UCCNC controle paneel (wat erop)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door Breaker »

JackBerkhout schreef: Welke functie gebruik ik daarvoor in UCCNC?
Ik zou het E-stop signaal kunnen gebruiken...
Ik gebruik zelf EdingCNC en daar is het inderdaad via de e-stop, het lijkt me dat het bij UCCNC ook zo werkt.
JackBerkhout schreef: De LS14 is een smittrigger die het signaal uit de optocouplers van de drivers eerst nog wat kan opschonen, ik denk dat de kans op spikes oppikken dan minder wordt.
Dank, het is me nu duidelijk waarom zoiets gebruikt wordt.
Trouwens iets beter gekeken, je gebruikt wel het NC signaal, bij het NO zou de tweede NOT niet hoeven. :oops:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door JackBerkhout »

karangetang schreef:Natuurlijk is van te voren alles netjes uitwerken veel beter dat weet ik als een gepesioeneerd architect natuurlijk beter als geen ander .. maar in mijn hobby kom ik er niet toe. IK heb nog een prachtige 50 jaar oude zwitserse tekentafel staan , maar die wordt gebruikt om de waste drogen...
Ik heb nu een klein test opstellinkje staan met een 5 euro chinees bordje met een realais en 0-10 volt het werkt prima maar hoe linair dit allemaal wel is, weet ik niet, Het relaitje schakeld de controller in dat is ook maar een paar volt /mA mee gemoeid en het is dus gescheiden. Voor mijn spindel Heb ik een DC tredmill moter 180v 1.5 Pk via een Minarik driver (allemaal ebay) het werkt van 400 rpm, lager stotter het wat. Ik heb ook nog een chinees bordje van geloof ik 7 euro met drie (3) relaitjes ook niet gek die wil ik aan mij uc100 knopen dan kom ik toch een heel eind . Nu wil ik de motor nog terug koppelen er zit een schijf op met 50 spleetjes en een licht cel ...weet nog effe de aansluiting niet maar dat komt wel..
Bij een closed-loop stepper systeem zit er ook een schijf op de stappenmotor, in mijn geval met 1000 lines (ik heb ze niet nageteld), dat geeft een oplossend vermogen van maximaal 4000 counts per omwenteling. En een omwenteling is bij mijn tafel goed voor 5mm verplaatsing.

Ik ben al aan het boren en tappen in die trespaplaat...

Dit lijkt me wel goede fans (dubbel kogellager), filters, roosters en controller:
Scythe Slip Stream 120 DB, Case fan (Zwart, 3-pin aansluiting, 1900rpm) € 18,99 (2x)
Geluidssterkte: 37 dB
Luchtverplaatsing: 187,39 m³/h (110,3 cfm)
https://www.alternate.nl/Scythe/Slip-St ... ct/1206538
SilverStone FF123B, Filter (Zwart) € 10,99 (2x)
https://www.alternate.nl/SilverStone/FF ... ct/1077965
SilverStone FF121, Fan grills (Zwart, Lite retail) € 3,99 (4x)
https://www.alternate.nl/SilverStone/FF ... uct/153938
Scythe Scythe Kaze Q 4-Kanal bk 3.5", Fancontroller (Zwart) € 14,99 (1x)
https://www.alternate.nl/Scythe/Scythe- ... ct/1226980
Ik heb nu ook een 6mm dikke helder plexiglas plaat voor de voorkant van het kastje besteld.
Laatst gewijzigd door JackBerkhout op 17 feb 2017 00:27, 2 keer totaal gewijzigd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door karangetang »

Je bent een echte aanpakker
Die trettmill motor is voor mijn frees spindel en die wil ik dan kunnen sturen .... Ik heb hier ook nog wat servo's liggen die compleet zijn met een encoder en driver en besturings logica
Motoren van JVL die heb ik eens gekocht ebay.de voor een prikkie ( Ook niet voor niets) vergeleken bij de nieuw prijs 800 euri per stuk.
die dingen kunnen bijna alles alleen homen etc helaas, zijn ze wat zwakker ; 140 watt en moet er wel een vertraging op en die zijn ook niet bepaald betaalbaar. met een riem aandrijvin 3:1 ben ik al een heel eind Maar zeer duurzaam en van deens farikaat.
ik hou ze achter hand voor als ik iets speciaals wil bouwen of voor een printer ..of een preciesie frees..machientje
ben benieuwd naar je voortgang
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door JackBerkhout »

