Paramotor Drone

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Het was wat werk maar de propeller kooi onderdelen heb ik nu klaar. Ik ga morgen beginnen met het
maken van deze onderdelen en we zullen zien of ik nog tegen problemen aan loop. De onderdelen van
de concept versie maak ik overigens met de 3D printer. Na het printen lamineer ik ze met glasvezel/epoxy
om ze sterker te maken

Overzicht
Afbeelding

De motor mount heeft sleuven voor koeling van de motor
Afbeelding

De individuele onderdelen. De carbon onderdelen maak ik beide 6 keer
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Op deze manier heb ik de vorm opgebouwd (boel planes, sketches daarop, 3D sketches om ze te verbinden en dan een loft):
Afbeelding

En voor de volledigheid nog een zijaanzicht van de ring (hier kan je ook beter zien wat ik bedoel met de airflow rondom de motor)
Afbeelding
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Paramotor Drone

Bericht door create »

Gaaf dit zeg, mijn complimenten!!!!

Deze ga ik zeker volgen, ik heb nog een paraglider liggen hier old skool hahaha deze is vet

Succes daar

greetz Create
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt! Het is mooi spul, heb ook zin om komend zomerseizoen weer echt paramotor/paragliding te gaan doen.

Gisteravond een concept versie gemaakt (CAD) van het hoofdframe dat alle componenten aan elkaar verbind. Deze concept versie geeft mij een idee van de vorm, de volgende stap is het zogenaamde DFM (design for manufacturing) wat in het kort betekend dat ik het ontwerp ga optimaliseren om hem daadwerkelijk te kunnen maken. In dit geval ga ik het frame dat nu uit één stuk bestaat opdelen in 10 kleine stukken. Hoewel dit het frame complexer maakt, is het wel veel eenvoudiger om te maken en aan te passen mocht dat in de toekomst nodig zijn.

Voor de duidelijkheid heb ik het frame hier blauw gemaakt zodat het makkelijker te onderscheiden is van de rest:
Afbeelding
Afbeelding

Het is nog steeds matig weer maar heb toch even buiten wat betere plaatjes gemaakt ( voor zover dat mogelijk is met dit weer) van het scherm:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Het printen heeft even geduurd (bijna 20 uur om precies te zijn) maar de ringdelen zijn geprint! Terwijl ik de rest print kan ik dit voorbereiden op het lamineren.
Afbeelding

Afbeelding

Nog even een overzicht van de onderdelen en bouwmaterialen die ik voor deze concept versie ga gebruiken. Niet alle servo's liggen hier, maar wel van elk soort minimaal één.

Afbeelding

En voor de gein, ik dacht dat ik een best grote werkbank had! Nu met de schermen er op niet meer, ik heb ze nog niet eens voor de helft opengevouwen

Afbeelding

Morgen gaan we verder met het printen van de armen!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Paramotor Drone

Bericht door Ballegooijen »

Welk type filament gebruik je om te printen Stef?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Paramotor Drone

Bericht door Toxiq »

Voor mij is het meeste nog allemaal acacadabra maar ik vind het wel een tof project!
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

@Ballegooijen;
PLA aangezien de enige functie is om vorm te geven. glas/epoxy lagen er overheen gaan de daadwerkelijke stijfheid en sterkte geven.

@Toxiq;
Geeft niet, leuk dat je mee kijkt! Als je vragen hebt hoor ik het wel 8)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Paramotor Drone

Bericht door Sven »

Ik lees stiekum mee, vind het een mooie aanpak!

Maar als dit eenmaal vliegt, gelden dan dezelfde regels als voor gewone drones? Of is dit dan "een modelvliegtuig"
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Paramotor Drone

Bericht door Ballegooijen »

PLA aangezien de enige functie is om vorm te geven. glas/epoxy lagen er overheen gaan de daadwerkelijke stijfheid en sterkte geven.
PLA had ik niet verwacht. Is b.v. een carbon filament niet voldoende om de epoxy-lagen niet te doen??
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

@sven
Bedankt voor het meekijken dan :)

Ik hou hem qua functies zo lang mogelijk binnen de categorie modelbouwvliegtuig. Zodra de autopilot daadwerkelijk zijn rol kan uitvoeren kom je uiteraard wel in "drone regelgeving" gebied. Het is ook geen lichtgewicht apparaat dus er zal vast wel het een en ander bij komen kijken dan qua regels. (vlieggewicht ligt rond de 10 kg)

@ ballegooijen
Mogelijk wel, maar ik heb nu alleen beschikking over een wanhao i3 type printer (goedkoopste van het goedkoopste) en die trekt niet veel meer dan PLA en PETG. daarnaast zal ook in dat geval een laag er overheen het significant sterker maken omdat je dan de zwakkere verbinding tussen de printlagen elimineert.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Paramotor Drone

Bericht door Ballegooijen »

Dank voor je reactie Stef.
Van die extra laag die toch nodig zou zijn heb ik mijn twijfels. met printlagen van 0,1 of 0,2 mm krijg je de lagen echt niet meer van elkaar af hoor. Maar die discussie moeten we niet in dit draadje voeren denk ik.
Ik vind het een mooi project en zal het zeker blijven volgen!!
Succes!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Paramotor Drone

Bericht door Toxiq »

stef stuntpiloot schreef: 14 jan 2018 22:11 @Toxiq;
Geeft niet, leuk dat je mee kijkt! Als je vragen hebt hoor ik het wel 8)

Ik kijk wel uit, dan kom je niet meer aan bouwen toe, en dit draadje is nou net te leuk om dat in de weg te staan
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Paramotor Drone

Bericht door DaBit »

Ballegooijen schreef: 14 jan 2018 22:38 Dank voor je reactie Stef.
Van die extra laag die toch nodig zou zijn heb ik mijn twijfels. met printlagen van 0,1 of 0,2 mm krijg je de lagen echt niet meer van elkaar af hoor. Maar die discussie moeten we niet in dit draadje voeren denk ik.
Sloop maar eens een paar printjes, en kijk waar de breuklijn ligt....
Verder heb je ook nog stijfheid van die lange dunne delen. Dunwandig/licht printen en er vervolgens strak wat unidirectioneel band in de lengterichting leggen en radiaal omheen wikkelen maakt het een heel eind stijver en sterker.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie