voor jullie; dat de vingertjes en grijze massa moeten werken om wat te leren geld voor mij net zo goed, en ik had behoefte aan wat USB en wat PREEMPT_RT snuiven. Dat 't officieel niet kan, LinuxCNC en USB, maakt het ook niet vervelender :lol:
Hoe zie je zo'n bordje? alleen geschikt voor de demo of ook voor in het echt?
Het ding kan straks gewoon echt motortjes aansturen en schakelaartjes inlezen enzo.
Een lowcost freesmachine zou er dus mee moeten kunnen, en een initieel begin van een gemiddelde hobbymachine ook.
Maar als je >1000 euro uitgeeft aan bouwmateriaal voor je machine dan past een beetje Mesa hardware (wat ook de wereld niet kost) toch wel in het kostenplaatje en dan is dat echt een betere optie. Want mijn mening dat USB geen bijster geschikt communicatiemiddel is tussen een PC en een breakoutbordje is vooralsnog bepaald niet veranderd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie