Flex's NC6090 portaal CNC.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door Sven »

Maar hoe werkt dat "wacht tot machine op toeren is" dat je er bij mij ingeklikt hebt dan? Schuine streep, is dat voor deze toepassing dan niet goed genoeg?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door HD13 »

Veel FVD's hebben een analoge uitgang 0-10V of 0/4-20mA.
Dit analoge uitgangs signaal is vaak aan de uitgestuurde rpm's te koppelen.

Is het alleen de vraag of deze VFD dit heeft en of de andere hardware hier mee overweg kan.

Als je met een hallsensor tandwiel tandjes zonder magneet wil gaan tellen dan heb ik ergens nog wel een type nummer.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door flex »

@HD13: benaderings schakelaars, fotocellen enz werken we op het werk ook genoeg mee... Dat soort hardware is het probleem verders niet.
Ik dacht gezien te hebben dat m'n VFD (Best FC-300) wel een 'speed' output had.

Moet ook nog een (of 4) input(s) instellen voor de alarm output(s) van de stepper drives.
Is het mogelijk een reset output aan te sturen om de VFD te resetten vanaf de lcnc interface? Kan ook wel eens handig zijn. en de Mesa heeft zat I/O.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door HD13 »

Meeste VFD's hebben wel een mogelijkheid om middels een input te resetten.
Maar wil je echt resetten of alleen stoppen ?
Resetten is alleen nodig als er een fout is in de VFD motor combinatie, bv motorstroom te hoog, fase missen.

Misschien eesrt kijken wat de mogelijkheden zijn op je VFD en dan de betreffende functie's invullen.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door flex »

Ik heb nog wel eens dat de VFD op m'n draaibank in storing gat als ik hem te zwaar belast of bij te veel toeren uitzette (heb er nu een externe remweerstand bij) en om dan het kastje te openen en de reset in te drukken is ook maar zo-zo. En gezien de Mesa zat I/O heeft... Waarom ook niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door DaBit »

Sven schreef:Maar hoe werkt dat "wacht tot machine op toeren is" dat je er bij mij ingeklikt hebt dan? Schuine streep, is dat voor deze toepassing dan niet goed genoeg?
Bij jou komt die informatie gewoon terug uit je VFD via de RS485 verbinding. Een van de voordelen van dat ding via een RS485 verbinding aan de PC hangen.

@Flex: jouw Mesa 7i76 kan de ingangen 0-3 ook analoog inlezen. Niet heel nauwkeurig (8-bits, fullscale spanning 36V ofzo), maar voldoende voor de speed output van je VFD mocht je dat willen.
Verder moet je toch de run/stop en cw/ccw signalen aansluiten, een eventuele reset en alarm kan in 1 moeite door.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door flex »

Goed... Bijna zover...
Afbeelding
Boel zit enigszins in elkaar.
Heb de feedback van de VFD er nog niet op.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door flex »

Beestje heeft z'n eeste chipjes gemaakt :)

https://youtu.be/Qf_9AIIOfa8
Laatst gewijzigd door flex op 09 dec 2017 23:57, 2 keer totaal gewijzigd.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door K.J. »

Het eerste stukje doet me denken aan buurman en buurman :lol:
Alleen zo te zien gaat het bij jou goed.
Ziet er goed uit je machine.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door flex »

Zou je het ruwe video materiaal moeten zien, en de delen die niet op video zijn gekomen...
De krat (diens stalen onder frame) was niet gebouwd (qua hoogte) om met pompwagens verplaatst te worden...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door DaBit »

Ik vind de frees erg rammelen. 4m13 in de video bijvoorbeeld. Oppervlakte laat dat ook zien.

Kwa machine-pesten valt het wel mee wat je doet en zo'n 6090 heeft nog best een degelijke brug, dus ik vermoed dat er toch nog iets niet helemaal lekker vast zit. Misschien toch nog eens alle boutjes nalopen en even wat duwen en trekken met de meetklok erop. Spindelklem is ook een verdachte; die willen nog wel eens niet helemaal vlak zijn aan de machine-montage-kant.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door serum »

Hij rammelt idd behoorlijk fors. Ik zou ook de runout van de spindel even nameten. Die ruwfrees, is dat een VHM of HSS frees?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door Ballegooijen »

Zet die blazer dan ook op je freespunt; hij blaast dan de spanen weg maar koelt ook nog je frees een beetje.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Flex's NC6090 portaal CNC.

Bericht door willy wonka »

Ik wilde het al niet zeggen. Maar ergens gaat er iets fout inderdaad. Klinkt en ziet er niet goed uit.
Het klinkt alsof je met een 16mm frees een 16mm spiebaan aan het frezen was. Maar op je video haal je amper materiaal eraf. Als ik het goed zie gebruik je wel een ruwfrees (dus zo eentje met gekartede snijkanten), die maken sowieso een schreeuwen schel geluid. Maar volgens mij komt het geluid ook nog ergens anders vandaan.
acceleratie van de steppers klinkt ook niet optimaal (voor closed loop)?
Plaats reactie