vlakplaat schrapen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door Breaker »

Even verder aan het schrapen, het werd (gelukkig) steeds vlakker, dit is goed te merken bij het blauwen wanneer de plaat een tijdje zweeft boven de meettafel en vervolgens heel erg plakt. Gisteren een meting gedaan met een zwenktaster die binnen de 3 um bleef, dat leek verdacht, dus eerst maar wat zoekwerk gedaan op gebruik van meetinstrumenten:
http://www.brammer.nl/Downloads/2012/Mi ... chniek.pdf

Daarna was het aannemelijker: Binnen de 25um, afgezien van gietfouten.
Vanmorgen dan tijd voor fijnschrapen, los in de bankschroef. Het blauw wordt ook steeds dunner en ik had problemen om contrast te zien. Maar het was fris en even blazen op de vlakplaat gaf een mooi laagje condens en direct goed contrast.
12747

In totaal nog een pass of 5 gedaan en toen de max en min punten gezocht, het lijkt nu binnen de 16um te zitten.
1274812749

Ik denk dat ik zo in de buurt van het doel zit en zou ook nog graag een goede meting vanaf de meettafel doen, maar heb nog geen goede aanpak gevonden. Het statief wat ik heb is wel een echte ramp: Inflexibel voor klein bereik, niet stabiel bij groot bereik, moeilijk fijn te stellen en dan nog moet goed in de gaten gehouden worden dat er geen verloop is.

Wie kan een goed bruikbaar magneetstatief aanbevelen dat niet direct de wereld kost?

Waar ik ook niet helemaal uitkom is het ontbramen na iedere pass. Heb dat een paar keer met fijn diamant afbraamsteen gedaan met wat water maar dat geeft nogal krassen, het lijkt meer kwaad dan goed te doen. Kan ik hier dan beter een aparte wetsteen voor gebruiken, en welke dan precies, hoe fijn?

Daarna op zoek naar de laatste um's...
12750
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door Breaker »

Het is een hydraulisch magneetstatief van hogetex geworden, wat een wereld van verschil, slechts één hand nodig om de boel strak vast te zetten.

Het ontbramen doe ik toch met de diamant steen, met een beetje terpentine, vond water niet prettig werken.

Ben verder gegaan met het parallel maken van de poten aan de plaat door de hoogte te meten. Het verschil was zo'n 130 μm:
12906

Door blijven meten en schrapen teruggebracht naar 4 μm:
12907

De poten zijn niet helemaal vlak, maar voorlopig goed genoeg:
12908

Dan een meting van het vlak:
12909

Dit zijn de gemeten waarden, die moeten nog gecorrigeerd worden met de hoogteverschillen tussen de poten:
12910

Zo op het eerste gezicht lijkt het binnen de 12 μm, dus ik denk dat het doel op zich - vlakplaat terugbrengen naar DIN876/2 spec - wel geslaagd is. Het zit in de buurt van 876/1 maar meetfoutjes beginnen wel snel op te tellen binnen een 100ste mm...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je er eenmaal aan begint, best verslavend lijkt me. ;-)
Maar hoe heb je er voor gezorgd dat de plaat stabiel lag, met de pootjes omhoog? Dan heb je toch een beetje wazige referentie, of je moet tijdelijk 3 'nokjes' op de plaat monteren (seconden lijm)
En op welke plek kun je die nokjes dan het best zetten ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door Breaker »

'k weet niet of het therapeutisch of verslavend is, daar kom je altijd pas achter als het te laat is... :lol:

De aanname is dat de granieten referentieplaat vlak is, en dat het vlak van de gietijzeren plaat stabiel is (de hoogpunten vormen met elkaar een stabielvlak, net als drie nokjes zouden doen).
Met deze aannamen kan de kleine plaat ondersteboven vrij over de grote plaat schuiven zonder afwijking in de hoek. Door het statief of de kleine plaat over de referentieplaat te bewegen zou ik dan ieder willekeurig punt betrouwbaar kunnen meten. (En dat ging bij steekproeven ook best goed)

Je hebt natuurlijk wel een ding want het hele plaatje klopt nog niet, dus ondanks dat het een betere meting is, is ie nog niet goed genoeg.

Moet kijken welke onzekerheden nog weg te nemen zijn, maar da's een hele puzzel: Wie is er goed in puzzelen?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door Damocles »

Je kan de plaat op parallel blokken oid leggen om een kleiner contact vlak te hebben.
Als je de plaat te schrapen plaat rond draait op de grote plaat dan zou je ook 4x hetzelfde moeten meten als je telkens 90° rond draait.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door Breaker »

Hmm, jullie zeggen eigenlijk allebei dat de referentie niet goed is omdat het contactoppervlak te groot is.
Begrijp alleen niet waarom, is dat uit te leggen?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die tafel heeft niet voor niets 3 pootjes, en van die pootjes raakt per pootje maar 1 puntje de vlakplaat, wanneer je hem weer op z'n pootjes zet.
Als dat tafeltje 4 pootjes had gehad, had die staan wiebelen, dat had je zelf ook kunnen verzinnen.
Leg je heb nu met de 'vlakke' kant op je vlakplaat, weet je dus niet wanneer welk pootje zin heeft om 'aan' te liggen, aangezien kinematisch bepaald slechts 3 punten echt je vlakplaat kunnen raken.
Wat zou ik doen: 3 stukje materiaal ( b.v. een 6mm ringetje ) die plak je met seconde lijm ( lekker hard) op je vlakplaat. (Of dat precies tegenover de pootje moet of juist niet, kunnen we een nieuw topic over starten :lol: )
Als je de plaat nu op z'n kop op de vlakplaat ligt, ligt ie in ieder geval stabiel.
2 lijsten zou ik dus ook niet gebruiken, dat zouden 4 punten zijn...

Hier op door denkend: hoe weet je als je vlakplaat prachtig mooi per vierkant cm xx blauwe raak puntjes heeft, dat ie vlak is en niet een beetje bol?
Stel hij is heel mooi bol, ( heeele grote radius ) en je past hem op je vlakplaat, dat kun je toch ook op alle punten aftekening krijgen.
( oke, dat zou je dan weer moeten kunnen meten met de meetklok )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door Breaker »

Weer even een schraapmomentje ingelast.

Heb een wat grotere vlakplaat 40x25cm over kunnen nemen, DIN876/III dus mag bijna 6/100 variatie hebben. Met daarnaast nogal wat vliegroest geen hoge verwachtingen.

Eerste verschil is het gewicht, +20kg, lastig met blauwen maar hoeft nu niet meer in de bankschroef. Eerst schoongemaakt met scotchbrite en daarna een blauwing gedaan, zaten wat flinke beschadigingen op.
1378113782
De eerste schraap wat te hard aangezet, deze plaat lijkt veel zachter dan de eerste, dus wat voorzichtig aan. Na 3 snelle passes om de beschadigingen weg te werken komt er een beeld van de plaat en dat is eigenlijk best goed.
13783
Nu hopen dat de zichtbare zakking niet te diep is en er na een paar meer blauwingen kan overgestapt worden op fijnschrapen.

Verder ook bezig met de voeten voor een optische opstelling, het eerste blok is alleen aan een zijde geschraapt (rest moet later volgen). Het 'plakt' op de tafel wat me toch wel verbaast voor 70x80mm.
1378413785

Een tweede kleiner blokje was ook snel voor elkaar:
13786

Bij dit blok heb ik ook een haaks vlak geschraapt met behulp van een granieten hoekhaak.
1378713788
1378913790

Nu zou ik hier ook graag de derde zijde haaks aan de eerste twee vlakken schrapen, maar met de huidige opstelling lukt dat niet, er zijn maar twee referentie vlakken, de vlaktafel en de hoekhaak.
Daarbij is er ook een nog een toolhouderstandaard die niet erg haaks is en dat dat lukt zo ook niet.
13791

Nu heb ik even gekeken naar wat een goede 3 vlakken referentie is, maar dat is al gauw een kubus of v-blok met haaks grondvlak. Beide opties beginnen qua prijs aardig in de papieren te lopen.

