Tastertje-idee

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door DirkSchipper »

Hoe werkt zo'n ding? Elektrisch contact met het werkstuk/te bewerken materiaal?
Ik heb het filmpje bekeken, maar hier op m'n werk geen geluid ....
Waarom moet de spindel draaien?
Overigens kan mijn Chinees tot zo'n 100-200 rpm (ik weet niet hoe nauwkeurig de teller dan nig is, ik kan het niet bij houden met tellen ... ).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hoe werkt het? Dat is kort of lang uit te leggen, of het in één van die 2 versies duidelijk te maken is? Ik doe een poging.
Je ziet een staafje, met in het midden een wat dikker deel.
In werkelijkheid zijn het 2 onderdelen, welke door een veertje tegen elkaar aangetrokken worden. Die vlakken die tegen elkaar aan zitten zijn heel nauwkeurig geslepen en gelept ( en daar zou dus het kwaliteits verschil kunnen zitten)
Eén zijde doe je in de boorkop of spantang, en laat je 600 toeren draaien.
Het andere uiteinde , wat ook zuiver geslepen is, zal ook draaien natuurlijk, maar omdat die vlakken tov elkaar kunnen verschuiven zal het altijd slingeren.
Je beweegt naar je werk toe, het geslepen uiteinde zal steeds eerder tegen je werk 'aantikken' en, nu komt de truuc, zodra het exact tegen je werk staat, zal door de wrijving het pootje iets weglopen. Dat moment is heel goed waar te nemen, en reproduceert dus binnen 0.01mm.

Dat weglopen doet ie natuurlijk steeds wanneer het je werk raakt, maar doordat ie dan ook weer loskomt, kan die zich ook weer herstellen, maar als het kontakt 100% is niet meer.

En anders kan ik het je wel een keer laten zien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Linki »

Nog meer uitleg.

DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door DirkSchipper »

Kijk, dat snap ik. Bedankt!
Toch wel handig zo'n ding.
en voor 4-5 euro ...
Heel precies is toch weggegooid geld voor balsa e.d. dat 'haart' toch al gauw 0,1mm
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door Ballegooijen »

Arie Kabaalstra schreef:
zoiets?.. Jaren geleden gemaakt.. moet de code nog wel ergens hebben..


Die code zou ik wel willen hebben, daar kunnen we wel wat mee denk ik. effe zoeken graag dus..... ;-)
Ik weet niet of de code al gevonden is maar dan zo ik hem ook graag willen hebben.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Zo af en aan nog wat aan de taster gedaan, en de twee hoofdproblemen zijn:

- Er is zo af en toe toch meer stroom en een hogere spannng nodig om de contacten schoon te houden. Waar de vervuiling vandaan komt? Volgens een ruimtevaart-vriendje uit het gebruikte plastic van de componenten en de PCB zelf.

- De contactdruk. Volgens een vriendje uit de connectorbusiness heb je voor staal op staal veel contactdruk nodig en een anticorrosiemiddel.

- De maaknauwkeurigheid. Het spul is zo stijf dat het zaakje maar iets hoeft te trekken en de contactdruk op 1 of meerdere van de 6 contacten is te laag.

En nog praktische problemen:

- Infrarood licht als transport is toch niet het ei van Columbus. De ontvanger weg van de kop plaatsen maar wel zodanig dat-ie de taster over het hele bereik betrouwbaar ziet is nog niet zo heel triviaal. De ontvanger wel op de kop levert zo af en toe een boem=krak op omdat-ie toch in de weg zit.

- Ik vond 'm nog wat hoog. Zoveel ruimte heb ik niet onder de Z-as.

Al die zaken doe ik zonder verse, volumineuzere elektronica (grotere batterij..) niet veel aan, de taster functioneert amper nog, en de ontvanger is gekraakt. Magoed, een wiebelaar en een voelermaat doen de truuk ook nog steeds.

Maar nu moest ik laatst een hele hoop meetwerk doen op een ding waar je niet lekker van A naar B kunt meten. Dat maar op de freesmachine gedaan, met wiebelaar, meetklok en vel papier om de Z-as en meetklok met elkaar te verrekenen. Nou, dat word een luie techneut gauw beu.

Toch maar eens kijken of er niet wat verzonnen kan worden. Verder is er een beta van Altium 18 uit en die lijkt zeer veelbelovend te zijn. 1+1=2...

Ik ben er nog niet, maar alvast de sneak preview van het centrale deel:

Afbeelding

- De voeding is opgepept en is nu 2x AAA batterij. Levensduur daarvan gaat ook geen jaren meer zijn; als de taster actief is kun je een uur of 30 tasten op een setje. Standby staan kan wel veel langer, maar ook geen jaren meer; de taster word toch zo af en toe wakker om de contacten te controleren en indien nodig een opdonder te geven.

- Als de microprocessor het nodig vind om het te doen kan de spanning over de contacten opgevoerd worden tot zo'n 35V. Ik had met 12-20V succes als het ging om contacten reanimeren, dus dat zou genoeg moeten zijn.

- Datatransport is nu via een 2,4GHz radioverbinding; dat maakt het plaatsen van de ontvanger wat makkelijker. Meerdere tasters op 1 ontvanger is ook simpeler en de latency is lager.

- Aan/uit gaat met kantelen. Als je 'm na gebruik weglegt moet je dat niet met de naald naar beneden doen, dan is je batterij zo leeg :lol:

- 3 kogels direct op de print. Dat definieert een vlak, en waar ik ook een afwijking heb zitten: als ik van 'bovenaan' aandruk dan is de contactdruk stabiel.
Waar in dat vlak de naald zich bevind word gedefinieerd met magneetjes. Voordeel van dat systeem is dat het stellen van de kogel makkelijk met 2 stelschroefjes haaks op elkaar kan (dus stellen in X en Y in plaats van dat @#$%#@-systeem met 3 stelschroeven). Enige hersenkraker is de rotatie vastleggen, daar moet ik nog even over nadenken. Stabiliteit van de print als drager van de kogels is eventueel nog een dingetje, maar omdat ik dezelfde kant als referentie gebruik en de boel dicht bij de kogels vast zit verwacht ik geen problemen. De print is ook uniform bij de kogels; massief koper, geen sporen op de aansluitingen van de kogels na, symmetrische gaten.

- Binnenwerkje kan een in 1 opspanning gedraaid stalen deel worden. De opname eigenlijk ook wel. Lekker makkelijk (als je een CNC-draaibank hebt)

- De hoogte van het geheel is een printdikte+de hoogte van de AAA batterijhouder+een beetje. Je raakt dus maar weinig Z-hoogte kwijt. Diameter van het printje is gegroeid naar 80mm dus het word een UFO, maar dat is maar zelden een probleem.

Printje moest eerst; die duurt het langst om te ontwerpen, en om te fabriceren ook. De rest bestaat alleen nog maar als ruwe schets, maar dat deel is relatief triviaal.
Overigens is dat printje ook nog niet 100% klaar. Moet nog wat opgekalefaterd worden en de mogelijkheid hebben om alsnog naar 6 kogels te gaan is niet verkeerd, bijvoorbeeld.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hainjedaf »

Netjes!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heb je er niet aan gedacht om hem oplaadbaar te maken, zodra je hem terug hangt laad ie op.
Dan zou een paar uur achter elkaar meetpuntjes verzamelen al heel veel zijn, en kun je tijdens het laden de kontakten schoon branden.
Verder ben ik wel benieuwd hoe de nauwkeurigheid beïnvloed wordt door de dikte van de pcb.

En begrijp niet zo goed hoe je die uitlijning met magneetjes voor je ziet, maar we laten ons graag verrassen. ;-)

PS, dat @#$%#@-systeem met 3 stelschroeven, is opeens veel simpeler als je 2 van die schroeven op de X en Y zet, en de 3e schroef als drukveer ziet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Heb je er niet aan gedacht om hem oplaadbaar te maken, zodra je hem terug hangt laad ie op.
Jawel, ik heb er zelfs aan gedacht om er een Qi power receiver in te zetten. Dan kun je het laadstation gewoon voor een paar dollar kopen.

Maar al met al is de geschatte uur of 30 effectieve werktijd knap lang; een afstandsbediening haalt dat bij lange na niet. Daar kan ik met normaal gebruik maanden mee vooruit, dus dan ben je misschien 3 setjes verder voordat je mooie oplaadbare Li-ion celletje de geest begint te geven. En met zo'n laadstation moet je ook weer een stekker in de buurt hebben, en die zit niet in een la. Allemaal de moeite van het oplaadbaar-maken niet waard als je het mij vraagt.

Niemand die me trouwens verbied om er oplaadbare batterijtjes in te stoppen trouwens. Een setje Eneloops zal het vast prima doen. En als ik helemaal gek wil doen dan kan ik altijd die cellen druppelladen terwijl ze gemonteerd zitten. Een USB-stekker en een 47-ohm weerstandje doet de truuk al.

Kwa contacten schoonbranden: het duurt nu weken voordat de weerstand onaccceptabel word en het is in een tiental seconden weer in orde als je er tijdig genoeg bij bent. De hoeveelheid energie die ik daar in moet stoppen lijkt mee te vallen. Eens per dag een keertje wakker worden, meten, en als er niks aan de hand is kan ik een milliseconde later weer in slaap vallen. Is er wel wat aan de hand dan heb ik 0,5% van de batterijcapaciteit nodig om het recht te trekken, best te overzien.
Verder ben ik wel benieuwd hoe de nauwkeurigheid beïnvloed wordt door de dikte van de pcb.
Niet/nauwelijks. De kogels zitten aan de bovenkant van de PCB, en aan die kant word-ie ook vastgezet richting de wereld. Enig nadeel is dat de steekcircel van de kogels kleiner is dan van de bevestiging, dus als die circels onderling gaan bewegen ben ik het bokje. In dat geval moet er een stalen ring onder die verlijmd moet worden met de PCB. Ook geen drama, maar als het niet hoeft dan liever niet. Het kan overigens wel; de onderkant van de PCB word niet gebruikt voor elektra.
PS, dat @#$%#@-systeem met 3 stelschroeven, is opeens veel simpeler als je 2 van die schroeven op de X en Y zet, en de 3e schroef als drukveer ziet.
Ja, alleen zitten ze niet zelden in een hoek van 120-120-120 graden ipv 90-135-135. Ik laat die drukveer weg en pak 2 staafmagneetjes aan een stelschroef onder 90 graden om hetzelfde te doen. Werkt dat niet, dan kan er alsnog wel een drukveer bij.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hainjedaf »

Een micro usb stekker voor opladen of werken aan een draadje?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Werken aan een draadje kan; je kunt ook de batterijen weglaten en extern prik toevoeren. En het probe-signaal komt er ook uit. Dat moest toch, want de ontvanger is uit kostenoverweging wederom hetzelfde printje als de zender met een net iets andere bestukking.

Maar ik wil geen draadje. Ik vond het bij die taster juist zo praktisch dat ik geen draadje had, was lekker makkelijk en snel plaatsen en weer wegleggen. En dat gedoe met micro-USB stekkers wil ik ook niet; die dingen zijn zowiezo al een achteruitgang tov de good old ronde coaxiale connector. Zeker in een freesmachine-omgeving is dat spul niks. Moet het weer achter een rubber flapje, gruwel :lol:
Dat opladen is allemaal heel leuk voor apparaten die 1-2 dagen met de batterijen doen, maar als apparaten het lang volhouden op een lading dan is cellen uitwisselen veel handiger dan een bos struikeltouwtjes, adapters, laadstations, microUSB-stekkers die wappie worden, etc.

Magoed, dat is mijn persoonlijke mening.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

Sneak preview 2:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lijkt op de plaatjes allemaal heel groot, maar voor de schaal: de stelschroefjes zijn M3, de chip bij het RF-deel meet 4x4mm.

Geen magneetjes maar een zijdelingse aandrukveer en kogeltje. Nadeel is dat al het staal anders op den duur magnetisch word en dan blijft er troep aan plakken. Er moet nog iets van een een dimpeltje in waar die kogel aandrukt zodat de rotatie ook voldoende vastligt (als alles perfect gemaakt word is dat niet nodig, maarja, perfect is altijd lastig). Verschuiven van het tastpunt kan met 2 stelschroefjes.
Wel een stalen ring onder de print ingetekend; de contactdruk dient volgens vriendje de contactdeskundige aanzienlijk te zijn en glas/epoxy printspul is niet superstijf.

Centrale draad door-en-door in het 'sterretje' is niet meer nodig; er zijn nu 3 losse veertjes geplaatst. Makkelijker om de contactdruk te verdelen en het voorkomt dat je het sterretje teveel draait (met lomp geweld lukt alles).

Afdichting tegen de boze buitenwereld is een stukje EPDM-rubber. Spul is aardig bestand tegen zo'n beetje alles, het beweegt genoeg, en als het stuk is dan is het makkelijk te vervangen door een vers stukje. Verder een plastic 2-delig kapje om rotzooi weg te houden bij de tere digitaaltjes. Dat kan met een radioverbinding geen metaal meer worden.

De tastkogel kan verder een aantal mm bewegen. Ga je te ver, dan ben ik er vrij zeker van dat de naald eerder breekt dan dat de rest stuk gaat. Op de een of andere manier toch ook niet geheel onbelangrijk :roll:

Het geheel is 23mm hoog. Als ik het plastic kapje wat slimmer maak kan dat nog wel naar 20mm, en de naaldopname kan ook nog wel wat korter. Hou je mooi een hoop over van je altijd te krappe Z-bereik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tastertje-idee

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het is weer mooi.
En als contacten kun je gewoon stalen kogels op een stalen schijf gebruiken ? Of moet dat nog verguld oid.
Ben wel een beetje ongerust over het effect van dat epdm afdicht schijfje, maar dat kan altijd nog iets van een harmonica rubbertje worden.

En dan maar afwachten wat dat koper van de pcb onder druk van het kogeltje in de loop van de tijd gaat doen.
Ik kan allerlei doemscenario's verzinnen...
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tastertje-idee

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Het is weer mooi.
En als contacten kun je gewoon stalen kogels op een stalen schijf gebruiken ? Of moet dat nog verguld oid.
Staal op staal is wel plan A. Nadeel van staal op staal is dat corrosie de neiging heeft om onder de contacten te kruipen, aldus connectordeskundige. Ik denk dat hij gelijk heeft; als staal gaat roesten kruipt het ook zo onder de verf. Vandaar ook het advies om een hoge contactdruk te gebruiken. En eigenlijk ook het advies om er een olieachtig prutje op te doen, maar dat was de vorige iteratie niet goed bevallen.
Ik heb in ieder geval de mogelijkheid om elektrisch door dunne/beginnende corrosie heen te prikken. Als het kaboutertje in de taster regelmatig zelfstandig controleert of het nodig is.

Plan B is rhodineren, maar dat kost voor 1 setje toch weer leuk geld, en eigenlijk wil je de zachtere laag niet.
Ben wel een beetje ongerust over het effect van dat epdm afdicht schijfje, maar dat kan altijd nog iets van een harmonica rubbertje worden.
Dat standaard 1,2mm dikke EPDM dakrubber is heel flubberig hoor. En het mag best iets los hangen; het hoeft niet strak gespannen te zijn.
En dan maar afwachten wat dat koper van de pcb onder druk van het kogeltje in de loop van de tijd gaat doen. Ik kan allerlei doemscenario's verzinnen...
Ja, het was de vraag wat te doen. Ik heb overwogen om de gaten groter te maken zodat de kogel gelijk kwam met de onderkant van de PCB zodat ik 'm daar af kan steunen. Maar dat is dan de theorie; in de praktijk varieert de dikte van multilayers (deze PCB is ook 4-laags) en diameter van gaten nog wel wat; dat hele PCB productieproces is zwaar geoptimaliseerd voor kostprijs en nauwkeurig persen en boren past daar niet bij.
Daarom maar gekozen voor een kleiner gat. Kan ik als dat nodig is de overgebleven ruimte eventueel nog opvullen met, eh, iets. Mijn beproefde kwartsmeel+minimaal epoxy mengsel ofzo. Maar in de eerste instantie doe ik niks.

Verder moet de elektrische verbinding tussen kogel en print wel stabiel gemaakt worden. Of een drupje elektrisch geleidende lijm (handigste), of solderen (minder handig).

De drukvastheid/kruipgedrag van het geheel maak ik me dan weer wat minder zorgen over. Zo'n PCB is een glasgevulde kunststof met een aardig percentage (40-55%) glas welke bij productie al akelig hard in de dikte-richting samengeperst word. Ik heb genoeg 'torenflats' gebouwd waarbij de PCB flink gecomprimeerd word tussen de afstandsbussen, en wat ik na uiteen halen aan schade zie komt voornamelijk door het draaien.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie