Ombouw Emco F1P

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door andrefc101 »

Ik heb nog een hele mooie rem op 24 VDC liggen, als je interesse hebt weet je de weg ;-)
Wel opschieten dan, want ik moet verhuizen binnen 4 weken, dus alles moet ingepakt.... pffffff......
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Voor de basisfuncties moet de spindelmotor aan de gang gemaakt worden, hiervoor is er een CNCdrive DG4S-16035 met remmodule en 2x75V voeding.

Standaard zit nu op de motor een encoder van 100 stappen per omwenteling.
14539

De nieuwe drive zou iets meer aan moeten kunnen en daarom zou een ‘echte’ encoder een mooie verbetering zijn.

Als nieuwe encoder is er een RSF Elektronik DG118 met 4096 lijnen.
15389

En de signalen die nodig zijn op de drive:
15390

Nu heb ik ergens wel een plaatje gevonden van de signalen die op de pinnen van de stekker staan, maar bij deze is er geen stekker aanwezig.
15391

Er zijn dus 12 gekleurde draadjes en de mantel, maar op de aansluiting van de drive zijn er maar 6 nodig.
15392
15393

Welke moet ik aansluiten waarop, en welke kan ik vergeten. Wie kan er wijs uit, of hoe kan dit gemeten worden?

edit: foto fix
Laatst gewijzigd door Breaker op 19 apr 2018 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door benkr »

Bij de bruine staat 10 op de print, dat is dus de ) van de voeding, grote kans dat er bij de witte 12 of 7 staat, dat is dan de + van de voeding.
De andere signalen zijn dan redelijk makkelijk met een scoop uit te meten maar ik zie dat zwart en rood getwist zijn, evenals grijs en rose, dat is dan toch met een redelijk kans een data paartje.
Misschien de kabel nog een keertje wat voorzichtiger wat verder aansnijden, waarschijnlijk komen er dan nog 1 of 2 paartjes te voorschijn. Je kunt hier opnieuw een + en - 5V verwachten (misschien die rood en zwart wel), en twee paartjes met de datasignalen.
Als ik dan weer op de print kijk dan zie ik bij A en B de roze en grijze draad aangesloten, en op C en D de witte en bruine draad, terwijl de zwarte en rode daar pal naast zitten.
Het lijkt er dus sterk op dat die grijze en rose datasignaal A+ en A- is en die witte en bruine datasignaal B+ en B- is.
De zwarte zouden dan de niet gebruikte draden kunnen zijn, of toch wat ook best logisch is + en - 5VDC.
Maar een beetje kijken en meten moet dit wel duidelijk maken.
Desnoods kom je een keertje langs met het ding dan kijken we er samen naar, daar is beslist uit te komen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zo'n encoder heeft wel een maximum toerental, kan deze je spindeltoeren aan?
Als ie 1:1 op de hoofdas zit, kun je de home/index puls ook gelijk gebruiken voor draadsnijden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door benkr »

Ja, zou kunnen als die er was, maar deze encoder heeft die indexpuls dus niet.

Ik heb er eventueel nog wel eentje liggen die dat wel heeft (denk ik, maar moet ik voor de zekerheid toch eerst even nakijken) Ik zag hem pasgeleden hier nog ergens voorbijkomen, zo'n blauwe, typenummer H2500 geloof ik.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door DaBit »

Wat zou die 'H' dan zijn? En volgens mij zie ik 6 signaaldraadjes vertrekken van die PCB.

Kwa maximumtoerental: maximale frequentie die het ding uit kan geven is 300kHz, wat bij 4096 lijnen neerkomt op 73 rondjes per seconde oftewel bijna 4400rpm. Voor de meeste draaibanken is dat voldoende.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door janplastiek »

en wat is het inkomende maximum pulsen dat de ontvanger aankan?
heb daar ooit een flater mee geslagen door een encoder van 4000 pulsen per omwenteling op een Hengstler counter aan te sluiten op de aandrijfas van de parrallel geleiding van de paneelzaagmachine, deze deed 4 omwentelingen per seconde; 4 x 4000 is 16000pulsen terwijl de counter er maar 10000 kon verdragen, werkte dus ook niet, ligt terug ergens stof te happen op een schap, de nieuwe doet 400 pulsen en alles werkt ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

hugo stoutjesdijk schreef:Zo'n encoder heeft wel een maximum toerental, kan deze je spindeltoeren aan?
janplastiek schreef:en wat is het inkomende maximum pulsen dat de ontvanger aankan?
DaBit schreef:Kwa maximumtoerental: maximale frequentie die het ding uit kan geven is 300kHz …
Volgens de algemene datasheet kan de encoder tot 12000 tpm.
De drive ‘encoder maximum frequency’ is 1 MHz 'with 4x decoding'.
Mijn spindel zal niet harder draaien dan ongeveer 3500 tpm. Is nu 4000 maar ik moet terug van 180V naar 160V. Dit is is wel iets anders dan 12000 tpm, dat zal dan wel gelden voor deze encoder met minder lijnen.

