Ombouw Emco F1P

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Juist, logisch eigenlijk. Moest even uitzoeken hoe dat werkt op hogere voltages maar dat is gelukt, er zijn een paar plaatjes.

Het signaal over het bereik zit tussen de 8 en 15 kHz. Dit is een sample bij 1000rpm:
15899

En deze bij het maximum wat nu stabiel bereikt kon worden, 3050rpm:
15900

Spanning ligt dus inderdaad bij 160V. En bij het maximum had de blokgolf weinig variatie:
  • periode 66us
    hoog 54us
    laag 12us
Dat is dus 82% hoog... -> 160 x 82% = 131V met de multimeter :idea

edit: foto fix
Laatst gewijzigd door Breaker op 19 apr 2018 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Echt niks te klagen over de support, antwoord binnen een uur...!
Twee vragen gesteld, iets beter ingeleid maar hier komt het op neer:

1. Waarom moet ik op de besturing het het dubbele aantal pulsen instellen als verwacht?
CNCdrive schreef:There are 2 encoder signals read mode x2 and x4, they are described in the Servoconfig3 manual, and it is simply that the 2x mode reads both A and B signals rising edges, so the resolution is 2x the encoder CPR value,
and in x4 mode both A and B signals' rising and also the falling egdes are counted, so the resolution is 4x the CPR value of the encocer.
Niet goed gelezen/begrepen dus.

2. Kan het aanstuur signaal ingesteld worden boven de 80% hoog?
CNCdrive schreef:You observation, measurement looks correct. The PWM dutys cycle can't go to 100%, because the H-bridge is using a so called charge pump circuit which charges a capacitor which drives the high side N-mosfets.
This capacitor charges when the low side FET is on in the half bridge, so it is impossible to turn the high side to 100% on, because then the low side Fet would never turn on and would discharge which would cause the high side switching circuit to not be able to turn the high side FET on.
Most power drivers using this technic, it is required to run full N channel mosfet h-bridges, but as you measured it, it limits the maximum output avarage voltage, because the duty cycle can't go upto 100%.
So, with this h-bridge circuit it is not possible to run the output to 100% on, it would be only possible if a different circuit would be used, e.g. with isolated DC/DC converter circuit instead of the charge pumps,
but that would add extra cost and also some extra board size, so that kind of circuit is only used in costy drives where it is really required, in the like 99% of the drives on the market the simpler charge pump circuit is used just like in our drives. Honestly speaking I did not see any real world servo or stepper drive yet which would implement a DC/DC converter based power circuit, probably only because of the extra cost and space requirement...
Ik weet hier te weinig van om goed te kunnen beoordelen, maar komt op mij over als een onderbouwde limiet 'by design'.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door DaBit »

Ik vond mijn 98% al conservatief. 500-1000ns 'herlaadtijd' is ook voor trage drivers (IRS2181 & Co) royaal genoeg, en dat eens in de 16 cycles doen ook al. :lol:

Magoed, je doet er niks aan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door tantan »

ik heb wel eens een complete originele delta set (motor 750W regelaar kabels enz) op aliexpress besteld. dan worden de prijzen heel anders dan bij de gevestigde webshops. die hele set heeft me toen nog geen 600 euro gekost incl btw en invoerkosten en verzendkosten met dhl.....
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Nee, nee, nee, eerst deze terug bouwen... maar soms op ebay kijken kan natuurlijk geen kwaad :mrgreen:
Welke frame maat heb je gebruikt? Ik kom uit op 86 maar dat is niet erg gangbaar in servo land, zeker niet bij hogere toerentallen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Ik kon het toch niet laten, dus bij verschillende Chinese fabrikanten navraag gedaan naar een maat 86 servo met een 19mm as met spie, maar dat lukte niet: Maat 86 heeft standaard een 16mm as terwijl maat 80 standaard een 19mm as heeft. En om geen nieuwe pulley nodig te hebben voor een maat 80 gekozen.

Boven: De oude motor met twee voedingen naar 160V, driver, remweerstand, encoder en wat origineel materiaal. 550W en tot zo'n 2500 toeren.
Onder: De nieuwe set met driver op 230V en de servomotor. 1kW en tot 5000rpm.
16137
16136
't Is een stuk compacter.

Met de kortere as heb ik de pulley omgedraaid en dat gaf een cm extra ruimte, door twee adapterplaten van 5mm te gebruiken kan dit mooi gecompenseerd worden.
16138
16139

De eerste plaat verzonken gemonteerd, de tweede verstelbaar zodat de riem gespannen kan worden.
16140
16141
16142

Aansturing moet door een 50-pin high density SCSI achtige stekker. Een kale stekker werd bijgeleverd maar ben niet eens begonnen aan het zelf solderen, in plaats daarvan een adapterbord met kabel besteld.
16143

Vooraf ook navraag gedaan of ik de servo aan kon sturen met een laag frequent step/dir signaal (de encoder is 2500 lijnen, dus 10000 pulsen per omwenteling wat bij 125kHz max van de besturing een 750 rpm geeft) en dat moest mogelijk zijn. Maar na twee dagen proberen met electronic gear ratio's zonder verandering hulp gevraagd. Ze kwamen terug met een ongedocumenteerde setting die het oploste.

De documentatie is dus niet helemaal duidelijk en compleet maar de support ok. Ik heb nog wel een paar vragen uitstaan, kijken hoe dat gaat.


edit: typo's
edit: foto fix
Laatst gewijzigd door Breaker op 19 apr 2018 22:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door tantan »

kijk dit is de upgrade die een dergelijke machine nodig heeft. ik heb een vergelijkbare spindel van delta toegepast in mijn denford. dat is een 750W exemplaar en het koppel en de dynamiek is ongekend ten opzichte van de originele gelijkstroommotoren. en euh dat rigid tapping met cs-labas is echt super cool.... https://www.youtube.com/watch?v=5m1Xfw-5lTo
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

De servodrive kan nu goed aangestuurd worden: Links en rechts op de juiste snelheid. Nu zou ik nog een indexpuls naar de besturing willen afgeven. Volgens de beschrijving komt deze van de Z-phase output.
16196

De uitgangen heb ik gemeten, en het klopt, iedere rotatie komt er een korte puls van tussen de 5 en 6V en samen (CH1-CH2) is er een duidelijke piek te zien.
16197

Er is ook veel ruis. Die komt soms boven de 3V uit, maar ik neem aan dat dat op te lossen is door het + en - signaal samen te gebruiken.
16198

Daarnaast heeft de besturing een puls van minimaal 1ms nodig, de afgegeven puls moet dus ook nog verlengt worden.

Nu, de vraag is hoe ik dat voor elkaar krijg... Ik ben al een beetje bezig geweest met 7414 Schmitt-Trigger en 555 schakelingen, die zal ik het best combineren om er een stabiele puls uit te krijgen. Iemand die me kan helpen om een werkend schema te maken?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door benkr »

Het eerste en belangrijkste is om van die hoop gras iets te maken wat een betrouwbare enkele puls geeft, waarschijnlijk dat karakteristiek afsluiten van de uitgang al een hoop gaat schelen, ik schat in dat dat iets zal zijn van zo'n 100 Ohm. 100 Ohm is enerzijds behoorlijk laagohmig en dus storingsongevoelig, anderzijds lopen er ook nog geen grote stromen die weer voor andere problemen gaan zorgen. Probeer dat eens, en de GND van de scoop probe ergens op een nul die zo dicht mogelijk bij die uitgang zit en dan ook nog het GND touwtje in een heeeel klein rolletje zo kort mogelijk oprollen (het gaat er om dat het geen antenne gaat vormen voor de storingswolk die rond zo'n drive hangt, eigenlijk moet het gewoon een zo kort mogelijk draadje zijn)

Probeer dan ook meteen de pulsbreedte te meten, met die gegevens is een pulsverlenger zo gedimensioneerd. Oh, vermeld ook de voedingsspanning waar je die pulsverlenger uit wilt voeden en de benodigde amplitude van de puls.

Edit, ik zie nu dat er een differentieel signaal beschikbaar is, dat maakt het een stuk eenvoudiger, ik probeer dit weekeinde iets concreets voor je te verzinnen. Wat is de beschikbare voedingsspanning voor dit ding? (5VDC, 12VDC, 24VDC.....?)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door benkr »

Stuur me even de manual van de drive, dat maakt het denk ik wat makkelijker. Mocht het zo niet lukken dan mail ik je mijn echte mailadres wel, dat gaat zeker.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Dicht bij de drive valt niets te doen met zo'n HD connector, het breakout bordje ligt op een halve meter afstand met een kabel ertussen, daar zijn ground en signalen afgetapt, er zit dus zeker meer dan een meter lus tussen. Aan de andere kant is dit wel het signaal waar het straks mee zou moeten werken als het even kan. Zal m'n best doen om beter te meten.

Er komt dus 5/6V van de drive af en de EdingCNC kaart werkt ook met dat voltage alhoewel het volgens mij een open collector ingang is.

(Zie Spindle Pulse ingang)

Een triple voeding met 5, 12 en 24VDC is aanwezig.
Heb pas een paar bordjes over laten komen voor op de DIN rail, zou mooi zijn als het uiteindelijk hierop zou passen:
16199

De manual is te groot om bij te voegen en heb er ook geen link van, maar kan die wel e-mailen.
Heb ik zo alles een beetje beantwoord?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door benkr »

Wat voor HD connector is dat? Foto?
Ik heb misschien nog wel iets van National Instruments liggen wat zo'n connector heeft en ook een break-out heeft, vandaar mijn vraag.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Een breakout is in gebruik en wordt uiteindelijk nog een slag kleiner:
16207

Het is ook gelukt om wat betere metingen te doen. De laagste meting was bij 60 rpm de puls is daarbij 2,5ms. Daarna gaat het rap omlaag.

Bij 120rpm nog 1,25ms.
16201

Bij 600rpm 250us.
16202

Bij 1200rpm 125us.
16203

Bij 2400rpm zo'n 60us.
16204

En dat blijft zo tot 4800rpm.
16205

16206
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door DaBit »

Dat gras op je signalen is 10 tegen 1 een meetprobleem en geen werkelijk probleem. Signalen goed meten met een oscilloscoop is ook een kunst apart; in een elektrisch vieze omgeving heb je aardig last van aardverbindingen via de netstekkers en de lengte van je massadraadje aan je probe. Voor je er erg in hebt heb je een aardlus te pakken via de netsnoeren, Y-condensatoren in de scoop en massaklemmetjes probes. Beetje magnetisch veld, en je hebt een hoop gras op je scherm.

Kwa pulsverbreder: beginnen met een RS422 receiver zoals bijvoorbeeld een SN75176, en het signaal vlak bij de ingangspinnen van dat ding met 100 ohm afsluiten. Wil je het mooi doen dan haal je eerst nog de Z/Z~ signalen door een commonmode-chokeje heen zoals de Wurth WE-SL2 2x51uH.

Na de 75176 kun je met een NE555 of een schmitt-trigger de pulsbreedte verlengen.

Als Ben een schemaatje voor je maakt prima, als ik wat moet kliederen voor je ook prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie