Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door Alex.hobby »

[quote="Laro"Mijn ultieme scenario is dat ik ooit zelfstandig kan doen wat ik leuk vind, waar ik goed in ben, en waar ik mijn vaste lasten mee kan betalen. [/quote]

Goh, dat lijkt op mijn idee van 28 jaar geleden.
Nou heb je als HBOer rekenen geleerd, dus reken er maar niet op. Ja, je bent best wel veel bezig met wat je leuk vindt, maar krijgt daar minimaal dezelfde hoeveel shit bij die je ook mag regelen. En als het dan even niet lukt om ook nog even de vaste lasten te betalen krijg je een tik op je neus met de opmerking 'Tja, dan dan had u maar reserves moeten hebben'.
Maar ach, alles went en ik kan inmiddels niet anders meer. Dus mijn advies: Vooral doen!
Alex, professioneel hobbyist
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door DaBit »

Even een ander geluid tussendoor.

Ondanks dat ik van zo'n beetje iedereen de 'Waarom begin jij niet voor jezelf?' vraag krijg werk ik nog steeds in loondienst. Bewust:

- Met eigen producten zit je daaraan vast, maar tegen de tijd dat het prototype werkt is de lol over en dan begint het werk eigenlijk pas echt. Is een karaktertrekje van mij, maar er lopen er hier wel meer rond met datzelfde trekje.
- Met uurtje-factuurtje-werk heb je vaak deelklussen en het moet maar net spannend zijn.
- Als je eigen baas bent dan ben je ook eigen administratie, sales, tiepmiep, telefoonbeantwoorder, etc. Werk dat me niet zo boeit; vooral die telefoon kan er ooit voor zorgen dat je tijdens kantooruren niks zinnigs uit je handen krijgt.
- Dikke shit is ook dikke pech.
- Als eigen baas zou ik meer kunnen verdienen dan in loondienst, maar als er genoeg binnenkomt om zorgeloos te kunnen leven, waarom zou ik dat dan nodig vinden? Met meer geld ga je meer uitgeven, maar gelukkiger word je er niet van. Je word hooguit ongelukkig van te weinig geld.

- Ik heb op het werk aardig de vrijheid om te beginnen en stoppen met werken wanneer mij dat uitkomt, en als ik eens 's middags even er tussenuit moet voor een kinderdingetje ofzo dan is dat ook prima. Ik mag alleen niet de kantjes eraf lopen, maar dat kun je als eigen baas ook niet maken.
- Ik heb in grote mate de vrijheid om zaken aan te pakken zoals het me het beste lijkt.
- Ik krijg relatief meer klussen waar ik goed in ben en die ik leuk vind, en de zaken die ik vervelend vind vind een ander vaak wel weer leuk.
- Ik heb een heel bedrijf met collega's achter me staan die ik in kan schakelen om een project tot een goed eind te brengen of die ik dingen kan vragen. Gewoon een ander inzicht helpt vaak al zoveel...
- Voor de hobby heb ik binnen het redelijke de hulpbronnen van het bedrijf ook ter beschikking (dat mes snijd twee kanten op uiteraard; mijn werkdag begon vanochtend in mijn hobbyhok).
- Wat ik thuis doe hoeft geen geld op te leveren en hoeft niet op tijd klaar te zijn. Het hoeft alleen maar leuk te zijn of anderzins aantrekkelijk. Als ik een week geen zin heb dan doe ik een week niks.

Ik vind het zo verkeerd nog niet. Niet bij alle bedrijven ben je in loondienst een slaaf onder een incompetente manager.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zou zeggen maak eerst eens even een eenvoudig bedrijfsplannetje op de achterkant van een bierviltje komend weekend!
Da's niet meer dan het beginnetje.. er zijn op het Web prima Templates te vinden voor een bedrijfsplan, en mijn gevoel zegt: "maak het uitgebreid, maar hou het overzichtelijk, je schrijft het niet in een middagje.. tenzij het maken van bedrijfsplannen je vak is"
Ik ben er zelf mee bezig, met ondersteuning vanuit de KVK.. 't is het als het schrijven van een goed boek.. schrijven is schrappen.
Neem eens contact op met de Kamer van Koophandel, daar is veel informatie voor starters
Cees
Zoals ik hierboven al schreef.. inderdaad.. ik krijg ondersteuning.. wel prettig..ik ben vooral techneut.. 't ondernemersschap maakt dat je daar aan kan verdienen.. dat gaat niet vanzelf..
dan moet je dat gewoon doen. Een beter moment dan nu komt niet. Vergeet het jamaar, als je vindt dat je dit moet doen, dan moet je dit doen.
Dat kan ik bevestigen!.. Wat heel belangrijk is, Markt onderzoek!.. hoe?. dat kan op zoveel manieren.. zelf doe ik het door mijn ideeën en producten/prototypes te presenteren op diverse social media kanalen, en dan te kijken wat de reacties zijn.. Je kunt via Social media ook peilen of er vraag is naar bepaalde producten of diensten.
zoek een meerwaarde die jij voor je klant kan zijn.
Precies.. en dat.. dat moet ook een integraal deel zijn van je bedrijfsplan.. omschrijf in je plan waarom juist JOUW bedrijf, of JOUW product het verschil maakt
van koekstempels tot brandmerken en horlogemakers. Hoe die ideeën tot stand zijn gekomen, lijken met interessante verhalen.
Ik ben na mijn diensttijd als constructie/machinebankwerker/lasser/monteur begonnen bij mijn eerste werkgever.. Ik kwam vers van school, dacht dat ik het allemaal wel wist.. en dan ga je pas echt leren.. Na een jaartje of 3 bij dat bedrijf de MTS gaan afmaken in de avond uren.. in 1996, na 4½ jaar bij mijn eerste werkgever de stap genomen en gesolliciteerd als "machinebouwer" bij mijn tweede werkgever, echter de directeur vond dat ik beter op mijn plek zou zijn in de Gereedschapmakerij.. als gereedschapmaker dus..

Dat was toen al zo'n beetje mijn "Droombaan".. precisiewerk maken, exotische staalsoorten, draaien, frezen,harden, slijpen en vonkverspanen.. 'k heb in de 11 jaar dat ik daar werkte veel, heel veel geleerd, over materialen en bewerkingsmethoden.

In dat bedrijf ook de overstap van conventioneel naar CNC meegemaakt, alsmede de overstap van HSS naar Volhardmetaal frezen, Hardfrezen harddraaien.. dat werk.. 't was ook daar dat ik de bouw van de Beagle begonnen ben, mijn eigen CNC Freesbankje.
Toen die machine klaar was. ben ik bij dat bedrijf weggegaan.. min of meer gedwongen, want ik ben er "uitgewerkt" door een "collega" die er tot zijn oksel inzat bij de directeur.. en dan ben je gewoon kansloos.

De Overstap gemaakt naar de Tekenkamer, door zelfstudie kon ik inmiddels prima overweg met Solidworks en Inventor.. 't eerste bedrijf.. hou maar op.. 'k heb het daar een jaar volgehouden.. toen ik daar een jaarcontract aangeboden kreeg na een jaar als uitzendkracht ben ik gillend weggerend.

'k kreeg toen een "project" van een jaar bij een bedrijf in de Electrotechniek, ik ontwierp daar productiemiddelen, iets waar ik vanuit mijn functie als gereedschapmaker al ruime ervaring in had.. na afloop van dat project heb ik vervolgens een jaar bij DamenCNC gewerkt, 't was een mooie en leerzame tijd.. helaas belandde ik daarna in een Burnout.. en dat heeft me 2 jaar gekost om weer een beetje op de rit te komen.

Ik kwam toen in eerste instantie 3 dagen in de week bij een bedrijf dat Medische instrumentensets samenstelde en reparaties deed aan medisch instrumentarium (fijnmechanisch werk, nieuw, leuk!), ik heb daar tevens het 3D Cad gebeuren op poten gezet, machines ontworpen en gebouwd voor de productie van de "instrument manden" Tevens de Besturingssoftware voor deze machines geschreven in VB.NET, op basis van de DOTNETAPI.DLL van EdingCNC.
Machines die te programmeren waren door het plakken van een tabelletje uit Excel.. hoe makkelijk wil je het hebben?.. helaas kregen de directeur en ik een meningsverschil over een aantal zaken, en heb ik em gevraagd of we daar eens over konden praten.. hij vond het niet belangrijk op dat moment.. en ik heb em gezegd dat ie maar eens bij me langs moest komen.. zal wel nooit meer gebeuren.. ik ben inmiddels 2 keer verhuisd, en de directeur is dood.

Daarna nog wat "Joe-Jobs" gehad, waarvan de functie in de Gereedschapmakerij van een aluminium gieterij wel leuk leek.. leek ja. wat men daar de gereedschapmakerij noemde, noemde ik de Grofsmederij.. ruimers tegen elkaar in een kartonnen doosje op de werkbank.. tappen?.. zelfde verhaal.. collega's die niet in staat waren om ook maar het eenvoudigste te programmeren aan de machine.. alles ging met het CAM systeem, en de tekeningen waren daar ook een regelrechte ramp.. geen overzicht, geen structuur.. je zocht jezelf wezenloos..ze zaten ook financieel slecht.. dus was het na 3 maanden exit.. wel jammer.. ik had het er ondanks de zooi wel naar mijn zin.. en ik had daar de boel wel op de rit kunnen krijgen.. (werkte daar ook met een 5-assige Ferrari met Palletwisselaar waar heel wat leuks mee te verzinnen was.. )

Goed.. dan zit je dus zonder werk.. bij je ouders thuis.. met een CNC Freesbank in het schuurtje...en je verveelt je dood.. dus.. wat doe je?.. ,modelbouw... onderdeeltjes maken.. tot ik een oud horloge van mijn vader terug vondt.

Daar heb ik toen een nieuwe kast voor gemaakt van Aluminium.. en een wijzerplaat.. en wijzers.. dan zit je dus echt fijnmechanisch werk te doen met je zelfgeknutseldde CNC machine.. en dan heb je zo'n vriend.. iedereen heeft er wel een.. die me uitdaagde: "Leuk zo'n Aluminium horloge, maar maak er nu eens een van Titanium?.."

Dat heb ik dus gedaan.. en na wat meer horloges, waaronder een oplage van 52 stuks voor een horlogeforum de knoop doorgehakt..

Binnenkort wil ik een grote stap gaan maken met de productie van mijn eigen ontwerp, een eerste oplage die ik met een crowdfunding wil gaan financieren.. als dat goed genoeg gaat.. ga ik eens kijken naar en bedrijfspand, in Friesland kost dat allemaal niet zo veel.. ongeveer 40,- de m²/jaar
er zijn hier en daar nog wel leuke 2de hands machines te vinden.. ik wil gaan kijken naar een 5-assige freesmachine zodat ik horlogekasten in zo min mogelijk opspanningen kan gaan maken.. 2 op de draaibank, en 2 op de freesbank max.. nu is het 2 op de draaibank en 4 op de freesbank. dat kost me veel te veel tijd met instellen..

Naast mijn eigen horloges wil ik ook werk voor andere horloge merken gaan doen.. ik heb al een herhalings order van één nederlands horlogemerk, ben in bespreking met 2 andere merken, en ik heb voor nog een ander merk in het verleden ook al eens een oplage en een prototype gedaan..
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door Jacala »

Hoi!

Hier ook een ondernemer. Ik heb het geluk gehad dat ik tijdens mijn studie als mijn eerste bedrijf had met als voordeel dat ik naast studeren bezig was met een klanten bestand opbouwen. Mijn nood voor een hoog inkomen was er nog niet, en mijn bedrijf groeide met mij mee. Ik denk dat je hetzelfde kan bereiken door partime te werken (al is het als barman of postbode) en daarmee de kosten te dekken. De rest van de tijd enorm hard werken om je bedrijf te starten.

Nu, 6 jaar later heb ik 3 man in dienst, heb ik een goed lopend interieurbouw bedrijf en maken we producten voor oa Gulpener, Feyenoord, AH, een heel klein meubelmakertje zonder CNC en eigenlijk voor heel veel partijen. Wij (ik heb een compagnon) hebben het geluk dat we niet afhankelijk zijn van 1 grote klant. Onze grootste klant is 15% van onze omzet.

Ik denk dat het belangrijkste is dat je een bepaalde gunfactor hebt en gewoon goed werk levert voor een scherpe prijs. Neem je verantwoordelijkheid en de klant heeft altijd gelijk, iedereen maakt fouten maar hoe los je het zo op dat de klant tevreden is? Natuurlijk heb je klanten die hier misbruik van maken maar dit nemen we voor lief. Liever een tevreden klant dan mijn gelijk. Dat klinkt raar maar ik ben er van overtuigd dat dit de beste werkwijze is.

Al met al is ondernemen niet makkelijk en ik raad je aan om vooral een compagnon te zoeken of vooral iemand waarmee je kunt sparren. Dankzij mijn zakenpartner die technisch niet al te best is maar wel goed kan communiceren naar klanten en dit ook echt leuk vindt heb ik mooie projecten om te bouwen. Als de telefoon gaat of er iemand binnen komt kan ik lekker blijven CNC'en, laseren of iets anders doen.

32 uur per week werken is vooral de eerste jaren echt een illusie. Ondernemen is het mooiste wat er is. Mijn bedrijf is mijn 2e thuis en je kan het inrichten zoals je wilt.

De nadelen? Zoveel, maar die wegen voor mij niet op tegen de voordelen. En dat is vol plezier en passie elke dag met je werk bezig zijn.

Zoek mensen om je heen die al ondernemen en luister naar hun, schijnbaar doen ze iets goed maar filter er uit wat voor je eigen situatie van toepassing is.

Oja, wat ik wel door de jaren heen geleerd heb: Ik weet helemaal niks en heb nergens echt verstand van. Er zijn andere mensen die vinden dat ik ergens verstand van heb en mij als "expert" zien. Ik denk dat het gezond is om te beseffen dat je nooit alles kan weten.

Mijn bedrijf? Samosa.nl De site is niet alles maar het laat zien wat we allemaal doen.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door FSSF »

Leuke verhalen om te lezen, ik zit al een tijdje met hetzelfde dilemma. Ik hou van diversiteit, mijn eigen ding doen, ergens voor werken, iets opbouwen, etc.

Momenteel nu een jaartje bij een klein kunststofverwerking bedrijf werkzaam als matrijzenmaker (ontwerper, tekenaar, programmamaker voor het vijf-assig frezen en af en toe wat mallen en mechanische dingetjes maken met de hand. Leuke werkzaamheden maar het gebrek aan vrijheid qua werktijden ontbreekt en dat stoort mij af en toe behoorlijk. Dit is natuurlijk afhankelijk van het bedrijf maar bij het gros van dit soort bedrijven moet je gewoon op de reguliere tijden aanwezig zijn.
Het ''probleem'' voor mij is misschien dan ook wel dat mijn interesse zo breed is waardoor het lastig is een echte keuze ergens in te maken om mee door te gaan.
Een opleiding ondernemerschap was wellicht beter op zijn plaats geweest dan diverse MBO opleidingen en HBO wtb. :lol:

Wat betreft het klein beginnen liggen die kansen voor iedereen anders denk ik, woon je buiten de randstad waar je voor een paar honderd euro een flinke schuur kan huren of woon je in de randstad waar je minimaal 1000,- euro kwijt bent voor een klein hokje. Daarentegen natuurlijk wel weer het voordeel dat er voor in de eventuele toekomst meer klanten in de omgeving aanwezig zijn.

Iemand die ik ken is ook klein begonnen in het CNC gebeuren, had echter wel wat klantcontacten van zijn vorige baan/stage. Hij hoefde verder niet opzoek naar meer klanten want die kwamen vanzelf naar hem toe...
Kan natuurlijk ook negatief uitpakken zon sprong in het diepe maar is dus zeker niet altijd het geval.
Laatst gewijzigd door FSSF op 02 dec 2017 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door kawarider »

Inderdaad leuk om te lezen. In de kern veel hetzelfde, het zijn tenslotte allemaal techneuten hier en vaak met dezelfde manco's.

Ook het verhaal van Jacala kan ik me in vinden, behalve het gedeelte van een compagnon. Als iets niet goed gaat op de lange termijn, dan is het een compagnon. Mijn eerste baan was bij een klein bedrijf, vof. Eerste 3 mnd minimaal 80 uur in de week, de laatste 3 mnd nadat de scheiding klaar was amper 40 uur kunnen maken. Als gevolg daarvan ben ik voor mezelf begonnen. Ik zou er niet aan moeten denken (toen was ik achteraan in de 20, lekker lang gestudeerd en genoten), dat ik een jaar of 35 zou zijn en met kinderen. En dan bij zo'n bedrijf werken dat je door gepruts van de directie werkeloos wordt, je kinderen niet kunt onderhouden en alleen naar die man op straat kunt wijzen: dat was mijn oude baas, door zijn gepruts kunnen we nu niet eten. Om dat scenario te voorkomen ben ik voor mezelf begonnen, nooit spijt van gehad. Was mijn eerste baan wat stabieler gebleken, dan was ik waarschijnlijk nooit voor mezelf begonnen. Met opzet heb ik destijds wel voor een klein bedrijf gekozen vanwege de afwisseling. De afgelopen 20 jaar nog 2 keer een vof geprobeerd en allebei mislukt. Ook geen spijt van gehad, het bevestigd mijn gevoel. Dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen zo te zijn, maar 2 kapiteins op een schip werkt gewoon niet. Een of meerdere sparringspartners is wel belangrijk maar niet noodzakelijkwijs een compagnon.

Succes
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door Jacala »

Hoi Kawarider!

Ik heb even na zitten denken over je mening over een compagnon en ik snap je verhaal en kan me daar in vinden. Toch wil ik graag even iets toevoegen over het hebben van een compagnon en de voordelen daarvan.

Natuurlijk wordt je ooit teleurgesteld door een compagnon (of personeel) maar ze verrassen je ook. Ze begrijpen je fout of hebben gewoon een andere mening. Juist die nuance kan er in een bedrijf voor zorgen dat het in balans komt.

Ik zie het als een relatie, als je geen partner (man vrouw, wat dan ook hebt) dan kan er ook niks fout gaan in de relatie. Een erg veilige gedachte en je weet zeker dat je kunt doen wat je wilt.

Natuurlijk heb ik er over nagedacht om alleen verder te gaan na een ruzie of discussie. Maar alleen is ook maar alleen en ik ben er van overtuigd dat je samen meer bereikt.

Als je niet teleurgesteld wilt worden dan moet je veel CNC machines kopen en geen personeel hebben. Als er dan iets fout gaat is het vrijwel altijd de schuld van de programmeur ;)

Leuk om ieders mening zo te lezen!
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door rkr »

Hier de stap naar zelfstandigheid ook nog niet genomen. ik blijf lekker hobbyen naast mijn gewone baan.

deels omdat ik hier op werk zie dat de "gewone" ZZP'ers er qua uren, vrijheid en financieel echt niet beter af zijn dan de gewone loonslaaf
deels omdat je als zelfstandige allemaal dingen moet gaan doen die je eigenlijk helemaal niet leuk vind ( boekhouding, telefoon aannemen enz.... )

een beetje flexibiliteid is ook wel vereist:


ooit een cnc portaalfrees gekocht om leuke dingen mee maken ( en hopelijk wat geld te verdienen )
daarna een conventioneel draaibankje
- een 70 jaar oude freesbank
- lasapparaat
- stickersnij machine
- zelf een aantal gereedschappen gemaakt ( raamwerkpers, profielwals, werkplaatskraantje )
- metaalschaafbank


met de cnc naast wat kleine klusjes slechts 1 grote klapper kunnen maken, voor de rest komt de meeste omzet van stickers plakken en rvs gepolijste hijsringen voor mensen met een afwijkende hobby in de slaapkamer
Laro
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2016 12:55
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door Laro »

Ik wil jullie heel erg bedanken voor jullie verhalen.
Stuk voor stuk heb ik ze met veel interesse doorgenomen, en in alle verhalen zit een kern van waarheid.

Op dit moment denk ik nog steeds dat het voor mij prettiger is om een dienstverband van 32u te vinden, en mezelf toch te commiteren aan de stap richting het zelfstandige. De maand januari ben ik hoe dan ook vrij, en die maand wil ik goed gebruiken om naast het solliciteren toch iets op poten te zetten.

Wat betreft werkplaats, ik heb de mazzel dat ik in de tuin een mooie geisoleerde en verwarmde schuur heb gemaakt van 28 vierkante meter, en als ik vriendinlief aankijk dan kan ik de bijkeuken van 20m^2 ook nog wel gebruiken. Dus voor een randstedeling ben ik vooralsnog niet afhankelijk van externe ruimte. Natuurlijk is het passen en meten, en zou een schuur van 200 vierkante meter zichzelf ook snel vullen, maar ik kan aardig uit de voeten.

Hoe Skillalot het doet zie ik dan als voornaamste kanshebber. Ook ik ben recent vader geworden (begin september pas).

Mede naar aanleiding van jullie verhalen wil ik mijn lange lijst met ideeën (groot en klein), categoriseren en toetsen aan haalbaarheid en bestaansrecht. Dit ga ik dan waarschijnlijk ook pitchen bij mensen in mijn omgeving.

Idealiter werk ik over pak'm beetje 5 jaar 2-3 dagen in de week voor een werkgever, en de rest voor mijzelf. Voor de werkgever omdat de financiële afhankelijkheid dan gespreid wordt, en je ook iets meer sociale zekerheden hebt.

Danny in België geeft ook al een goede aanzet. Eerst onder de radar relatief klein beginnen, dingen maken en verkopen via fora, marktplaats etc. Als dat echt werkt, dan de 'echte' stap zetten.

Onzeker maar ook spannende tijden breken aan. Nogmaals dank, en als er iets te melden valt, laat ik het weten.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door skillalot »

Gewoon eens informeren bij de KvK. Inschrijven kost iets van een paar tientjes.
Boekhouding kun je voorlopig zelf, ik gebruik excelboekhouding.nl en daarin kun je alles redelijk makkelijk bijhouden. Zodra de omzet of inkomstenbelasting ingevuld moet worden stuur ik het naar de boekhouder met alle facturen om er even overheen te kijken. Maar zeker in het begin stelt dat niet veel voor als je maar een paar facturen hebt. Vervolgens kun je aan al de gang en op zoek naar klanten.

Schrijf je je niet in ben je voor andere bedrijven totaal niet interessant, omdat je geen officiele facturen kunt sturen waar ze iets mee kunnen.

Mijn meeste inkomen bestaat op het moment uit mezelf uitlenen. Het liefste bouw ik machines natuurlijk, maar er moet wel geld binnenkomen om ze te kunnen bouwen. Vorig jaar een mooie opdracht gehad om een champignon snijmachine te maken. Hiervan filmpjes op youtube gezet, toevallig heb ik vandaag zo goed als zeker een opdracht voor een zelfde machine binnen van een bedrijf uit Spanje.
Laro
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2016 12:55
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door Laro »

Inmiddels zijn bijna 7 maanden na mijn eerste berichtje, en ik lees de reacties nog graag.
Een kleine stand van zaken.

Destijds besloot ik om toch weer voor een loondienstverband te kiezen. Wellicht ken je het wel; hypotheeklasten, vriendin én een destijds 3 maanden oude baby. De sprong in het diepe vond ik iets te eng. Inmiddels werk ik bij een bedrijf in de aandrijftechniek. Zo rooskleurig als het werd voorgespiegeld, en hoe mooi de gouden bergen ook waren die ze beloofden, ik kom mezelf weer tegen.
Mijn functie is op zich wel leuk, ik leer nu nog best veel bij, maar de uitdaging zal er rond de jaarwisseling wel weer van af zijn. Bovendien voel ik me wel een beetje genept, omdat al het moois dat ze beloofden (diversiteit, diepgang, zelfstandigheid, perfecte balans tussen werk/privé, opleidingsmogelijkheden etc) in de praktijk gewoon deels of zelfs geheel onwaar blijken te zijn. En dat terwijl ik zocht naar een werkgever waar ik het tot aan mijn pensioen kon uitzingen, en ik dacht die gevonden te hebben. Het enige voordeel is dat ik de passage uit mijn arbeidsovereenkomst waarin stond dat ik geen enkele nevenactiviteit mag uitvoeren (zelfs niet vrijwillig) er uit heb kunnen krijgen.

Het kriebelt dus wéér. Ik werk nu 4 dagen, en in de techniek is dat al een redelijke uitzondering. De 5e dag heb ik mijn 'papa-dag', en dan heb je je handen ook niet echt vrij. 3 dagen werken is hoogst ongebruikelijk. Ik heb er recht op, ofwel via mijn 'recht op part-time werken', of ik gooi het wapen van het ouderschapsverlof in de strijd. Daarmee weet ik echter wel vrij zeker dat het jaarcontract ook bij een jaarcontract blijft ;-).

Hoe nu verder weet ik ook niet echt. Ik bezit gewoon een ontzettend breed pallet aan interesses en daar horen gelukkig ook heel wat vaardigheden bij, zowel theoretisch (HBO-WTB) als praktisch (hobby). Het liefst vind ik een werkgever die me dagelijks weet uit te dagen, gebruik kan en wil maken van mijn brede kennis en interesse, en die me waardeert om wat ik kan en doe. Helaas is lijkt de arbeidsmarkt gericht op hokjes; je bent specifiek voor een taak aagenomen, en die taak blijf je strikt doen. Voor andere vraagstukken vragen ze anderen wel...

Mocht ik de sprong toch wagen, dan overweeg ik om voor bijvoorbeeld 2/3 dagen per week redelijk generiek ZZP-werk te doen, zoals tekenaar (Inventor, Autocad etc), of als monteur WTB bijvoorbeeld...of gewoon 3 dagen per week via een detacheringsbureau.

Al met al ben ik een stuk wijzer geworden, maar ik ben tegelijkertijd nog niet veel verder in mijn zoektocht naar de ideale vorm/invulling van werk.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door Kjelt »

En dat terwijl ik zocht naar een werkgever waar ik het tot aan mijn pensioen kon uitzingen, en ik dacht die gevonden te hebben.
Jij bent in je dertig? Ik ben nu over de 50 en heb nooit geloofd in een baan tot je pensioen tenminste niet in het bedrijfsleven, als ambtenaar bestaat dat misschien nog.
Dat is van de vorige generatie voor jou dus twee generaties terug.

Verder denk ik als ik je stukje hierboven lees dat je wakker wilt worden en wat realistischer.
Ik weet niet hoe lang je nu werkt maar werk zijn werkzaamheden waar je voor betaald krijgt en als je geluk hebt is het meer dan soms leuk en leer je er ook nog van. De andere dingen zijn hobbie en die doe je in je vrije tijd. Er zijn op het werk ook momenten soms jaren dat het helemaal niet zo leuk is en je gewoon stevig moet doorpakken, je kunt dan iedere keer ontslag nemen maar dan krijg je een lapjeskat cv. Maar dat is hoe ik er in sta ik ken ook mensen die fluitend naar hun werk gaan met veel plezier, maar dat is zeker niet voor iedereen weg gelegd.

Wat betreft beloftes, daar groei je in, een volgende keer zwart op wit vast laten leggen in het contract, staat het er niet in dan moet je er ook niet op rekenen. Zo simpel is het. Ik heb ook dat soort foutjes in het begin gemaakt, mooie woorden weinig wol.

Wat betreft de hokjes een vuistregel is dat hoe groter het bedrijf des te kleiner de hokjes. Wil je dus een brede functie en dus een groot hokje zul je naar een wat kleiner bedrijf dienen te kijken. Alleen bij kleinere bedrijven zijn veel dingen niet standaard geregeld. Je zult dus vrij pro-aktief moeten zijn en ook daar hoort doorpakken bij want hoe breder de functie is de kans groter dat er ook meer "oninteressante" stukken werk bij zitten.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door skillalot »

Als je jezelf als monteur (in het onderhoud) wilt verhuren, dan is parttime lastig. Ik heb een tijdje ergens elke vrijdag kunnen werken, maar dat is nu helaas weer afgelopen. Ze hebben daar nu weer voldoende eigen personeel, en als ze mensen bij moeten huren dan zoeken ze mensen voor de volledige week. Alhoewel er met 4 dagen misschien nog wel mee weg te komen is.
Verder herken ik mezelf precies in je verhaal. Kleine baby, vriendin, hypotheek etc. Flink sparen en zodra je financieel een flinke buffer hebt kun je de gok wel wagen denk ik. Als je een half jaar zonder loon kunt is het wat minder eng om je baan op te zeggen. Verder moet je er ook niet te zwaar aan tillen, in de techniek is werk genoeg. Als ik vandaag mijn baan kwijt zou zijn kan ik morgen ergens anders beginnen als dat moet.
Ik denk dat je voor jezelf eerst een helder plan op moet stellen, wat je nu precies wilt. Wil je jezelf gaan verhuren als monteur, wil je een adviesbureau opzetten, wil je machinebouw gaan doen? En flink netwerken, een goed netwerk is gewoon heel belangrijk.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door kawarider »

Inderdaad. Sturen werkt echter slechts gedeeltelijk, je moet maar zien wat er op je pad komt. Wel belangrijk om te weten of je je handen vuil wilt maken of naar een beeldscherm wilt staren. En dan is een netwerk het allerbelangrijkste. Dat hoeft niet groot te zijn, maar als je niemand kent die je in wil huren dan houdt het al snel op. En techniek is helemaal dol op het moment.
Plaats reactie