Mijn 1e CNC machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door DaBit »

Als je geen circelzaag hebt en toch wil frezen dan doet een decoupeerzaag met een middelfijn houtzaagje de truuk ook prima in 15mm aluminium.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb wel een tafel-circelzaag staan dus dat is niet het probleem. Alleen had ik zelf nooit gedacht om daar aluminium op te zagen. Ik heb een paar stukjes op een (hout)lintzaag gedaan. Op zich ging dat wel maar na 1mtr. zagen kun je het lint weggooien en kom je er niet meer doorheen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door benkr »

Is dat dan omdat de lintzaag bot is geworden, of omdat deze vol is gelopen?
Dat vollopen voorkom je met smering, zelf gebruik ik vaak een waxinelichtje wat ik heel regelmatig tegen de zaag druk.
Maar vooral de zaag is belangrijk, mijn huisbaas heeft een echte metaal afkortzaag staan (waar de zaag van onder naar boven wordt bewogen) die perfect dik aluminium zaagt, ook zonder enige smering. Dat ding loopt een paar duizend toeren en zaagt zonder enig probleem. Maar het wat dunnere aluminium zagen ze voor mij gewoon op de cirkelzaag waar ze net daarvoor of daarna weer gewoon MDF of ander hout op zagen, en ze zijn daar echt zuinig op hun zagen, als ik Trespa wil laten zagen dan moet ik wachten tot de zaag bot is, dat is altijd binnen 1 dag dus dat is nooit een echt probleem maar Trespa zagen met een nieuwe zaag dat doen ze niet want dan is die meteen bot, wat kennelijk bij Aluminium niet gebeurd. Ze hebben ook speciale Trespa zagen maar die zetten ze alleen op de machine als ze heel veel Trespa moeten zagen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Is dat dan omdat de lintzaag bot is geworden, of omdat deze vol is gelopen?
Nee, dan is hij bot geworden. Vollopen had ik niet zo'n last van. Ik gebruik ook kaarsen om te smeren. In de houtbewerking is dat overigens heel gewoon, je doet dit ook op de zool van de (hand)schaaf, zijkant van de handzaag, op de draad van een schroef, enz.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door ewoud »

ook wel paraffine genoemd :P
hiermee sleepte we de lei platen 200kilo over een snookertafelframe op zijn plek.
humm, meten is....
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Is er iemand die onderstaande klem in gebruik heeft (gehad)? Ik ben benieuwd of het de moeite waard is om deze te kopen. Hij komt van Damen.

13672
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 27 jun 2018 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door TATH »

[quote="Ballegooijen"]Is er iemand die onderstaande klem in gebruik heeft (gehad)? Ik ben benieuwd of het de moeite waard is om deze te kopen. Hij komt van Damen.

Wat kosten ze!

Staat er geen tekeningetje bij met maten.!
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Dit is de link: http://www.damencnc.com/nl/machines/mac ... lemmen/733
Ik vindt het wel een mooi klemmetje.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door mark3 »

Leuk projectje om mee te beginnen, zodat je je eigen frees leert kennen. Onbelangrijke toleranties, simpele vorm en mooi voor je eigen machine aan te passen.
Als je je eigen frees al een tijdje kan bedienen, is het belachelijk om hiervoor 18 euries (ex) neer te leggen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Leuk projectje om mee te beginnen
Ja, eigenlijk is dat ook weer waar. Goeie tip mark3. Bedankt! (Soms ken je je eigen mogelijkheden niet eens)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door audiomanics »

Ik heb misschien nog wel een paar kleine stukjes toolingplate en een bijna net zo mooi ontwerp voor je..
13675

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Kees, wat stukjes alu heb ik nog wel liggen, als het tenminste 15mm is. De tekening zou ik heel blij mee zijn!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door audiomanics »

Op zich kun je die tekening heel makkelijk zelf maken en aanpassen aan je wensen..
15mm dik is prima, 12mm is net wat handzamer.
De methode van vastzetten kun je kiezen: in dit voorbeeldje zie je een verzonken sleuf. Laat zich raden dat je daar een inbusboutje in draait (eventueel met een onderliggend ringetje) Dat kan M5 of M6 zijn. Daar kun je dan de breedte van de sleuf op aanpassen, en ook de breedte en diepte van het verzonden deel.. Als je een ringetje onder de kop wil doen (wel beter), dan moet het verzonken gedeelte wat breder worden.
Zelf gebruik ik tegenwoordig bijna alleen gewone bouten M8 met een moer en een ringetje om de kikkers aan te draaien. Daarbij wordt de sleuf 8,2 mm en geen verzonken gedeelte.
Achteraan zie je een schroefgat M5 in het voorbeeld. Daar kun je een boutje aan de onderkant indraaien om de hoogte te stellen.. Zelf schuif ik er gewoon een stukje (rest) materiaal onder en heb dus die gaatjes tegenwoordig niet meer in mijn kikkertjes.. zo'n stukje materiaal er onder (meestal een stukje aluminium dat ik in verschillende diktes heb liggen) is net wat stabieler en heb ik ook geen last meer van al die t-sleuven die kennelijk altijd lopen waar jij nou net dat stelboutje wil plaatsen..
Dan dat lipje.. Gewoon een rechthoekje waar twee schuine kantjes aan zitten. uitgefreest tot bijvoorbeeld de halve diepte. Of als je de lip iets dunner wil hebben, frees je wat dieper..
Ook de lengte kun je naar believen invullen.. veel te lang, dan breekt het te makkelijk, maar een totale lengte van 60 tot 80mm is heel handzaam..

Maar hier in de bijlage een paar DXFjes waar je wat mee kan stoeien:
kikker2.zip
Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door andrefc101 »

audiomanics schreef: 15mm dik is prima, 12mm is net wat handzamer.
Kees, het is veel gemakkelijker om van 15mm alu 12 te maken dan andersom ;-)
Plaats reactie