CPU5B beginner; krijg motoren niet in beweging

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Laro
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2016 12:55
Contacteer:

CPU5B beginner; krijg motoren niet in beweging

Bericht door Laro »

Beste allemaal,

Een tijdje terug heb ik een Optimum BF20L gekocht die al was omgebouwd naar CNC.
Deze draaide op LinuxCNC met een stokoude Targa laptop. De machine heb ik werkend gehad.

Gezien de staat van de laptop heb ik hier op het forum een tweedehands CPU5B gekocht, met Ethernet.
De configurator (+manual) heb ik voor zover ik zie met succes doorlopen, en via ethernet gaat het pingen goed.

Na het opstarten van USBCNC V4.03.15 krijg ik echter de assen niet in beweging. Het probleem zal vast een kleinigheidje zijn, maar door de kruisverwijzingen in de manual en het tegelijkertijd oppassen op mijn kind, kom ik maar niet verder. Na uren te hebben gezocht en geprobeerd kom ik tot de conclusie dat ik me toch tot jullie moet wenden.

Inmiddels heb ik op de keukentafel een testopstelling gemaakt met een voeding, de Eding, de driver en 1 stappenmotor aangesloten. De bedrading van de stappenmotor is ongewijzigd gebleven, dus verwacht ik niet dat daar het probleem in zit.

Ik verwacht dat de problemen zitten in mijn vooralsnog zeer beperkte kennis van Eding, of in de bedrading. Ik heb de bedrading gedaan volgens de afbeelding op pagina 3 die in de bijbehorende flyer vermeld staat:
http://www.edingcnc.com/upload/files/cp ... r_tech.pdf
De ribbon cable heb ik zelf gemaakt, en de pin layout lijkt overeen te komen.
In de afbeelding staat echter dat alle + verbonden moeten worden (Ena+, Dir+ en Pull+). In sommige afbeeldingen op internet kom ik echter het omgekeerde tegen.

Als ik het geheel opstart, dan begint de stappenmotor te suizen, en bied hij weerstand. Dit was nadat ik de .cry versie had veranderd tussen default 0 en default 5.

Als ik in de software het homen doorloop, en in beeld staat dat hij 'ready for use' is, dan kan ik met de pijltjestoetsen in het scherm de coördinaten veranderen, maar de motor reageert daar niet op. Hij draait dus niet rond. Op de driver brand het PWR ledje, en het Alarm ledje niet.

Als ik de witte draad van pin 9 de CPU5B (Ena+) losmaak van de driver, dan stopt het suizen.

Waar verwachten jullie dat mijn probleem ligt?

Bij voorbaat dank!
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: CPU5B beginner; krijg motoren niet in beweging

Bericht door mjeuring »

Enabled werkt bij de meeste drivers net andersom als je zou verwachten. Maak je de enabled ingang op je driver hoog, dan is de driver juist disabled, meesten laten daarom het enabled signaal achterwege. Als ik jou was zou ik daar beginnen te zoeken.
Laro
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2016 12:55
Contacteer:

Re: CPU5B beginner; krijg motoren niet in beweging

Bericht door Laro »

Dank voor je bericht.
Begrijp ik het goed dat ik Ena+ en Ena- dan gewoon losmaak en weglaat?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CPU5B beginner; krijg motoren niet in beweging

Bericht door benkr »

Dat is goed begrepen ja.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CPU5B beginner; krijg motoren niet in beweging

Bericht door audiomanics »

Ik verwacht dat de pin 9 van de CPU5B naar nul toe schakelt. Dat betekent dat je de ENA+ aan +5V moet hangen en de ENA- naar de CPU5B stuurt.
Het level van pin 9 is volgens mij met jumpers te bepalen.
De meeste drivers werken als je het stekertje van ENA los neemt. Dat betekent dat als de uitgang op pin 9 +5V (hoog) is, dat er dus geen spanning over het ledje in de driver staat (immers ENA+ is ook 5V)
Deze driver stopt met suizen als je de ENA loskoppelt, dus deze driver werkt precies andersom.
Zonder dat ENA aangesloten is, is de motor niet bekrachtigd (Dat begrijp ik uit jouw verhaal)
Het kan zijn dat de driver programmeerbaar is (Zoals een aantal Leadshine ClosedLoop Drivers)
Dan kan je dat level in de driver zelf aanpassen. Anders is dat level op de CPU5B te configureren (jumper?)
Controleer dus ook even of de motor zelf wel bekrachtigd is, als hij niet stuurt..
Als je de motor zo kan ronddraaien, dan moet je eens kijken naar het level van ENA. Als hij wel vast staat, dan moet je de aansluitingen en levels van PULS en DIR eens controleren..
De PUL+ en DIR+ hangen normaal gesproken aan de +5V en de PUL- en DIR- gaan naar de CPU5B

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: CPU5B beginner; krijg motoren niet in beweging

Bericht door mjeuring »

Geef even aan welke drivers je gebruikt.
Laro
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2016 12:55
Contacteer:

Re: CPU5B beginner; krijg motoren niet in beweging

Bericht door Laro »

Wederom dank.
De motoren zijn van het type Longs Stepper motor, 3.0a, 1.8 deg/step.
De drivers zijn vrij anonieme microstep drivers, en lijken identiek aan de exemplaren van Aliexpress en Ebay.
Waarschijnlijk allemaal erg budget, maar het idee is dat als ik alles onder de knie heb de zwakste schakels een voor een uitfaseer. Deze driver is niet programmeerbaar. Aan de zijkant zitten enkele dipswitches. Deze heb ik niet veranderd. Met de dipswitches regel je het aantal microsteps (ingesteld op 200) en het amperage (ingesteld op 1.0A). Aan deze settings heb ik bewust niet gerommeld, want het werkte onder Linuxcnc immers wel.

Edit: ik kom er net achter dat dip omlaag = on. Dus microsteps wordt daarmee 3200 en amperage 3.0A

Om misverstanden te voorkomen; als er geen spanning op het geheel staat, dan kan ik de stappenmotor makkelijk ronddraaiden. Als ik spanning op het geheel zet, komt het gesuis uit de motor (en niet uit de driver), en is deze bekrachtigd. Ik kan hem dan ook niet zomaar meer ronddraaien. Als ik de aansluitingen op de Ena+ en Ena- weghaal, is dit gedrag hetzelfde. Dit is zonder dat ik USBCNC software uberhaupt gebruik. Wat ik ook doe in de software, de motoren worden niet onbekrachtigd en komen ook niet in beweging.

Het is net of wat ik doe in USBCNC niet wordt gecommuniceerd, óf dat de signalen door de driver niet worden opgevolgd.

Wat ik vreemd vind is bovendien dat als de software niet aangeeft wanneer ik de spanning van de drivers/cpu5b haal. Is dat gebruikelijk? Hij blijft dan op "ready for operation" staan. Dit is zowel bij USB als bij Ethernet aansluiting.

De +5v mag ik overigens toch gewoon van de ribbon cable van de CPU5b gebruiken, zoals de afbeelding in de flyer aangeeft?
Laatst gewijzigd door Laro op 10 jan 2018 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Laro
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2016 12:55
Contacteer:

Re: CPU5B beginner; krijg motoren niet in beweging

Bericht door Laro »

Ter verduidelijking heb ik een foto van hoe de connector voor de ingang van de driver nu is aangesloten in mijn album geplaatst, met daarbij de aanwijzing in de flyer en het schema dat ik daaruit heb afgeleid (met kleuren van de ribbon cable).
De gestripte eindjes zijn dubbelgevouwen en voorzien van een adereindhulsje, niet mooi, maar de verbinding in deze connector is getest.
Laro
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2016 12:55
Contacteer:

Re: CPU5B beginner; krijg motoren niet in beweging

Bericht door Laro »

16176
Laro
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2016 12:55
Contacteer:

Re: CPU5B beginner; krijg motoren niet in beweging

Bericht door Laro »

Goed, ik denk dat ik weet waar het in zit. Het fenomeen Simulation mode was me nog niet bekend. Nadat ik vele zoekopdrachten op het forum heb doorgespit kwam ik hetzelfde probleem bij anderen ook tegen. Nu duik ik dus in deze materie om de simulation mode eruit te krijgen. Zo zie je maar weer...

Ik laat weten hoe het verder verloopt.
Laro
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2016 12:55
Contacteer:

Re: CPU5B beginner; krijg motoren niet in beweging

Bericht door Laro »

Goed, het werkt, de motor in de testopstelling draait!
Waar het mis ging; een vinkje.
De manual van de configurator rept erover dat je de instelling "connection to CPU" op auto moet laten staan.
Dit heb ik gedaan, maar daarmee nam ik onterecht aan dat het vinkje bij Ethernet niet aan hoefde.
Nadat ik het vinkje heb geplaatst, werkte het. Voor anderen die net als ik twijfelen of de computer wel communicatie heeft met de CPU5B, het groene ledje rechts van de netwerkpoort knipper ongeveer 5x per seconde als de verbinden er is, en hij brand niet als er geen communicatie is.
Overigens werkt het pingen wel, dus dat heeft mij ook op het verkeerde been gezet.
Als je de firmware voor ethernet hebt geladen lukt de communicatie via USB ook niet. Als je de firmware voor usb laadt via de configurator dan kun je met de cpu5b ook testen over de USB.

Dus in het kort:
- upload de firmware voor ethernet in de configurator
- probeer te pingen
- Start CNC software, ga naar tablad setup, en vink Ethernet aan.

Toch bedankt voor de tips, ik heb er in ieder geval wat van opgestoken.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: CPU5B beginner; krijg motoren niet in beweging

Bericht door Toxiq »

Mooi dat het weer werkt
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Plaats reactie