Breaker schreef:
JackBerkhout schreef: Welke functie gebruik ik daarvoor in UCCNC?
Ik zou het E-stop signaal kunnen gebruiken...
Ik gebruik zelf EdingCNC en daar is het inderdaad via de e-stop, het lijkt me dat het bij UCCNC ook zo werkt.
JackBerkhout schreef: De LS14 is een smittrigger die het signaal uit de optocouplers van de drivers eerst nog wat kan opschonen, ik denk dat de kans op spikes oppikken dan minder wordt.
Dank, het is me nu duidelijk waarom zoiets gebruikt wordt.
Trouwens iets beter gekeken, je gebruikt wel het NC signaal, bij het NO zou de tweede NOT niet hoeven. :oops:
Hoi Breaker,
dank voor het meedenken.
Ik denk bij nader inzicht dat uitrollen juist goed is, want het is toch al mis als er een "fault" zou optreden.
Een belangrijke reden om het uitrollen juist wel te willen is dat de driver die in fault status komt, de motor sowiezo laat uitrollen. Als dat de Y1-as is dan wil ik dat de Y2-as ook uitrolt, want anders komt er mechanische spanning op de kogelomloop spindels van de twee Y-assen.
Pfff, bespaart me een aanpassing... 8)
Laatst gewijzigd door JackBerkhout op 17 feb 2017 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door JackBerkhout »

Het paneel heb ik vandaag getest, alles werkt.
De frontplaat openingen zijn nog niet gemaakt en ook niet de fan gaten, want die wil ik frezen, als alles klaar is en werkt.

Er gaan 18 kabels van het paneel naar de tafel, waarvan ik er nog acht moet maken met stekkers ertussen. Die zijn voor de limit-switches en de homing-switches. In plaats van microswitches gebruik ik veel lichtsluisjes. Behalve waar al microswitches in zitten.
De andere kabels zijn voor de HF spindel, de 4 stappenmotoren met hun encoders, en de tool-sensor.
Ik heb ook LED-strip aan de onderkant van de Z-as gemaakt, aan de rand van het spanblok voor de spindle. Daar hoop ik veel plezier van te hebben.

De CNC tafel, nog niet alle kabels aangesloten, en enkele lichtsluisjes komen er nog bij:
14341

De Z-as met licht (leuke ingeving):
14330

Het paneel in de maak, de knopjes en lampjes liggen erachter en zijn niet te zien. Die komen later op het bovenpaneel:
14331
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door JackBerkhout »

Een foto van de control box:
14923
Hier zitten op:
Feed Hold
Mist
Flood
X
Y
Z
MPG Cont.
MPG Multi
1.000
0.100
0.010
0.001
F overide
S override
MPG

Het computer scherm is een touch screen, dus dat bespaarde knopjes...
Laatst gewijzigd door JackBerkhout op 11 mei 2017 14:27, 2 keer totaal gewijzigd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door DaBit »

Ziet er goed uit!
Standaard-doosje, of heb je die ook gemaakt?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door karangetang »

jalours ?. nee hoor mooi voor elkaar.... je gaat snel
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door JackBerkhout »

DaBit schreef:Ziet er goed uit!
Standaard-doosje, of heb je die ook gemaakt?
Dank je voor je compliment DaBit!!!

Het doosje is besteld bij RS-online:
http://nl.rs-online.com/web/p/consoles- ... s/4152919/

Daaarna gefreest, en polycarbonaat stikkertje erop.
14926

De VFD wordt via een USB naar RS485 stickje aangestuurd.
https://www.amazon.com/gp/product/B00NK ... UTF8&psc=1

Met deze plugin:
http://www.cnczone.com/forums/uccnc-con ... ost2043932

In UCCNC wordt het SACT field ook geupdated: SACT = SSET * S-override.
14924

Tevens wordt de spindle motor stroom weergegeven:
14925

En van een bamboehouten brillendoosje heb ik een spantangdoosje gemaakt:
14927
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door assink »

ER11? Daar is ook nog een 8mm van verkrijgbaar bij sorotec mocht je 'm nodig hebben.
Ziet er strak uit, zijn de zijkanten ook lineaire modules of heb je deze zelf zo gesloten gemaakt?
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door JackBerkhout »

assink schreef:ER11? Daar is ook nog een 8mm van verkrijgbaar bij sorotec mocht je 'm nodig hebben.
Ja ER11. Ik weet dat er ook 7.5 en 8.0 is, dat zijn overmaten, ik denk dat die minder diep in de spindle as gaan.
Ik kon wel ER16 krijgen maar die zag ik alleen op 80mm (diameter) spindles.
Ik wilde een 65mm diameter hebben.
Bovendien had ik de ER11 spantangen al, van een ander machientje.
Ik denk dat het voorlopig voldoet, anders rustiger aan werken. Ik doe geen zwaar werk ermee.
assink schreef:Ziet er strak uit, zijn de zijkanten ook lineaire modules of heb je deze zelf zo gesloten gemaakt?
Dank je, welke zijkanten, bedoel je eigenlijk?
In het spantangdoosje zit grafeerplaat op een 8mm (2x4mm) plaatje modelbouw hout die de spantangen extra steunen.
Aan de binnenkant van het doosje zit onder het bovenplaatje een paar plaatjes dun hout (4mm) aan de zijkanten, met dubbelzijdig tape om de bovenkant te dragen. Die kan je zo eruit schudden.
Laatst gewijzigd door JackBerkhout op 12 mei 2017 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door JackBerkhout »

Het hoofd CNC Controlepaneel:

14935

De kleur van het licht in het paneel hangt van condities af:
Rood: Failure
Groen: Ready, maar Chargepump niet actief (software)
Blauw: Ready, chargepump actief.

De lampjes bovenop:
- On (oranje)
- In Position (groen)
- Fault (rood)
- Charge Pump (wit)
- Ready (blauw)
- Idle (rood of groen, duo-LED, afhankelijk van conditie)
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
watahyahknow
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 mar 2017 21:42

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door watahyahknow »

ben bijna klaar met het afbetalen van mn metaal freesmachine en draaibank (draaibank komt waarschijnlijk eind volgende week binnen ) dus ik ben langzaam aan ook weer een beetje aan het rondneuzen voor de materialen voor de cnc router
ik kwam recent een nieuw type bob tegen wat met een UC300ETH controller board werkt
de UC300ETH-UB1
http://www.cncroom.com/interface-cards/uc300eth-ub1
het uc300eth boardje plugt er rechtstreeks in / op en het board werkt met uccnc en mach 3/4
niet goedkoop maar je kan alles er rechtstreeks op aansluiten : eind schakelaars , aansturing voor de frequentieregelaar , controllers voor de stappenmotoren , potmeters for de snelheid van de stappenmotoren en de frees , stofzuiger . koelpomp , en meer van dat moois
ben nu eigenlijk wel blij dat ik de uc300eth-lp5 of de uc100 nog niet had gekocht , ben nu even aan het emailen met cncdrive.com of ze dit board in hun programma gaan opnemen , zou me wat import kosten schelen

ben nog aan het nadenken over of het mogelijk is de 3 machines met dezelfde controllekast aan te sturen ,
als ik 3 computers 3 licencies voor uccnc en 3 bobs moet kopen loopt dat behoorlijk in de kosten , en ik kan qua stroomgebruik toch maar 1 machine tegelijk aanzetten
de steps per x is voor iedere machine verschillend (2 gaan straks werken met ballspindles en 1 met tandheugels) dus ik moet kijken of de uccnc basis instellingen per machine handmatig veranderd moeten worden of dat ik er 3 basis instellingen kan voorprogrammeren en dan in het startscherm zeggen het is de draaibank / freesmachine / router / x
de steppenmotoren . frequentieregelaars en eind schakelaars blijven bij iedere machine en behalve de verschillende wattages tussen de frequentieregelaars is alles hetzelfde en worden dus voor iedere machine wel los aangeschaft
ik moet nog kijken of de stuurkastjes tussen de stappenmotoren gedeeld kunnen worden (ik sluit hier dus voor iedere wisseling de stappenmotoren en de limiet schakelaars van de machiene die ik gebruik op aan )
de bedoeling is om de controllekast met een multipin stekker (scart plug en stekker?) met de te gebruiken machine te verbinden uccnc op te starten met de basis instellingen voor de machine die gebruikt word en dan aan het werk
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door benkr »

Het steeds opnieuw aansluiten en afkoppelen van zo'n aansluitkast is in mijn beleving vragen om problemen, zeker wanneer je denkt aan Scart stekkers als verbindings connector.
Het zou kunnen met b.v. van die oerdegelijke Phoenix Contact (of ander merk) veelpolige (8, 16, 24 polig) industriele connectoren die gemaakt zijn voor dit soort gebruik, maar een Scart stekker is bedoeld voor heel kleine signalen, en dan nog geldt eigenlijk aansluiten en er verder vanaf blijven maar zeker niet om stromen van vele Amperes te verbinden, dat is bij voorbaat een rampenplan.
En, als je van dat soort echte degelijke connectoren moet gaan kopen dan kun je denk ik net zo goed gewoon elke machine zijn eigen besturing geven, daar gaat het uiteindelijk toch op uitdraaien dus doe dat liever meteen.

Maar goed, doe wat jij zelf denkt wat het beste is, ook wij (met mezelf voorop) hebben het in de praktijk door fouten te maken geleerd, en die ervaring is eigenlijk onmisbaar dus waarom zou je die ervaring nu niet opdoen, dan heb je dat alvast maar gehad en binnen.
Plaats reactie