Inventor > Fusion360

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Inventor > Fusion360

Bericht door Toxiq »

Zo groen als gras, niet gehinderd door enige vorm van kennis kan ik nu nog vragen stellen waarvan ik over een jaar misschien het schaamrood op mijn wangen krijg, maar hey, nooit geschoten is altijd mis :lol:

Zo nu en dan probeer(de) ik wel eens wat in Inventor, zo langzamerhand begin ik het een heel klein beetje te begrijpen
Handiger ben ik met Photoshop en Illustrator, de interface lijken op elkaar, ken je het ene, is het andere al makkelijker onder de knie te krijgen

Hoe zit dat met Inventor en Fusion 360 ?
Ik maakte reeds een begin in Inventor, maar ik lees dat dit met een paar jaar geen slimme keuze (meer) is
Over Fusion lees ik dan we weer veel positieve reacties

Daar ik nog van alles (veel) moeten leren vroeg ik me af hoe het zit met de interface van beide programma's
Lijkt dit een beetje op elkaar of is dit geheel anders ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door Benny_DS »

Ik ken (nog) niets van Fusion, maar wel heel veel van Inventor.
Waarom zou dit na een paar jaar geen goeie keuze meer zijn?
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door Toxiq »

Hmmm ik zie dat je een punt hebt, ik heb twee draadjes zitten lezen (oa. deze https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 0&start=14) en heb daar blijkbaar een gemixte conclusie uit getrokken :oops:

De vraag moet ik dus anders stellen.
Er gaat dus nogal wat veranderen wat nogal wat invloed kan hebben op de keuze

1.
Nu zijn Inventor en Fusion beide Autodesk, de verandering daargelaten, waarom zou je kiezen voor het ene of andere programma én zoals reeds eerder de vraag, hoe zit dat met de interface/panels etc lijkt dat een beetje op elkaar ?

2.
Als de komende verandering wel mee zou spelen in een mogelijke keuze, wat zou dan een goed alternatief zijn en dan bedoel ik met name iets dat gebruikvriendelijk is
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door flex »

Hoi,
De interfaces van de 2 zijn totaal verschillend.
Als jaren lange Inventor gebruiker kan ik maar weinig bevatten van de Fusion interface.

Volgens de een is Fusion de toekomst, volgens de ander zou dat niet gebeuren, daar Autodesk anders wel heel veel klanten van hun duurdere Inventor bundels voor het hoofd stoten.
Huidig is Fusion her en der uitgebreider dan de standaard Inventor versie. Maar laat fusion ook nog veel liggen tov Inventor qua functies. Hoe rap dit gat gedicht gaat worden is iedereens vraag...

Ook hoor je over Fusion nog aardig wat stabiliteits problemen en zet hij je spullen bij hun in de cloud. Iets dat vele bedrijven ook absoluut weigeren wegens NDA's met hun klanten. De cloud is een grote No-NO in de werktuigbouw industrie.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door Toxiq »

Duidelijk vwb de interface

Cloud is ook iets dat (nog) geheel aan mij voorbij gaat, ik heb graag alles in eigen beheer

edit: inmiddels fusion geinstalleerd, zie nu dat je inderdaad geen enkele keuze hebt vwb het opslaan, cloud en anders niks
Dat is iets dat ik niet prettig vind, wij zijn nog wel eens onderweg, dan heb ik niet altijd internet bij de hand, zou ik dan niet bij mijn ontwerpen kunnen ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door willy wonka »

Dus dusver ben ik best tevreden over Fusion.
Behalve dat het dus in de cloud staat met alle voor- en nadelen.
Ik merk wel de laatste tijd veel stabiliteitsproblemen o.a. crashes tijdens het veranderen van de appearance van een onderdeel. Is blijkbaar een bug.
En vastlopers van een +/- 20 seconden bij het aanpassen van sketches.
Dus stiekem ben ik zelf naar een alternatief aan het zoeken.
Maar qua moeilijkheidsgraad is Fusion360 wel erg eenvoudig te leren.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door Toxiq »

ik ben er een beetje mee aan het stoeien, ik was een turtorial aan het volgen, gaat ind. (nog) vrij simpel
Echter ineens is een bepaalde functie niet meer terug te krijgen (onwetendheid ?)
De cloud is voor nu mijn grootste bezwaar, echter....dat zelfde zal (gaan) spelen in inventor ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door Benny_DS »

