Ervaring geïntegreerde Close Loop stappenmotor

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Ervaring geïntegreerde Close Loop stappenmotor

Bericht door Muis »

Heeft iemand ervaring met stappenmotor (nema 23) met geïntergreerde close loop driver?
Heb wel positieve ervaringen gelezen over de motoren met externe close loop driver maar geïtergreede types ???
Zou ze willen gebruiken op een portaal frees. Prijs Lijkt best wel redelijk.

Gr. Ût Snits
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Ervaring geïntegreerde Close Loop stappenmotor

Bericht door serum »

Heb je het over leadshines? ik zou persoonlijk voor versies gaan die met een PC in te stellen zijn.
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Ervaring geïntegreerde Close Loop stappenmotor

Bericht door Muis »

serum schreef:Heb je het over leadshines? ik zou persoonlijk voor versies gaan die met een PC in te stellen zijn.
Ja en een copy ook deze types zijn met een pc programmeerbaar via een RS 232 of zo.
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Ervaring geïntegreerde Close Loop stappenmotor

Bericht door stekkestim »

Ik ben persoonlijk wel benieuwd of er hier iemand is die ervaring heeft met clearpath
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Ervaring geïntegreerde Close Loop stappenmotor

Bericht door Leeuwinga »

Ik gebruik deze, ben er erg positief over
Cees
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ervaring geïntegreerde Close Loop stappenmotor

Bericht door Ballegooijen »

Ik gebruik deze, ben er erg positief over
Welke?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Ervaring geïntegreerde Close Loop stappenmotor

Bericht door serum »

Ik betwijfel of die copies in te stellen zijn met de leadshine software en of je de software er van kan krijgen.

Ben ook erg nieuwsgierig naar die clearpath's overweeg ze ook voor een volgende machine. Vriendelijk volk, dat sowieso. heb er een mailtje met wat vragen naartoe gestuurd en kreeg een erg leuk/enthousiast en inhoudelijk goed antwoord.

John laat goed zien wat die dingen doen en kunnen. Erg mooi spul.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ervaring geïntegreerde Close Loop stappenmotor

Bericht door Sven »

Als ik me goed herinner dan kan je met die clearpath's niet (eenvoudig?) tweezijdig een portaal aandrijven.

Ze hebben een autotuning waarmee ze aanleren hoe zwaar hun taak gaat worden maar dat autotunen werkt niet als twee van die dingen tegelijk aan hetzelfde ding moeten gaan trekken en duwen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ervaring geïntegreerde Close Loop stappenmotor

Bericht door skillalot »

Bij mij werkte die autotuning toen helemaal niet. Ding ging twee keer op en neer, bleef daarna een half uur stilstaan, en stopte toen bij 52% ofzo.
Later schijnen er softwareupdates geweest te zijn waarmee je handmatig de PID kan inregelen buiten de autotuning om.
Clearpath viel me voor mijn toepassing toen gruwelijk tegen, heb ik me echt op verkeken.
Enige positieve aan dat ding was dat we ons geld terug kregen :lol:

Hoe t voor cnc toepassingen is weet ik niet, hoor er ook wel goede dingen over. Maar ik hoef ze niet meer. Leadshine easyservo steppers doen t uitermate goed, en heb ik meer vertrouwen in. Heb voor mijn toepassing toen een 20Nm genomen, en die draait nu sinds december 7 dagen in de week productie, zonder ook maar een keer problemen te hebben gegeven.
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Ervaring geïntegreerde Close Loop stappenmotor

Bericht door Muis »

Jongens, hartelijk dank voor jullie inbreng, wel jammer dat er grotendeels voorbij is gegaan aan mijn vraag. Dus daarom stel ik hem nog maar een keer.

Zijn er ook mensen, die ervaring hebben met geïntergreerde close loop stappen motoren? Zowel van bekende merk als van de Chinese uit voering.

Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ervaring geïntegreerde Close Loop stappenmotor

Bericht door skillalot »

Ervaring er mee heb ik niet, maar ik neem toch aan dat de techniek precies hetzelfde is als bij een externe driver, en het zou gewoon gelijk moeten presteren als de specs hetzelfde zijn.
Of het verstandig is om een motor met geintegreerde driver te nemen weet ik niet.
* Nadeel, als er een driver of motor kapot gaat zul je beide moeten vervangen.
* Nadeel, ze hebben een open klemmenstrook aan de buitenkant die je weer moet zien af te schermen voor spanen.
* Voordeel, minder bekabeling nodig en meer ruimte in je besturingskast.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ervaring geïntegreerde Close Loop stappenmotor

Bericht door benkr »

Bij een set met externe terugkoppeling kun je ook die terugkoppeling ergens anders plaatsen, b.v. achter een overbrenging of een terugkoppeling met een meetliniaal of....., bij een samengebouwde heeft de leverancier dat al voor je bepaald. Maar je kunt het veel minder snel verkeerd aansluiten, tenminste die externe sensor niet, veel minder draadjes.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ervaring geïntegreerde Close Loop stappenmotor

Bericht door benkr »

Ik heb nog 2 Nema34 motoren liggen met ingebouwde driver, ze communiceren geloof ik met een I2C interface.
Dat verplicht je bijna om iets met LinuxCNC te doen, de bekendere stuurkaarten kennen geen I2C denk ik. Of je moet natuurlijk een echte software nerd zijn, dan zal het ook wel goed komen. Als ik ze zelf zou gaan gebruiken dan sloopte ik er die hele driver uit en zou ik ze conventioneel gaan gebruiken, met een losse driver dus.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Ervaring geïntegreerde Close Loop stappenmotor

Bericht door audiomanics »

skillalot schreef:* Voordeel, minder bekabeling nodig en meer ruimte in je besturingskast.
Minder bekabeling? Ook voor motoren als de Clearpath gaan er twee bundeltjes draden naar je motoren: de gevoelige stuursignalen En (liefst apart natuurlijk) de voeding.. Veel zal het niet schelen volgens mij..
Meer ruimte in je kast.. dat dan weer wel..
Nu is het me nog niet helemaal duidelijk wat Muis bedoelt met geïntegreerde closed loop motoren: de naam Leadshine viel al eens, maar zover ik weet maken die alleen maar motoren(evt. met encoders) waar de drivers separaat zijn.
Met die leadshines heb ik ook heel goede ervaringen als het gaat om snelheid en betrouwbaarheid.
Ik zie ook eigenlijk niet waarom je persé de driver ook op die motoren zou willen hebben zitten... die elektronica heb ik liever keurig gekoeld in een schone gefilterde kast zitten, dan in die stoffige/vuile omgeving van de machine. En zeker als de aansluitingen open en bloot liggen met van die schroefklemmetjes..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie