Handmatige toolwisselaar

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sbos
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Handmatige toolwisselaar

Bericht door sbos »

Beste forum leden,
geregeld zie ik vragen langs komen voor een handmatige toolwisseling te realiseren.
Ik heb twee macro's bijgevoegd die het handmatige toolwissel mogelijk maken zoals bij een atc echter de wissel doe je met de hand.
De macro's heb ik herschreven aan de hand van de bestaande versie van usbcnc zodat je een semi automatische handmatige toolwissel kan doen.
De macro kan nog worden geperfectioneerd, maar heb er op dit moment geen tijd voor. De werking zoals het moet maar de macro onderbreken met cancel is nog niet zoals het moet zijn. De software denkt dan dat er een toolwissel is geweest wat nog niet is. Het programma zou moeten stoppen.
Met dit in het achterhoofd kun je ermee leven of zelf aanpassen naar jou behoefte.

de macro.cnc is de standaard macro van usbcnc waarbij de picktool is aangepast naar een usermacro die in user_macro.cnc staat.
stel in usbcnc de toolchange optie in. Kalibreer de spindel en de calibratie tool zoals beschreven in de handleiding van usbcnc.
Zelf gebruik ik de collet zonder tool als calibratie toollength.

In de software waar je de toolpaden mee genereerd vectric, fusion360 enz. moet je ook de toolchange optie aanzetten zodat M6T# actief wordt.

wat gebeurt er nu .
Als de paden zijn gegenereerd waarbij een toolwissel gaat plaatsvinden, wordt de spindel naar de toolsetter gepositioneerd.
vervolgens wordt er gevraagd om de juiste tool te plaatsen. bevestigd dat de tool er inzit. vervolgens wordt de toolhoogte gemeten en de lengte aangepast.(toolcompensation aanzetten). hierna gaat het frezen verder met de nieuwe tool.

Op het moment dat de toollengte wordt gemeten, wordt dit in twee etappen gedaan. eerst wordt er een detectie gedaan dat de tool op de toolsetter is terecht gekomen. daarna wordt de tool iets boven de Toolsetter geplaatst en nogmaals een een meting gedaan met een langzaamere benadering, zodat de meten nauwkeuriger is.
Zorg ervoor dat het dalen van de z-as niet te snel gaat zodat deze door de toolsetter heen gaat en dus beschadigd.
Zelf gebruik ik als toolsetter die van Hardware-cnc. Deze toolsetter heeft een veiligheid erin middels een veermechanisme dat er +/- 3 mm extra veiligheid inzit voordat de schakelaar wordt beschadigd.

Met deze macro's hoef je de homing van jouw assen eenmaalig te doen. dus ook de z=0 instelling.

Denk eraan dat ik geen garantie neem op de goede werking bij anderen. maar je hebt een goede basis voor jou probleem. Test het dus voor jou situatie.

Mochten er leden zijn die de macro willen verfijnen dan zou dit een welkome aanvulling zijn.
De werkingsprincipe is ook toepasbaar voor andere besturingen zoals bijvoorbeeld mach3.

In dit stuk staat x=0 y=0 z=0 voor de werkstuk coördinaten.
Ik hoop dat deze omschijving voldoende is om ermee verder te kunnen. Succes leden
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door sbos op 16 jan 2018 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Handmatige toolwisselaar

Bericht door Arie Kabaalstra »

Met deze macro's hoef je de homing van jouw assen eenmaalig te doen. dus ook de z=0 instelling.
Whoa!>. hold it!.. Homing?.. leg uit?.. homen MOET je doen.. en dat heeft verder niets met gereedschapsmetingen te doen, anders dan dat de gereedschapslengtes bij gebruik van een meetsysteem worden verrekend met de machineposities
sbos
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Handmatige toolwisselaar

Bericht door sbos »

Z=0 is de werkstuk coördinator (Deze is afhankelijk waar je het neerlegt, Machinebed of bovenkant werkstuk)
Voor homing had ik, z=0 wijziging moeten zeggen of dat de z=0 niet aangepast hoeft te worden.
Sommige mensen vinden dat z=0 ook homing is.
maar ok ik bedoel dat z=0 niet continu hoeft aangepast te worden.
De toollengte wordt met deze macro gecompenseert zoals met een atc, alleen is er nu een handmatige handeling toegevoegd.

En ja homing doe je alleen als je de machine aanzet of er een storing is opgetreden waarbij de x/y/z as positie fouten zijn gewijzigd.
Ik heb deze zinssnede gedaan omdat er ook leden zijn die pas beginnen en dit nog niet weten of het verschil nog niet weten.
Ik weet het uit eigen ervaring dat ik dit in het begin ook niet duidelijk vond wat bedoeld werd met machine coördinaten en werk coördinaten.
Door schade en schande en navraag wordt je wijzer.
Laatst gewijzigd door sbos op 16 jan 2018 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
sbos
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Handmatige toolwisselaar

Bericht door sbos »

In theorie heb je geen tooltable nodig omdat de toollengte iedere keer wordt aangepast.
Toch maak ik er gebruik van (anders moet de macro totaal anders geschreven worden en de postprocessor voor de m6 worden aangepast.
Drie redenen zijn o.a.
1. Je weet welke tool je moet plaatsen en je kan zien welke tool er dan inzit.
2. je kunt gebruik maken van de standaard toolchange g-code M6Tx (x=toolnummer)
3. Je behoud een tool overzicht
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Handmatige toolwisselaar

Bericht door Arie Kabaalstra »

sbos schreef: 15 jan 2018 22:49 In theorie heb je geen tooltable nodig omdat de toollengte iedere keer wordt aangepast.
Toch maak ik er gebruik van (anders moet de macro totaal anders geschreven worden en de postprocessor voor de m6 worden aangepast.
Drie redenen zijn o.a.
1. Je weet welke tool je moet plaatsen en je kan zien welke tool er dan inzit.
2. je kunt gebruik maken van de standaard toolchange g-code M6Tx (x=toolnummer)
3. Je behoud een tool overzicht
Juist daarom MOET je de tooltable gebruiken.. je meetroutine zet de gereedschapslengte in de tabel.. en in je programma wordt de lengte offset uit de tabel gehaald!.. als je een toolsetmacro aanroept vanuit een gereedschapswissel in een programma, dan MOET je je tool opnieuw oproepen na het meten om de gemeten lengte daadwerkelijk te laden!.. hou dat goed in de gaten..!

en.. z=0... wat z=0, machine coordinaten?.. werkstukcoordinaten?.. wees daar alsjeblieft duidelijk in

op mijn machine ligt z=0 helemaal bovenin de machine.. dat wil zeggen.. mijn machine Z Nulpunt ligt met de kop helemaal omhoog..
in Machine coordinaten zijn al mijn Z bewegingen negatieve coordinaten..

mijn werkstuk Z0 ligt dus vanuit het machinenulpunt gemeten op -gereedschapslengte-afstand tot werkstuk.

als je dit soort grappen uit gaat halen.. moet je wel heel goed in de gaten houden wat het machine coordinaten systeem is.. en vooral waar voor het dient..
sbos
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Handmatige toolwisselaar

Bericht door sbos »

Z=0 zijn de werkstuk coordinaten.
Heb dit Reeds aangepast in de beschijving
Plaats reactie