Hoe machine onderzoeken, die een home-positie verloop heeft.

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Hoe machine onderzoeken, die een home-positie verloop heeft.

Bericht door hoeby »

Hallo Allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig, want ik kom er niet uit wat er aan de hand is met mijn machine.

Ik heb onderstaande machine gebouwd.
Op de foto staat de electronica plaat nog los. Deze hangt inmiddels in een gekoelde kast onder de werkbank.
Afbeelding

Enkele specificaties:
- G-code wordt gemaakt met Aspire
- Besturing met Mach3 via LPT
- Interface breakboard C-10
- Closed Loop nema 34 op X en Y as (merk JKong motor)
- Closed loop nema 23 op Z as (merk JKong motor)

Lengte X-as: 1200mm
Lengte Y-as: 550mm
Lengte Z-as: 300mm

Nu heb ik het probleem dat de Y-as verloopt van het nulpunt (home-positie).
Ik heb al meerdere keren 2D frees werk gedaan. En dan merk ik totaal geen probleem
De machine home ik. Doe dan het freeswerk. Na 1 uur frezen komt de machine netjes terug bij de home positie.

Nu heb ik onlangs voor de eerste keer 3D werk doen frezen met deze machine.
Eerst ruw frezen laten doen. Daarbij merkte ik op dat de machine op de Y-as verloopt.
Als na 2 uur het ruw frezen klaar is, dan staat op op mach-3 dat hij op positie 0 staat voor de Y-as. maar de frees is 3 tot 4 mm verschoven ten opzichte waar deze begon. Bij het fijn frezen merk dan weer geen verloop op.
Het verschil is wel, dat bij ruwfrezen de machine dit in laagjes van 3mm diep doet en de machine moest 58mm diep. Dus 19x terug naar het begin en dan weer 3mm dieper. Bij het fijn frezen begint deze op de home positie en komt daar alleen maar terug als deze gereed is.

Heb de G-codes nagekeken, maar kan daar geen vreemde off-set in vinden dat dit gebeurd. Zover als ik dit kan nazien, want het zijn duizenden regels. De machine hoor ik ook geen vreemde dingen doen. Mijn vorige machine had wel eens stappenverlies en dan hoorde ik de motoren even brommen. Maar mogelijk dat het closed-loop deel dit nu weg filtert.
Daardoor loop ik even vast, hoe dit probleem op te lossen.

Het 3D frezen was in MDF, dan is een verloop niet fijn. Maar als er iets meer materiaal voorgezet wordt dan wordt dit wel weg gefreesd. Maar als dit bij aluminium gebeurd, dan kan het wel eens vast slaan.
Tevens klopt het 3D werk natuurlijk niet helemaal, als je een verloop hebt. Dit heb ik bij het product wat ik gemaakt had nog wel kunnen herstellen. Maar dit gaat niet altijd.

Kunnen jullie mij helpen hiermee, hoe dit te onderzoeken/op te lossen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe machine onderzoeken, die een home-positie verloop he

Bericht door audiomanics »

Ik heb geen verstand van Mach3 (wil dat ook niet) maar iets zegt mij dat je stappen verliest door bepaalde pulslengtes of bepaalde delaytijden.. Daar heb ik wel eens iets over gelezen met Mach3..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hoe machine onderzoeken, die een home-positie verloop he

Bericht door benkr »

Als het daar aan ligt, en dat zou best wel kunnen, de pulslengte voor step en dir moet inderdaad een minimale lengte hebben, die is afhankelijk van de driver die je gebruikt, meestal is '5' voor beide pulsen (in het motortuning scherm) wel goed, sommige drivers moeten zelfs 10 hebben, daar is een truuk voor maar ik weet niet meer hoe, daar is ooit een topic over geweest hier op het forum. Zou me niet verbazen als dat van StefStuntpiloot was, zo'n 2 a 3 jaar geleden denk ik.

Waar ik zelf eerder aan denk is gewoon mechanische speling ergens, op een motorkoppeling of een koppeling van de KO spindel of zoiets, zelfs speling op het vast lager van de KO spindel is hier al eens gepasseerd. Dat zijn hele nare fouten om te vinden.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe machine onderzoeken, die een home-positie verloop he

Bericht door audiomanics »

benkr schreef: op een motorkoppeling .
Ja, een slippende koppeling, die dus niet goed vast op de spindel of motor zit.. Even goed aandraaien en je weet het..
Als de assen een plat kantje hebben is dat nog beter..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe machine onderzoeken, die een home-positie verloop he

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Viltstift streepje op motor-as en KO-spil, kun je zien of het verlopen is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Hoe machine onderzoeken, die een home-positie verloop he

Bericht door pa3gmi »

Iets wat slipt zou toch ook met de nabewerking problemen geven? Of het moet de kracht zijn die groter is bij de voorbewerking als bij de nabewerking, dat is natuurlijk mogelijk. stappen verlies zou ook bij beide bewerkingen optreden, alhoewel dan de stappen kleiner zijn, ik houd het op stappen verlies, je kunt die pulstijd in mach3 instellen bij general config, dat kan in ieder geval geen kwaad. Daarna kun je vanuit een bekende positie je Y as eens lekker snel een 200 maal heen en weer laten gaan en zien of hij daarna weer op zijn nul terug komt. Je moet daarvoor even wat code maken.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hoe machine onderzoeken, die een home-positie verloop he

Bericht door benkr »

Meestal zijn de nabewerkingen wat bedaarder, minder materiaal per keer en zo, wat ook nog zou kunnen is een probleempje met scherpe hoeken, niet elke software gaat daar even goed mee om, maar ik zou toch in eerste instantie in de mechanica gaan zoeken.
Ik geloof dat het Sven was, die een geintje in zijn vast lager houder had waar hij best lang naar heeft gezocht.
Slippende koppelingen en zo komt toch best wel veel voor en is lang niet altijd zo makkelijk te vinden.
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: Hoe machine onderzoeken, die een home-positie verloop he

Bericht door hoeby »

Zover als ik kan nazien, is er geen slip moment geweest tussen de motor en de spindel.
Ik heb namelijk markeer streepjes op de motor as gezet en ook op de spindel, alvorens alles gemonteerd werd.
Deze heb ik gebruikt om de as koppeling goed uit te lijnen. Hier zie ik geen verloop in ontstaan.

Ik zal eens de zoekfunctie gebruiken om het punt van het vast lager na te kijken, waar Sven last van heeft gehad.
Weet niet exact waar het over gaat, waardoor ik ook niet kan nazien of ik iets op mijn machine moet controleren.

Betreffende de settings in Mach3, deze zal ik nog eens nalopen.
Mogelijk heb ik ergens een typfout gemaakt, waardoor er verschil ontstaan is.
De X en Y as zijn dezelfde drivers en motoren. Omdat ik het probleem op de X-as niet heb. Kan ik die als referentie houden ten opzichte van de Y-as

Dank jullie wel voor de start bij onderzoek van dit probleem.
Het lastige is reproduceren. Bij het normale 2D frezen had ik er geen last van (niet opgemerkt in ieder geval).
Bij het 2 uur lang 3D frezen, daar merkte ik het wel ineens op. Dan zou ik het programma opnieuw moeten laten lopen. Kan het dan zonder actieve frees laten lopen, zodat deze droge lucht bewerkt. Kijken of het zo simpel te reproduceren zou zijn.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Hoe machine onderzoeken, die een home-positie verloop he

Bericht door Swets »

wel een raar verhaal?
dat je het niet bij alle toolpads heb?

deed je dat eerst toolpad op een hoger snelheid..?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: Hoe machine onderzoeken, die een home-positie verloop he

Bericht door hoeby »

Daar heb je een goed punt.
Het 2D werk deed ik inderdaad niet op dezelfde snelheid als het 3D werk.
2D staat op 1000mm/min
3D staat op 4000mm/min

mmmmm, :roll: , maar eens een nachtje over nadenken
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hoe machine onderzoeken, die een home-positie verloop he

Bericht door benkr »

Bij Mach3 is de pulslengte een soort van variabel, met de in het menu ingestelde waarde als minimum, hoe sneller de motoren moeten draaien, hoe smaller de puls wordt. Heb je hem dus in het menu te smal ingesteld dan zul je dat alleen merken bij heel snelle bewegingen. Ik heb geen idee hoeveel microsteps je hebt en welke spoed je KO spindel heeft, maar ga maar eens rekenen en kijk of je pulslengte niet beneden de limiet voor je driver komt.
Probeer anders eens om het aantal microsteps te halveren, dan kom je uit met half zo veel steps en dus de dubbele pulsbreedte, als dan het probleem wegblijft dan heb je de dader te pakken.
Wel de instelling in Mach3 aanpassen natuurlijk.
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Hoe machine onderzoeken, die een home-positie verloop he

Bericht door Floor »

Bij 3D werk draaien alle drie de assen. Bij 2D maar twee. Misschien kan de voeding 3 assen tegelijk niet (goed) aan?
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: Hoe machine onderzoeken, die een home-positie verloop he

Bericht door hoeby »

de voeding zie ik niet als boosdoener.

de X en Y as zitten op dezelfde voeding, welke 72Vdc uitgang spanning heeft.
de Z as heeft zijn eigen voeding van 48Vdc.
bij 3d wordt de Z as extra aangestuurd, omdat deze zijn eigen voeding heeft zou dit geen invloed kunnen hebben op de X en Y as

ik wil eerst de pulslengtes gaan nakijken controleren. omdat ik bij lagere snelheid geen problemen heb. en bij hogere snelheden wel. het lijkt me een goed startpunt om daar eerst naar te gaan kijken.
het gaat me alleen niet lukken deze week om te controleren.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Hoe machine onderzoeken, die een home-positie verloop he

Bericht door keesfrees »

Wat is het vermogen van de motor cq wat is de stroomsterkte van de aansturing ?
Kun je de as makkelijk/moeilijk tegenhouden ?

( "even" zoeken )
Het doet me denken aan dit probleem :
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t ... 6&#p125866
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie