Vreemd probleem

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Vreemd probleem

Bericht door Erik »

1488

Het gedeelte bij de pijl had een recht gat naar beneden moeten zijn. Dit probleem ben ik al eerder tegengekomen, maar bij de meeste werkstukjes gaat alles goed. Omdat de y-as is verschoven vanaf dit punt is de rest van het werkstukje in de soep gelopen. Op de 1 of andere manier zijn er dus stappen verloren.

1489

Bij de pijl een pocket in hetzelfde werkstuk die (eerder) wel goed is gegaan. Het werkstukje is gefreesd met een 8mm spiebaanfrees met Z-stappen van 0,5mm.

Ik kan niet beredeneren waar de fout zich voordoet, misschien kunnen jullie me helpen. Mijn overdenkingen;
- De g-code heb ik zover mogelijk nagekeken, hier lijkt alles te kloppen. De gcode is gemaakt met Visual Mill.
- In de visualisatie van USBCNC lijkt alles te kloppen.
- Het probleem doet zich alleen voor op de y-as, ook bij de eerdere werkstukken. Bij de meeste werkstukken gaat alles goed.
- Een gammele bedrading of stapverliezende motor lijkt uitgesloten gezien het regelmatige patroon waarmee de lijn schuin afloopt op de eerste foto. Bij de fouten in eerdere werkstukjes kwam exact hetzelfde patroon naar voren, niet recht naar beneden, maar schuin naar beneden.
- Een eerder fout werkstukje heb ik opnieuw gefreesd met exact hetzelfde foute resultaat.
- Probleem is dat ik dit probleem niet kan reproduceren behalve door hetzelfde werkstukje opnieuw te frezen.

Wie kan me verder helpen? Wie kan een paar testjes verzinnen om uit te vogelen waar het probleem exact zit?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Vreemd probleem

Bericht door Barcosmurf »

Misschien een gekke vraag maar G64 aan het begin van de g-code en de snelheid opgevoerd?

Wat is het freesbaan verloop, moet spiebaan stoppen en terug of gaat deze hier het werkstuk met G0 om aan de andere kant weer verder te gaan.
EMC2 gebruiker
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vreemd probleem

Bericht door Erik »

Geen G64 te bekennen in de code. Snelheid tijdens het frezen onveranderd. Er werd een pocket gefreesd Z-0.5, daarna Z1.5, schuin indalen, en de volgende "schil" van de pocket op Z-1 etc......
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
seldom
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2008 08:47
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: Vreemd probleem

Bericht door seldom »

Erik,

kan het zijn dat je Y-as een backlash heeft?. Ik heb iets soortgelijks gehad en toen bleek de stelmoer om de speling uit mijn trapexiumdraad te stellen iets los te zijn geraakt. Bij het frezen van een rond gat kwam ik er pas achter.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vreemd probleem

Bericht door Erik »

Geloof niet dat het daaraan zal liggen. Dit stukkie heeft 'ie goed gedaan en dat is ook onderdeel van een pocket met ingewikkelde vormen;

1489

Maar ik ga i.i.g. naar die moer kijken. Nog meer suggesties?
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vreemd probleem

Bericht door serum »

Probeer de driver van de X en de Y as eens om te draaien?

Als het probleem dan blijft bestaan kan je de driver uitsluiten. (gebruiken de X/Y dezelfde voeding of gebruik je meerdere voedingen?)

als het probleem gewoon blijft bestaan bij het omwisselen van de drivers, dan zou je tafel mechanisch gezien ook nog zwaar kunnen lopen waardoor stappenverlies optreedt. wat ook nog zou kunnen (redelijk ver gezocht, maar toch) is dat de magneet van je stappenmotor kracht is verloren door oververhitting.

Het is een beetje koffiedik kijken..

concreet kan het door een aantal zaken komen;
-driver/voeding (als aparte voedingen worden gebruikt)
-stappenmotor zelf
-zwaar lopende Y
-usbcnc print

(je gebruikt hem wel op usb 2.0? heb je de +5v usb al eens gemeten?, hoewel je dan zou verwachten dat de andere assen ook kuren zouden vertonen)
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vreemd probleem

Bericht door Erik »

Barcosmurf is zo vriendelijk geweest de gcode te testen maar heeft daarin niets kunnen ontdekken, 1 mogelijke oorzaak is dus geelimineerd.

@Seldom; Geen noemenswaardige speling te bekennen. Een paar honderdsten, ik werk met de standaard trapeziumspindels.

@Serum; Oververhitting van de motoren is nooit voorgekomen, na 1 uur frezen zijn de motoren hooguit lauw. Zwaar lopende y-as is uitgesloten (zie verderop), de x-y drivers zal ik binnenkort omwisselen, goede tip :idea:

Vandaag wat testjes gedaan;

1495

Het vierkantje is perfect gefreesd. Het rondje vertoond bovenaan, de eerste paar z-stappen, dezelfde kuren. Verder naar beneden is 'ie perfect gefreesd, zeer vreemd vind ik dit :roll: . Ik zag dit trouwens pas op de foto's. Daarna hetzelfde werkstukje in het plexiglas gefreesd. Om e.e.a. te testen (stroef lopen y-as, snelheid + koppel van de stappenmotoren) heb ik een hogere voedingssnelheid ingesteld. De eerste pocket heeft 'ie weer perfect gefreesd. De tweede pocket weer dezelfde kuren maar in veel mindere mate :?:

Als laatste weer hetzelfde werkstukje in aluminium gefreesd. Nu de voedingssnelheid omlaag t.o.v. het eerste aluminium werkstuk. Weer dezelfde kuren in dezelfde mate; Pocket 1 goed, pocket 2 fout. Precies dezelfde fout als aluminium werkstuk 1. Ditmaal heb ik het werkstuk kunnen redden door de y-as handmatig terug te stellen. Pocket 3 (met ingewikkelde vormen erin) freesde 'ie weer perfect.

Werkstuk gered, probleem niet opgelost. Iemand nog ideeen :?: To be continued :x
Gr.

Erik
Arian
Berichten: 622
Lid geworden op: 18 nov 2007 17:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Vreemd probleem

Bericht door Arian »

Erik

ik had het ook wel een met mach ,na dat ik een nieuwen verzie van mach er op had gezet,toen heb ik doe oude er weer op gezet,toen ging het goed,ik werk nu met usbcnc dat loop super.
ik weet niet waar jij mee werk.

Arian
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vreemd probleem

Bericht door Erik »

USBCNC ;-)
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Vreemd probleem

Bericht door Barcosmurf »

Ik heb geen USBCNC, maar als deze zo veel mogelijk afgestemd is om snelheid te behouden tijdens het nemen van hoeken, heb je toch een machine wat met G64-effect in zich heeft.
Daarom zou het leuk zijn als een andere USBCNC gebruiker het uit probeerde, is nog geen 35x35x12mm en 50 min.

Pocket 1(misser) en 2 zijn toch wat verschillend, in pocket 1 daal je met F50 in en maakt het toolpath een 160 graden turn en te versnelt naar F400 en na een rondje met een 90 graden hoek eruit met versnelling van F50 naar F600, bij pocket 1 is dit alles veel minder scherp.

Als je zeker wilt zijn dat er geen G64 effect inzit, plaats je 2x G01 X16.8174 Y30.0258 in de G-code i.p.v. waar deze nu staat. Als het stappen verlies in de acceleratie of na ijleffect zit dan zou dat nu over moeten zijn, dit is echt stop en dan pas turn.

Wil

Edit: Als ik met Cambam wel eens G-code genereer loop ik alle binnenhoeken groter dan 60 graden af om deze dubbel te plaatsen, want ik heb een zwaar portaal (30 kg) met kleine stappers (0.8Nm) en vanaf ca 500 mm/min wordt door de aansturing al de lichtjes de binnen bocht genomen op basis van de parameters die ik ingeklopt heb zou het portaal nog wat doorzetten en de stappers dit iets minder controleren (G64 effect), maar de stappers houden het wel tot net boven de 700 mm, zodat je de binnenbocht in het werkstuk terug ziet. Dit is een kwestie van flink wat fijn slijperij aan de parameters in EMC2.
Laatst gewijzigd door Barcosmurf op 22 mar 2009 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vreemd probleem

Bericht door Erik »

Nu gaat het boven mijn pet. G64 effect, wat is dat? Even in de help van USBCNC gekeken maar daar werd ik niet wijzer. Hoe bedoel je dat het bij pocket 1 iets gematter is? Alles is met F50 dalen, F400 frezen en F600 ijlgang ingesteld. De daalhoek is 20gr. Bij beide pockets hetzelfde dus.

Als ik het goed begrijp kan ik ook proberen om de acceleratie en decelaratie in USBCNC wat lager in te stellen, is sowieso een testje waard. Ik weet niet wat normale waarden zijn. Huvema BF16 (vrij zwaar), 2,5Nm motoren, vertraging 1:4.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Vreemd probleem

Bericht door Barcosmurf »

G64 is cutting mode (contineu mode), of te wel er wordt zo weinig mogelijk snelheid gemindert om de hoek/bocht te nemen.
G61/G61.1 is exacte stop en check mode.

Niet de acceleratie en decelaratie, maar de voedingssnelheid terug nemen na dit punt (X16.8174 Y30.0258) of deze er twee keer in zetten zodat verzekert ben van een exacte stop en check.

Edit: het is niet de daalhoek, maar de 160 graden turn om met F400 via de buitenkant te gaan, dus niet direct vanaf X16.8174 Y30.0258 met F400 of F600 vertrekken en dat bereik je met 2x het punt in de g-code te plaatsen.

Als je graveert neem je de letter M en je kijk bij welke snelheid de binnenbocht wordt genomen en de turns niet langer de V vorm hebben maar eerder een U vorm

Hier een stukje over G61, de buitenhoek is meestal geen probleem omdat je deze met radius kunt programeren

Hier een stukje van Beta 3.16 USBCNC (geen idee of het van toepassing is hier)
This is a brand new trajectory generator that can be switched on in the setup by activating the LookAheadFeed checkbox.
Besides this checkbox, there is a new parameter called min.angle, which I will explain further on.

First, what is the result: Very high speed for programs that consist of small lines, like the one exported from CorelDraw.
Look Ahead Feed or (LAF), will accelerate through over segments, which cannot be done by the standard trajectory generator.
Lines connected with an angle between 0.01-15 degrees specified by min.angle in the setup are considered as tangential connected, so for these lines LAF will accelerate through.
The blending option G64/G64 Px.x is still there for lines that connect with sharper angles as specified in min.angle.

Be carefull with the setting of the angle, because large acceleration peaks will occur on the machine. I have set the default to 6 because this allows to run a Coreldraw arc (50mm radius) with about 7000 millimeters per minute depending on your acceleration setting. In LAF, the radius of the curvature is estimated and the speed is then limited such that the max tangential acceleration is not violated like in a real circle: Vmax = sqrt(maxAccel * radius). In the small corners of the CorelDraw pseudo circle, acceleration peaks will occur. Fortunately, it seems that machines are somewhat forgiving on this and can handle more than I thought. Ofcourse, this setting and the speed given should be handled with care, as loss of steps may be the result.
Remember, this is Beta software which is rather complex, so be careful and let me know what your experiences are.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vreemd probleem

Bericht door Erik »

Barco,

Lang verhaal, ik ga 'm nog 2x lezen om 'm helemaal te snappen. De machine staat nu het derde stukje te frezen, ditmaal met een (naar mijn gevoel) lage acceleratiesnelheid. Hij is inmiddels voorbij de probleempocket, maar weer hetzelfde probleem. Morgenavond maar eens de x en y drivers omwisselen. Nu snel weer naar de schuur om de 4 mm frees in te spannen voor de finishing.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vreemd probleem

Bericht door Erik »

Ik bedenk me net dat het probleem niet aan de drivers kan liggen gezien het patroon van de fouten. Vandaag een ander werkstukje gemaakt wat weer (zo goed als) perfect ging. Alleen bij specifieke rondingen gaat het mis. Ik ga me toch maar helemaal inlezen in het verhaal van Barco. Of er moet nog iemand suggesties hebben....
Gr.

Erik
Plaats reactie