Hoe hoort dat? Wifi/internet in groter gebouw?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Hoe hoort dat? Wifi/internet in groter gebouw?

Bericht door Sven »

Sinds een jaar heb ik een werkplaats in een gebouw dat ik deel met meerdere huurders.

In dit pand is door de verhuurder internet en wifi aangelegd maar dat werkt meestal beroerd, tenzij het niet werkt.

Nu heb ik het idee dat dit is aangelegd door een goedwillend maar incapabel persoon, maar zelf weet ik er nOg minder van.

Vandaar de vraag, hoe hoort wifi+internet aangelegd te zijn in een groter gebouw?
Het pand is ongeveer 35x20 meter en ongeveer 10 meter hoog in de nok, vloeren en binnenmuren zijn van hout.

Op dit moment zijn er meen ik twee routers die drie netwerknamen, de ene zonder internet en aangesloten op de andere die wel verbinding heeft met internet.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Hoe hoort dat? Wifi/internet in groter gebouw?

Bericht door Guvner »

Als jullie echt een gedeeld netwerk willen (waar iedereen dus met wat kennis zo bij elkaars computers kan), dan is het eenvoudigste om een aantal access points op te hangen die kunnen samenwerken. Het hangt er een beetje van af hoeveel devices je op deze verbinding wil aansluiten.

Om je een voorbeeld te geven, in mijn eigen woning heb ik op de begane grond een AP hangen en ook op de bovenste verdieping. Deze hebben hetzelfde SSID en werken samen (stemmen de sterkte van de antenne op elkaar af).

Op ons kantoor (pand van 21 verdiepingen) hebben we op iedere verdieping 8 AP's hangen. Het hele pand heeft hetzelfde SSID en al deze units worden aangestuurd door een WAC (Wireless Access Controller).

Je kan het dus zo gek maken als je wil.

Maar voor jullie omgeving denk ik dat je met 4 of 5 van die dingen een super dekking kan halen. Je zou er dan eentje een aantal meter uit iedere hoe kunnen hangen en optioneel nog 1 in het midden tussen die 4.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe hoort dat? Wifi/internet in groter gebouw?

Bericht door DaBit »

Sven: tegen de combinatie elcheapo accesspoints en ingericht door de buurjongen doe je niet zoveel, da's een gevecht zonder einde tenzij je dat aangaat met het hele gebouw.
Als je slim bent zorg je er zelf voor dat je een richtantenne op je wifi-kaartje aansluit. Die een beetje mikken, en het verbetert al sterk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Hoe hoort dat? Wifi/internet in groter gebouw?

Bericht door karangetang »

En de bandbreedte hoe zit het daar mee ? Eén aan sluiting voor veel gebruikers geeft ook vaak problemen
hoe los je dat op?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe hoort dat? Wifi/internet in groter gebouw?

Bericht door serum »

Meeste huis, tuin en keukenroutertjes kunnen ook niet goed overweg met een groot aantal connecties. Ik heb Wifi sowieso niet al te hoog aangeschreven qua stabiliteit.. Gewoon lekker tetheren met je mobieltje gaat doorgaans prima, vermoed dat je er toch niet uitgebreid filmpjes wil kijken :)

Voor thuis gebruik ik een 'huis tuin en keuken-routertje' (een d-link TL-WR841N, ding van 2 tientjes, we blijven lachen) met dd-wrt erop, met QOS (quality of service) erop gaat het eigenlijk bere en bere-goed. Beter dan de standaard router van KPN (V10) en energiezuinig op de koop toe. 5ghz wordt overigens niet geroemd om zijn bereik.

Als je er meerdere gebruikt en ze hetzelfde SSID geeft en de DHCP laat regelen door de router van de ISP, moet het volgens mij goed komen. En gebruik nooit een repeater, dat is ook vragen om ellende. Alle wifi accespoints met een kabeltje verbinden met de router van de ISP.
hobbyfrees
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 nov 2011 15:29
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Hoe hoort dat? Wifi/internet in groter gebouw?

Bericht door hobbyfrees »

Om een goed en stabiel wifi netwerk te realiseren gebruik ik aruba accesspoints. bv de IAP -205

werkt perfect, zijn meerdere sids aan te maken voor bv elke huurder 1. elke ssid is weer te scheiden in een apart vlan zodat de andere huurders niet op jou netwerk zitten. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Voordeel is dat deze accesspoint met elkaar communiceren. Zodat er een homogeen netwerk ontstaat.

maar voor 35m x 20m. heb je er waarschijnlijk maar 1 a 2 nodig.Ligt eraan hoeveel gebruikers er op de wifi worden aangemeld.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe hoort dat? Wifi/internet in groter gebouw?

Bericht door hainjedaf »

Ik heb voor de liefhebbers nog 2x Cisco WAP371 in de aanbieding, inclusief PoE switch.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie