Kan een stappenmotor een drive om zeep helpen ?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Kan een stappenmotor een drive om zeep helpen ?

Bericht door Zee&Zee »

Ff een vraagje, kan je - als je een leadshine drive met een stappenmotor erop aangesloten hebt- de drive om zeep helpen als je ( zonder dat er spanning op het systeem staat ) aan de motor gaat draaien ?

Dus kan de stappenmotor dan net als een normale motor een dynamo functie krijgen en deze spanning de drive om zeep helpen ?

Heb een -out of the blue- failure op een drive, en kan enkel deze oorzaak bedenken.
CNC you later
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Kan een stappenmotor een drive om zeep helpen ?

Bericht door Bjornski1976 »

Dat lijkt me sterk tenzij er met een boormachine op de as is gedraaid.

Als je aan de motor gaat draaien gaat ie als een generator spanning opwekken. Als je de draden doet kortsluiten krijg je tegen koppel omdat ie dan een stroom doet opwekken wat door de inductie het eigen ontstaan doet tegenwerken.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kan een stappenmotor een drive om zeep helpen ?

Bericht door DaBit »

Zolang de motor niet meer spanning opwekt dan de drive aankan gaat het goed. En voor dat meer spanning moet de motor al redelijk wat harder draaien dan de topsnelheid in normaal bedrijf
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Kan een stappenmotor een drive om zeep helpen ?

Bericht door kawarider »

Zee zee, ik heb op dezelfde manier naar alle waarschijnlijkheid een drive opgeblazen. Tussen motoren en drive zit nu een relais. Gaat er iemand als een dolle aan de brug van de plasma staan te rukken, dan blijft iig mijn drive heel.

Overigens kan dit niet bij een gewone asynchrone motor omdat daar geen permanente magneten inzitten.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Kan een stappenmotor een drive om zeep helpen ?

Bericht door janplastiek »

dan heb ik al veel geluk gehad, ik schuif geregeld handmatig de brug opzij als ik een plaat handmatig wil afbramen of bewerken, gemakkelijk de brug even verduwen en ik heb een grote tafel.
ik hoor wel enkele klikken in de schakelkast als ik de brug verduw.
Het zijn de relais die zomaar opspringen in de schakelkast waar de relais in zitten die de afzuiging, de vacuümpomp en de compressor aanhangen. Stop ik met duwen is het klikken gedaan :oops:
Breek de dag, frees een lijntje.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Kan een stappenmotor een drive om zeep helpen ?

Bericht door benkr »

Als je een kapotte driver hebt dan wil ik altijd proberen die voor je te repareren, mocht je daar niets in zien dan heb ik zelf ook wel interesse in die driver.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Kan een stappenmotor een drive om zeep helpen ?

Bericht door Zee&Zee »

Het is idd omdat een werknemer de kop van mijn CNC 2 meter heeft lopen wegduwen (ik koppel de motoren (xlr stekkers) altijd ff los als ik dat doe), en met het tandbeugel VS klein diameter tandwiel zijn dat wel toeren.

Ik start de machine een dag later op en mijn x as drive bleek na enig troubleshooten overleden ( nu ff 4 de as drive eraan gehangen en alles werkt weer ) dus dan ga je backtracken en is dit naast het random dood gaan van elektrische zaken de enige reden die ik kon bedenken. Het lijkt er dus op.

@Ben thnx, ik zal hem eerst ff openmaken van de week, als ik niet verder mee kom ik een keertje langs bij je, weet je nog te vinden ( paar jaar geleden eens langsgeweest bij je met mijn zoontje )
CNC you later
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Kan een stappenmotor een drive om zeep helpen ?

Bericht door kawarider »

Ok, dat afkoppelen hoef ik niet te doen. Stuurstroom aan laat relais inkomen, machine uit en koppeling motor-drive is er niet meer. Sorry, ik lees mijn post terug en het staat er een beetje warrig. Maar het bevestigt mijn gedachte dat op deze manier mijn drive kapot is gegaan. Dezelfde situatie. Werkend weggezet en bij volgende klus driver dood. Enige dat bewogen heeft was de brug en die is een paar keer fors op en neer geduwd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kan een stappenmotor een drive om zeep helpen ?

Bericht door DaBit »

Ik geloof nog niet direct dat je daarmee die drives sloopt, tenzij je met duwen die motor veel meer toeren kan laten maken dan normaal.

(voor de techneuten: die gegenereerde spanning gaat via de bodydiodes van de MOSFET's in de twee H-bruggen naar de DC rail. Die word vervolgens gewoon op spanning gebracht. En die diodes mogen dezelfde stroom hebben als de FET's zelf, dus het gaat alleen stuk als de FET's te heet worden of de spanning te hoog oploopt. Beide situaties zijn moeilijk voor elkaar te krijgen)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Kan een stappenmotor een drive om zeep helpen ?

Bericht door Zee&Zee »

Ik ga morgen ff schroeven en post mijn bevindingen. Ik neem het meteen aan dabit, ik kan er enkel naar gissen....De oorzaak kan ik dan niet aantonen ben ik bang, maar kapot is ie wel. Misschien is het een easy fix. #crossfingers
CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kan een stappenmotor een drive om zeep helpen ?

Bericht door DaBit »

Gebruik maken van Ben z'n aanbod. Die heeft inmiddels zoveel van die dingen gerepareerd dat-ie dat met 20 bier achter de kiezen vast ook nog kan :mrgreen:

(en anders kan ik het ook wel, ik heb alleen al een paar klusjes meer lopen dus dat duurt waarschijnlijk langer)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Kan een stappenmotor een drive om zeep helpen ?

Bericht door Zee&Zee »

Ding opengemaakt.. geen overduidelijke brandsporen of andere afwijkingen te zien. Geen zekering ofzo intern die ik kan vervangen. Gaat op de plank voor als ik in de buurt van Ben kom. Ben: het is een leadshine am882 drive, kan je daar ook mee uit de voeten qua knutselen ?
CNC you later
Plaats reactie