Wat kan ik hiermee? Lasermodule

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat kan ik hiermee? Lasermodule

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Zou een 20W CO2 buisje in een U-profiel monteren en verticaal aan je Z-as hangen niet ene goed alternatief zijn voor een laserdiode? Heel erg lang zijn die dingen niet, heel duur eigenlijk ook niet (in vergelijking met fatsoenlijke diodelasers), en de helft van de mensen hier gebruikt al waterkoeling voor de spindel.

Dan kun je ook plexiglas snijden en het is wat minder gevaarlijk voor de oogjes.
Plexiglas snijden, dat doe je misschien 1x, dan kom je tot de conclusie dat die machinekast echt helemaal dicht moet, een afzuiging en een pijp tot boven de nok, en dan hopen dat je in een beetje ruime buurt woont zodat de buurt er geen last van heeft.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat kan ik hiermee? Lasermodule

Bericht door DaBit »

Ja, maar dat damp-probleem heb je met een diodelaser in je frees ook. Hout en papier gaan nog, kunststof ruikt niet fris. Da's een 'multifunctionele apparaten' probleem.

Kwa lenzen heb je bij een diodelaser meer nodig dan bij een CO2 laser wil je ook nog wat aan het vermogen hebben. Zo'n diodelaser produceert licht in een rechthoekige strip met verschillende hoeken in verschillende richtingen; niet helemaal triviaal om daar een mooi smal bundeltje van te maken (en de meeste goedkope modules doen dat ook niet). Da's bij een CO2 laser een stuk makkelijker, mits je net als bij een diodelaser dat lenzenspul gewoon kunt kopen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Wat kan ik hiermee? Lasermodule

Bericht door Breaker »

DaBit schreef:Da's bij een CO2 laser een stuk makkelijker, mits je net als bij een diodelaser dat lenzenspul gewoon kunt kopen.
Voor serieus materiaal kan je kijken bij thorlabs, met een verklaring dat je het niet uitlevert aan de 'as van het kwaad' heb je een hele nieuwe snoepwinkel ter beschikking.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat kan ik hiermee? Lasermodule

Bericht door DaBit »

Nou, ik hou het zelf lekker bij mijn gepimpte blueray-brander diode, maar ik vroeg me meer hardop af of een CO2 buisje eigenlijk niet handiger zou zijn mocht ik het nog eens over willen doen.

Thorlabs is leuk, de prijzen echter ook. Dat stoppen die Chinezen ook niet in de lasersnijders.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kees Moret

Re: Wat kan ik hiermee? Lasermodule

Bericht door Kees Moret »

Wordt steeds interessanter... :mrgreen:
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Wat kan ik hiermee? Lasermodule

Bericht door wilfred1970 »

Heb een router gebouwd rond mn 3,5W diodelaser.
Als besturing een EleksMana SE bordje gekocht voor 29 euro bij Banggood. Was er al binnen 10 dagen...

http://wiki.eleksmaker.com/doku.php?id=eleksmana_se

Controllertje geflasht met Benbox firmware, en verder is het eigenlijk gewoon ''doen''.
Eventueel BenCutLaser installeren dan kun je ook wat meer snijden blijkbaar....
Kees Moret

Re: Wat kan ik hiermee? Lasermodule

Bericht door Kees Moret »

wilfred1970 schreef: Controllertje geflasht met Benbox firmware, en verder is het eigenlijk gewoon ''doen''.
Eventueel BenCutLaser installeren dan kun je ook wat meer snijden blijkbaar....
Controllertje geflasht.. Uhh, geen idee waar je het over hebt, maar wel bedankt voor het meedenken..
Kees Moret

Re: Wat kan ik hiermee? Lasermodule

Bericht door Kees Moret »

DaBit schreef:Nou, ik hou het zelf lekker bij mijn gepimpte blueray-brander diode, .
Dat klinkt interessant..
Maar de hamvraag voor mij blijft: hoe stuur ik mijn lasertje aan??
Ik heb inmiddels een klein exemplaartje van 500mw, en uit de hand kan ik allerlei figuren "tekenen"
Maar ik zou hem wel eens aan mijn machine willen hangen en een beetje klooien er mee.
Maar hoe krijg ik dat ding aan de praat in Mach?
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Wat kan ik hiermee? Lasermodule

Bericht door wilfred1970 »

1. aanschaf controller :https://www.banggood.com/3-Axis-Stepper ... rehouse=CN

2. download software http://wiki.eleksmaker.com/doku.php?id=benbox
3. Flash (programmeer) de controller.
4. Controleer pin-settings (zie ook link hieronder!)
5. Snijden/graveren maar! DXF, JPG etc. en geen CAM pakket nodig hiervoor.

Hier staat ook nog nuttige info: http://www.instructables.com/id/Benbox- ... -Banggood/
Even naar beneden scrollen voor de softwaresectie.

https://youtu.be/8IWZ00mNOFM
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Wat kan ik hiermee? Lasermodule

Bericht door Breaker »

Alleen is dat een aparte controller met aparte aansturing, niet met Mach3 als ik het goed begrijp?

Een laser heeft twee signalen nodig: (1) aan/uit en (2) eventueel iets van vermogen regelen met een pwm signaal. Die signalen en uitgangen moeten beschikbaar zijn op je huidige controller. Aansturen wordt vaak gedaan met M10/M11.

Mooist is als tweede spindel, maar ik weet verder te weinig van Mach om te kunnen helpen met configureren of plugins, etc.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Wat kan ik hiermee? Lasermodule

Bericht door wilfred1970 »

ik had m aanvankelijk ook op mn Mach3 systeem hangen.
Maar het aan/uitschakelen in mach3 gaat niet mooi.
net - niet . . . . . .
daarom deze opzet
werkt geweldig goed
Ook het laservermogen kan hier mooi ingesteld worden als je de laser aansluit op de pwm uitgang van het controllerbordje.

T2Laser lijkt ook wel een goede optie zeker icm z-as en rotatie-as...
Laatst gewijzigd door wilfred1970 op 29 dec 2017 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat kan ik hiermee? Lasermodule

Bericht door DaBit »

In LinuxCNC heb ik het zo geregeld dat de laser aangaat als het programma loopt (auto-modus) en de Z coordinaat voldoet aan het patroon xxx.xx123.

Als ik dan wat wil snijden of graveren zet ik de 'veilige hoogte' op Z=21.99200 en de 'freesdiepte' op Z=21.99123 en de rest gaat automagisch. Die ene micron heeft de frees heel snel afgelegd, omdat het geen queuebuster is die de lookahead dwars zit (wat de meeste M-codes wel zijn) kan ik aardig vlot schakelen, en ik heb geen aparte G/M-codes nodig.

Magoed, met Mach3 word dat lastig. Mach4 zou dat truukje in theorie ook wel moeten kunnen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kees Moret

Re: Wat kan ik hiermee? Lasermodule

Bericht door Kees Moret »

Een hoop informatie, dank jullie wel!
scrap rat
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2018 22:37

Re: Wat kan ik hiermee? Lasermodule

Bericht door scrap rat »

zelf een 2,5w laser wacht op 15w laser .werk zelf met grbl en arduino uno board laser 3dp burnersender en laser grbl ...aan m3 uit m5 kijk eens op grbl staat veel over laser en andere toepassingen
het zit er al in moet er alleen nog uit gehaald worden
Plaats reactie