4 assen frezen met Fusion360

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: 4 assen frezen met Fusion360

Bericht door andrefc101 »

Ik weet niet of je de bratwursten al op hebt maar:

https://www.nyccnc.com/fusion_360/fusio ... tutorials/
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: 4 assen frezen met Fusion360

Bericht door Toxiq »

serum schreef:Geniet ervan! je hebt er mooi weer bij :) Wijn, prima. Maar gluhwein, ik weet het niet. Doe mij maar een chocorumslagroom. Warme wijn, heeft bij mij altijd hetzelfde effect als warme mayonaise. Het gaat misschien wel, maar het hoort niet?
:lol: :lol: :lol:
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 4 assen frezen met Fusion360

Bericht door audiomanics »

Ja, de bratwursten zijn ondertussen al doorgespoeld ;-)
Ik ben er ook achter dat Fusion (voor hobbieisten) alleen 2D toolpaths in Wrap kan uitvoeren. Ergo: de platte vlakken zijn nog wel te doen, maar zodra er iets van een afwijkend model in het vlak zit maakt Fusion er een 2D-wrapped-toolpath van.. De 4 ogen worden dan voor ongeveer 3/4 weg gefreesd.. Niet de bedoeling natuurlijk.
Ook de halfronde uitsparingen aan de bovenzijde zijn alleen met een bolkopje uit te halen. De scherpe randen worden dan rond. Zover dus nog niet echt een slim programma. Een paar delen kan ik met Fusion redelijk uitfrezen, maar ook genoeg dingen niet.
Opvallend is dat alle tutorials ook gewoon uitgaan van platte vlakken of vlakken die tov het midden op de zelfde afstand blijven..
Ik heb de vraag ook gepost in een Fusion-forum en daar komen de "Cracks" er ook (nog) niet uit..
Echt 4D (of 4-assen simultaan) frezen is kennelijk toch iets te ingewikkeld voor de gratis versie van Fusion..
Gisteren had mijn computer het er ook zo zwaar mee dat hij spontaan herstartte..
Did i pushed it over its limits??
Ik wil best eens proberen om het model te exporteren, te posten en dan zien of er iemand is die het wel voor elkaar krijgt..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 4 assen frezen met Fusion360

Bericht door Ballegooijen »

Misschien dat je hier DeskProto voor kunt gebruiken Kees?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 4 assen frezen met Fusion360

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het is me altijd al opgevallen dat 4 assig frezen lastig is voor veel CAM systemen, terwijl 5 assig geen enkel probleem is.
Ergens is het wel verklaarbaar, bij 5 assig zetten ze de tool loodrecht op het 3D oppervlak ( of onder een constante hoek) en frezen ze iets heel complex, iedereen is allang blij dat het goed gaat.

Bij 4-assig is het vaak een veel simpeler probleem, wat vaak ook gewoon met conventionele middelen te programmeren is. Maar, in jouw product zitten 2 soorten 4-assige bewerkingen, en dus is 4 assig helemaal niet zomaar op te lossen.
Het grootste deel is hoek instellen, en in een plat vlak frezen. Dan zit er ergens een gleuf aan de omtrek, dat is dan weer positioneren in XY, frees laten zakken en 4e as draaien. Niks lastigs aan.
Maar wanneer moet dat CAM systeem nu wat doen?
Hoe zou je willen dat ie die oren freest ? als contour? moet de frees in dezelfde lengte as staan als de 4e as, of die schuine vlakken met de onderkant van een vingerfrees, en dan die ronding met een bolkopfrees ? ( of steeds een stukje verdraaien en ook met de onderkant van de vingerfrees)
Ik zie eigenlijk maar 1 echte 4-as bewerking, dat is dat slobgaatje/sleufje. De rest is gewoon vlak onder de juiste hoek.
Dus moet je ook niets anders doen dan een vlak kiezen, en dan in XY frezen.

Er zijn gewoon veel te veel onbepaalde mogelijkheden.
Als je voor de gein even alle info noteerd die je moet invullen voor je 2.5D frees product gewoon door de PP naar tevredenheid uitgevoerd wordt, dan moet je die lijst waarschijnlijk nog minimaal met 3 vermenigvuldigen wil je zo'n beetje een leuk aantal mogelijkheden voor het CAM systeem dicht getimmerd hebben.
Bij gewoon 3 assig heb ik ook altijd ruzie met duidelijk maken aan het CAM pakket hoe ik het gefreesd wil hebben, en dat is dan nog simpel. (dus doe ik het in 99.9% maar zonder CAM)


Het is ongeveer hetzelfde als 30 jaar geleden toen ik met complex 4e as werk bezig was: Een wijze oude rot adviseerde me: als je nu even een calculatie maakt, niet te voorzichtig, daarna vermenigvuldig je dat met 3, en als we dan geluk hebben, hebben we niet teveel verlies.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 4 assen frezen met Fusion360

Bericht door assink »

Simultaan of geïndexeerd is natuurlijk ook nog een verschil?
Geïndexeerd kun je per positie van de 4e as, 2,5D programmeren.
Dat zou je eventueel nog "handmatig" kunnen programmeren.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 4 assen frezen met Fusion360

Bericht door audiomanics »

In ArtCam heb ik dat semi-handmatige al voor elkaar: ik heb het model iedere keer 60 graden verdraaid en daar dan een 2,5D toolpath op los gelaten. Dan blijft er hooguit nog een kleine nafreesbeurt over: in het grote slot blijft nog een laagje van ca 0,5mm dik staan. Ik moet er alleen goed zorg voor dragen dat het draaipunt van het model ook echt in het midden van de staf zit anders komt het doorlopende gat, dat vanaf twee zijden ingefreesd wordt, niet precies uit.
Maar dat even terzijde, Fusion kan het dus niet...
Nu zijn er wel andere programma's die pretenderen 4-assig simultaan te kunnen werken, zoals BOBCAD etc... Maar de demo's zullen vast wel niet 100% functioneel zijn, dus daar heb je dan, vooralsnog, weinig aan..
Voor ik me daar dan weer in ga vastvreten en veel kostbare tijd ga verspillen.. (ik heb nog wel meer te doen, namelijk)
Simultaan 4 assig programmeren is voor mij toch ook te complex anders had ik daar wel even een stukje G-code of een macro voor geschreven..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 4 assen frezen met Fusion360

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zie in dat onderdeel nergens een stukje 4 assig simultaan.
Kun je hem niet als 3D pdf opslaan en die posten, kan iedereen het bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: 4 assen frezen met Fusion360

Bericht door carlo »

een export in fusion in *.f3d is het makkelijkste voor terug in te voeren in fusion
anders kun je een iges / sat / smt / step uitvoeren in fusion

carlo
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 4 assen frezen met Fusion360

Bericht door audiomanics »

hugo stoutjesdijk schreef:Ik zie in dat onderdeel nergens een stukje 4 assig simultaan.
Ik zal je even helpen. Die halfronde uitsparing bovenop heeft links en rechts een paar scherpe contouren. De rest zou ik nog met een bolkop kunnen narooien maar die scherpe kanten moet ik met een endmill doen (liever de rest ook eigenlijk) Dan kan ik het werkstuk op ongeveer 85 graden zetten en dan een contour naar de andere kant laten lopen. Maar omdat deze contour niet over het middelpunt draait zal ik tegelijkertijd de Y-as moeten verschuiven.
Hetzelfde geldt voor de vier uitsteeksels.. Als ik die met een endmill wil laten vormen moet er zowel in de Y als Z als A bewogen worden. Als de freesrichting in de lengte zou zijn krijg je allemaal kleine vlakjes dus wil ik dwars op de lengte gaan frezen. Ook hier ligt het draaipunt niet in het midden van de contour, dus moeten alle assen bewegen, zeker als ik in plaats van zigzag trochoidaal wil frezen.. (iets wat Fusion in zich heeft)
Voor wie het aandurft: het model in F3D:
kolf2 v1 v4.zip
De orientatie staat nog niet goed, verwacht ik. De X moet naar rechts, de Y naar achteren, en Z omhoog natuurlijk.. Recht zit nog een stukje van de staf, makkelijk als referentie etc.. Is een losse body die voor het frezen genegeerd kan worden..

Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 4 assen frezen met Fusion360

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die scherpe binnenhoeken in de cilinder krijg je niet gefreesd lijkt mij. Die scherpe hoeken in dat kamertje ook niet, en zo zie ik nog wel een paar hoekjes waar een frees niet bij kan komen.(3-4 of 5 assig)

16033

Maar het is altijd lastig oordelen als een ander er heel anders naar kijkt, dus het zal wel kloppen.

Een van de redenen dat ik het meeste zelf ontwerp, dan weet ik dat het ook gemaakt kan worden (door mezelf). :mrgreen:

Ik kan geen Fusion model inlezen in SW, dan was het me misschien duidelijk geworden.
audiomanics schreef:Hetzelfde geldt voor de vier uitsteeksels.. Als ik die met een endmill wil laten vormen moet er zowel in de Y als Z als A bewogen worden. Als de freesrichting in de lengte zou zijn krijg je allemaal kleine vlakjes dus wil ik dwars op de lengte gaan frezen.
Dat is dan typisch zo'n dingetje, wat jij wil wil het systeem dan weer niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 4 assen frezen met Fusion360

Bericht door audiomanics »

Die scherpe hoekjes in het kamertje "beneden" zijn met 4 assen niet te frezen, maar de rest wel hoor.. Gedeeltelijk is me dat al gelukt ook..
Dat mijn machine het kan ben ik van overtuigd, nu de software nog om het toolpath zo te genereren dat mijn machien het gaat doen..
Euh Hugo... wil je een STL hebben om er eens naar te kijken?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 4 assen frezen met Fusion360

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat ik wel een viewer heb voor STL, Een STEP file zou nog mooier zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 4 assen frezen met Fusion360

Bericht door Sven »

audiomanics schreef:maar de rest wel hoor.. Gedeeltelijk is me dat al gelukt ook..
Volgens mij lukt het meest rechtse door Hugo gemarkeerd niet. Met een bolkop wordt de hoek niet scherp en met een cylinderfrees krijg je een geultje ipv een haakse hoek of juist weer een soort van afgeronde hoek.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie