Betere chinese spindel vervanger?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Betere chinese spindel vervanger?

Bericht door FSSF »

Voorzichtige plannen om weer een andere machientje te bouwen. Dus weer een kijkje op het net naar spindels.

Nu zijn er de bekende watergekoelde spindels, op mijn huidige machine zit de 1,5kw versie, tot op heden geen problemen met het vermogen. Wel met de kleine ER11 spantangen, een 8mm spantang is beschikbaar maar vervolgens kunnen de 8mm freesjes er dan ook maar tot een bepaalde hoogte in omdat de spil te krap is. Rondloop snel gemeten met een chinese poupi taster, 0,01mm afwijking binnenzijde, 0,025mm gemeten op een 6mm frees. Geen topwaardes maar ook niet dramatisch denk ik.

Bij welke waardes van afwijking beginnen de echte voor of nadelen merkbaar te zijn?

De bekende ronde watergekoelde spindels, 2,2kw in dit geval.
https://www.ebay.co.uk/itm/2-2KW-WATER- ... 0505.m3226

Of onderstaand type, al hoewel ik toch denk dat deze meer herrie maakt dan de watergekoelde versie? Wel fijnere montage.

http://www.ebay.co.uk/itm/EU-2-2KW-220V ... SwUYNaRbj-

Maar nu kwam ik ook deze tegen, verhaaltje klinkt mooi natuurlijk maar zou het de (drie) dubbele prijs waard zijn? Iemand die er bekend mee is misschien?

https://www.ebay.com/itm/Motor-spindle- ... 1438.l2649
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Betere chinese spindel vervanger?

Bericht door willy wonka »

m.b.t de laatste spindel die je post.

Ik kom regelmatig de china spindels (riem aangedreven bt30 of hf spindel) tegen in Duitsland.
Dit zijn uiteraard gewoon de china spindels die opnieuw geslepen zijn en/of de lagers vervangen voor betere van een bekend merk. Een van de verkopers heeft mij dat toen eens verteld. Met ook duidelijk betere resultaten in rondloop.
Exacte details weet ik niet meer.

Wat ik zou doen is de bekende 2,2kw spindel kopen. Je geeft aan dat het geen problemen met het vermogen hebt. Je kunt dan grotere spantangen (en dus frezen) monteren. Of je dan problemen krijgt met het vermogen weet ik niet. Dat ligt uiteraard aan meer factoren. Maar de overstap is niet bijster duur. En mocht je hem weer verkopen dan is er ook geen man over boord.
Met de rondloop zal het niet veel schelen denk ik. Ervaar je er nu problemen mee dan?

Wel zou ik voor de ronde spindel gaan i.p.v. de rechthoekige. Volgens mij zijn de rechthoekige meer voor hout bewerking heb ik het idee (afgaande op videos en ervaringen)
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Betere chinese spindel vervanger?

Bericht door benkr »

Ik zou ook gaan voor de veel goedkopere Chinese spindel vanuit de UK of Duitsland.
bestel dan meteen een houder mee.
Ik zou ook voor de watergekoelde gaan.
Bij de mijne kreeg ik ook nog 4 ER20 spantangetjes bij, toch handig. (ik geloof dat ik zelfs de maten mocht kiezen, heb toen wat inch maten gekozen die ik nog niet had dacht ik)

Maar ik zou ook proberen er een koeling op te fabrieken die niet het water rondpompt, maar die het water rondzuigt. Dit was een opmerking van Hugo die mij flink aan het denken heeft gezet en die denk ik alleen maar voordelen heeft, geen kans op lekkages meer!
Ik ga het in ieder geval zodra het weer wat beter wordt eens proberen door alleen van het pompje de zuig en blaasaansluitingen te verwisselen. Waarom zou het dan opeens niet meer werken? Ik was toch al van plan er een flowmetertje tussen te plaatsen, kan dan meteen worden meegenomen.
Moet ik alleen Pokeys nog zo gek zien te krijgen dat die dat flowmetertje uitleest, misschien ga ik jullie daar dan weer wel mee lastig vallen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Betere chinese spindel vervanger?

Bericht door audiomanics »

willy wonka schreef:Volgens mij zijn de rechthoekige meer voor hout bewerking heb ik het idee (afgaande op videos en ervaringen)
Ik denk dat de rechthoekige zelfs beter in staat zijn om door metalen heen te knauwen: de exemplaren die ik hier gehad heb waren in de lage toeren beduidend sterker dan de ronde.. Dat is natuurlijk geen garantie dat alle rechthoekige motoren sterker zijn..
Nadeel van een rechthoekige is dat als je 'm even snel in hoogte wil verstellen omdat je een buitengewoon dik stuk materiaal wil frezen, dat je alle 8 boutjes moet loshalen, en dan in stappen van de ruimte tussen je schroefgaten, omhoog kan plaatsen.. Bij de ronde is dat een kwestie van die ene bout op de klem lossen en de motor kan over iedere gewenste afstand omhoog of omlaag geplaatst worden..
Verder zie ik alleen maar voordelen voor die rechthoekige.. Al is het alleen maar dat je een klem uitspaart..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Betere chinese spindel vervanger?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: Maar ik zou ook proberen er een koeling op te fabrieken die niet het water rondpompt, maar die het water rondzuigt. Dit was een opmerking van Hugo die mij flink aan het denken heeft gezet en die denk ik alleen maar voordelen heeft, geen kans op lekkages meer!
Ik ga het in ieder geval zodra het weer wat beter wordt eens proberen door alleen van het pompje de zuig en blaasaansluitingen te verwisselen. Waarom zou het dan opeens niet meer werken? Ik was toch al van plan er een flowmetertje tussen te plaatsen, kan dan meteen worden meegenomen.
Waarschijnlijk moet je er voor zorgen dat het systeem al wel vol met water staat, want zelf aanzuigen doen de meeste pompjes niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Betere chinese spindel vervanger?

Bericht door FSSF »

Met de rondloop zal het niet veel schelen denk ik. Ervaar je er nu problemen mee dan?
Niet dat ik weet... Maar wellicht is dat omdat ik niet beter weet ;-)

Ik denk dat de rechthoekige zelfs beter in staat zijn om door metalen heen te knauwen: de exemplaren die ik hier gehad heb waren in de lage toeren beduidend sterker dan de ronde..
Klinkt als een pluspunt ten opzichte van de ronde variant. Hoogte verstelling zou in dit geval niet zon punt zijn aangezien het voor een kolomfrees zou zijn. Idee van het verschil in geluid, onbelast? Dat is voor mij het grootste punt ter afweging van de twee. Er van uitgaande dat de degelijkheid/nauwkeurigheid gelijk is aan de rondje versie.
Maar ik zou ook proberen er een koeling op te fabrieken die niet het water rondpompt, maar die het water rondzuigt
Zal het onthouden voor t.z.t., zit nu vrij simpel en lekt niet.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Betere chinese spindel vervanger?

Bericht door audiomanics »

FSSF schreef: Idee van het verschil in geluid, onbelast? Dat is voor mij het grootste punt ter afweging van de twee..
Ik weet niet waarom iedereen over het geluid begint. Ik heb zelf luchtgekoelde frezen en het geluidniveau is zelfs bij 24000 rpm marginaal hoger dan bij watergekoelde motoren en beperkt zich tot ca 65dB. Het frezen in materiaal zelf maakt veel meer geluid. Dat maakt niet uit of je nu lucht- of watergekoelde spindels gebruikt.
Het geluid dat een HF-spindel maakt vind ik, persoonlijk, ook helemaal niet zo belangrijk. Zeker niet nadat ik jaren met echte lawaaimakers als Kress gewerkt heb..
Mijn persoonlijke opinie is, zoals ik al veel vaker geschreven heb, dat watergekoeld meer ellende veroorzaakt dan het voordeel biedt: Een luchtgekoelde spindel wordt niet of nauwelijks warm. Ook niet na freesjobs van 20+ uur..
Bij watergekoelde spindel heb ik meerder exemplaren gezien met fatale roestvorming intern. Of dat nou kwam door lekkage, condensvorming of whatever.. die spindels konden gewoon naar de schroot.
Bovendien lopen er toch weer twee redelijk dikke slangen door de toch al volle kabelrupsen, heb je een altijd-in de-weg-staand vloeistof reservoir al dan niet met een koeler, moet je de pomp op zijn werking permanent controleren, zijn lage temperaturen (ca 10 graden en lager) de oorzaak van condensatie (in mijn werkplaats is het vaker 11 graden dan 19) en zo kan ik nog wel even door gaan..
Een luchtgekoelde spindel kan prima werken onder de 6000 rpm. Zelfs al zou je 3000rpm willen draaien gedurende enige uren kan dat, zonder dat de spindel overdreven warm wordt. en zelfs dan doet een klein ventilatortje op de luchtinlaat wonderen..
Water/vloeistof gekoeld is voor onze toepassingen je reinste onzin IMHO. In mijn ogen alleen maar een "niche" voor mensen die niet beter weten, het interessant vinden staan of er van houden om binnen afzienbare tijd problemen te krijgen..
Bij grote vermogende compact gebouwde spindels kan ik het me nog voorstellen. Bij een 25kw spindel van amper 40cm hoog is het waarschijnlijk noodzaak, maar voor onze 1,5-2,2kw motortjes.....
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Betere chinese spindel vervanger?

Bericht door Sven »

audiomanics schreef:In mijn ogen alleen maar een "niche" voor mensen die niet beter weten, het interessant vinden staan of er van houden om binnen afzienbare tijd problemen te krijgen
Ik heb mijn stofafzuiging direct om de motor heen. dat is niet verstandig om te doen met luchtkoeling. Niche?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Betere chinese spindel vervanger?

Bericht door DaBit »

FSSF schreef: Niet dat ik weet... Maar wellicht is dat omdat ik niet beter weet ;-)
Een rondloop van 0,025mm met een Fz van 0,025mm/tand betekent in het ergste geval dat van een tweesnijder 1 tand met 0,05mm/omw staat te frezen en de ander niks doet.
Als je die onnauwkeurigheid niet gehad had dan had je dus 2x zo snel kunnen voeden, of je frees ging langer mee. Beetje kort door de bocht geredeneerd uiteraard, maar het idee is wel duidelijk.

Kwa water of lucht voor de koeling: mijn spindeltje weet het water toch aardig op te warmen, zeker op lagere toeren. En doordat-ie watergekoeld is kon-ie in een grote stijve 6-zijdig gesloten kolom waar alleen de neus uitsteekt. Dat was voor mij voordeel genoeg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Betere chinese spindel vervanger?

Bericht door audiomanics »

Sven schreef:Ik heb mijn stofafzuiging direct om de motor heen. dat is niet verstandig om te doen met luchtkoeling.
Hoe dat zo? De meeste afzuigingen zitten direct onder de motor. De uitlaat van de koeling zit aan de rand en alleen als je die opzettelijk dichtstopt door de afzuiging daar strak tegenaan te zetten, dan werkt het niet..
Dat is overigens nog best moeilijk want er zit ook nog een kraag van ca 1cm onder..
@ Dabit: Ja, als je een spindel helemaal gaat inbouwen, dan is het logisch dat luchtgekoeld niet gaat..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Betere chinese spindel vervanger?

Bericht door serum »

Ik heb een vierkante 2,2 gekocht op alie, met ceramische lagers (voor zover dat wat zegt) vanuit Duitsland, Echt top= qua runout. (< 0,003) staan volgens mij wel foto's van in de thread over de bouw van de machine. Geen idee hoe hij het doet in aluminium, eerst maar eens de machine bouwen.. (wachten op de levering van de Duitse godin van SMT, wat een drama-bedrijf is dat qua communicatie) :mrgreen:
Plaats reactie