Help, ik heb een portaalfrees !?!

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Ballegooijen »

Sittard om precies te zijn
Tja, dat is idd een beetje ver rijden :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Sven »

"Calibreren" doe je op een frees met een haak en een meetklok.

Het snelste vind je die info door te zoeken op "tramming a cnc", dan krijg je engelstalige resultaten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Brijner
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 nov 2017 17:04
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Brijner »

Hallo Forum gangers,

*naar aanleiding van klachten van bekenden over de inhoud van deze post, heb ik mij laten overtuigen deze te verwijderen*

Mijn excuses voor het ongemak
Laatst gewijzigd door Brijner op 26 jan 2018 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Brijner
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 nov 2017 17:04
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Brijner »

Hallo Forum gangers,

*naar aanleiding van klachten van bekenden over de inhoud van deze post, heb ik mij laten overtuigen deze te verwijderen*

Mijn excuses voor het ongemak
Laatst gewijzigd door Brijner op 26 jan 2018 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door DirkSchipper »

Brijner schreef:Als iemand me kan helpen met welk bit ik moet nemen voor bovenstaande toepassing zou dat fijn zijn :)
Andere vraag die daar aan gerelateerd is: Waar kun jein nederland het beste terecht voor dit soort zaken?
Welke winkels, liefst een lokale winkel in limburg maar online is ook goed, kan ik het beste gebruiken hiervoor?
Voor hout heb je niet persé het hardste van het hardste nodig, maar kwaad kan het ook niet. Je zou aan HSS kunnen denken. Maar ook VHM voldoet uitstekend, duurder maar ook harder en dus langer scherp.
VHM staat voor Vol Hard Meta(a)l (WolframCarbide, in het Engels Tungsten).
Een gewone 1-2-3-.. flute frees heeft in hout als nadeel dat hij het hout omhoog trekt. Daarmee voer je de spanen goed af, maar je creëert ook een braam aan de rand. Zeker bij MDF/spaanplaat met een harde toplaag loop je het risico dat er stukjes van die toplaag uitbreken.
Speciaal daarvoor heb je freesjes met de spiraal naar beneden, maar die zijn meestal weer een flinke slag duurder. Er zijn ook freesjes waarvan alleen de eerst paar mm's naar beneden gericht zijn (om door die toplaag heen te gaan) en dan weer normaal lossend zijn. Je raadt het al: nog een slag duurder.
En dan heb je nog zgn. diamand-vertande freesjes (een soort op de frees gerolde hout-vijl) en rechte freesjes (niet spiraal, maar recht).

Ik raad je aan om eens goed in deze reeks draadjes te kijken.
of freesjes.nl

Of zoeken op http://www.aliexpress.com of http://www.ebay.com
Engelse zoektermen zijn o.a. end mill, tungsten, carbide, 2 flute, ....
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door serum »

Ik zou snel voor carbide frezen gaan; aangezien deze machine meer zal aaien dan verspanen is het hittebestendige vhm/carbide/widia/tungsten een dikke aanrader
Brijner
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 nov 2017 17:04
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Brijner »

Hallo Forum gangers,

*naar aanleiding van klachten van bekenden over de inhoud van deze post, heb ik mij laten overtuigen deze te verwijderen*

Mijn excuses voor het ongemak
Laatst gewijzigd door Brijner op 26 jan 2018 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door vincent1971 »

Ik voor mij zou verder gaan met deze machine. Waarom? Zo te zien zijn de geleidingen van metaal. Bij de meeste machines die je opnoemt zijn die van (rubberen)kettingen..niets mis mee maar kans dat ze uitrekken en zo bij het frezen. Zou zelf die gehele machine uit elkaar hebben gehaald als die zolang staat. Schoonmaken en kijken welke olie je kan gebruiken. De elektronica zou ik zelf vervangen door nieuwe steppenmotoren drivers. Ook een usb i.p.v. een printerpoort.
Brijner
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 nov 2017 17:04
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Brijner »

Hallo Forum gangers,

*naar aanleiding van klachten van bekenden over de inhoud van deze post, heb ik mij laten overtuigen deze te verwijderen*

Mijn excuses voor het ongemak
Laatst gewijzigd door Brijner op 26 jan 2018 01:01, 1 keer totaal gewijzigd.
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door vincent1971 »

Vergeet de voeding niet. Welke voltage en welke stroom heb je nodig? Ik zelf heb goede ervaring met arduino ( grbl ) + tb6600 stepperdrivers ( ja ik weet er zijn betere en duurdere ). Maar om er een nema 23 mee aan te sturen vind ik het goed.
Brijner
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 nov 2017 17:04
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Brijner »

Hallo Forum gangers,

*naar aanleiding van klachten van bekenden over de inhoud van deze post, heb ik mij laten overtuigen deze te verwijderen*

Mijn excuses voor het ongemak
Laatst gewijzigd door Brijner op 26 jan 2018 01:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door serum »

Als ik iets koop wil ik het wel futureproof doen, en niet na een paar maanden erachter komen dat ik de verkeerde keuzes heb gemaakt en weer mag investeren ;)
Leg me dan eens uit; Hoe kom je bij die XHC? waarom bewandel je niet de eerder aanbevolen paden? Je komt hier voor advies, maar doet er niets mee. Ik zou sterk geneigd zijn voor UCCNC te kiezen ipv een mach3 controller. Mach 3 wordt bij mijn beste weten niet maar aan ontwikkeld. is toch wel een tamelijk onoverzichtelijk kitscherige flipperkast qua UI. Ontwikkeling ligt volledig op zijn gat van die applicatie.

Zelf weten natuurlijk, jouw feestje, maar heb je uberhaupt het in dit topic genoemde advies meegenomen in je besluit? (ik zie daar namelijk 0,0 van terug).

Wil je future-proof zijn, kies dan eerder voor een controller van edingcnc en beknibbel niet op 100e. Koop je die XHC, kan je er alsnog een licentie voor mach3 op kapotslaan. (neem aan dat je niet met een illegale mach3 licentie wilt draaien)
Brijner
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 nov 2017 17:04
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Brijner »

Hallo Forum gangers,

*naar aanleiding van klachten van bekenden over de inhoud van deze post, heb ik mij laten overtuigen deze te verwijderen*

Mijn excuses voor het ongemak
Laatst gewijzigd door Brijner op 26 jan 2018 01:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Help, ik heb een portaalfrees !?!

Bericht door Ballegooijen »

Ik voel een mislukt project aankomen geloof ik :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie