Mach3 settings

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fosh
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jul 2017 18:31
Locatie: Kaulille

Mach3 settings

Bericht door fosh »

Hallo mensen!

Mijn cnc is nu al een tijdje af. Ik heb al de kans gehad om hier een beetje mee te spelen, maar ik heb nog enkele problemen.. Hoop dat iemand me kan helpen!

Als ik in mach3 zit zijn alle coordinaten in cm. Dus als ik bv X2 met X4 vergelijk verschillen deze 2cm. Hoort het niet in mm te zijn? Want als ik gcodes maak met Vectric aspire (Vcarve) moet ik alle maten delen door 10. Omdat deze in mm staan... Dit maakt het alleen maar ingewikkelder. Ik had er al eens aan gedacht om mijn 'steps per.." te veranderen. Momenteel staat deze op 1600, dus ik dacht, ik verander het naar 160 en opgelost. Dit is wel zo, maar dan gaat de cnc echt supertraag...

Hoop dat het een beetje duidelijk is uitgelegd.. Ik ben een beginneling, en weet amper waar ik over praat :D

Alvast bedankt!
Fosh
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Mach3 settings

Bericht door mark3 »

hoe kom je aan 1600?
Iets meer informatie is wel wenselijk om tot een oplossing te komen.
fosh
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jul 2017 18:31
Locatie: Kaulille

Re: Mach3 settings

Bericht door fosh »

Dag Mark.

Ik heb voor het eerst gekeken naar de driver instellingen (micro-steps). Voordien had ik gewoon de instellingen aangenomen die de leverancier me doorgestuurd had. Besef nu dat dit mogelijk het probleem is?

Ik heb een draadstang met pitch 5mm. De motors hebben 200stappen nodig per revolutie.
Maw, 40 stappen voor 1 mm. Maar de driver staat ingesteld op 800 stappen per rev. Dus dat komt neer op 160 stappen per mm.

Maar als ik in mach zo een lage waarde invoer, beweegt de cnc heel traag. Hoe komt dit?
Als ik het tienvoud neem (1600 stappen ipv 160) Beweegt de cnc redelijk, maar dan is iedere coordinaat 1 cm ipv 1mm.

Hoop nu wel voldoende info te hebben gegeven, anders hoor ik het wel!

Groetjes
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Mach3 settings

Bericht door Breaker »

Anders zet je de snelheid van de assen een factor 10 hoger en eventueel de acceleratie ook (of wat minder, moet je iets voorzichtiger mee zijn).
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie