UCCNC controle paneel (wat erop)

Moderator: Moderators

karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door karangetang »

Ik volg dit draadje natuurlijk met grote interesse en verbaas me over de snelheid waarmee Jack zich in de materie weet in te werken daar heb ik jaaaaaren (als ik die nog heb) voor nodig

Nu kom ik bij Ali (express) veel ( best mooie) keypads tegen en heel betaalbaar;
zijn die niet te gebruiken ??

https://nl.aliexpress.com/wholesale?cat ... keypad+cnc

https://nl.aliexpress.com/item/A98L-000 ... f3e8&tpp=1
deze is maar 18 euro
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door JackBerkhout »

Hoi karangetang,
ik heb wat van die keypads gezien, dank je wel, ze geven wel inspiratie!
Ik weet niet of ik al die knopjes functionaliteit kan geven met UCCNC.
Inmiddels ben ik opvergestapt op de UC300ETH-5LPT, omdat ik dan analoge ingangen erbij heb voor FRO en SRO. Nu heb ik voldoende in en uitgangen voor de knopjes en de LEDs erin. En de Pokeys heb ik nu even niet nodig.
Mijn paneeltje kan met iets minder knopjes volstaan , maar heeft naast wat drukknoppen een mooie "E-stop" button, een elektronisch handwiel en twee potmeters voor de Feed en Spindle overrride, dat werkt allemaal.
Ook zijn er vijf 8-digit X, Y, Z, F, S 7-segments displays (wit) die al werken.
Ik was even vergeten dat het nu Chinese New Year is en leveringen pas eind van deze maand geshipped kunnen worden. Hmmm, straks heb ik misschien wel erg veel mooie knopjes... :lol:
Dat wordt kijken en vergelijken.
Maar de rechthoekige knopjes van Banggood, die Ben mij heeft aangeraden, zijn denk ik het mooiste, omdat ik er 19mm transparante dymo tape in kan doen. Het label printertje kan kleine tekst op meer regels printen, op de tape, ik ben benieuwd hoe dat straks eruit ziet.

Ik denk aan deze assigments:
4.04 Input 4 Fun 128 Cyclestart - Makes a cyclic run on the loaded G-code file.
4.14 Output 14 LED 54 Cyclestart - Active when a G-code execution cycle is in progress.
5.15 Input 15 Fun 129 Runsingleline - Executes one line of code (the actual code line) of the loaded G-code file.
5.16 Output 16 LED 55 Runsingleline - Active when a Single line G-code execution cycle is in progress.
4.05 Input 5 Fun 522 Feedholdtoggle - Toggles the feedhold button.
4.16 Output 16 LED 217 Feedhold - On when the feedhold button is active.
4.06 Input 6 Fun 130 Cyclestop - Stops the G-code execution.
4.17 Output 17 LED 18 Idle - Indicates the Idle state of the device.
4.07 Input 8 Fun 144 Resettoggle - Toggles the reset button.
3.14 Output 14 LED 25 Reset - Indicates an active reset signal.
4.01 Output 1 LED 36 Estop - Active when the estop input is triggered.

5.12 Input 12 Fun 116 M7toggle - Toggles the M7 mist button.
2.16 Output 16 LED 52 Miston - Active when the mist coolant is on.
5.13 Input 13 Fun 117 M8toggle - Toggles the M8 flood button.
2.17 Output 17 LED 53 Floodon - Active when the flood coolant is on.

5.02 Input 2 Fun 114 M3toggle - Toggles the M3 spindle CW button.
5.01 Output 1 LED 50 SpindleCW - Active when the spindle is rotating Clockwise.

5.03 Input 3 Fun 220 MPGXaxisselect - Selects the X axis for the MPG jog.
3.05 Output 5 LED 155 MPGXaxisselect - On when the X axis is selected for the MPG jog.
5.04 Input 4 Fun 221 MPGYaxisselect - Selects the Y axis for the MPG jog.
3.06 Output 6 LED 156 MPGYaxisselect - On when the Y axis is selected for the MPG jog.
5.05 Input 5 Fun 222 MPGZaxisselect - Selects the Z axis for the MPG jog.
3.07 Output 7 LED 157 MPGZaxisselect - On when the Z axis is selected for the MPG jog.

5.06 Input 6 Fun 226 MPGcontmodeselect - Selects the continous jog mode for the MPG.
3.09 Output 9 LED 152 MPGmodecont - On when the MPG continous mode is selected.
5.07 Input 7 Fun 228 MPGmultimodeselect - Selects the multi step jog mode for the MPG.
3.08 Output 8 LED 154 MPGmodemulti - On when the MPG multi mode is selected.

5.08 Input 8 Fun 241 Jogsteprate0001 - Sets the jog distance when stepping mode to 0.001 Units.
3.01 Output 1 LED 148 Jograte0001 - On when the step jog rate is set to 0.001 units.
5.09 Input 9 Fun 164 Jogsteprate001 - Sets the jog distance when stepping mode to 0.01 Units.
3.02 Output 2 LED 149 Jograte0010 - On when the step jog rate is set to 0.01 units.
5.10 Input 10 Fun 165 Jogsteprate010 - Sets the jog distance when stepping mode to 0.10 Units.
3.03 Output 3 LED 150 Jograte0100 - On when the step jog rate is set to 0.1 units.
5.11 Input 11 Fun 166 Jogsteprate100 - Sets the jog distance when stepping mode to 1.00 Units.
3.04 Output 4 LED 151 Jograte1000 - On when the step jog rate is set to 1 units.

4.08 Input 8 Fun 196 Toollengthmeasurement - Commands a tool length measurement. (Code executed in Macro M31)
5.14 Output 14 LED 244 ProbedOK - On if the last probing (G31) was finished with a probe touch,
off if the last probing did not end with a touch.

A.01 12 Volt output
A.02 Ground
A.03 Analog input 1 FRO Potmeter
A.04 Analog input 2 SRO Potmeter

In de constructor macro (M99998.txt), die draait een keer tijdens starup van UCCNC, heb ik dit gezet voor wat standaard instellingen tijdens startup, en dat werkt ook goed:

AS3.Setfieldtext("25", 225); // SafeZheight
AS3.Validatefield(225); // SafeZheight

exec.Callbutton(220); // MPGXaxisselect
exec.Callbutton(228); // MPGmultimodeselect
exec.Callbutton(166); // Jogsteprate100
exec.Callbutton(513); // Resetoff
Laatst gewijzigd door JackBerkhout op 08 feb 2017 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door karangetang »

Tjonge jonge wat een voortvarend heid
je neemt je besluiten snel en bent niet bang je route tijdig bij te stellen.
Ik zat nog wat met Mach 3 te klooien maar ga daar maar es mee stoppen en
overweeg ook een ETH300 te gaan bestellen
wat ga je met je ETH 400 doen ? in de verkoop?

Op de een of andere manier gaat het in mij schedel steeeds langzamer dus
ga ik goedop je letten om het een en ander van je te leren ...

Ik kom toch teveel uit het analoge tijdperk en kan beter over weg met een bonk klei of een handzaag in mijn handen of een grashark
Maar ik zet door! vind het leuk dat er nu een serieuze UC cncer is gekomen tussen al dat linux (ook te lastig voormij)
Mach 3 en eding geweld
OP je linkedin pagina ( excuses voor mijn nieuwschierigheid) zag ik dat je veel ervaring hebt met Linux
Wat is je motivatie om niet met Linuxcnc te gaan werken , dat zou toch voor jouw een makkie moeten zijn.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door JackBerkhout »

Mijn motivatie is dat UCNCN en de de UC300ETH-5LPT leuke mogelijkheden bieden voor een mooi bedieningspaneel. En dat je via je netwerk het board aanstuurt met UCCNC.
Ik denk dat je nu waarschijnlijk beter UCCNC kunt gebruiken dan mach3, want de makers hebben een te dure mach4 gemaakt, en laten mach3 een beetje voor wat het is, heb ik zo'n gevoel. Maar UCCNC werkt dan wel alleen met de producten van cncdrive.com.
Er zit volop ontwikkeling in, ik heb ook contact met Balazs, die het ontwikkelt. Het kunnen maken van macros en plugins vind ik ook heel leuk.
Nu ken ik LinuxCNC niet heel goed, moet ik zeggen, en ik zal er in de toekomst zeker ook nog eens naar kijken.
Ik wil CamBam ook verder bestuderen, dat draait op mijn 4k Linux laptop op zich wel, maar niet goed in Hi-DPI mode (teksten vallen weg, icons te klein). Maar die ontwikkelaars daarvan gebruiken zelf ook steeds meer Linux en gaan daar in de nabije toekomst ook aandacht aan besteden, hebben ze mij toegezegd.
Er zijn geloof ik veel meer programma's voor CNC voor Windows beschikbaar.
Ik heb onder Linux de nodige programma's getest en deze werken op zich prima:
- LibreCad
- DraftSight (veel uitgebreider dan LibreCad)
- HeeksCad (vind ik nog vaag, moet wat meer youtube fimpjes ervan zien)
- SheetCam TNG (zet dxf om naar g-code)
De UC400ETH heb ik inderdaad over. Als je dan de nodige knopjes wilt, is het gebruik van een Pokeys printje wel handig. Maar de analoge in- en uitgangen zitten er niet op, en ik vond het gebruik van potmeters voor FRO en SRO juist fijn, omdat je dan weet wat je ingesteld hebt.
Maar dan kan evt. ook met up- en down knopjes, via de Pokeys. Het is meer wat je handig of mooi vind.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door karangetang »

Goed te horen
Bij mij is het een soort gevoel: ik denk dat UCcnc zeer veel belovend is en nu er steeds meer mensen mee gaan werken en méé gaan denken (zoals jij) kan het uitgroeien tot iets zeer goeds ..voor een heel betaalbare prijs.
Zo ben ik altijd een beetje eigten wijs geweest ..,
Toen ik mijn eerste Acorn computer (Risc PC) kocht in 1994 werd ik door iedereen uitgelachen . Maar kijk ééns hoe groot het ARM gebeuren is geworden !!! En eerlijk de Risc-pc, helaas werkt hij niet meer, was het allerbeste wat ik ooit gehad heb, geheel object georienteerd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Risc_PC
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door assink »

Banggood is chinees, en volgensmij is chinees nieuwjaar aan de gang of net voorbij. Dat zal de reden zijn dat het zo langzaam gaat. Dat duurt daar een aantal weken?
Dit jaar was het op 28 januari, ik weet alleen niet hoe lang het door gaat.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door JackBerkhout »

Ja, dat klopt en volgens mij duurt dat CNY minimaal een week. :lol:
Dat doen ze goed!
Ondertussen heb ik een Shuttle barebone met SSD (Intel i3, Win10) ingericht en UCCNC daarop (geconfigureerd) draaien. Dat werk veel sneller dan het test systeem (een 1GHz barebone).
UCCNC geinstalleerd en vervolgens de license en configfiles over gekopieerd, werkt meteen met al de instellingen die ik op het langzame Windows 7 systeempje had.
Dat is lekker snel.
Nu heb ik een iiyama 21.5" Touchscreen-Monitor (T2235MSC-B1) eraan. Wat werkt dat super gaaf met UCCNC!
En een mechanisch (Ducky) keyboard erbij.
Eigenlijk heb ik de digitale led-uitlezing, en diverse knoppen op het bedieningspaneeltje niet meer nodig... :roll:
Maar nog wel de potmeters voor Spindle en Feed override, het electronisch handwiel met bijbehorende knopjes, en de E-stop button.
Zoiets moet dus voorlopig voldoende zijn, in combinatie met het touchscreen.
Ik heb het zo gemaakt dat als ik op 0.001, 0.01, 0.1 of 1 druk, automatisch ook MPG Multi (Function 228 i.c.m. 241, 164, 165, en 166) geselecteerd wordt (en het ledje in dat knopje aan gaat). Voor de knopjes gebruik ik versies met witte LEDs, om er niet teveel een kerstboom van te maken. Alleen de Hold button wordt (net als de E-stop) rood.
14255
Laatst gewijzigd door JackBerkhout op 23 feb 2017 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door karangetang »

Ik ben benieuwd of je al wat vorderingen hebt gemaakt met je bedienigs paneel , in iedergeval je gedachten er over..
Daarbij bedacht ik me het volgende: Ik ben in het bezit van een Uccnc100 die heeft inderdaat niet veel aansluitingen
maar om nu gelijk weer te gaan investeren in een Uccnc ETH 300 met daar bij weer een software licencie .. tja
Ik vroeg mij af zou het niet mogelijk zijn via Modbus een en ander voor elkaar te krijgen het moet volgens mij mogelijk zijn via een slave (?) en een bv 4x4 maatrix toch het een en ander te maken er zijn ook aardige
printjes te kopen met analoge uit en ingangen relais etc .
Om zelf wat bezig te houden heb ik maar es een oud toetsenbord gesloopt.
Daar zat een keurig stukje eletronica in met
twee aansluit rijen voor een matrix 8 en 18 aansluitingen
Met wat puzzelwerk en mijn metertje heb ik de aansluitingen aardig kunnen vast leggen.
Nu vraag ik me af welke knoppen zal ik maken ?
G, M F, S, I, O ? scrol toetsen een enter toets en + en - en backwards??
wie heeft goede suggesties

14118
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door JackBerkhout »

Hoi karangetang,

je kunt dat toetsenbord gebruiken of bijvoorbeeld een PoKeys57UT, dat doet exact hetzelfde.

Het breakout board (2 stuks 160x100mm) heb ik toch zelf gemaakt, met alles erop wat ik nodig heb en niets extra.
Een Charge Pump die op enable van de ES-D808 drivers (closed-loop stepper) ingrijpt, de Fault van de drivers die ook gebruikt wordt voor enable van alle drivers, een omzetter van PWM naar 0-10V voor de VFD, aansluitingen voor knopjes met lichtjes, enz. Opto-couplers, DC/DC converters, alles wat uit de besturingskast komt is zodoende afdoende ontstoort en ESD veilig voor de UC300ETH-5LPT.
Daar mijn experimentele versie op gaatjes board is kan het gemakkelijk aangepast worden.
Voor geintereseerden heb ik schema's gemaakt:
14246
14247
14248
14249
14250
14251
14252
14253
14254

Ik ga een kastje maken met (aluminium) 20x20 profiel, trespa bodemplaat (waar de voedingen, drivers en CNC controller op komen), en dibond zijkanten, bovenkant, en onderkant (goedkoop en simpel) van 460x600x200 (BxHxD).
"Gevaarlijke knopjes", zoals bijv. spindel aan/uit, of "home all" zou ik niet physiek uitvoeren.
Ik dacht zelf hier aan, want ik gebruik ook een touch screen:
14255

Bovenop is onder andere het control panel en een grote aan/uit schakelaar.
In het kastje komen de voedingen (5V, 12V en 75V) de 4 drivers, kabelgootjes, en de UC300ETH-5LPT met breakout board. Het kastje wordt aan de voorkant tegen de CNC tafel gemonteerd, is het idee.
Een foto volgt als dat klaar is.
Als er wijzigingen in het schema komen, update ik deze post. Dat gebeurt af en toe... :lol:
Laatst gewijzigd door JackBerkhout op 23 feb 2017 23:08, 25 keer totaal gewijzigd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door Breaker »

Als ≈ logicaweter & elektronicakenner vind ik het tweede schema wel interessant, vaak worden de fout poorten kettinggeschakeld als Normally Closed, maar hier gebruik je (als ik het goed lees) de poorten als Normally Open. Het schema heeft als voordeel dat een led aangeeft waar de fout vandaan komt. Nu, mijn vraag is eigenlijk waarom er tweemaal een NOT van verschillende typen gebruikt wordt voor de AND ingang?

Pas trouwens op met het direct doorschakelen van de error naar de enable: Wanneer de enable ge-disabled wordt, worden de motoren krachteloos, dat betekent dat de assen zelf uit gaan rollen. Het kan beter zijn om het aan de besturing over te laten om de boel zo snel mogelijk af te remmen en stil te laten staan.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door karangetang »

Zo..... jij bent goed bezig ben al een tijdje naar je schema's aan het staren
omdat ik al die nummers van de ictje's die je gebruikt niet ken, duurde het even voor dat ik het
een beetje ging snappen. Schmitriggers, and poorten tjonge..ik moet dat weer even ophalen.
Mijn electronica kennis en wat geringer ( zit nog half in het buizen tijdperk) en vooral het gebrek aan ervaring en geoefendheid met iceetjes ed. weerhoud me om zoiets zelf ook te doen maar je weet maar nooit, het inspireert me wel. Zie ik dat jouw 0-10 volt regeling behoorlijk wat meer componenten bevat als die op mijn braekoutboardje zit ? Hij zal wel beter functioneren veronderstel ik.
Ik maak eigenlijk nooit een schema ... ik pieker me suf tot ik het in mijn hoofd heb en dan pruts ik wat in elkaar (zolas de sloop van een oud toetsenbord en de werking proberen te begrijpen daar gaat best wel tijd inzitten, maar het kan.
Veel tijd gaat bij mij verloren in het proberen begrijpen waarom dingen niet werken, of om te ontdekken dat zo'n goedkoope gebruikte, van ebay geplukte componenten niet werken, kapot zijn of de verkeerde keuze blijken te zijn, Zo bouw je natuurlijk een aardig magazijn op.
Zelf maak ik ook mijn kastjes altijd van hout (maar trespa lijkt me ook prima en mooi strak)in de vorm van een soort koffer. voor De grote dingen (voeding VHF, drivers in de bak, elektronika in de deksel.) die plaats ik ergens achter (of onder) de machine. Ook plaats ik een filter voor de aanzuiging van de koeling. dat kan ik je ook aanraden. Ik gebruik daar stofzuigerfilters voor.
De monitor en computer en knopjes in een apart onderkomen ( op wieltjes) plaats ik net als jij voor, schuin naast, de machine.
Zelf heb ik gisteren toch maar op marktplaats een touchscreen gekocht (nog meer zooi in huis) en ga es wat stoeien met zelf ontworpen screens met grote aantik knoppen (als er tijd voor is moet ook mijn piza oven nog afmaken)
bijf je volgen ...
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door JackBerkhout »

Breaker schreef:Als ≈ logicaweter & elektronicakenner vind ik het tweede schema wel interessant, vaak worden de fout poorten kettinggeschakeld als Normally Closed, maar hier gebruik je (als ik het goed lees) de poorten als Normally Open. Het schema heeft als voordeel dat een led aangeeft waar de fout vandaan komt. Nu, mijn vraag is eigenlijk waarom er tweemaal een NOT van verschillende typen gebruikt wordt voor de AND ingang?

Pas trouwens op met het direct doorschakelen van de error naar de enable: Wanneer de enable ge-disabled wordt, worden de motoren krachteloos, dat betekent dat de assen zelf uit gaan rollen. Het kan beter zijn om het aan de besturing over te laten om de boel zo snel mogelijk af te remmen en stil te laten staan.
Dag Breaker, dat van dat uitrollen is een goed punt!
Maar hoe werkt dat?
Welke functie gebruik ik daarvoor in UCCNC?
Ik zou het E-stop signaal kunnen gebruiken...

De LS14 is een smittrigger die het signaal uit de optocouplers van de drivers eerst nog wat kan opschonen, ik denk dat de kans op spikes oppikken dan minder wordt. :roll:
De 74HC21 kon ik in SMD niet krijgen, daarom heb ik kleine SOT23 gates gekozen...
Ik heb de schemas iets bijgewerkt: Home switches en Limit switches zijn nu toegevoegd, alleen welke ik wilde hebben.
En het deel van de Tool sensor ziet er ook optisch beter uit, en: 1 draad van de schakelaar zit nu niet meer aan ground, maar aan +12V, dit kan EMC storing reduceren.
Maar ik gebruik overal afgeschermde kabels voor.
Laatst gewijzigd door JackBerkhout op 16 feb 2017 11:06, 3 keer totaal gewijzigd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door JackBerkhout »

karangetang schreef:Zo..... jij bent goed bezig ben al een tijdje naar je schema's aan het staren
omdat ik al die nummers van de ictje's die je gebruikt niet ken, duurde het even voor dat ik het
een beetje ging snappen. Schmitriggers, and poorten tjonge..ik moet dat weer even ophalen.
Mijn electronica kennis en wat geringer ( zit nog half in het buizen tijdperk) en vooral het gebrek aan ervaring en geoefendheid met iceetjes ed. weerhoud me om zoiets zelf ook te doen maar je weet maar nooit, het inspireert me wel. Zie ik dat jouw 0-10 volt regeling behoorlijk wat meer componenten bevat als die op mijn braekoutboardje zit ? Hij zal wel beter functioneren veronderstel ik.
Ik maak eigenlijk nooit een schema ... ik pieker me suf tot ik het in mijn hoofd heb en dan pruts ik wat in elkaar (zolas de sloop van een oud toetsenbord en de werking proberen te begrijpen daar gaat best wel tijd inzitten, maar het kan.
Veel tijd gaat bij mij verloren in het proberen begrijpen waarom dingen niet werken, of om te ontdekken dat zo'n goedkoope gebruikte, van ebay geplukte componenten niet werken, kapot zijn of de verkeerde keuze blijken te zijn, Zo bouw je natuurlijk een aardig magazijn op.
Zelf maak ik ook mijn kastjes altijd van hout (maar trespa lijkt me ook prima en mooi strak)in de vorm van een soort koffer. voor De grote dingen (voeding VHF, drivers in de bak, elektronika in de deksel.) die plaats ik ergens achter (of onder) de machine. Ook plaats ik een filter voor de aanzuiging van de koeling. dat kan ik je ook aanraden. Ik gebruik daar stofzuigerfilters voor.
De monitor en computer en knopjes in een apart onderkomen ( op wieltjes) plaats ik net als jij voor, schuin naast, de machine.
Zelf heb ik gisteren toch maar op marktplaats een touchscreen gekocht (nog meer zooi in huis) en ga es wat stoeien met zelf ontworpen screens met grote aantik knoppen (als er tijd voor is moet ook mijn piza oven nog afmaken)
bijf je volgen ...
Hoi karangetang,
Het idee om stofzuigerfilters te gebruiken bij de fans vind ik een heel goed idee!
Ik moet toch maar snel een voorkantje regelen, en de fans. 8)
Op 16 jarige leeftijd heb ik een buizen eindversterker ontworpen, en die werkte ook, van mijn vader geleerd... 8)
Ik ben zelf wel wat aan het dateren, maar probeer steeds wel mee te gaan met de techniek. :lol:

Zelf teken ik juist wel van te voren schetsen op papier, dan visualiseer ik beter en kan ik zo een beetje puzzelen voor een goede oplossing.
Tenminste wat ik denk dat goed is, er is natuurlijk altijd ruimte om te leren van de experts hier.
De omzetter van PWM naar 0-10V en het M3 siganaal zijn galvanisch gescheiden van de VFD. Door de beschikbaarheid van het PWM signaal vond ik het wel aantrekkelijk om het zo te doen!
Laatst gewijzigd door JackBerkhout op 16 feb 2017 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door karangetang »

Natuurlijk is van te voren alles netjes uitwerken veel beter dat weet ik als een gepesioeneerd architect natuurlijk beter als geen ander .. maar in mijn hobby kom ik er niet toe. IK heb nog een prachtige 50 jaar oude zwitserse tekentafel staan , maar die wordt gebruikt om de waste drogen...
Ik heb nu een klein test opstellinkje staan met een 5 euro chinees bordje met een realais en 0-10 volt het werkt prima maar hoe linair dit allemaal wel is, weet ik niet, Het relaitje schakeld de controller in dat is ook maar een paar volt /mA mee gemoeid en het is dus gescheiden. Voor mijn spindel Heb ik een DC tredmill moter 180v 1.5 Pk via een Minarik driver (allemaal ebay) het werkt van 400 rpm, lager stotter het wat. Ik heb ook nog een chinees bordje van geloof ik 7 euro met drie (3) relaitjes ook niet gek die wil ik aan mij uc100 knopen dan kom ik toch een heel eind . Nu wil ik de motor nog terug koppelen er zit een schijf op met 50 spleetjes en een licht cel ...weet nog effe de aansluiting niet maar dat komt wel..
Plaats reactie