Laser focussen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ezra
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 dec 2017 22:56

Laser focussen

Bericht door Ezra »

Hallo,

Ik ben bezig zelf een lasersnijder/graveerder te maken. Hiervoor heb ik een van die goedkope chinese diode laser modules aangeschaft, echter is de straal op het brandpunt alsnog te breed. (2-3 mm) Weet iemand of dit op te lossen is door een betere lens te kopen of dat ik me er maar bij neer moet leggen dat ik alleen kan graveren?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Laser focussen

Bericht door DaBit »

Als het goed is kun je de lens draaien of anderzins verstellen om het focuspunt te regelen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Ezra
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 dec 2017 22:56

Re: Laser focussen

Bericht door Ezra »

De laser is al op het goede punt gefocust, de straal is alleen nog steeds te groot.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Laser focussen

Bericht door DaBit »

Als jij een focuspunt van 2-3mm goed gefocused noemt, tsja.. Maar zelfs een waardeloos lensje kan beter dan dat.

Als je een stuk hout onder de laser doorhaalt, is je 'brandstreep' dan ook 2-3mm breed en krijg je die niet kleiner?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Laser focussen

Bericht door Storm100210 »

Het zou ook de lens kunnen zijn die verkeerd om in de vatting zit zie https://laserpointerforums.com/f65/hour ... 82520.html
En ik heb eens gelezen dat de diode gewoon stuk kan zijn dan is hij ook niet meer te focussen.
Heb je wel een goede laser voeding met de juiste stroom begrenzing.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Laser focussen

Bericht door flex »

Heb je een link naar de advertentie van je laser?
Vele hebben een vast brandpunt en is dus niet verder te regelen.
Sommige andere kunnen dat weer wel.
En dan moet je idd kijken of je er een 'contactlens' voor kan zetten om de focus te verbeteren. En daar vraag je dus om... En eigenlijk geen ronde lens maar een rechte (enkel gebogen (| ) om de breedte te veranderen, zonder de hoogte van de spot aan te passen...
Ezra
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 dec 2017 22:56

Re: Laser focussen

Bericht door Ezra »

Ik kan aan de lens draaien om deze te verstellen, de kleinste plek die ik kan krijgen is echter alsnog te groot. Ik heb zojuist ergens gelezen dat het er aan kan liggen dat de laser te ver bij het oppervlak vandaan staat, binnenkort ga ik kijken of de laser dichterbij zetten veel verschil uitmaakt.
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Laser focussen

Bericht door Storm100210 »

Stuur je genoeg stroom door de laser, onder de 100mAmp doet een beurning laser niet veel die gaat zich dan als led gedragen.
Weet je het type nummer of geef de link door waar je hem hebt gekocht. Dan kunnen we serieus mee kijken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Laser focussen

Bericht door DaBit »

Ik hou met de mijne zo'n 20mm aan als afstand tot het materiaal
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Ezra
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 dec 2017 22:56

Re: Laser focussen

Bericht door Ezra »

De preciese link kan ik zo snel niet vinden, maar het is echt zo’n standaard laser module. Hij lijkt erg op deze: https://m.nl.aliexpress.com/s/item/32812460209.html
Ezra
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 dec 2017 22:56

Re: Laser focussen

Bericht door Ezra »

Ik heb de laser dichter bij het oppervlak geplaatst en het gaat al een heel stuk beter.

Afbeelding

Afbeelding
Links is na 1 seconde, midden na 5 en rechts na 10 seconden.

Het is nog steeds niet super klein, maar al wel binnen een milimeter.

offtopic: klopt het dat image resizen niet wordt ondersteund door dit forum, of ben ik bbcode verleerd?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Laser focussen

Bericht door audiomanics »

Resizen zal je in andere software moeten doen.. een plaatje van 800 x 600 wordt redelijk weergegeven.
Als het dichterbij plaatsen een andere grootte van de stip geeft, dan moet je eens proberen om een lijntje te graveren op een hellend vlak. Als de lijn dan ergens dunner is dan elders, dan ligt daar het focuspunt en kan je de hoogte daar op aanpassen.
Dat de stip groter wordt naarmate je langer op 1 punt blijft staan is logisch: de warmte zal het omliggende materiaal ook verbranden/verkleuren..
Ik kan het niet heel goed zien, maar het kleinste stipje heeft iets van 0,2mm diameter... dat is helemaal niet eens zo slecht.. maar op een andere afstand kan het nog wel minder zijn.. dus even op een helling uit testen (bijv van -5 tot +5mm tov je huidige focuspunt..
(moet ik met mijn CO2 laser ook uittesten als ik een nieuwe lens plaats)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Ezra
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 dec 2017 22:56

Re: Laser focussen

Bericht door Ezra »

Normaal gesproken is het mogelijk om de grootte van de afbeelding aan te passen met de image tag, bijvoorbeeld [img width=500] link [/img] als je hem 500 pixels breed wil. Als je er op klikt krijg je vervolgens het volledige formaat te zien.

Op een schuin vlak de laser testen is op het moment nogal moeilijk, ik wacht nog steeds op een paar onderdelen waardoor hij nog niet beweegt.
Plaats reactie