Draaibank welke aansturing / software?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

Ik heb een 7I76E besteld. 8)
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

DaBit schreef: Verder: 7I76E is geen aansluiten-en-draaien ding. Als je niet van plan bent om enige werkzaamheden aan je Linux en configuratie uit te voeren en documentatie te lezen dan moet je elders kijken.
Hoi Dabit, dank je wel! Helder.
Voor mijn eerste CNC-tafel, die ik 25 jaar geleden bouwde, heb ik de mechanica (weliswaar op Isel componenten gebasseerd) en electronica (ook de steppers) zelf ontworpen en de software (een Windows CAD programma die rechtstreeks met de aansturings-PC (DOS) kletste, zelf geschreven (in C++). In die tijd had je niet veel voor de hobby markt. Dat systeem is afgelopen half jaar "geupgraded".
Nu heb ik een closed-loop stepper systeem erop en is het geheel op UCCNC (via ethernet) gebasseerd.
Foto's onderaan deze pagina:
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 0&start=98

Dus nieuwe dingen uitzoeken vind ik prima. Maar ik wil van te voren ook goed verkennen wat de beste weg is om in te slaan. Dat is denk deze keer LinuxCNC. Bovendien draait hier 99% van de hardware op Linux. Ik ben LinuxCNC nu aan bestuderen. Het lijkt me ook leuk, van wat ik er nu van zie.

Dat HAL komt mij bekend voor als electronicus. Ik heb vroeger ook PLC's ontworpen en gebouwd, die zo ongeveer werkten. Alleen waren de logische poorten niet begrensd tot twee ingangen, maar volledig dynamisch. De notatie was iets flexibeler. De snelheid 100-300 maal zo snel als wat in die tijd (bijna 40 jaar geleden) gangbaar was voor professionele PLC's, omdat de ingegeven code geassembeerd werd naar machine taal, na op de "Run" te tikken.

De Mesa kaart (ethernet) is besteld. Vanavond er weer even langs gaan in Dordrecht.
Jack.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door DaBit »

Grootste 'probleem' is dat die 7i76E een PREEMPT-RT kernel nodig heeft om te kunnen werken. Is geen drama, moet je wel doen. Zie hier, sectie 7.1

Als je geen goede reden hebt om wat nieuwers te installeren dan die Debian Wheezy zou ik dat ook niet doen. De software zelf gaat prima; op mijn laptop draait LinuxCNC gewoon op Ubuntu 16.04LTS met een zelf gecompileerde RT kernel, op de Raspberry Pi in de 3D printer is dat Debian/Raspbian Jessie met een RT kernel. Het probleem zit 'm meer in zaken zoals Glade2 die niet meer op nieuwer spul ondersteund worden.

Verder denk ik niet dat PnCConf die 7i76E ondersteunt. Zou je even moeten zoeken.
Maar voor een elektronicus is een HAL-file in elkaar draaien of een bestaande aanpassen naar wens een koud kunstje. Het heeft mij (mede-elektronicus) nooit veel moeite gekost. Mijn configuraties zijn allemaal van zodanige aard dat ik aan die klik-klak-klaar interfaces weinig heb.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

Dag Dabit,
dank je wel voor de informatie. Ik heb die aanpassing gemaakt.
Pncconf onderteunt inmiddels de 7i76E. Ik kan het draaien, en dan de configs bekijken en aanpassen. En anders lukt het ook wel.
Dat Mesa kaartje is onderweg, ondertussen draait LinuxCNC op een fanloze Zotac ZBOX C320 (AMD) (met ssd).
Ik ga daar dan eerst eens mee aan de slag, als het kaartje binnen is.
Vanavond even wat zaken bekeken en getest in de werkplaats.
Die tweeling sensor bij het encoderwiel ga ik vervangen voor een assembly met 3 sensors, even wat maten opgemeten. De gebruiker gaat de riem nooit verleggen, dus zet ik nog maar geen sensor op de motor zelf.
Verder gaan ze de lasjes losslijpen aan de binnekant van de frontplaat, zodat die vervangen kan worden voor een mooi stukje maagdelijk dibond plaat. Ze hebben een mooie inbouw LCD (VGA) monitor, die past als ze de kast iets omhoog verplaatsen. Helaas geen touch, maar het kostte niets, en prachtige bevestingsmogelijkheid.
Hebben we allemaal weer wat huiswerk. :lol:
Gaat allemaal leuk worden!
Wordt vervolgd.
Jack.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

Ik heb het Mesa 7i76e board binnen.
Ik kreeg random errors, de built-in Ethernet werkte niet na installatie van LinuxCNC.
Daarom had ik zolang een USB naar Ethernet adapter gebruikt, zo kon ik updaten en testen.
Maar ik was vergeten dat die er nog tussen zat, voor de timing is dat echt niet best.
Dus heb ik de built-in Ethernet poort werkend gemaakt.
De random errors zijn verdwenen.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

Na een half jaar geen tijd ervoor gehad te hebben, heb ik afgelopen week de draad weer eens opgepakt.
In het kort:
Tweedehands heb ik een HP Compaq DC9700 Core2Duo 250GB 3GB op de kop getikt, en dat werkt heel goed met LinuxCNC en de MESA 7i76e. (Point-to-Point via Ethernet kabeltje, fixed IP adressen).
Ik heb wat HAL files gemaakt. Het e.e.a. is eenvoudig gehouden.
Ik heb het getest met wat losse motors en MPG's hier en alles werkt goed.
De stapgrootte van de MPG's kan ik in 4 stappen instellen op 1.0, 0.1, 0.01 en 0.001 mm / MPG stapje (100steps/omw).
Er is een externe E-stop die zowel de E-stop activate als de-activate verzorgt bij indrukken en terugzetten.
Er gaat een lampje aan als de noodstop geactiveerd is.
En er is een externe home button, die de huidige positie gebruikt om als home te bestempelen. Ik denk dat dat het beste werkt. Hier zit ook een lampje in, dat aangaat als beide assen gehomed zijn.
De externe home knop zet trouwens ook machine power aan, mocht die nog niet aan zijn. Hiervoor gaat dan ook een lampje aan.
Ik zag dat mijn vrienden de eindswitches nog altijd niet gemonteerd hadden, dus dan maar even zonder. Kan later er nog bij.
De spindel motor werkt op een Chinese 0-180V 10A driver (0-5V in), met een potmeter en een schakelaar voor de richting. Mooi met acceleratie en decelartie instellingen op het PCB.
En er is voorzien in een digitale toeren display.
De sensors van de encoder (klauwplaat) worden nu nog niet aangesloten.
De pulse van de index wordt niet verlengt door het wegnemen van metaal uit de rand van het wiel, maar door een 555 timer (ingesteld op 10mS). Of dit op deze mannier goed werkt op de software weet ik nog niet.
Komende week ga ik het kaartje in de draaibank inbouwen.
Foto's volgen en voor geintereseerden kan ik de HAL files nog een keer listen (voorzien van commentaar)
Mijn kennis vroeg me of er gratis draaibank cad/cam software is om de g-codes te maken.
Dat kon ik niet vinden. Gelukkig kent hij wel goed g-code, dus het ontbreken van die software zal geen probleem zijn.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door Breaker »

JackBerkhout schreef:Mijn kennis vroeg me of er gratis draaibank cad/cam software is om de g-codes te maken.
Dat kon ik niet vinden. Gelukkig kent hij wel goed g-code, dus het ontbreken van die software zal geen probleem zijn.
Beetje saai antwoord: Fusion360 heeft wel mogelijkheden met CAM voor draaien.
En verder is er echt niet zo veel, de meeste betaalbare software richt zich op frezen en anders zijn het professionele programma's met dito prijskaartje.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door DaBit »

Ik gebruik er ook Fusion360 voor. Maar eigenlijk alleen als ik 'complexe' vormen wil draaien. A-la 'schaakstuk' zeg maar.
99% van het draaiwerk is erg simpel. Dan is CAM overkill en werkt bijvoorbeeld dit veel handiger.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

Dag Breaker en DaBit,
Fusion 360 is inderdaad een optie, maar dat kost zo'n 244 euro per jaar, best aan de prijs voor de hobby.
(https://www.cadkoop.nl/bun-autodesk-fusion-360/)

Hoi DaBit, waar je naar verwijst (https://forum.linuxcnc.org/41-guis/26550-lathe-macros), dat kwartje valt nog niet bij mij. Ik gebruik wel LinuxCNC.
Ik heb echter geen Cycles tab, met alle tabs daaronder.
Moet ik dan ergens software downloaden en installeren?
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door Breaker »

JackBerkhout schreef:dat kost zo'n 244 euro per jaar
Het wordt vaker gezegd maar is niet zo. Lees deze pagina dan maar eens, kolom rechts: 'Are you a startup or hobbyist?'.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door serum »

En als startup zit ik ook nog redelijk goed met Fusion; tot 100k omzet is het gratis, daarboven hoef je pas te betalen. In mijn optiek een fantastisch aanbod, als je even over je cloud-allergie heen stapt..
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

Hartelijk dank! Wist ik niet... Dat helpt!
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Plaats reactie