BF20L upgrade van ISO25 ATC naar BT30
Moderators: audiomanics, Moderators
Re: BF20L upgrade van ISO25 ATC naar BT30
Ik werk zelf met een 2.2kw chinese spindel. Met VHM en wat beter aluminium mik ik rond de 500m/m aan snijsnelheid.
Dit is de machine in actie;
Dit is de machine in actie;
Re: BF20L upgrade van ISO25 ATC naar BT30
Dat is inderdaad een van de problemen die ik denk te gaan hebben, zoals omschreven in mijn openingspost, maar die ik pas kan oplossen als ik weet welke spindel (vooral wat voor '' aansluiting" ) en welke motor ik definitief ga gebruiken. Ik zal denk ik op zoek moeten gaan naar een high speed coupling met de juiste diameter om motor as en spindel as met elkaar te verbinden....De grootste uitdaging wordt denk ik om een koppeling tussen motor en spindel te maken die bij 11000 rpm nog goed gebalanceerd is. Hoe denk je dit op te gaan lossen?
dat inderdaad mooi spul en door het hoge toerental ook wel indrukwekkend. Echter ligt mijn voorkeur op dit moment bij een ATC omdat ik heel vaak van frees wissel en ik gek word van het telkens inleren van de hoogte. (ge-automatiseerd of niet) en wisselen van de frezen. gemiddeld project wissel ik 10-12 keer en dan is dan met consessie in mijn frees-volgorde / gebruik van aantal frezen omdat ik juis zo min mogelijk wil wisselen, ondanks dat het soms voor het project beter zou zijn om nog vaker te wisselen.Ik werk zelf met een 2.2kw chinese spindel. Met VHM en wat beter aluminium mik ik rond de 500m/m aan snijsnelheid.
Echter, heb ik wel in gedachte om een watergekoelde spindel ernaast te gaan gebruiken, juist voor dit soort werk. Gewoon naast de andere spindel monteren, met een bracket. Dan heb ik best of both worlds!
Re: BF20L upgrade van ISO25 ATC naar BT30
Dat is inderdaad zeer praktisch. Ik overweeg om een bf30 aan te schaffen, ik heb hiervoor jaren geleden via Arian op dit forum een atc spindel laten maken. (Maakt gebruik van een ~10mm ingekorte iso30 houder met pullstud)
Maar aan de andere kant: wat zijn je dikste frezen? Hoeveel koppel heb je nodig? Er zijn 5kw iso30 atc's op alie te vinden voor ruwweg 2000e met 24krpm. Je boet wel in op koppel, vandaar de vraag over de freesdiameter.
Maar aan de andere kant: wat zijn je dikste frezen? Hoeveel koppel heb je nodig? Er zijn 5kw iso30 atc's op alie te vinden voor ruwweg 2000e met 24krpm. Je boet wel in op koppel, vandaar de vraag over de freesdiameter.
- kawarider
- Donateur
- Berichten: 1677
- Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
- Locatie: Drongelen
- Contacteer:
Re: BF20L upgrade van ISO25 ATC naar BT30
Ceasar, ergens kwam ik een atc spindel vertikale uitvoering met koppeling tegen. Rattkim cliff motors oid. Erg interessant, je ombouw.
Re: BF20L upgrade van ISO25 ATC naar BT30
Zo, even onder een steen vandaan gekropen, maar het blijft toch maar knagen om mijn huidige setup te verbeteren; ik merk dat ik steeds minder frees omdat ik het wisselen en hoogte inleren beu ben en het vermogen mis om vlot door te frezen (huidige setup is 750watt 3000rpm motor op 5000rpm toeren met overdrive zodat spindle naar +/- 8000 rpm gaat: ik mis het koppel en dus behoud van toeren om te plungen met 6-8mm frezen om pockets te beginnen en troichodial door te frezen; dat gaat verder wel uitstekend, het plungen is het probleem ).
Waar ik afgelopen maanden op vastliep is eigenlijk, welke motor is hier nou geschikt voor om erop aan te sluiten?
Ik heb een hele tijd geleden een tweedehands servo motor van 1kw, 11.000rpm met resolver op de kop getikt, maar ik kon geen betaalbare servo drive vinden die resolver feedback ondersteunt (ik moet het op dit moment financieel van tweedehands materiaal hebben), waarbij dan nog niet gezegd is dat dit een ' groot succes ' gaat worden en dus ik wellicht een dure servo drive koop voor een servo motor die niet geschikt lijkt te zijn.
Omdat de servo drive een resolver heeft (zwaar verouderd blijkbaar) is het aanbod van betaalbare drives zeer gering. Ik prober nu tweedehands een Granite Argon te vinden die dan ook op de toekomst gericht is. Nu de vraag waarom ik deze motor dan gekocht heb; ik kon hem voor paar tientjes overnemen en draait als een van de weinige die ik kon vinden 11k rpm bij 1kW.
Dat terzijde, welke ideeen hebben jullie wat voor motor te gebruiken voor direct drive van hiervoor genoemde spindels.
