Toolwissel in Mach3

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Toolwissel in Mach3

Bericht door benkr »

Ik heb een vraag over een toolwissel ergens midden in een serie G-codes op een mach3 machine.
De machine stopt met een M6, gaat naar een flinke hoogte zodat het tool gewisseld kan worden.
Volgende stap zou moeten zijn om de toollengte in te meten (Z-as op nul stellen met een papiertje onder het tool) maar dit lukt niet omdat Mach3 de Z-as niet vrijgeeft.
Wat doe ik verkeerd of vergeet ik?
En ja, er bestaat een macro hier voor, maar voorlopig wil ik het met de hand doen, moet toch ook kunnen denk ik.
Volgens mij heb ik dat al eens gedaan, maar nu lukt het niet meer, ik denk dus ergens aan een vinkje wat er wel of niet staat.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Toolwissel in Mach3

Bericht door Bjornski1976 »

Volgens mij moet je je programma eerst stoppen. Dan handmatig wisselen en opnieuw z hoogte instellen. Dan vervolgens het programma weer hervatten.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Toolwissel in Mach3

Bericht door mosoft »

Nou dat gaat gemakkelijk hoor.

Ga naar "Config >> General Logic Configuration en daarin het tweede vakje met Tool Change" en vink de tweede optie aan "Stop spindle Wait for Cycle Start".

Als dat is ingesteld stopt het programma bij een G06 tool change en kun je gewoon met een papiertje of censor de Z-as nullen zelfs op een plaats naast b.v. een gat wat je net hebt gefreesd, waarna je weer op Cyle Start drukt de frees gaat naar zijn laatste positie en gaat verder met zijn programma.

Jan (MoSoft)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Toolwissel in Mach3

Bericht door benkr »

Ik ga het morgen proberen maar dat zou best wel eens de oplossing kunnen zijn denk ik. Dus inderdaad een vinkje.
bedankt voor de snelle hint.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Toolwissel in Mach3

Bericht door benkr »

Helaas, dat was het niet, stond al aangevinkt.
Wie heeft er nog meer hints?
Ik kan eventueel een foto van het scherm van de General Logic Configuration posten als dat kan helpen.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Toolwissel in Mach3

Bericht door Bjornski1976 »

Krijg je links onderin bij status nog een opmerking te zien in Mach3?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Toolwissel in Mach3

Bericht door Bjornski1976 »

Ben, ik kwam dit stukje tegen in de Nederlandse handleiding van Mach3.

In de groep van de gereedschapsgegevens (zie figuur 6.9) worden de verschillende controles
van het huidige gereedschap weergegeven, zoals daar zijn, offsets voor de lengte en de
diameter van het gebruikte gereedschap. Op systemen met gedigitaliseerde input is het
mogelijk om het gereedschap automatisch op 0 te plaatsen in het Zvlak.
Wanneer de knop “ IgnoreTool Change” niet werd aangevinkt in het
scherm Confog>Logic, zal Mach3 bij het ontmoeten van een code
M6, het gereedschap bewegen naar een veilige Z-positie en stoppen.
Hierbij zal de led “ Tool Change” flikkeren. Men kan, nadat men het
gereedschap vervangen heeft, het programma verder uitvoeren door
op de knop “ Cycle Start” te klikken.
De verlopen tijd voor deze job is afgebeeld in uren, minuten en
seconden.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Toolwissel in Mach3

Bericht door benkr »

Nee, niets, maar ik begin nu toch heel erg het idee te krijgen dat dit weer een Pokeys geintje is, op het dummy systeem op mijn laptop in huis werkt het ook gewoon dus waarom niet op de Mach3 / Pokeys machine?
Ik zal de Pokeys menu's nog eens helemaal doorwerken, en ook morgen eens de extra Pokeys print die ik heb weer eens op mijn laptop aansluiten en kijken wat er dan gebeurd.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Toolwissel in Mach3

Bericht door benkr »

Ik ben vandaag weer eens even aan het spelen geweest met Mach3 instellingen, ik heb geprobeerd om in het Config / PlugIn config menu het eerste en laatste vinkje uit te zetten. Soms werk daarna het toolsetten wel, soms ook niet. Maar na restarten van Mach3 (na alles gesaved te hebben) blijkt toch dat het weer niet werkt en dat het eerste en laatste vinkje weer gewoon aan staan.
Ik heb geen idee wat ik fout doe, of wat er mis is, maar het heeft hier mee te maken, maar ik kan er niet precies achter komen wat en waar het fout gaat.

Graag jullie hulp en advies dus.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Toolwissel in Mach3

Bericht door ruudderooy »

bekijk deze filmpjes maar eens over tool change in mach3 http://big-tex.tk/videos.html
Als je deze screen set wil hebben moet je mij even mailen dan stuur ik ze op ik heb ze gekocht(maar als je de files hebt kan iedereen ze installeren) van hem en werken perfect.
het kan wel zijn dat zijkanten van materiaal zoeke niet goed werkt met sommige controller kaarten, maar dan kan je ze zelf aanpassen(editen van screens -functie achter de knoppen) als je het wil gebruiken.
de tool change functie zelf werkt volgens wel met alle controllers, ik gebruik zelf smooth stepper.

Gr Ruud
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Toolwissel in Mach3

Bericht door Swets »

het gekke is, dat ik via de printerpoort wel kan joggen als ik hem bijvoorbeeld op feedhold zet.... maar ik heb een poosje met een UC100 gewerkt, en toen wilde hij niet joggen....

dus ik weet niet of je via de printerpoort werkt of via iets anders?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Toolwissel in Mach3

Bericht door Bjornski1976 »

Soms werk daarna het toolsetten wel, soms ook niet. Maar na restarten van Mach3 (na alles gesaved te hebben) blijkt toch dat het weer niet werkt en dat het eerste en laatste vinkje weer gewoon aan staan.
Je kan kijken in de xml file wat de configuratie is. Daar moet het vinkje aan of uit staan. Start Mach3 wel iedere keer met dezelfde xml (profiel)?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Toolwissel in Mach3

Bericht door benkr »

Ja, ik start steeds op dezelfde manier op, dat kan het probleem niet zijn.

Hoe kijk ik in een XML file, zodanig dat ik vinkjes zie? Ik kan wel met een editor de XML file openen maar dan zie ik geen vinkjes.

Ik zou de XML bij willen voegen, maar dat lukt alleen maar als ik er b.v. .PDF van maak, dat dus gedaan. Dus eerst even de .pdf weer veranderen in .xml.
Plaats reactie