HF spindel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: HF spindel

Bericht door spinningwheels »

benkr schreef:1. dat afdraaien gaat denk ik niet lukken omdat die spindel zich pas echt lekker voelt bij meer dan 6000 rpm, dat draaien gaat dan al niet echt meer lukken, dat wordt dan meer slijpen denk ik.
As is iets van 23 mm toch ? 23 mm 6000 rpm maakt doe eens gek 450 m-min
Dat zou met een keramisch plaatje moeten kunnen.
As er uit en in de draaibank, dan ben je nooit zo zuiver , als rechtstreeks aan de spindel draaien. en dat de spindel zich pas lekker voelt bij 6000+ wil dat zeggen dat het ding het op 4K niet doet ?
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HF spindel

Bericht door benkr »

Nee, hij doet het zelfs op 100 rpm, maar het vermogen is 3 x niks, zelfs al bij 4000 toeren is het beduidend minder.

Ik had vorige week mijn Chinese 2,2 kW stilstaan met een boortje van 3mm op 6000 rpm, dat zal met wat instellingen nog best wel wat beter kunnen maar het geeft wel aan dat het vermogen sterk achteruitgaat bij lagere toerentallen.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HF spindel

Bericht door benkr »

Vandaag tijd genomen om de motor te demonteren.
Ik had verwacht om als lagering een paar echte hoekcontact lagers te gaan tegenkomen, niets is echter minder waar, achterin een 6202 lagertje en voorin een 6205 lager, helemaal geen hoekcontact lagers dus. Ja, dan vraag ik me toch echt af waardoor die toch wel forse prijzen t.o.v. die Chinese spindels worden gerechtvaardigd.

16123

Maar goed, de rotor is er uit en het repareren kan beginnen.

Ik heb al flink in detail zitten meten, ook het een stukje (ca. 10mm) inkorten van de spindel zou moeten kunnen.
Het grootste gevaar is dat de wanddikte ter hoogte van de beide platte kantjes t.o.v. de conus voor de spantang wat iel wordt. Voor ik eventueel die keuze ga maken ga ik dat stuk van de spindel toch even in 3D tekenen, dan kan ik op elke gewenste plaats een doorsnede maken en de wanddikte vooraf echt bepalen.

Het plaatsen in de draaibank gaat denk ik het beste door de achterkant in de 3 klauw te zetten en een vaste bril ter hoogte van het lager te plaatsen. Eigenlijk zou het daarna een CNC klusje moeten worden maar helaas heb ik geen CNC draaibank tot mijn beschikking.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HF spindel

Bericht door serum »

Hmm, eigenaardig dat er niet de moeite is genomen om 2 lagers op de neus te zetten.

Met die bril in de draaibank klinkt als een prima plan. Lekker in zijn eigen lager laten draaien.
maar het geeft wel aan dat het vermogen sterk achteruitgaat bij lagere toerentallen.
Toch maar eens zoeken naar een vfd met vector ondersteuning? Geloof dat Dabit met zijn 3?kw motor nog een 8mm afbreekt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HF spindel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef:Hmm, eigenaardig dat er niet de moeite is genomen om 2 lagers op de neus te zetten.
Er wordt bij die spilletjes ook gemeld dat ze geschikt zijn voor radiaal frees werk.

En sinds ik door heb hoe een Kress in elkaar zit, verbaas ik me nergens meer over.

(dan zijn die chinese spilletjes met soms wel 4 lagers wel bijna superieur. :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: HF spindel

Bericht door DaBit »

Je hebt 2 types Teknomotor spindel. De ene met hoekcontactlagers, en een goedkopere met normale kogellagers. Ik kan me maar 1 situatie indenken waarbij die gewone lagers goed genoeg zijn, en dat is met rechte houtfrezen. Zo gauw een frees een spiraal heeft of wisselplaten die wat schuin staan zijn de krachten in de Z-richting aanzienlijk. Wat je ook wil, want van krachten in de Z verbuigt je frees niet.

Verder is heel weinig koppel bij lage toeren niet zelden gewoon een kwestie van instellen van de VFD, namelijk iets meer spanning bij lage toerentallen. De weerstand van de wikkelingen is bij Chinezen met koperallergie (en Italie is gewoon het China van Europa) vrij hoog, en op lage toerentallen merk je dat omdat de weerstand dan meer doet kwa stroombeperking dan de tegen-EMK en inductie. En als er geen stroom door een motor loopt, dan heb je ook geen koppel.
Ik kan inderdaad nog op 3000rpm een 25mm wisselplaatfrees in een stuk staal zetten, maar vergelijken met mijn spindel is niet helemaal eerlijk want die heeft een wezenlijk andere opbouw van de koppelkromme. Het is een 6-polige motor die ik 900Hz moet voeren op maximum toeren. 2000-9000rpm is constant koppel, 9000-18000rpm is constant vermogen dus afbouw van koppel. Dat maakt de boel een stuk geschikter voor het verhakselen van metaal.

Kwa afdraaien: het zou toch mijn voorkeur hebben om die motor lekker zelf te laten draaien. Dan maar een scherp beiteltje met kleine neusradius en een minimale afname gebruiken.

Als je denkt dat een ge-CNC-de Emco8 helpt: je weet mijn huis te wonen. Vaste bril heb ik, vierklauw om het spul concentrisch in te spannen ook, en zelfs slijpen zou in theorie moeten kunnen; ik heb een luchttolletje in 1 van de schuitjes zitten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: HF spindel

Bericht door VDFman »

Ik denk dat flink onderschat wordt wat voor krachten een goed diepgroefkogellager op kan vangen. Kan weleens de sterkte van de motorbehuizing of de machine overstijgen.

Verder kan/wil ik die spindel ook wel bewerken ( al doe ik het dan wel conventioneel ) , graag in ruil voor het fixen van een aantal versterkers...misschien met enig elektronica-onderricht
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: HF spindel

Bericht door audiomanics »

Ik heb laatst een paar van die chinese spindeltjes in huis gehad, die als twee druppels water op deze Tekno lijken, met dit verschil dat er 3 lagers in zitten (2 bij de kop en 1 achterin)
Het zal me ook niet verbazen dat dit kopietjes zijn van de Tekno, en dat veel onderdelen ook zo 1:1 uit te wisselen zijn.
Wat me vooral opviel is dat de kracht bij lage toeren veel groter is dan bij de meeste cylindervormige spindeltjes, bij dezelfde VFD-instellingen.
1000 rpm kan ik bij de gewone ronde spindels al stil houden door met mijn vinger tegen de moer te drukken. Daarentegen zijn de rechthoekige modellen zelfs met flink knijpen niet stil te houden..
Op de opendag heb ik dat nog laten zien.
Eerlijk gezegd denk ik dat je, binnen bepaalde marges van voorzetten en freesdiepte, deze spindels op ca 3000 rpm prima door staal en RVS kan laten gaan.. Mits de frees scherp is natuurlijk.
Voor langdurig gebruik is dan een klein turbine-ventilatortje op de kap mogelijk wel wenselijk..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HF spindel

Bericht door benkr »

VDFman schreef:Verder kan/wil ik die spindel ook wel bewerken ( al doe ik het dan wel conventioneel ) , graag in ruil voor het fixen va een aantal versterkers...misschien met enig elektronica-onderricht
Of dat manueel of CNC gaat vind ik niet zo spannend.

Ik ga volgende weer eerst met mijn collega draaiwerk expert overleggen, wil eerst van hem horen wat hij er van vindt. Mocht hij er geen heil in zien dan ga ik graag op je aanbod in, mits......
VDFman schreef:graag in ruil voor het fixen van een aantal versterkers
dat aantal toch wel enigszins beperkt is, 25 stuks is ook een aantal en daar heb ik dus absoluut geen zin in, dat wordt heel erg "meer van hetzelfde" en daar moet je niet voor bij mij zijn.
Maar een paar vind ik geen enkel probleem, ook zonder tegenprestatie zelfs als het maar niet volgende week klaar hoeft te zijn. Ik doe zoiets als ik er zin in heb, anders wordt het zo'n moet en dat wil ik niet.
Er zijn wel enkele maren, ik geloof de SA1600, maar kan ook een ander model zijn, is vrijwel onherstelbaar omdat de printen gewoon half verbrand zijn, ze zijn echt donkerbruin en hebben daardoor isolatieproblemen die niet te verhelpen zijn en die er voor zorgen dat zo'n versterker steeds opnieuw kapot gaat. SA heeft hier zelf om deze reden een paar redesigns op gemaakt, er was een A, een B en een C model, allemaal met warmte problemen. Daarna is dit model van de markt verdwenen. "vroeger" kon je nog vervang versterker printen kopen, maar die zijn zeker niet meer te koop, bovendien waren ze toen al duur dus nu niet meer te betalen mocht je er eentje vinden.
Ik ben al ruim 15 jaar gestopt met het repareren van dit soort versterkers. (van vele heel bekende merken)
Dit betekent dat ik vrijwel geen onderdelen meer heb en dat ook documentatie (schema's) grotendeels verdwenen zijn. Of die documentatie nog te vinden is weet ik niet maar kan in bepaalde gevalen wel essentieel zijn.
Bedenk ook dat vooral condensatoren van 25 jaar of ouder flink in kwaliteit achteruit gaan, als ze een paar jaar geen spanning hebben gezien kunnen ze zelfs exploderen als je er meteen weer prik op zet. Als ze ploffen dan maakt dat een enorme vieze troep die bovendien nog stevig ongezond is ook en de hele omgeving (inwendig in de versterker) aanvreet tot iets wat goed is voor de schroothoop. Bedenk ook dat dit soort condensatoren niet goedkoop zijn.

Maar goed, ik wil er best naar kijken en ik denk dat het meeste best wel te repareren is.
Laat maar weten als je dat wilt.
VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: HF spindel

Bericht door VDFman »

@ Benkr: mailtje gestuurd.
sbos
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: HF spindel

Bericht door sbos »

HOi Ben,

Als je nog wilt kijken of je nog een schroefdraad erop kan zetten,
zou je op het deel waar de schroefdraad kapot is een dun laagje erop lassen met materiaal van een lasdraad of met een mid/tig lasdraad. vervolgens weer op dikte draaien en dan nieuw draad snijden.
Denk er wel aan dat door de hitte de as zou kunnen vervormen dan wel de hardheid kan aantasten.
maar het is te overwegen als je de middelen hebt.

Groeten,

Sjaak Bos
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HF spindel

Bericht door benkr »

Ik denk steeds meer dat de as gewoon een mm of 10 inkorten en de conus voor de spantang opnieuw uitdraaien de meest eenvoudige oplossing is, de spindel is volop lang genoeg om dat te kunnen doen, het enige wat ik nog moet gaan bekijken of ik niet te dicht bij die 2 platte kanten in de buurt kom zodat het geheel daar te zwak wordt.

De conus voor ER20 is niets meer of minder dan een conus onder een hoek van 8 graden uitlopend in een recht gat van 15 mm, dat kan bijna elke draaibank die wat meer is dan mijn Emco Compact 8 machientje.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HF spindel

Bericht door benkr »

Ik heb vanavond even zitten meten en tekenen, ik moet de spindel 7 mm inkorten om de beschadigde draad weg te laten vallen, dan blijft er voldoende schroefdraad zitten om de moer nog helemaal vast te kunnen draaien.
Op de plaats van de twee platte kantjes blijft er dan nog ruim 2,5 mm materiaal over, dat is dus ruim voldoende.

Dat gaat het dus worden, 7mm er af en dan een nieuwe conus er in draaien onder 8 graden.
Lijkt me niet zo heel erg moeilijk, ik had gedacht dat het veel complexer zo zijn.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: HF spindel

Bericht door audiomanics »

benkr schreef: ik had gedacht dat het veel complexer zo zijn.
Nou... het is nog niet gebeurd... Ben benieuwd welke runout je gaat halen....
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie