Tastertje-idee

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Dat ze weten waar ze het over hebben mag ik hopen als ze er hun brood mee verdienen....
Ik maak me alleen wat zorgen over de kostprijs van het geheel. Bedrijven zijn helemaal niet geinteresseerd in 5 mm^2 aan oppervlak voorzien van edelmetaal tenzij er mogelijkerwijs een vettere vis achteraan komt (en geef ze eens ongelijk).

Als zaken als rhodineren en vergulden gewoon lokaal bij de goudsmid kunnen (en die moet het kunnen, want dat doet-ie op sieraden ook) heb ik dat net zo lief.

Vergulde staafjes en kogeltjes kun je trouwens ook gewoon kopen als piercing. Dat dat niet betrouwbaar werkte was ooit de reden om zelf maar aan een taster te beginnen.....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door assink »

En zo'n harde koper variant dan?
Wat ook gebruikt wordt bij eroderen, zinkvonken etc?
Ken de naam niet, berylium koper of iets in die trant?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Beryllium koper inderdaad. Ik zie dat spul alleen maar nadelen hebben; oppervlak is niet corrosievast en erg hard is het ook niet.

Net eventjes langs de lokale goudsmid geweest, ik moest toch bij een andere winkel 5 deuren verderop zijn.
Staal rhodineren had-ie geen problemen mee. Hardmetaal, wat hij 'tungsten' noemt, wist-ie niet of dat ging zonder extra barrierelaag maar hij wilde het wel eens proberen. Kosten deed-ie geen uitspraak over zonder de spullen te zien, maar het viel erg mee volgens hem.

Volgende week de frees&draaibank maar eens aanslingeren om een paar huisjes en 'sterretjes' nieuw-ontwerp te maken uit wat 7075. CAM-data en materiaal ligt al eeuwen klaar, het is alleen tot nu toe nog niet nodig geweest.
Ik hoef immers alleen de contactpunten gegalvaniseerd te hebben en dan kan die meneer zien waar dat is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Sven »

DaBit schreef:Vergulde staafjes en kogeltjes kun je trouwens ook gewoon kopen als piercing. Dat dat niet betrouwbaar werkte was ooit de reden om zelf maar aan een taster te beginnen.....
Een draadje vasthouden en dan met je navel je werkstuk meten?

Ik had je vooraf kunnen vertellen dat dat niet betrouwbaar zou zijn.
Ik vind het ook niet handig om met een kort hemdje in de werkplaats rond te lopen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hainjedaf »

flapperende kleding en draaiende machines??? een No-No :)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Kleding in de werkplaats? Dat doe ik alleen als jullie op bezoek komen. Een avondje lassen is een stuk goeiekoper dan een vakantie naar een zonnig land en de diepe reinigingskracht van een stroom aluminiumspanen scheelt weer een bezoekje aan de beautysalon. Als jullie komen word er toch meer slap geouwehoerd dan gewerkt, dus dan kan wat fladderende kleding best. :lol:

Gisteren nog iemand bezig gezien met het 24-karaat verguldspul van die Betzmann Galvaniksysteme; op de aangebrachte goudlaag was niks aan te merken. Heel mooi consistent. Da's dan geen rhodium, maar toch iets om te onthouden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door DirkSchipper »

Ik heb ddit draadje ooit gevolgd. Fraai en veel te hoog gegrepen voor mijn metaalbewerkingsmogelijkheden.

Nu kwam ik opeens dit tegen https://www.hbm-machines.com/producten/ ... owerfunnel.

Als ik heel eerlijk ben, dit lijkt te mooi om waar te zijn.
Maar überhaupt: wat is het?
De documentatie/uitleg houdt niet echt over ...
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door assink »

dat is gewoon zo'n pennetje aan een veertje. Niks elektronisch aan, maar je spindel moet een paar honderd toeren draaien om dit te laten werken.
Met een HF spindel wordt het pennetje gelanceerd.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door DirkSchipper »

Ah. helder. Bedankt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

assink schreef:dat is gewoon zo'n pennetje aan een veertje. Niks elektronisch aan, maar je spindel moet een paar honderd toeren draaien om dit te laten werken.
Met een HF spindel wordt het pennetje gelanceerd.
Vind ik erg kort door de bocht.
Een goede, heeft toch een nauwkeurigheid waar de hobby elektronische tasters niet aan kunnen tippen.
(met gemak <0.01mm)
En met het voordeel dat slingering van de spantang geen enkele invloed heeft.
Helaas mag je niet harder dan 800 toeren draaien, en dat kan lastig zijn met een HF spil.

PS. de werking van dit ding heeft grote overeenkomsten met piepende schommels ;-)

uitleg, zoek in youtube op edge finder.
deze bv. https://www.youtube.com/watch?v=aUa_B6YIt_M
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Tastertje-idee

Bericht door abs02 »

Dan heb je nog geluk Hugo met 800rpm
Die wij gebruiken mag niet sneller dan 650 rpm en dat zij ook niet de minste die we hebben.
Soms ontkomen wij er niet aan om nog met zo'n taster te werken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

assink schreef: Met een HF spindel wordt het pennetje gelanceerd.
Levert je een deuk in de garagedeur op :oops:
Nu kan een HF spindel ook wel 800rpm draaien hoor. Koppel heb je toch niet nodig.
Kwa nauwkeurigheid haal ik met zo'n wiebelaar +/- 0,015mm. Niet slecht voor een dingetje van een paar euro.


Die wiebelaar gebruik ik inmiddels ook weer; mijn taster is er inmiddels zo'n beetje helemaal mee opgehouden.
Ik denk dat de volgende versie toch bedraad gaat worden; hardmetaal en meer energie naar de contacten lijkt voldoende te werken. In zo'n knoopcelletje zit dan echter niet genoeg energie om langdurig lol te hebben van je taster en met een grotere batterij word het te volumineus voor onze kleine machines.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef:....en met een grotere batterij word het te volumineus voor onze kleine machines.
Nee hoor ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

abs02 schreef:Dan heb je nog geluk Hugo met 800rpm
Die wij gebruiken mag niet sneller dan 650 rpm en dat zij ook niet de minste die we hebben.
Soms ontkomen wij er niet aan om nog met zo'n taster te werken.
Ik geloof dat die van mij dat ook niet mag, maar dat heb ik em niet verteld, en dat gelooft ie nog steeds. :lol:
En als je geen electronische meettaster geïntegreerd in de machine heb, is het een prima (eigenlijk de beste) oplossing.
Het meeste wat ik doe hoef ik niet uit te klokken, klem staat altijd op 0,0 .
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie