Colinbus CLR2513

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Colinbus CMR2513

Bericht door John Sellis »

Breaker schreef:
"FTPPort"="21"
"TCPPoll"="9202"
"TCPSendPort"="9201"
"TCPHost"="10.32.11.85"
Ik lees het als 10.32.11.85 is het IP van de machine, niet van de PC. En de machine is (misschien) benaderbaar op poort 21, 9201 en 9202.

Dus geeft eerst de PC een ander IP (bv. 10.32.11.84 subnetmask: 255.255.255.0, gateway: 10.32.11.1 - gateway kan je overslaan als het niet vereist is)
Probeer dan vanaf een DOS-prompt:
- ping 10.32.11.85
Als dat lukt kan je om beurten proberen:
- telnet 10.32.11.85 21
- telnet 10.32.11.85 9201
- telnet 10.32.11.85 9202
- een paar keer enter en kijken of je wat rommel op je scherm krijgt, als dat het geval is, is er een verbinding.
Ik heb ff gepingt en dat werkte daarna ff poortscanner er op gezet en gezien dat poort 40 en 111 los stonden. Dus nu heb ik verbinding!!! en dat werkt.

Staat nu netjes in beeld machine found CMR2513 on IP: ..............
Alleen helaas beweegt er nog niks!
Nu zag ik dat er rechts onder in de software 5 lampjes zijn en daar branden er 3 groen van.

nu denk ik dat het aan mijn ontvangst poort ligt. is er een mogelijkheid dat ik daar achter kom??
Want door jullie hulp ben ik al zo ver gekomen!!!!

Update:

https://www.dropbox.com/s/ty7evgzh0slnm ... 9.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/nmxejv2igd1qa ... 5.jpg?dl=0

met telnet verbinding gemaakt en op poort 40 krijg ik reactie:


Welcom to the visual components remote interface
please authentificate yourtself.

Login:
Password:
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door John Sellis »

FF een update.

Ik ben helaas nog niet verder met mijn frees, ik zit er nu echt aan te denken om hem maar te gaan ombouwen.
Alleen wat is het makkelijkste?

*nieuwe motors en drivers
*bestaande motor's met andere drivers
*compleet alles opnieuw gebruiken zonder een idee hoe het in elkaar zit nu.

En niet te vergeten wat voor besturing:

Mach3 of edingcnc? (met motivatie waarom)

Iemand een idee
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door andrefc101 »

John Sellis schreef:Mach3 of edingcnc? (met motivatie waarom)
Mijn idee is het dat je zelf gemotiveerd moet zijn om voor een besturingssysteem te kiezen, als je het forum na struint zijn er altijd voor en tegenstanders. Ik zou b.v. altijd voor Eding kiezen,dat wat het moet doen, ik heb niet meer nodig, en als ik een flipperkast wil, ga ik wel langs de snackbar ;-)
Maar ja, zoveel gebruikers, zoveel meningen, ik zou dus altijd van mijn eigen expertise uit gaan......
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door hainjedaf »

LinuxCNC + Mesa Hardware
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door andrefc101 »

hainjedaf schreef:LinuxCNC + Mesa Hardware
Jazeker, ik lees altijd veel goede dingen over dat Linux, dat het zo gemakkelijk installeerd enzo, nooit problemen enz.........
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door hainjedaf »

Had je de lezing van Bart moeten volgen op de CNCzoneDag :LOL: :MRGREEN:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door andrefc101 »

hainjedaf schreef:Had je de lezing van Bart moeten volgen op de CNCzoneDag :LOL: :MRGREEN:
Ik heb het ff geprobeerd, maar bleek toch te ingewikkeld voor mij ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door DaBit »

Mjah, motortjes en drives blijven het wel doen, kosten inclusief ditjes en datjes veel geld, en zoveel vooruitgang kwa functionaliteit is daar niet te winnen. Als je de huidige motoren+drives+kabels+voeding+etc. kunt hergebruiken zou ik het niet laten. Maar als ik diagonaal door de geposte PDF van de drive blader dan vrees ik dat dat wel eens lastig kan worden. Hoe worden ze nu aangestuurd vanuit de controller?

Dan enkel de motoren recyclen en andere drives gebruiken. Ja, dat kan meestal wel, maar erg triviaal is dat niet. Tenzij het budget krap is en/of je weet wat je doet (of een handig mannetje in de buurt hebt zitten) zou ik daar niet zo heel snel aan denken.

Dan de besturing. Eigenlijk moet je eerst weten wat die allemaal aan moet sturen en moet kunnen. Het is geen Maho VMC oid, dus je hebt het wat makkelijker. Als wat er nodig is past bij wat EdingCNC bied dan lijkt me dat wel een goede keuze. Ook omdat de trajectplanner van Eding blijkbaar best goed is, wat met snel freeswerk (en op zo'n portaal doe je toch hout en kunststof enzo) toch mooi meegenomen is.
Past het niet op EdingCNC, dan is Mach uiteraard ook niet verkeerd. Bied je in ieder geval meer mogelijkheden om zaken naar je hand te zetten.
andrefc101 schreef:Jazeker, ik lees altijd veel goede dingen over dat Linux, dat het zo gemakkelijk installeerd enzo, nooit problemen enz.........
Jij leest teveel posts van een stelletje nerds, dat vertekent je beeld :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef:Jij leest teveel posts van een stelletje nerds, dat vertekent je beeld :lol:
Jammer, duurde langer als dat ik verwacht had, of zat je nog te eten :mrgreen:
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door John Sellis »

DaBit schreef:Mjah, motortjes en drives blijven het wel doen, kosten inclusief ditjes en datjes veel geld, en zoveel vooruitgang kwa functionaliteit is daar niet te winnen. Als je de huidige motoren+drives+kabels+voeding+etc. kunt hergebruiken zou ik het niet laten. Maar als ik diagonaal door de geposte PDF van de drive blader dan vrees ik dat dat wel eens lastig kan worden. Hoe worden ze nu aangestuurd vanuit de controller?

Dan enkel de motoren recyclen en andere drives gebruiken. Ja, dat kan meestal wel, maar erg triviaal is dat niet. Tenzij het budget krap is en/of je weet wat je doet (of een handig mannetje in de buurt hebt zitten) zou ik daar niet zo heel snel aan denken.

Dan de besturing. Eigenlijk moet je eerst weten wat die allemaal aan moet sturen en moet kunnen. Het is geen Maho VMC oid, dus je hebt het wat makkelijker. Als wat er nodig is past bij wat EdingCNC bied dan lijkt me dat wel een goede keuze. Ook omdat de trajectplanner van Eding blijkbaar best goed is, wat met snel freeswerk (en op zo'n portaal doe je toch hout en kunststof enzo) toch mooi meegenomen is.
Past het niet op EdingCNC, dan is Mach uiteraard ook niet verkeerd. Bied je in ieder geval meer mogelijkheden om zaken naar je hand te zetten.
andrefc101 schreef:Jazeker, ik lees altijd veel goede dingen over dat Linux, dat het zo gemakkelijk installeerd enzo, nooit problemen enz.........
Jij leest teveel posts van een stelletje nerds, dat vertekent je beeld :lol:
Deze drivers worden vanuit een plc aangestuurd doormiddel van canbus. alles is van 1 fabrikant. Ik denk dus ook dat ik dit niet anders kan aansturen. Motors weer gebruiken geniet wel de voorkeur. maar zal lastig zijn om een passende drive te vinden. over de motors kan ik eigenlijk ook niks vinden.

dan kan ik dus beter compleet ombouwen maar zijn er nog voordelen tegenover easy steppers en servo's? Ik heb totaal geen ervaring met servo's vandaar. steppers is zo makelijk aan te sluiten. stekkers er in en draaien maar!
Moet je bij servo's ook nog veel inregelen dan?

besturing zit ik ook echt te denken aan eding cnc (omdat dat veel gebruikt word hier). Linux cnc zie ik ook niet meteen zitten. Mach3 heb ik al wel ervaring mee, maar wil toch eens wat nieuws proberen!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dus omdat je de boel niet opgestart krijgt, ga je alles vernieuwen. Terwijl het servo systeem wat er op zit waarschijnlijk van een hoger niveau is dan als je zelf iets gaat samenstellen.
Is er reden aan te nemen dat de boel niet meer werkte toen de betreffende firma failliet ging?
Zou het niet de moeite zijn om bij B&R na te vragen wat er nodig is om het spul draaiend te krijgen?
Of had je dat al geprobeerd ?
En dan is het gewoon de prijzen en mogelijkheden naast elkaar leggen.

https://www.br-automation.com/en/compan ... ers-breda/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door DaBit »

andrefc101 schreef: Jammer, duurde langer als dat ik verwacht had, of zat je nog te eten :mrgreen:
Yep :mrgreen:
John Sellis schreef: Deze drivers worden vanuit een plc aangestuurd doormiddel van canbus. alles is van 1 fabrikant. Ik denk dus ook dat ik dit niet anders kan aansturen.
Gaat niet bestaat niet, maar het zou wel eens meer drama kunnen zijn dan je wil.
Motors weer gebruiken geniet wel de voorkeur. maar zal lastig zijn om een passende drive te vinden. over de motors kan ik eigenlijk ook niks vinden.
De kans dat er een passende alternatieve drive voor gevonden kan worden is vrijwel 100%, maar dat begint inderdaad met een fatsoenlijke datasheet van motor en positie-terugkoppeling.
maar zijn er nog voordelen tegenover easy steppers en servo's? Ik heb totaal geen ervaring met servo's vandaar. steppers is zo makelijk aan te sluiten. stekkers er in en draaien maar!
Moet je bij servo's ook nog veel inregelen dan?
Klassieke servo's leveren voornamelijk meer vermogen (dus mogelijk snellere assen) en ze maken minder irritant geluid. Pas in het hoge segment zijn ze ook veel nauwkeuriger dan (closed-loop) stappenmotoren.

Magoed, ombouwtraject van zuig uit de duim een uur of 200 werk met een investering van 1000+ euro, of misschien toch eens kijken of je hulp in kunt schakelen om de bestaande besturing aan de gang te krijgen. Lastige vraag.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door John Sellis »

hugo stoutjesdijk schreef:Dus omdat je de boel niet opgestart krijgt, ga je alles vernieuwen. Terwijl het servo systeem wat er op zit waarschijnlijk van een hoger niveau is dan als je zelf iets gaat samenstellen.
Is er reden aan te nemen dat de boel niet meer werkte toen de betreffende firma failliet ging?
Zou het niet de moeite zijn om bij B&R na te vragen wat er nodig is om het spul draaiend te krijgen?
Of had je dat al geprobeerd ?
En dan is het gewoon de prijzen en mogelijkheden naast elkaar leggen.

https://www.br-automation.com/en/compan ... ers-breda/
Kort gezegd ja. ik ga niet nog een 2 of 3 maand bezig zijn met dit en dat proberen. Ik ben in heel de wereld de eenigste met zon machine denk ik. Heb al contact gehad met b&r maar nog geen reactie terug!
budget voor de machine is er wel, ik het luchtgekoelde spindeltje wel kunnen weer gebruiken. Daar zit een standaard VFD bij.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door John Sellis »

DaBit schreef:
andrefc101 schreef: Jammer, duurde langer als dat ik verwacht had, of zat je nog te eten :mrgreen:
Yep :mrgreen:
John Sellis schreef: Deze drivers worden vanuit een plc aangestuurd doormiddel van canbus. alles is van 1 fabrikant. Ik denk dus ook dat ik dit niet anders kan aansturen.
Gaat niet bestaat niet, maar het zou wel eens meer drama kunnen zijn dan je wil.
Motors weer gebruiken geniet wel de voorkeur. maar zal lastig zijn om een passende drive te vinden. over de motors kan ik eigenlijk ook niks vinden.
De kans dat er een passende alternatieve drive voor gevonden kan worden is vrijwel 100%, maar dat begint inderdaad met een fatsoenlijke datasheet van motor en positie-terugkoppeling.
maar zijn er nog voordelen tegenover easy steppers en servo's? Ik heb totaal geen ervaring met servo's vandaar. steppers is zo makelijk aan te sluiten. stekkers er in en draaien maar!
Moet je bij servo's ook nog veel inregelen dan?
Klassieke servo's leveren voornamelijk meer vermogen (dus mogelijk snellere assen) en ze maken minder irritant geluid. Pas in het hoge segment zijn ze ook veel nauwkeuriger dan (closed-loop) stappenmotoren.

Magoed, ombouwtraject van zuig uit de duim een uur of 200 werk met een investering van 1000+ euro, of misschien toch eens kijken of je hulp in kunt schakelen om de bestaande besturing aan de gang te krijgen. Lastige vraag.
Als ik iemand wist die dit aan de gang kon helpen voor een paar 100 kon die meteen langskomen, maar ik kan niemand bedenken die hier meer van weet.

ook heb je nog het verhaal van "wat als hij nu straks weer niet doet of dat er wat elektronisch kapot is"
Dan is meteen ombouwen naar nieuwe spullen misschien beter.....
Plaats reactie