Jeroen-FL schreef: De cloud is voor nu mijn grootste bezwaar, echter....dat zelfde zal (gaan) spelen in inventor ?
Nooit. Onmogelijk. Zou simpelweg de ondergang betekenen.
Als ik kijk naar mijn momenteel middelmatig project is het 7 gig groot/klein. Zelfs van een server werken is onmogelijk. Laat staan een cloud verbinding.
Fusion is vooral gericht op kleine dingen lijkt me. Inventor gebruiken wij voor complete fabriek layouts.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door benkr »

Voor zo ver ik het weet en heb gehoord van productondersteuners die wij hier speciaal voor inhuren van Autodesk resellers is de laatste versie van Inventor (2018) verschenen, de volgende versies zullen web based zijn, niet de opslag, die gebeurd in het eigen bedrijfsnetwerk, maar wel het opstarten van een sessie en het verkrijgen van updates (hoeft dan ook niet meer)
Toevallig hebben wij geen open internet verbinding, net zoals veel meer grote bedrijven, en daar blijft het huidige systeem voorlopig voor bestaan (ze zullen wel moeten, anders gaan wij gewoon over naar iets anders en TopSolid is al uitgerold voor de interface met al onze CNC machines dus dat is een goede tweede keuze dan )
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door Toxiq »

Benny_DS schreef:
Jeroen-FL schreef: De cloud is voor nu mijn grootste bezwaar, echter....dat zelfde zal (gaan) spelen in inventor ?
Nooit. Onmogelijk. Zou simpelweg de ondergang betekenen.
Als ik kijk naar mijn momenteel middelmatig project is het 7 gig groot/klein. Zelfs van een server werken is onmogelijk. Laat staan een cloud verbinding.
Fusion is vooral gericht op kleine dingen lijkt me. Inventor gebruiken wij voor complete fabriek layouts.
Daar heb je een punt, ik denk dat ik het eea niet goed begrepen heb
Inventor blijft dus een prima keus evenals Fusion ?! (danwel met de makke van een cloud)

Nu word een keuze maken nog lastiger :lol:
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door Benny_DS »

benkr schreef:Voor zo ver ik het weet en heb gehoord van productondersteuners die wij hier speciaal voor inhuren van Autodesk resellers is de laatste versie van Inventor (2018) verschenen, de volgende versies zullen web based zijn, niet de opslag, die gebeurd in het eigen bedrijfsnetwerk, maar wel het opstarten van een sessie en het verkrijgen van updates (hoeft dan ook niet meer)
Toevallig hebben wij geen open internet verbinding, net zoals veel meer grote bedrijven, en daar blijft het huidige systeem voorlopig voor bestaan (ze zullen wel moeten, anders gaan wij gewoon over naar iets anders en TopSolid is al uitgerold voor de interface met al onze CNC machines dus dat is een goede tweede keuze dan )
Ik kan me zeer moeilijk inbeelden dat effectief zo zou zijn.
Wat doe je dan als je bij een klant ben voor presentatie? Gebeurd hier wekelijks, en die hebben zelden een internet verbinding ter beschikking voor een meeting van 2 a 3 uur.
Ik kan snappen dat de leverancier eraan denkt om zoeits te doen, hoe meer controle ze hebben hoe liever. Maar zolang niet elke bedrijf glasvezel heeft liggen gaan ze alleen maar klanten verliezen. Zelfs youtube luisteren is hier niet doenbaar :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door DaBit »

Benny_DS schreef: Nooit. Onmogelijk. Zou simpelweg de ondergang betekenen.
Als ik kijk naar mijn momenteel middelmatig project is het 7 gig groot/klein. Zelfs van een server werken is onmogelijk. Laat staan een cloud verbinding.
Fusion is vooral gericht op kleine dingen lijkt me. Inventor gebruiken wij voor complete fabriek layouts.
De grootste assembly die ik in Fusion geimporteerd heb bevat ruim 6000 componenten waarvan het merendeel met (te)veel detail. Uploaden naar de cloud duurt even, maar als dat eenmaal gebeurd is dan opent het vervolgens in 30 seconden en is het zelfs nog werkbaar.
Dezelfde assembly in Solidworks 2016 is op dezelfde computerhardware (Core i7 4GHz, 16GB RAM, grafische kaart die 2 sloten in beslag neemt maar wel het gewone Geforce werk en geen Quadro) geen doen. Importeren duurt eeuwen, en als je de boel wil roteren dan denkt het spul eerst 5 seconden na voor er wat gebeurt. Daar heb ik zelfs nog contact over gehad met CAD2M, maar die wisten ook geen echte oplossing.

Dus nee, ik deel je mening niet. Zowiezo cached F360 de designs lokaal, die cloudopslag moet je meer zien als een soort van ingebakken GitHub/subversion/mercurial/whatever revisiebeheersysteem. Je kunt ook best een tijdje zonder internetverbinding. Je kunt zelfs opgeven 'dit ontwerp wil ik offline beschikbaar hebben'.

Zouden ze helemaal overstappen naar browser-based (F360 heeft ook een browserclient die al best redelijk bruikbaar begint te worden), dan word van jouw 7 gig alleen de data overgepompt waar je op dat moment behoefte aan hebt. En dat is op elk moment in tijd een heel stuk minder. Van een hele 24-delige encyclopedie kun je ook maar 1 woord tegelijk lezen; als die woorden vlot genoeg na elkaar binnen komen merk je er niks van.

Het is eigenlijk zo dat als je van die verschrikkelijk zware designs hebt dat 'de cloud' juist voordelen kan bieden. Als je tijdelijk de capaciteit van 100 PC's nodig hebt voor een bewerking dan kan de cloud jou die moeiteloos bieden.

Verder staat je data veel veiliger in datacentra waar professionals niets anders doen dan voor jouw data zorgen dan op een lokale bedrijfsserver beheerd door een parttime systeembeheerder type 'het spul draait al 5 jaar ongewijzigd, niks aan doen'. Als bij het gemiddelde bedrijf de server crasht lig je 3 dagen stil, na een brand of blikseminslag blijken de backups toch niet zo goed gelopen te hebben, en het is veelal voor de gemiddelde laaggeschoolde datadief een koud kunstje om de boel leeg te hengelen. 25 regels script en een beetje social engineering is veelal alles wat er nodig is.
Serieuze cloudproviders hebben bovenstaande problemen niet of nauwelijks.

En als je nu conceptueel kijkt is het verschil tussen een tekening lokaal op je USB stick opslaan als bestand, op de fileserver van je bedrijf, of via een beveiligde verbinding naar een netwerk van datacentra geen erg groot verschil. Eigenlijk is het gewoon een ander opslagmedium.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zou er achter het Fusion360 verhaal ook niet een stukje leren van de gebruiker, en lekker veel beta-testers constant voor je bezig zitten.
Als ze willen hebben ze live beeld van iets wat ze uit willen testen, beter kun je het niet verzinnen.
Ze kunnen met jouw ontwerp parallel meelopen op een test omgeving, (hoef je geen last van te hebben) volgens mij de droom van elke software ontwikkelaar.
En je hebt ook geen last van ingesleten testjes die niet die bug genereren, gebruikers doen veel onverwachter dingen anders.
En langzaam aan zetten ze delen over naar inventor (99.9% bugvrij). :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door willy wonka »

Ik weet wel dat ze actief naar crashreports kijken.
Want ik stelde een tijd geleden een vraag. En op basis van je username kunnen ze het crashrapport er zo bijhalen.
Een betere testomgeving kun je inderdaad niet wensen :roll:
Plaats reactie