Zijn er alternatieven?
Laatst gewijzigd door Breaker op 14 jan 2017 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

3 Vlakken haaks moet met een 'blokhaak' toch lukken lijkt me, althans wij moesten die kubusjes ook gewoon met behulp van de blokhaak vijlen.
Gewoon heel goed in de gaten houden met welk vlak je nu bezig bent, eerst 1+2, pas als dat klaar is met de 3e aan de gang, ja 2x zoveel werk, je moet vanuit 1 en vanuit 2 werken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door Breaker »

Dat kan ik proberen, werk ik dan vanuit 1 en 2 tegelijk en neem ik een hoek als basis of eerst vanuit 1 en dan vanuit 2 om de kanteling eruit te werken?

Voor een cilinder werkt het volgens mij niet, want die verdraait altijd iets maar misschien kan ik in de buurt komen, dat zou in dit geval goed genoeg moeten zijn.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Probeer even grof met een bewust scheefgezaagde balk.
Ik zou naar 4 punten op het vlak kijken, dat doe je vanuit 2 vlakken. Dan kun je bepalen op welk punt op het vlak het meeste weg moet.
Dat kun je grof natuurlijk tov 1 vlak doen, en dan worden het daarna dus 2 punten tegelijk die je bij moet werken.
En hoe nauwkeurig hoe vaker je van vlak zult moeten wisselen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door Linki »

Ik maak een blokje haaks zonder haakse referentie.

Eerst 2 zijden evenwijdig schrapen.

Dan een ander vlak vlak schrapen, nog niet haaks.
Blok op dit vlak op vlakplaat zetten, en een meetstatief met ronde aanslag onder tegen blok zetten en de micrometer boven tegen het blok.

Nu het blok om zijn verticale as 180 graden draaien, en de meting herhalen.

De scheefstand is nu de helft van het verschil van deze 2 metingen.

Als je dit vlak haaks hebt, het tegenover liggende vlak hieraan evenwijdig maken.

Nu heb je 2 sets evenwijdige vlakken die over een (1) richting haaks zijn.

Nu een van de twee nog onbewerkte vlakken vlak maken, en haaks maken over twee assen.

Laatste vlak evenwijdig maken.



Als alles goed gegaan is heb je nu een blok waarvan alle vlakken haaks en evenwijdig zijn.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door serum »

Mooi werk Breaker! wat gebruik je als schraper? een duwer of een trekker? die trekkers lijken mij wat beter te doseren.

Ik moet in de nabije toekomst ook aan het schrapen, vind het een prachtig proces. Wat gebruikte je als blauwmiddel? dat niet drogende vettige spul? Heb je daar een leverancier voor?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: vlakplaat schrapen

Bericht door benkr »

Wat ik nog heb staan is een ronde kolom waar overheen een buitenring zit waarop je een micrometer kunt plaatsen.
ie onderstaande afbeelding.

12388

Dit is een stuk gereedschap wat is bedoeld om te justeren, evenwijdig aan de kolom.
De kolom is zo'n 50 a 60cm hoog en heeft aan de onderkant ook een vlak wat precies evenwijdig is aan de zijkant.
Die onderkant heeft misschien wat werk nodig want die wordt zo op de grond gezet en kan best wat beschadigingen hebben.
Samen met jouw granieten blokhaak moet je hier mee heel goed twee vlakken evenwijdig kunnen maken, en ook een vlak haaks hierop moet lukken door het verschuiven van de kolom.
De kolom heeft een paar plekken waarvan ik eerst dacht dat het roest was die er diep in zou zitten, maar na wat bewerken met een Scotch Brite lapje is het weer spiegeltje glad, er zit nog wel een verkleuring op het oppervlak, maar je voelt niets meer.

En jouw volgende vraag is natuurlijk: wat wil je er voor hebben?
Geen idee, iets leuks voor de hobby, ik heb geen idee of je iets hebt liggen waar ik iets mee zou kunnen doen.
Ik heb een Emco Compact 8 draaibankje en een BF25 die bijna aan het werk kan. Ik ga daarna verder met een portaal wat ik ook nog aan het bouwen ben. Mocht je iets hebben wat ik daar bij kan gebruiken, of b.v. (defecte) stappenmotor drivers of???????? dan gaan we daar best wel uitkomen.

Oh ja, gezien het gewicht van de kolom is opsturen niet de beste optie, ik woon in Tilburg.
Plaats reactie