Advies gevraagd inzake te gebruiken software

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
CNCdontknow
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 dec 2017 20:28
Locatie: Harderwijk

Advies gevraagd inzake te gebruiken software

Bericht door CNCdontknow »

Hallo,

Als nieuw lid bij dit forum zal ik mij eerst even voostellen, wel zo beleefd.
Ik ben een 34 jarige inwoner van Harderwijk, vader van 2 zoons en gelukki.....getrouwd.
Mijn naam is Maurice en ik gebruik niet voor niets de naam CNCdontknow. Nu is dit niet helemaal waar want ik bedien voor mijn werk een aantal CNC machines. Echter zijn daar ontwerpen door mijn collega's gemaakt en worden de G-codes automatisch gegenereerd bij het nesten.

Nu heb ik voor mijn zoons, en deels voor mijzelf, een cnc freesmachientje gekocht.
Kunnen de jongens spelende-wijs een beetje met techniek kennismaken leek mij. Zij/wij zullen niet veel meer doen dan graveren en eventueel een beetje hout bewerken voor wij hele complexte werkstukken zullen gaan maken.

NU DE VRAAG:

Welke software zouden jullie ons aanraden wat laagdrempelig is maar toch voldoende mogelijkheden bied. Inventor en solidworks vind ik te zwaar. Ik heb op internet Cam Bam bekeken en dit zag er naar mijn mening aardig gebruiksvriendelijk uit. Voor de bediening van de machine hebben wij CNC controller gekregen maar dit gaf mij niet een betrouwbaar gevoel. ( wellicht had ik een verkeerde versie, was voornamelijk voorbeelden in Chinees ) Ik heb Mach3 bekeken maar vraag mij af welke mogelijkheden er nog meer zijn.

Hopelijk kan iemand mij suggesties doen, ik weet dat het altijd een persoonlijke mening is. Daarbij hoop ik van dit forum een hoop inspiratie op te doen. En als er nog meer cnc-ers rondom Harderwijk zijn dan ben ik daar zeer benieuwd naar.

Alvast bedankt,

Maurice
de frees om te frezen vind ik vreselijk.....
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Advies gevraagd inzake te gebruiken software

Bericht door Ballegooijen »

Nu heb ik voor mijn zoons, en deels voor mijzelf, een cnc freesmachientje gekocht.
Kunnen de jongens spelende-wijs een beetje met techniek kennismaken leek mij.
Dit is tot nog toe de beste smoes die ik hier op het forum heb gelezen :lol: :lol:

v.w.b. software zou je eens kunnen kijken naar Fusion360. Dat is gratis te gebruiken en heeft een CAD en een CAM gedeelte. Helemaal compleet dus.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Advies gevraagd inzake te gebruiken software

Bericht door flex »

zeker Fusion.
Gratis, doet erg veel incl. CAM en zal tzt zeker goed staan op de CV van de kids.
CNCdontknow
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 dec 2017 20:28
Locatie: Harderwijk

Re: Advies gevraagd inzake te gebruiken software

Bericht door CNCdontknow »

Dank voor het advies, ga het zeker bekijken!
En wat betreft die smoes... Mijn jongens zijn 4 jaar oud en 1 jaar oud, dus wellicht heb ik het machientje onbewust toch meer voor mijzelf gekocht, achteraf gezien.... Maar goed, als hij er nu toch staat....
de frees om te frezen vind ik vreselijk.....
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Advies gevraagd inzake te gebruiken software

Bericht door serum »

Weet niet of hij rijdt in Harderwijk, maar ik zou op de youtubeexpress stappen en volgas naar het kanaal van nycnc scheuren. Daar parkeren en de eerste 4 dagen niet meer van je zolderkamer afkomen. Geloof mij, die luiers zijn overschat en als de nood echt aan de man is, vervangt zij ze wel.

Enige websites die je moet onthouden in die periode zijn youtube.com en thuisbezorgd.nl

Veel plezier en we horen over 4 dagen wel hoe het was! :mrgreen:
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Advies gevraagd inzake te gebruiken software

Bericht door flex »

en bekijk de Titans on CNC acedemy website.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Advies gevraagd inzake te gebruiken software

Bericht door Toxiq »

serum schreef:de eerste 4 dagen niet meer van je zolderkamer afkomen. Geloof mij, die luiers zijn overschat en als de nood echt aan de man is, vervangt zij ze wel.
:lol: :lol: :lol:
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Advies gevraagd inzake te gebruiken software

Bericht door Arie Kabaalstra »

CNCdontknow schreef:En wat betreft die smoes... Mijn jongens zijn 4 jaar oud en 1 jaar oud, dus wellicht heb ik het machientje onbewust toch meer voor mijzelf gekocht, achteraf gezien.... Maar goed, als hij er nu toch staat....

Heb je nog 3-4 jaar om te leren.. zodat je het dan op je oudste zoon kan overbrengen..

Wat Software betreft.. Ik ben "verslingerd aan Alibre Design" maar zoals je zelf aangaf.. kosten.. Goed punt.. ik werk er inmiddels professioneel mee.. en dan"mag het"..

Qua besturing.. ik werk zelf met volle tevredenheid met EdingCNC, Nederlands Product, Nederlandstalige ondersteuning, betrouwbaar, in mijn ogen "goeie poep!"..

Qua Cam Software.. als je eenvoudig wilt beginnen.. LibreCad, of voor 5 tientjes QCad (eigenlijk hetzelfde als LibreCad, maar meer updates.. Vorige week weer een geinstalleerd.. ze werken bij RIbbonsoft veel meer aan QCad dan wat men aan LibreCad doet..

CamBam?.. nou.. eh.. als je ziet wat daar mee kan?..

Afbeelding

Dit horloge is gefreesd met Code door CamBam gegenereerd, Hoe ik dat weet?.. zoals ik al aangaf bij Alibre.. Ik werk er professioneel mee.. en dit.. dit is mijn vak..van dit horloge mocht ik de kasten maken voor Pellikaan timing..

Verder?.. 120 uur freeswerk op een 1:144 Model van een Boeing 747-400, uit aluminium.
Ik vind CamBam een van de beste investeringen ooit gedaan.. 2½ D Freeswerk is makkelijk te programmeren.. 3D is wat lastiger.. maar da's dan ook alles.. verder heeft het allerhande plugins die onder andere door diverse gebruikers worden geschreven..echt een "community-product" dus.. mocht je het aanschaffen.. zeker lid worden van het CamBam forum..
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Advies gevraagd inzake te gebruiken software

Bericht door Toxiq »

ik ben nog groener dan de TS (denk ik) dus ik lees graag mee
Wat is het verschil tussen cad en cam ? (wat/waar/wanneer gebruiken)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Advies gevraagd inzake te gebruiken software

Bericht door Ballegooijen »

Wat is het verschil tussen cad en cam ? (wat/waar/wanneer gebruiken)
Met CAD maak je een tekening van een product en in CAM maak je toolpaden die je freesmachine (of draaibank) kan lezen en uitvoeren.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd inzake te gebruiken software

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jeroen-FL schreef:Wat is het verschil tussen cad en cam ? (wat/waar/wanneer gebruiken)
De D is van Design en de M van Manufacturing. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Advies gevraagd inzake te gebruiken software

Bericht door DaBit »

Ik vind Fusion360 het vandaag de dag voor algemeen werk royaal winnen van een 2D tekenpakket en CamBam, zeker als je geen AutoCAD of andere 2D-tekenen achtergrond hebt. In 3D kun je beter beoordelen of je onderdeel wel is wat je hebben wil, er is heel veel leermateriaal beschikbaar, freespad-simulatie voorkomt een deel van de vervelende oeps-momenten, en het genereren van de freespaden is een klasse beter dan dat van CamBam & co.

Alleen voor kunstzinnige zaken waar je normaal begint met Adobe Illustrator oid kun je beter elders kijken. En mensen met een afkeer van 'de cloud' ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Advies gevraagd inzake te gebruiken software

Bericht door Toxiq »

Dank....
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Plaats reactie