Wat voor materiaal is dit?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Wat voor materiaal is dit?

Bericht door DaBit »

Gewoon interesse.

Dit is een nokkenas-brug van mijn motor:
Afbeelding

Dat spul is licht en niet magnetisch, voor een lichtmetaal erg hard, als je er tegenaan tikt doet het niet alleen 'tok' maar ook wat 'ting' en meerdere mensen zijn erachter gekomen dat het erg breekbaar is.

Ik zou zeggen aluminium, maar de eigenschappen komen toch niet helemaal overeen met aluminium zoals ik het ken.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat voor materiaal is dit?

Bericht door hainjedaf »

Magnesium, net als lichtmetalen wielen?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat voor materiaal is dit?

Bericht door DaBit »

Ik dacht dat dat juist zachter en flexibeler was?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Wat voor materiaal is dit?

Bericht door janplastiek »

ik vermoed dat het dan zoals motorsteunen bij een auto uit een giet aluminium zal gemaakt zijn, 1goeie tik en het breekt
klein testje: met de houtbeitel een dun pelletje er af en dit aansteken met een vlam, magnesium geeft dan lasogen, het blijft branden aan de lucht, alu dooft
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat voor materiaal is dit?

Bericht door DaBit »

Ja, dat is niet zo heel goed zichtbaar op de 640 pixels brede foto, maar het oppervlak is ruw dus dat zal wel uit een gietproces komen.

Splinter eraf halen doe ik maar niet; dat ding stuk maken kost je een nieuwe cylinderkop en dat is serieus pijnlijk voor je bankrekening. Zit ook alweer terug op de plek waar die hoort. Wel heb ik met een scherp afbreekmesje over die bovenste boutdingen geschraapt. Waar je 7075-T6 nog makkelijk 'gladschraapt' valt dat hiermee best tegen.
De boringen voor de nokkenas-glijlagers zijn niet voorzien van een zichtbare looplaag, en zijn na 11 jaar nog als nieuw zonder enig teken dat er iets in ronddraait. Meestal zie je toch wel iets; een plekje dat net iets meer glimt ofzo.

Nu heeft KTM nogal eens ooit de neiging om problemen met een constructie 'op te lossen' door niet de constructie te verbeteren maar een hightech materiaal te gebruiken. Vandaar de interesse.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wat voor materiaal is dit?

Bericht door audiomanics »

Volume kun je meten (bakje vloeistof en dan onderdompelen), en als er geen andere materialen (bussen, boutjes, ringetjes) aanzitten bepaal je samen met het gewicht ook het soortelijk gewicht.. dan heb je volgens mij al een aardig handvat over de samenstelling??

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Wat voor materiaal is dit?

Bericht door Caesar »

Lijkt me ook magnesium, wordt veel gebruik in de vliegindustrie, met name castings van rotor gearboxem van helicopters....brand als de nete, maar is heel erg pressure resistant, maar wel breekbaar/Britten, je kunt het bijna brokkelen als je er met een puntige hamer tegenaan mept.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Wat voor materiaal is dit?

Bericht door mjeuring »

AL 226, het staat nota bene in het midden van de foto :lol:
Is een veelgebruikte aluminium spuitgietlegering. Heeft 9% silicium en een paar procent koper. Materiaal is goed bewerkbaar, maar door de grote hoeveelheid silicium is het bijna niet plastisch vervormbaar en redelijk bros.
Wordt vooral gemaakt van gerecycled aluminium.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat voor materiaal is dit?

Bericht door DaBit »

Dan ga jij door voor de koelkast :lol:

Maar niets heel bijzonders dus.

Krijg je die ruwe oppervlaktestructuur (zeg oppervlaktestructuur korrel 60 schuurpapier, maar dan met ronde korrels ipv scherpe uiteraard) van de onbewerkte delen ook met een spuitgietproces eigenlijk? Of is dat toch het resultaat van een zandgietproces?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Wat voor materiaal is dit?

Bericht door mjeuring »

Nee, goedkoopste, van het goedkoopste gietaluminium.
Lijkt me geen zandgieten, te gedetailleerd. Meeste aluminium spuitgietdelen worden gestraald met staalstraalgrit om scherpe delen kwijt te raken.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Wat voor materiaal is dit?

Bericht door Zee&Zee »

Ik heb ook wel gehoord dat bij dergelijke cruciale onderdelen het wat poreuze oppervlak gehard worden door een straalproces, waardoor het oppervlakte minder makkelijk met haarscheurtjes inscheurt. Dus misschien niet perse het goedkoopste van het goedkoopste.

Maar zou ook best kunnen.... het zit niet in het zicht, carterdelen zijn aan de binnenkant ook vaak briljant lomp onafgewerkt.

Zelfs de inlet en outlet van een cilinderkop zijn vaak achterlijk slecht afgewerkt. Blijft er wat te tunen :mrgreen:
CNC you later
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat voor materiaal is dit?

Bericht door hainjedaf »

heet dat proces niet 'Shotpeenen'?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Wat voor materiaal is dit?

Bericht door mjeuring »

Klopt, bij staal ken ik het wel, weet niet of het bij Aluminium ook effect heeft.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat voor materiaal is dit?

Bericht door hainjedaf »

ik denk bij de meeste metalen omdat je het oppervlak als het ware comprimeert.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie