Stepperdriver probleem

Moderator: Moderators

benovitch
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2017 20:21
Contacteer:

Stepperdriver probleem

Bericht door benovitch »

Enkele weken geleden ben ik begonnen aan de bouw van een aangepaste KIM Pro freesmachine. Ik heb deze aangepast omdat ze anders te groot uitviel voor de ruimte waarin ze moest komen. Origineel staan de motoren aan de buitenzijde van de machine waardoor deze +/- 15-20cm groter wordt. Ik heb deze helemaal hertekend en dan de motoren aan de binnenkant van de frames gemonteerd. De cnc wordt aangestuurd door Estlcam met Nema 23 motoren en DM542t stepperdrivers van https://www.omc-stepperonline.com/ een 36V voeding.
Afgelopen weekend was ik wat aan het testen met de machine om alles te leren kennen en merkte dat mijn Z-as steeds dieper in het materiaal ging frezen. Eerst dacht ik dat het werkblad niet vlak was maar toen ik zag dat ze bijna 5mm in het werkblad freesde kon het dat al zeker niet zijn.
Ben dan beginnen meten met de schuifmaat en vergelijken met de software. Ik kwam toen tot de conclusie dat bij één omwenteling van de motor de as 5mm naar beneden gaat. Echter op de pc staat 6.25mm aangegeven. Dit zowel in de opwaartse beweging als in de neerwaartse.
Ben dan gaan vergelijken met de X en Y as deze werkte perfect.
Ik heb toen de driver van de Z-as naar de Y-as gewisseld om te zien of het in de software zat of in de sturing.
Nu komt het rare, toen ik de Y-s op de pc 5mm verplaatste was dit effectief ook 5mm op de machine. Ook de Z-as met de andere driver werkte perfect. Ik verstond mij hier niet aan en dacht ok we testen dan maar weer eens.
Tijdens het frezen merkte ik al snel op dat ook de Y-as verliep tijdens het uitfrezen.
Heb toen maar geconcludeerd dat de driver stuk is en een nieuwe besteld terwijl ik wacht op de nieuwe die ik in garantie krijg.
De nieuwe zou er morgen zijn en hopelijk kan ik dan verder zonder problemen.

Wat mij het meeste stoorde is dat op de Z-as ik 6mm aflees op het scherm en 5mm op de machine en op de Y-as deze gelijk is.
Iemand dezelfde problemen gehad?
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stepperdriver probleem

Bericht door Tolp2 »

Wat zijn de instellingen voor micro-stepping op de driver? Dit lijkt er op dat je drives normaliter staan ingesteld op een micro-stepping van 10 en dat ergens in je ombouw-proces een dip-switch op de drive van de Z-as is omgezet zodat je een micro-stepping van 8 nu heb.

Uitleg: de software stuurt 10 pulsen uit om 5 mm te verplaatsen. De drive heeft er echter maar 8 nodig voor de verplaatsing van 5 mm, dus je hebt twee pulsen teveel. Daardoor schiet je z-as te ver door, en eindigt dus op een afstand van 5 * 10 / 8 = 6.25 mm.

* het gaat om de verhouding tussen de micro-steps, op je machine kan het ook een andere micro-step setting zijn (bv 100 vs 80 of zelfs 4000 vs 3200) .

Conclusie:
De drive is niet stuk, alleen de instellingen zijn verkeerd. Zorg dat de micro-step settings op de Z-as drive precies hetzelfde zijn als van de wel correct werkende Y-as drive.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
benovitch
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2017 20:21
Contacteer:

Re: Stepperdriver probleem

Bericht door benovitch »

De microsteps staan goed. 1600 in de software en 1600 met de microswitches. Waarom gaat de Z-as dan wel goed met een andere driver en dan de Y-as, met de slechte driver, tijdens het draaien van de G-code ook slecht?
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stepperdriver probleem

Bericht door Tolp2 »

Plaats eens een foto van de instellingen met de DIP-switch van beide drives.

Als je de instellingen van de drive niet kan aanpassen (bv. dip-switches reageren niet goed), dan kun je ook het aantal steps in de software aanpassen. Bijvoorbeeld 1600 => 2000 voor de Z-as.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Stepperdriver probleem

Bericht door audiomanics »

Soms, heel soms, heb je bij dipswitches dat ze niet helemaal goed schakelen. Niet goed geklikt of gewoon een vervuild contactje. Het kan dan helpen om de schakelaars allemaal even op en neer te schakelen. Dit natuurlijk als alles uit staat.
Je hebt toevallig geen geluiden gehoord die op stappenverlies lijken?
Zo niet, dan is het puur een kwestie van alle settings goed zetten.
Je kan het ook uitrekenen:
Ik weet niet welke software je gebruikt om je machine aan te sturen, maar er staat ongetwijfeld ergens hoeveel mm per stap of hoeveel stappen per mm er gegenereerd moeten worden.
Als daar bijv 1000 staat en je machine legt een afstand af van 500 terwijl je 400 opgeeft, dan moet dat getal 1000 x 400/500 = 800 worden
Hoe de software en de hardware daar verder mee omgaat is niet zo belangrijk, als het resultaat maar goed is..
Bij het omzetten van de motoren heb je mogelijk pulleys gebruikt met tandriemen.. is die verhouding ook meegenomen in je berekening (als die niet 1:1 is..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benovitch
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2017 20:21
Contacteer:

Re: Stepperdriver probleem

Bericht door benovitch »

De software die ik gebruik is Estlcam met DM542t drivers van bij https://www.omc-stepperonline.com/stepp ... m542t.html
De settings van de switches heb ik al 4 keer nagekeken of ze allemaal hetzelfde staan.

Maar als er een slecht contact is in de schakelaartjes waarom doet de driver bij de Z as te weinig afstand en diezelfde driver bij de Y-as juist genoeg? Dit zonder aan de schakelaars te komen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Stepperdriver probleem

Bericht door audiomanics »

benovitch schreef:Maar als er een slecht contact is in de schakelaartjes waarom doet de driver bij de Z as te weinig afstand en diezelfde driver bij de Y-as juist genoeg? Dit zonder aan de schakelaars te komen.
Dan kan je die mogelijkheid uitsluiten dus.. Ook de driver zelf is dan niet het probleem.
Het kan ook zijn dat jouw machine een kleinere spoed op de Z-as heeft. Dat wordt wel vaker gedaan.
Dan hebben de X en Y bijv een spoed van 5mm/omw en de Z wordt dan 4 of zelfs 2,5mm/omw..
Ook dat kan zomaar iets zijn dat je over het hoofd kan zien.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Stepperdriver probleem

Bericht door Breaker »

Tolp2 en audiomanics zeiden het al en zelf zeg je het eigenlijk ook:
benovitch schreef:Ik kwam toen tot de conclusie dat bij één omwenteling van de motor de as 5mm naar beneden gaat. Echter op de pc staat 6.25mm aangegeven.
De instellingen staan niet goed! Als een omwenteling in het echt 5 mm is, en een omwenteling op het scherm is 6,25mm dan kloppen de instellingen niet. Als je dan de machine verteld dat de Z 5mm omhoog moet is dat volgens de besturing maar 0,8 rotatie dus meet je maar 4mm aan de spindel.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benovitch
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2017 20:21
Contacteer:

Re: Stepperdriver probleem

Bericht door benovitch »

Ik prober vanavond van elk mogelijk scherm waard de instellingen kunnen veranderd worden een foto te plaatsen.

De spoed op de spindels zijn allemaal hetzelfde, deze is de Z-as: https://www.dold-mechatronik.de/SET-Kug ... 1620B-L300
en deze de Y-as https://www.dold-mechatronik.de/SET-Kug ... 1620A-L600

Ik installer vanavond opnieuw de software en stel alles opnieuw in en doe opnieuw de testen.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stepperdriver probleem

Bericht door Tolp2 »

In EstlCam kan je volgens mij niet met behulp van een mooi scherm de motor-settings wijzigen zoals Mach3 of EdingCNC. Als ik de handleiding lees, dan is het advies om contact op te nemen als je de settings wil wijzigen :shock: .

Volgens mij moet je dus niet in de software zoeken naar een scherm die hetgeen doet wat je wilt, maar eerder in de installatie-folder naar een .ini-bestand en hopen dat daar de gewenste gegevens in staan.

PS: ik ben een Mach4 gebruiker, dus mogelijk zit ik er heel erg naast :mrgreen:
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
benovitch
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2017 20:21
Contacteer:

Re: Stepperdriver probleem

Bericht door benovitch »

Hier zijn de foto's van de settings en instellingen:
15532155331553415535155361553115530

Zoals te zien staan de drivers allemaal hetzelfde. Ook de instellingen van de controler zijn dezelfde.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stepperdriver probleem

Bericht door Tolp2 »

Als het niet gaat zo als het moet, dan moet het zoals het gaat. De meeste simpele oplossing om weer te gaan frezen is bij de Z-as een waarde van 6,25 mm/revolution in te vullen daar waar nu 5,0 mm/revolution staat.

De oorzaal van je probleem hebben we niet gevonden, de oplossing gelukkig wel 8) .
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Stepperdriver probleem

Bericht door benkr »

Wat ik me afvraag is of dat de signalen wel "hard" genoeg zijn, ik bedoel krijgt die 3,3V max. van de Arduino de driver wel volledig gestuurd? De drivers hebben normaal gesproken intern een voorschakelweerstand voor 5V signalen, uit de Arduino komen hooguit 3,3V signalen, in de praktijk eerder 2,7 tot 3V wat betekent dat er beduidend minder stroom kan gaan lopen dan voor de driver ideaal is. Wanneer nu ook de spanningsvorm niet ideaal is (echt blokvormig) en misschien ook nog aan de smalle kant, dan ga je heel makkelijk stappen verliezen en onbetrouwbaar reageren.

Wat jij ziet met verschillen tussen twee drivers kan een slechte schakelaar zijn (maar dan zou het eigenlijk altijd een factor 2, 4, 8 of zoiets meten verschillen), maar kan ook goed aan bovengenoemde perikelen liggen, de ene driver kan net wat gevoeliger zijn dan de andere.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stepperdriver probleem

Bericht door Tolp2 »

Volgens mij zijn er ook types Arduino die op 5V logica werken (bv. UNO). Maar het is goede check om te kijken welke versie er nu in hangt en wat de voltages zijn. De driver wilt ieder geval ongeveer 5 Volt.

Als de signalen niet hard genoeg doorkomen, dan zou het resultaat veel meer random zijn. Dus daarom vermoed ik dat het niet dat probleem zal zijn.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Plaats reactie