Nog een emco F1P retrofit

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Ok, nog iets van een rem op je z-as?

STuring van de motor wil ik uit de kast halen, als het kan. Anders kom ik hierop terug.

Linux is zeker een optie. Ook een rustig scherm.

Ha ha, wel lachen hoe plannen met een paar tips totaal veranderen.
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door Chibs »

Ik heb geen rem op de Z as, zat volgens mij ook niet op de originele motor en heeft tot nu toe nog geen problemen gegeven.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door Breaker »

Vind een rem is toch wel te overwegen, mijn Z komt regelmatig naar beneden, haal er nu altijd de houder uit en zet er een blokje onder, een rem is een fijnere oplossing.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door Chibs »

Vreemd, ik krijg geen eens de kop naar beneden als ik er op leun.
orderit
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 feb 2007 22:22
Locatie: beets
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door orderit »

even wat anders kijk eens naar de screenset2010
gebruik hem zelf ook
weg drukte van alle onnodige knoppen
overzichtelijk en een mooi groot venster voor het werkstuk in uitvoering

link
http://www.thecncwoodworker.com/2010.html
er is een basis versie en een waarin je de bestanden krijgt die je kunt bewerken met een tekenprogramma
kun je er nog wat persoonlijke ding aan doen
ik heb zelf een aantal knoppen uit de bovenbalk verwijderd die ik toch niet gebruik.
als je het kan bedenken dan kan je het ook maken
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door mjeuring »

Emco heeft vaak een leren riempje om het asje van de z-stepper zitten om te voorkomen dat tie zakt als alles spanningsvrij wordt. Zou zeker een rem op de z as overwegen, zo'n riempje is ook niet alles....
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Als de motoren bekrachtigd zijn zakt er toch niets? Blokje hout eronder net als bij de kantbank?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Bedankt orderit. Dat ziet er een stuk beter uit dan de ouwe amerikaanse neurotica. Maakt de keuzes niet makkelijker.

Heeft iemand nog wat te melden over de look ahead functie van edingcnc. Dit spreekt me ook erg aan. Niet zo belangrijk voor frezen wel voor plasma of grote router. De bedoeling is voor mij een keus te maken mbt besturing en dit gelijk te trekken op elke machine.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door mjeuring »

kawarider schreef:Als de motoren bekrachtigd zijn zakt er toch niets? Blokje hout eronder net als bij de kantbank?
Blokje zit met een touwtje aan de noodstop?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Vandaag besturing opgehaald bij hardwarecnc. Motor op z as met dubbele as. Deze verwacht ik niet nodig te hebben. Kan er altijd nog een rem op. Alles compleet incl pokey bordje dat voor al mijn toepassingen te gebruiken is. Hoef ik dat niet meer in te leren. Closed loop steppers werd me wat te gek en niet echt nodig. Eens kijken of ik een montageplaat ken tekenen en tappen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Zo. Bordje is getekend. Eens kijken of er tijd is het te maken.

Tegenvaller. Op de machine zitten geen limitswitches. Heeft iemand een voorbeeld hoe dit netjes gedaan is?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door Breaker »

Niet echt. Ik heb even op de Y-as gekeken. Deze heeft de proximity switches achter het riemwiel van de kogelomloop zitten. Op het riemwiel steekt een stuk metaal uit.

Hoe het werkt is dat je de sledes handmatig tussen twee markers moet zetten die voor op de sledes zitten. Deze zijn ~5mm breed, de spoed is ook 5mm. Wanneer je deze dus binnen het gebied brengt en homing doet, dan wordt binnen een omwenteling de proxy geactiveerd. Dat is dan de home positie, voor de andere assen werkt het ook zo. Het is zo niet geschikt om vanuit een willekeurige positie te homen.
1392413923
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door mlrs »

Op de VMC100 zit voor de Y-as nog een sensor gemonteerd die reageert op de afdekking die meebeweegt met de Y-as. Komt als het ware onder de Z-as door naar achteren.
Bij de X-as zit er een sensor vlak bij de motor die reageert op een metalen steuntje die aan het gedeelte zit die de X en Yas met elkaar koppelt.
Beetje lastig uit te leggen. Zal even kijken of ik een tekeningetje heb.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nog een emco F1P retrofit

Bericht door kawarider »

Bedankt. Ben eerst nog bezig de plasmasnijder af te werken voor we aan dit project beginnen. Spulletjes staan te jeuken in een doos...... Bijna. Van het weekend met een beetje geluk grondplaatje maken. Kennis heeft windows op een oude pc gezet. Windows 7 op een comp van 2006 is niet echt stabiel. Heeft iemand nog xp rondslingeren? Downloaden durf ik niet ivm mogelijke bagger die meekomt. Of is dit een mooi mogelijkheid over te stappen op linux?
Wordt vervolgd
Plaats reactie