Draaibank welke aansturing / software?

Moderator: Moderators

willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door willy wonka »

Als je linuxcnc probeerd...zet hem direct om naarde gmoccapy interface.de standaard axis interface is stront.
Kwestie van in de .ini file "axis" naar"gmoccapy" aanpassen. Zie ook de wiki.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

Prima.
Ik gebruik zelf UCCNC, ook via ethernet natuurlijk!
UCCNC is dan niet gemaakt voor draaibanken, vandaar de switch.
Maar die kennis van mij wil het zonder netwerk kunnen gebruiken. Volgens mij heeft hij ook geen netwerk in zijn afgelegen werkplaats, dus vandaar.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

willy wonka schreef:Als je linuxcnc probeerd...zet hem direct om naarde gmoccapy interface.de standaard axis interface is stront.
Kwestie van in de .ini file "axis" naar"gmoccapy" aanpassen. Zie ook de wiki.
Ik zal morgen het verschil bekijken in de VB installatie. Kan je het iets meer toelichten?
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

Ik heb met LinuxCNC niet in VirtualBox testen, denk ik, want er is geen parallel poort op mijn laptop. :lol:
Error: could not insert module /usr/realtime-3.4-9-rtai-686-pae/modules/linuxcnc/hal_parport.ko: No such device.

Tja, even een ander PC-tje zoeken en dan zonder VB testen. :roll:
Kom ik misschien verder mee.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door javanree »

Je moet dan even een simulatie config kiezen in de stepconf
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door Chibs »

JackBerkhout schreef:
willy wonka schreef:Als je linuxcnc probeerd...zet hem direct om naarde gmoccapy interface.de standaard axis interface is stront.
Kwestie van in de .ini file "axis" naar"gmoccapy" aanpassen. Zie ook de wiki.
Ik zal morgen het verschil bekijken in de VB installatie. Kan je het iets meer toelichten?
Is meer een persoonlijke smaak, ik zelf zou gmoccapy nooit willen gebruiken voor muis en keyboard. Het zijn andere interfaces, dus de knoppen staan anders, groter, kleiner, etc. gmoccapy is ontworpen voor touch screens, maar werkt ook met muis / toetsenbord. Zou ik nu nog niet over denken.

Weet overigens niet of LinuxCNC lekker werkt in een VB installatie, de hele bedoeling van LinuxCNC is om op een oudere computer real-time te werken zonder verdere overhead, de VB installatie en wat je daarnaast nog hebt draaien zal dan voor veel problemen zorgen.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

Chibs schreef: Is meer een persoonlijke smaak, ik zelf zou gmoccapy nooit willen gebruiken voor muis en keyboard. Het zijn andere interfaces, dus de knoppen staan anders, groter, kleiner, etc. gmoccapy is ontworpen voor touch screens, maar werkt ook met muis / toetsenbord. Zou ik nu nog niet over denken.

Weet overigens niet of LinuxCNC lekker werkt in een VB installatie, de hele bedoeling van LinuxCNC is om op een oudere computer real-time te werken zonder verdere overhead, de VB installatie en wat je daarnaast nog hebt draaien zal dan voor veel problemen zorgen.
OK, dank je wel.
De VB installatie is zeker niet geschikt om om echt te gebruiken, het is alleen om uit te vinden of ik dit voor mijn kennis kan en wil gebruiken. De lathe simulatie krijg ik in VB niet voor elkaar, alleen mill.

Ondertussen heb ik geen PC hardware liggen waarop ik LinuxCNC kan installeren.
De barebone van mijn kennis heeft denk ik geen PCI of PCIe sloten, dus is er voor zover ik op de Mesa site zag geen Mesa mogelijkheid.

Netwerk is er niet in de werkplaats.
Dan wil ik naar de USB mogelijkheid, dat werkt ook op die barebone.
Maar zal het dan toch EdingCNC moeten worden?
http://www.edingcnc.com/products.php?productid=56
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door DaBit »

JackBerkhout schreef:Ondertussen heb ik geen PC hardware liggen waarop ik LinuxCNC kan installeren.
De barebone van mijn kennis heeft denk ik geen PCI of PCIe sloten, dus is er voor zover ik op de Mesa site zag geen Mesa mogelijkheid.
7i43 heb je nog, en je kunt altijd een netwerkkabel tussen barebone en een 7i76e plaatsen. Heb je verder geen netwerk voor nodig hoor, kabel is puur datatransport.

Maar als je dan denkt met driemaal klik-klak klaar te zijn dan kom je bedrogen uit.
Dan wil ik naar de USB mogelijkheid, dat werkt ook op die barebone.
Maar zal het dan toch EdingCNC moeten worden?
Ook met EdingCNC zou ik voor Ethernet kiezen en niet voor USB. USB blijft hit-or-miss. Vaak werkt het uitstekend, maar soms... Een Pokeys op USB samen met de spindelmotor op mijn Emcootje is echt niet werkend te krijgen bijvoorbeeld.
Ethernet is een stuk robuuster.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

Hoi Dabit,
De 7i76e had ik nog niet gezien, en de prijs valt ook mee.
Nu ga ik LinuxCNC op mijn Zotac barebone zetten, om het te kunnen testen in combinatie met de 7i76e.
Maar die 7i76e moet ik dan ook even bestellen.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door Breaker »

Keuzes, keuzes, keuzes! ;-)
Ethernet is allen een kabel tussen de PC en de controller, er wordt meestal zelfs afgeraden om het anders te doen (via een switch o.i.d.)

Bij EdingCNC zou ik de goedkoopste drieassige kaart kiezen, niet de vierassige. Je wilt ook gaan werken met de gelijkstroommotor, geen VFD, dan moet USB over het algemeen toch ook goed voldoen.

Bij MESA krijg je wel veel hardware voor je geld. Verzorgt die kaart ook veel 'offload' van de PC? Of worden er ook nog snelheidseisen aan de PC gesteld?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

Breaker schreef:Keuzes, keuzes, keuzes! ;-)
Ethernet is allen een kabel tussen de PC en de controller, er wordt meestal zelfs afgeraden om het anders te doen (via een switch o.i.d.)

Bij EdingCNC zou ik de goedkoopste drieassige kaart kiezen, niet de vierassige. Je wilt ook gaan werken met de gelijkstroommotor, geen VFD, dan moet USB over het algemeen toch ook goed voldoen.

Bij MESA krijg je wel veel hardware voor je geld. Verzorgt die kaart ook veel 'offload' van de PC? Of worden er ook nog snelheidseisen aan de PC gesteld?
Hoi Breaker,
mooi om te weten dat PtP aangeraden wordt voor het netwerk.
Bij MESA wordt volgens mij ook juist veel 'offload' gedaan, maar hoe dat zit met bijvoorbeeld draadsnijden, weet ik niet. Maar dat geld denk ik voor alle andere oplossingen met 'offload' processing ook.

Ik weet niet of ik het toerental van die gelijkstroommotor moet stabiliseren of dat die Mesa kaart dat al doet.

Jack.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door javanree »

MESA offload je PC inderdaad deels (er draaien nog wel realtime processen maar het is minder kritisch dan bij bijvoorbeeld een paralelle poort machine)

Je zou de motorregeling in een lus kunnen opnemen, zodat je de encoder gebruikt om toerental constant te houden. Dat moet je dan wel in je LinuxCNC config regelen, de MESA doet dat zeker niet vanzelf, die stuurt domweg een PWM of analoge 0-10V uit naar je spindel drive.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

javanree schreef:Je zou de motorregeling in een lus kunnen opnemen, zodat je de encoder gebruikt om toerental constant te houden. Dat moet je dan wel in je LinuxCNC config regelen, de MESA doet dat zeker niet vanzelf, die stuurt domweg een PWM of analoge 0-10V uit naar je spindel drive.
Dus, ik hoef dat niet met aparte regelelectronica te doen die ik tussen MESA en de motor controller inzet, en die het encoder signaal gebruikt.

Voor de MESA heb ik op de spindel het index signaal nodig en het 100 pulsen/omw signaal.
Maar ik zag dat ik op die laatste een (kwadratuur uitgang) A en B uitgang nodig heb, dus krijg ik dan drie optische sensors:
Index
Snelheid A
Snelheid B

Klopt dat?
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door DaBit »

LinuxCNC, en daarmee ook alle hardwarekaarten die ermee samenwerken, volgt het 'dumb hardware, smart PC' principe. De PC doet alles, de hardware beperkt zich tot de simpele taken zoals stappulsjes maken, encodertikken tellen, 24V maken van een bitje dat op '1' gezet word, enzovoorts. Er zit geen intelligentie in de hardware.
Een rigid-tapping of draadsnij-cyclus zal dus op de PC uitgevoerd worden, de Mesa kaart heeft enkel als taak om de fysieke sensoren en actuatoren te koppelen aan de software. Dat soort cycli werken dus ook met alle hardware, of het nu de meest geavanceerde NASA-raketlancering-approved motioncontroller is of een simpele parallelle poort.

Moet je PC daarvoor snel zijn? Nee. Mechanica is zoooooo langzaam in vergelijking met elektronica.
Het enige wat-ie wel moet kunnen is met hele strakke timing opdrachten uitvoeren. Je kent het type race wel: je moet 10 kilometer fietsen in exact 30 minuten. Degene die het dichtste bij komt heeft gewonnen.
De wat simpelere processoren zijn daar vaak beter in dan de 'werkstation-types'.

Voordeel van dat dumb-hardware principe is dat je vrijwel alles kan wat je kunt verzinnen. Mijn draaibank trekt bij kunststof bijvoorbeeld regelmatig even de beitel terug om de lintspaan te breken zodat werkstuk+klauw geen vogelnest word dat vroeg of laat alles stuk slaat. Ik had er behoefte aan, dus ik kan het maken. Met een EdingCNC of Mach3 ben ik dan gauw uitgespeeld; als de programmeur van het kastje het niet voorzien heeft houd het al gauw op, of je moet gaan kunstelen met de G-code zelf aanpassen.

Nadeel van dat dumb-hardware principe is dat de timing van de communicatie tussen breakoutbord en motioncontroller (PC) heel consistent moet zijn. Er is geen ringbuffer of FIFO die hikjes op kan vangen; dat kan niet. Daarom blijven ze bij LinuxCNC ook ver weg van USB, en heeft Mesa een paar aparte geintjes uit moeten halen om die timing via Ethernet goed te krijgen.

Verder: 7I76E is geen aansluiten-en-draaien ding. Als je niet van plan bent om enige werkzaamheden aan je Linux en configuratie uit te voeren en documentatie te lezen dan moet je elders kijken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie