ER11 0-0,5mm spantangen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ER11 0-0,5mm spantangen

Bericht door DaBit »

Ze zullen er best zijn, maar het gewone rechte spul kan ik gewoon lokaal kopen als ik het zelf nodig heb of bestellen via de gangbare kanalen als ik het voor de baas nodig heb. En als ER11 0-0,5mm nou gewoon bestaan had dan was dat ook het makkelijkste; stijver dan de korte lengte die je nodig hebt uit laten steken uit zo'n 'loei van een spantang' word het niet. Met als kanttekening dat die 'loei van een spantang' dan wel vaak weer botst met de grootte van de werkstukjes.

Ik heb inmiddels een setje boorkopjes op de kop getikt via dit forum, waaronder ook zo'n mooi lief klein Albrecht kopje. Volgende keer die eens inzetten, is in ieder geval wel heel mooi spul. En ook de set ER11 spantangen is compleet (maar zonder 0-0,5mm maat).

Zo'n Proxxon boorkopje+asje heb ik ook nog uit het BF20 tijdperk, maar dat is eigenlijk behoorlijk waardeloze brol (in vergelijking met een Rohm of Albrecht kopje) en ik gebruik 'm eigenlijk nooit meer. Centreert niet best, en klemt die kleine boortjes ook niet. Dat lukt pas vanaf 1mm ofzo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ER11 0-0,5mm spantangen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zit met een soortgelijk vraagstuk qua spantangen.. Ik heb een Boley Horlogemakers draaibankje, met zogenaamde "W8" Spantangen.. ER is makkelijk.. de maten zijn vastgelegd, en zo te vinden.. je kunt met elke "half decent" machine zelf een ER opname maken.. tangen en moer bestellen.. en je kunt..

Echter.. voor kleine onderdeeltjes zou ik wel een W8 Spantangopname in de 4de As hebben.. met een 8 mm trekpijp, en daar zit em de crux.. de schroefdraad op die spantangen is 0.275" x 40 TPI.. en die tapjes en snijmoeren... zullen van heel ver moeten komen..

een ER- Spantangopname voor de 4de As gaat er zeker wel een keer komen..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ER11 0-0,5mm spantangen

Bericht door DaBit »

Als je een beiteltje hebt met de juiste hoeken (zal wel 55 graden zijn voor die joenaaitmiesteeds-maten) kun je op je CNC-draaibank toch elke denkbare draad snijden die je wil?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ER11 0-0,5mm spantangen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. als ik een encoder op mijn spil heb wel.. maar die zit er nog niet op.. nog geen eindschakelaars zelfs.. Ik moet er elke keer aan denken dat ik de machine "parkeer" alvorens ik em uitzet..
en dan nog.. 0.275" da's 6.85-is mm, onder de freesbank gaat zo'n trekpijp niet passen gezien de lengte van de as in mijn 4de as.. 'k moet een flink end uit de vertragingskast zien te komen, anders kan ik er met een klein freesje niet eens bij.. anders zou ik ze wel frezen.. dat doe ik met die M35x0.5 voor mijn horlogekasten ook tenslotte.. schroefdraad frezen vind ik toch veel makkelijker dan draaien.. al moet ik daar nog steeds eens een deftige dialoog voor schrijven.. zodat ik het programma ook op kan slaan.. (op de draaibank heb ik die functionaliteit inmiddels wel.. maar voor de freesbank ben ik daar nog niet aan toe gekomen.. ook moet ik op de Freesbank weer eens updaten, de laatste versie dateert van 2013 toen ik de kast en het Heidi klavier bouwde.. nu met het 2de User Menu moet ik wat shortcuts aanpassen..en dus de hele pokeys opnieuw programmeren..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ER11 0-0,5mm spantangen

Bericht door DaBit »

Ik kan me eigenlijk niet indenken dat schroefdraad CNC-frezen op iets ronds makkelijker is dan CNC-draaien. Nummers inheien, op de groene knop rammen, 1 slokje koffie, klaar. Maar zonder index op je spil word dat inderdaad lastig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ER11 0-0,5mm spantangen

Bericht door Arie Kabaalstra »

op de Frees kan het dus zonder sensor op de spil.. ik begin op X Radius draad-diameter Freesje en Y0.. en dan Helix ik naar benee..

ik heb daar inmiddels wat progjes voor geschreven, die de boel voor me uitrekenen, maar verder dan het niveau "progje met parameters" komt dat nog niet.. Ik moet daar nog eens een deftige macro voor schrijven..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ER11 0-0,5mm spantangen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef:Ja.. als ik een encoder op mijn spil heb wel.. .
1 enkele index pulse is voldoende, sterker nog, meer heb je niets aan.
Pak een inductief naderingsschakelaar, plak em aan je EDINGCNC kaart, zet ergens een schroef oid in zodat die kop steeds langs die schakelaar komt, en ga koffie drinken.
Desnoods tijdelijk met een slangklem op de drieklauw.

Als je af en toe niet de tijd neemt om de boel te optimaliseren blijf je het wel druk houden.
Is eigenlijk net zo iets als opruimen en machine schoonmaken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: ER11 0-0,5mm spantangen

Bericht door javanree »

Waarom zo moeilijk Hugo?

Arie's Emco Compact 5 CNC heeft standaard al een encoder schijf op de spindel. Conrad lichtsluis van 2 Euro werkt prima : https://www.conrad.nl/nl/omron-ee-sx104 ... 79999.html

Ik heb er wel 2 genomen, om zowel spindel RPM's als index puls in LinuxCNC te hebben. Print 'design' heb ik nog wel beschikbaar als dat nodig mocht zijn.

Afbeelding
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: ER11 0-0,5mm spantangen

Bericht door javanree »

Even gekeken in de Eding CPU5A flyer ; mijn boardje zou direct aan een input geknoopt kunnen worden. Hooguit signaal in de Eding software inverteren (kwestie van testen)

Arie mocht je een printje willen (eventueel zelfs gebouwd + getest) laat maar even weten.
Plaats reactie