Elektromechanische turret

Moderator: Moderators

Plaats reactie
@lex
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2013 21:16
Locatie: De Kempen
Contacteer:

Elektromechanische turret

Bericht door @lex »

Ik probeer een keuze te maken voor de juiste controller voor m'n Harrison 280CNC
- Linux met Mesa
- EdingCNC - CPU5A3
- Mach3 met ....
- ......
Misschien kunnen jullie mij helpen met de keuze, ik krijg het namelijk niet uitgezocht i.v.m. de wisselaar.
Dit is een Baruffaldi elektromechanische turret met Hirth-vertanding. Deze is door de vorige eigenaar voorzien van een steppermotor en aansturing met mach3. Voor zover ik het nu kan beoordelen werkt dit niet optimaal.
Origineel wordt deze bedient door een 3-fase motor in combinatie met een encoder, proximity switch en een elektromagnetisch bediende vergrendeling.
Zie plaatjes hieronder.
In de huidige situatie (mach3 en steppermotor) worden enkel de encodersignalen A,B,C en D gebruikt, de rest heb ik nog niet goed uitgezocht.
Ik wil het e.e.a. gaan aanschaffen maar wil graag met de juiste basis beginnen. Graag jullie advies.

Groeten,
Alex

15853

15849

15852

15851
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Elektromechanische turret

Bericht door Linki »

De encoder gebruikt binaire code.

http://linuxcnc.org/docs/2.7/html/man/m ... sel.9.html

Linuxcnc is hier al op voorbereid, verder is het uitermate flexibel, en is de mesa hardware zeer robuust en relatief voordelig.

Verder zou een linuxcnc toepassing of gebruiker er bij recht doen aan de kracht van deze machine besturing.

Ik ben op weg geholpen door Dabit steeds meer onder de indruk van deze besturing.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Elektromechanische turret

Bericht door Breaker »

@lex schreef:- EdingCNC - CPU5A3
Een EdingCNC controller kan niet rechtstreeks overweg met encodersignalen. Bovendien heeft een CPU5A3 nauwelijks voldoende in- en uitgangen om het geheel aan te sturen. Je bent dan dus aangewezen op extra puzzelen met externe elektronica/logica (bv PLC, Arduino, oid) om dit voor elkaar te krijgen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Elektromechanische turret

Bericht door boutje »

Wat werkt er niet optimaal aan dan?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Elektromechanische turret

Bericht door DaBit »

Die steppermotor in plaats van het 3-fasenmotortje zou de truuk ook moeten doen, mits het mechanisch voldoende vermogen levert uiteraard.
Verder is het strobe signaal en de proximity-sensor niet gebruiken niet slim. Fabrikant is er toch vrij duidelijk in wanneer je wat behoort te doen.

Dan de besturing. Mijn voorkeur weet je wel schat ik zo :lol:
Dat ik je er best mee wil helpen om het aan de gang te krijgen weet je ook.

Maar naast LinuxCNC zou Mach3 het ook wel moeten kunnen schat ik zo, mits je wat serieuze hardware gebruikt zoals bijvoorbeeld de CS-Labs spullen.

De wat meer kant-en-klare besturingen zoals EdingCNC, UCCNC, etc. zou ik niet gauw doen. Uiteindelijk kan het er best mee, maar het blijft kunstelen en er zijn gewoon meer mensen op de aardbol die dit soort dingen met Mach3 en LinuxCNC doen, dus ook een grotere poel van mensen waar je hulp kunt krijgen.

Als je erover wil bomen dan weet je me te vinden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Elektromechanische turret

Bericht door tantan »

als de machine is uitgerust met mach3 en daar ook op functioneert snap ik de overgang naar een ander systeem echt niet. zelfs met een simpele parallelle poort aansturing werkt dit uitstekend!. ik heb mijn Emco Turn 120 10 jaar geleden ombouwd met mach3 met windowsXP en 2 parallelle poorten; en die draait nog steeds perfect. ook de PID controller voor de toerentalregel, draadsnijden enz. die turret op de harrison is waarschijnlijk gewoon als als A-as geconfigureerd, 8 plaatsen is 45 graden per plaats.
@lex
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2013 21:16
Locatie: De Kempen
Contacteer:

Re: Elektromechanische turret

Bericht door @lex »

Oké, dan gaat het zowiezo geen EdingCNC worden, dat puzzelen zie ik niet zo zitten. Was misschien anders geweest als ik er wat verstand van zou hebben :lol:
Mach3 valt af omdat de deftige oplossing met CS-labs me te prijzig wordt. Draadsnijmodule a € 87,- werkt enkel met de CSMIO/IP-S a € 560,- en daarbij hoort eigenlijk ook nog een Mpeg module a € 320,-.
Het wordt dus Linux met Mesa. Dabit had me hiervan eigenlijk al eerder overtuigd maar een keer rondvragen kan geen kwaad dacht ik.

@boutje: de wisselaar werkt goed bij volledige snelheid maar bij 30% gaat het vergrendelen niet goed omdat dit enkel op een ingestelde tijd gebeurt en de stepper hierdoor niet voldoende omwentelingen maakt. Wellicht zou de macro voor de M12 aangepast kunnen worden waarbij er ook gebruik gemaakt wordt van het strobe- en proximityswitch-signaal. Maar de keuze is Linux geworden dus dat wordt een nieuwe uitdaging.

@tantan: Mach3 behoorde wel tot de opties maar valt af vanwege de redenen hierboven. De machine functioneert maar is storingsgevoelig. Er moet dus het e.e.a. gebeuren in de besturing en vandaar mijn overwegingen.
Plaats reactie