Eisen:
-minimaal 1kw, maar liever 3kw
-10.000k + toeren
-liefst borstelloos en dus AC
-feedback loop zou fijn zijn, maar niet perse nodig voor mijn eisen (ik gebruik geen vol-automatische ATC, ik zal handmatig de tools wisselen)
-indien feedback loop (servo dus) dan liefste encoder omdat er dan vele tweedehands servo drives te vinden zijn
Ik heb uitgebreid zitten zoeken, maar het lijkt vooral dat de 10.000+ rpm eis het moeilijk maakt om een motor te vinden die ook nog 1kw+ vermogen heeft. Zoek ik op de verkeerde termen?
Waar ik afgelopen maanden op vastliep is eigenlijk, welke motor is hier nou geschikt voor om erop aan te sluiten?
Ik heb een hele tijd geleden een tweedehands servo motor van 1kw, 11.000rpm met resolver op de kop getikt, maar ik kon geen betaalbare servo drive vinden die resolver feedback ondersteunt (ik moet het op dit moment financieel van tweedehands materiaal hebben), waarbij dan nog niet gezegd is dat dit een ' groot succes ' gaat worden en dus ik wellicht een dure servo drive koop voor een servo motor die niet geschikt lijkt te zijn.
Omdat de servo drive een resolver heeft (zwaar verouderd blijkbaar) is het aanbod van betaalbare drives zeer gering. Ik prober nu tweedehands een Granite Argon te vinden die dan ook op de toekomst gericht is. Nu de vraag waarom ik deze motor dan gekocht heb; ik kon hem voor paar tientjes overnemen en draait als een van de weinige die ik kon vinden 11k rpm bij 1kW.
Dat terzijde, welke ideeen hebben jullie wat voor motor te gebruiken voor direct drive van hiervoor genoemde spindels.
Eisen:
-minimaal 1kw, maar liever 3kw
-10.000k + toeren
-liefst borstelloos en dus AC
-feedback loop zou fijn zijn, maar niet perse nodig voor mijn eisen (ik gebruik geen vol-automatische ATC, ik zal handmatig de tools wisselen)
-indien feedback loop (servo dus) dan liefste encoder omdat er dan vele tweedehands servo drives te vinden zijn
Ik heb uitgebreid zitten zoeken, maar het lijkt vooral dat de 10.000+ rpm eis het moeilijk maakt om een motor te vinden die ook nog 1kw+ vermogen heeft. Zoek ik op de verkeerde termen?
Re: BF20L upgrade van ISO25 ATC naar BT30
Ik zou een hoogtoerige inductiemotor overwegen. Damen heeft wat van Teknomotor, maar een Chinees spindeltje van 12000 of 18000 toeren kan opzich ook wel. Vermogen dan niet te zuinig kiezen, anders word het niks met de vlakfrees.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- Breaker
- Donateur
- Berichten: 1963
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
- Locatie: Nabij Antwerpen
- Contacteer:
Re: BF20L upgrade van ISO25 ATC naar BT30
Welke flensmaat heb je in gedachte? Bij groter is het vermogen goed te vinden.
Mijn zoektocht naar een kleine servo (maximale servo maat 86) kwam niet verder dan 1kW en 5000rpm, had liefst iets hoger gehad voor aluminium met kleine diameter maar hoge toeren servo's komen niet van Aliexpress maar uit Duitsland of Japan en zijn daarom nog onbetaalbaar. Aan de andere kant is een 6 of 8mm frees goed te doen met 5000rpm en bij groter is er nog steeds relatief veel koppel. Bij wat grotere maten zijn ze er ook in 2, 3 of meer kW en tot 8000rpm.
Toch even over de eisen: lage toeren met veel koppel, hoge toeren, veel vermogen en ATC (oorspronkelijk plan, was daarvoor niet de servo ook nodig?) is lastig te combineren met een beperkt budget. Als je ergens een eis kan laten vallen wordt het oplossen van de puzzel wel eenvoudiger. Je zou je ook meer kunnen richten op de grootste ergernissen, bijvoorbeeld het vooraf of automatisch inmeten van tools.
Mijn zoektocht naar een kleine servo (maximale servo maat 86) kwam niet verder dan 1kW en 5000rpm, had liefst iets hoger gehad voor aluminium met kleine diameter maar hoge toeren servo's komen niet van Aliexpress maar uit Duitsland of Japan en zijn daarom nog onbetaalbaar. Aan de andere kant is een 6 of 8mm frees goed te doen met 5000rpm en bij groter is er nog steeds relatief veel koppel. Bij wat grotere maten zijn ze er ook in 2, 3 of meer kW en tot 8000rpm.
Toch even over de eisen: lage toeren met veel koppel, hoge toeren, veel vermogen en ATC (oorspronkelijk plan, was daarvoor niet de servo ook nodig?) is lastig te combineren met een beperkt budget. Als je ergens een eis kan laten vallen wordt het oplossen van de puzzel wel eenvoudiger. Je zou je ook meer kunnen richten op de grootste ergernissen, bijvoorbeeld het vooraf of automatisch inmeten van tools.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...