Brushless spindel

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Brushless spindel

Bericht door willy wonka »

Ik ben inderdaad wel benieuwd naar de opname voor zo'n klein spindeltje :roll:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Brushless spindel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

veteq schreef:Leuk spul toch, ga van de week even zo`n ATC ding bestellen, ben al aan het mailen met ze, lijkt helaas echt Chinees bedrijfje...
Vraag mij af wat je er kan inklemmen met dat ding.
Vaak zit er een spantang in, de trekstang van die spantang wordt dan bediend, en alleen de frees/boor wordt gewisseld. Zo werken de grote printboormachines in ieder geval. (excellon e.d.)
Daarom zie je bij die 1/8 schacht printboortjes vaak van die kunststof ringetjes, daarmee zet die de freesjes terug in de houder.
Afbeelding
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Brushless spindel

Bericht door benkr »

Een hele tijd geleden, zeg anderhalf jaar, was ik bij JVE Elektromechanica in Eindhoven en had hij een kop van een printboor liggen, met toerenregeling er bij, echt een professioneel ding waar hij 400 Euro voor vroeg. Is denk ik niet duur voor wat het was en komt mogelijk wel in de buurt van waar dit heen gaat.
Ik heb er toen niet in detail naar gekeken, maar een prof. printboormachine kan vaak ook frezen (contouren enz.) en heeft meestal ook een snelwisselaar in zich dus misschien is het wel precies wat hier bedoeld wordt.

Wie weet heeft hij dat ding nog steeds. (komt ook de prijs te goede denk ik)
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Brushless spindel

Bericht door 3Design »

Na lang nadenken over het zelf maken van een spindel, denk ik dat ik het toch niet ga roberen en me een kress ga aanschaffen
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Brushless spindel

Bericht door benkr »

Je moet het kwijt kunnen, maar is anders een 0,8, 1,5 of 2,2 kW HF spindel met VFD niet een veel betere oplossing?
Daar zou ik in ieder geval voor kiezen, maar het moet wel op je machine passen natuurlijk.
Zeker die 0,8 kW is niet groter dan zo'n Kress en veel beter in toeren regelbaar.
Of de prestaties beter of slechter zijn weet ik niet, ik heb geen enkele ervaring met zowel de Kress als de 0,8kW HF spindel.
Aan de andere kant, de helft van de forumleden hier freest met een Kress.
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Brushless spindel

Bericht door 3Design »

benkr schreef:Je moet het kwijt kunnen, maar is anders een 0,8, 1,5 of 2,2 kW HF spindel met VFD niet een veel betere oplossing?
Daar zou ik in ieder geval voor kiezen, maar het moet wel op je machine passen natuurlijk.
Zeker die 0,8 kW is niet groter dan zo'n Kress en veel beter in toeren regelbaar.
Of de prestaties beter of slechter zijn weet ik niet, ik heb geen enkele ervaring met zowel de Kress als de 0,8kW HF spindel.
Aan de andere kant, de helft van de forumleden hier freest met een Kress.
ik zou een kress nemen omdat deze naar inbouw makkelijk weg te werken is, en ook geen lucht of waterkoeling nodig heeft. En er is ook geen VFD nodig, die kan niet echt makkelijk weg werken
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Brushless spindel

Bericht door benkr »

De Kress heeft wel degelijk luchtkoeling. Die luchtcirculatie voor de koeling is ook erg belangrijk, het hele machien ergens inbouwen zonder dat er goede luchtcirculatie plaats kan vinden zou ik beslist afraden.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Brushless spindel

Bericht door audiomanics »

En je moet er ook nog redelijk bij kunnen komen.. Een Kress heeft bij de meesten niet zo'n heel lange levensverwachting.. Ik heb er binnen een paar jaar meer dan 5 gesloopt ( een vriend van me heeft er zelfs meer op zijn naam staan) en werk nu al ca 8 jaar met de zelfde chinese 1,5kw HF-spindel...
Vraag me niet of ik ooit nog een Kress zou kopen (NIET dus)... Voor het prijsverschil hoef je het niet te doen..
Maar 't is jouw feestje... Het zou zonde zijn als Kress ophield te bestaan... ;-)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Brushless spindel

Bericht door 3Design »

Ik denk dat het op mijn machine handigeris om een kress op te bouwen, moeten dan wel een nieuwe z as maken.

Zo’n hf spindel zal wel beter geschikt zijn, maar ik kan een kress overnemen van iemand voor een prijs die 1/3 is van de prijs van een hf
Plaats reactie