’t Is meer geluk dan wijsheid, maar qua toerenbereik zou het dan allemaal moeten passen?
hugo stoutjesdijk schreef:Als ie 1:1 op de hoofdas zit, kun je de home/index puls ook gelijk gebruiken voor draadsnijden.
benkr schreef:Ja, zou kunnen als die er was, maar deze encoder heeft die indexpuls dus niet.
DaBit schreef:Wat zou die 'H' dan zijn?
De encoder komt op de motor, maar de verhouding van motor naar spindel is ook 1:1.
Ik kwam het volgende plaatje nog tegen:
15398
Hier is H opeens R en geeft één puls, zou dit een index kunnen zijn?

Zowel het paar bruin/wit als blauw/wit is voor 5V, moet er dan één aan een voeding en de ander naar de drive? En welke dan waar?

edit: foto fix
Laatst gewijzigd door Breaker op 19 apr 2018 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door DaBit »

Breaker schreef: ’t Is meer geluk dan wijsheid, maar qua toerenbereik zou het dan allemaal moeten passen?
Ja, volgens mij wel.
Breaker schreef:Hier is H opeens R en geeft één puls, zou dit een index kunnen zijn?
Daar lijkt het wel op ja..
Ik vind het ook normaler dat zo'n encoder wel een index heeft dan geen index.
Zowel het paar bruin/wit als blauw/wit is voor 5V, moet er dan één aan een voeding en de ander naar de drive? En welke dan waar?
Ja, goeie. Ik zou ze allebei naar de drive doen. De enige draden die naar elders gaan is die H/RI; die moeten via een optocoupler of iets dat net iets ingewikkelder is naar je sturing.

Aan de andere kant: de indexpuls voor draadsnijden wil je echt keihard op de hoofdas, en niet op de motor die via een stuk elastiek, euh, tandriem verbonden is met die hoofdas.

Zo werkt het bij mij trouwens ook; op de motor een encoder voor servodingetjes, en voor positioneren gebruik ik die ook (da's toch onbelast). De indexpuls die '0 graden' aangeeft komt echter van een schijf met een sleuf op de hoofdas en een lichtsluis af.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Geholpen door een medeforumlid met adapterplaatjes om de montagegaten te verplaatsen en de encoder vast te zetten.
15704

En de encoder zit erop, beetje Loctite 243 voor de afstandbusjes. Tip: Die dan vervolgens niet vastdraaien met een kleine engelse sleutel die toevallig voor het grijpen ligt, want dan ben je zo weer draadeinden aan het uitboren. :evil:

Loctite 648 voor het busje, het ding wilde er moeilijk op, veerde steeds terug door de opgebouwde luchtdruk! :lol: Draaien van het busje is dus goed gelukt.

15834

Er komt later nog een kap omheen en een afsluitplaat bovenop die vastgezet kan worden met (iets langere) inbusbouten. Die plaat zal ik maken zodra de freesmachine weer draait.

15835

Eerst kijken of ik de motor draaiend kan krijgen met de drive en encoder.

Daarnaast een vraag over de index puls, de EdingCNC controller heeft een puls van tenminste 1ms nodig maar de puls vanaf de encoder is waarschijnlijk veel korter. Mechanisch kan er niets veranderd, kan ik die puls verlengen met een stukje elektronica?

edit: foto fix
Laatst gewijzigd door Breaker op 19 apr 2018 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door DaBit »

Ja hoor: http://www.circuitstoday.com/555-timer- ... tivibrator

Overigens pak ik de indexpuls direct van de hoofdas met een losse optische sensor. Rek van riemen enzo wil je daar niet bij hebben. Al is het op een frees vast niet zo spannend als op een draaibank.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Motor en spindel zijn gekoppeld met een MXL riem van 20mm breed, poelies ~6cm doorsnede dus riem zo’n 30cm lang schat ik, en het vermogen is ~0,5kW. Nooit gemeten maar het zal toch wel meevallen met de rek?
Het is daarnaast lastig om in het huis nog een sensor weg te stoppen, en met verhouding 1:1 is het signaal van de encoder dan wel heel verleidelijk, leer ik gelijk weer wat bij over elektronica ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door DaBit »

Ja, en naderhand nog eens ooit veranderen als je er last van blijkt te hebben is niet veel meer werk dan dat nu al doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Met 1μF en 4,7kΩ kom ik dan op 5ms. Lijkt me een mooie waarde en die condensator en weerstand heb ik liggen. Is de spanning nog van invloed op de juiste keuze?

Ik zat nog wel even te kijken naar de ingang, 3600tpm is 60 rondjes per seconde, met 4096 lijnen is dat bijna 250k pulsen. Als de indexpuls maar één lijn is duurt die puls minder dan 4ns. Bij de NE555 zag ik 100kHz in de specificatie, is dat dan voldoende of moet ik een versie boven de 250kHz gebruiken?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie