Haakse overbrenging zonder speling?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

mmelters
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:34
Locatie: Eindhoven

Haakse overbrenging zonder speling?

Bericht door mmelters »

Voor een zelfbouw machientje wil ik een klauwplaat aandrijven via een haakse overbrenging.
Nu ben ik er niet zeker van, wat de beste manier is om zo weinig mogelijk speling op de overbrenging te krijgen.
Ik denk aan een tandkrans waarop de klauwplaat gemonteerd wordt, en een kroonwiel op de motor.
Met een tweede motor kan ik dan de klauwplaat kantelen rond de motoras.

Iemand ideeen hierover?
Peter Bijlholt
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Haakse overbrenging zonder speling?

Bericht door Peter Bijlholt »

Moi Melters,
Waarom gebruik je geen worm en wormwiel?
Dit soort overbrenging heeft heel weinig speling.

Groetjes Peter
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Haakse overbrenging zonder speling?

Bericht door Testa-Rossa »

Waarom per se haaks? Ik neem aan dat het een verdelerkop moet worden? Dan kan je ook evenwijdig aan je klauwplaat de motor monteren en daartussen een poelieoverbrenging maken.

Anders inderdaad de wormwieloverbrenging
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
mmelters
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:34
Locatie: Eindhoven

Re: Haakse overbrenging zonder speling?

Bericht door mmelters »

Peter Bijlholt schreef:Moi Melters,
Waarom gebruik je geen worm en wormwiel?
Dit soort overbrenging heeft heel weinig speling.

Groetjes Peter

Hoi Peter,
als ik het goed heb, kan een wormwiel alleen met grote overbrengings-verhoudingen overweg.
Ik wil graag wat snelheid overhouden op de klauwplaat, tenzij het niet anders kan...

Met de ideale oplossing zou ik zowel kunnen positioneren (om te frezen) als kunnen draaien (met voldoende toerental)

... ik puzzel nog even verder... bedankt.
MvrGr,
Marcel
Nylus
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 aug 2008 20:50

Re: Haakse overbrenging zonder speling?

Bericht door Nylus »

je hebt hiervoor een harmonic drive nodig.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Haakse overbrenging zonder speling?

Bericht door skillalot »

wat meer info erbij mag...

wat is een harmonic drive? En hoe werkt het?

Gr Sascha
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Haakse overbrenging zonder speling?

Bericht door klaas van gemerden »

google is your friend

Afbeelding
Het werkingsprincipe van een harmonic drive is gebaseerd op het elastische vervormen van een tandring.

Het mechanisme bestaat uit drie componenten de:

A ringvormige tandring (circular spline).
B flexibele tandring (flexspline).
C golfgenerator (wave generator).
De golfgenerator roteert in de flexibele tandring. Zie figuur. Omdat de flexibele tandring ovaal is, zal bij het roteren, de flexibele tandring als een golf in de ringvormige tandring op en neer bewegen. Omdat de buitenring meer tanden heeft dan de binnenring zullen de ringen relatief gezien zich ten opzichte van elkaar verplaatsen.

Afhankelijk welk deel aan de vaste wereld vast zit (niet kan bewegen), zal bij één omwenteling van de golfgenerator, de flexibele tandring overeenkomstig het verschil in het aantal tanden bij de ringvormige tandring achterblijven. In het voorbeeld zit de ringvormige tandring aan de vaste wereld vast.

Als voorbeeld, de flexibele tandring 48 tanden heeft en de ringvormige tandring 50 tanden dan zal na één omwenteling van de golfgenerator de ringvormige tandring 2 tanden verplaatsen. De reductie is het verschil in het aantal tanden van beide ringen gedeeld door het aantal tanden van de ringvormige tandring. [ n = ( T1-T2 ) / T1 ]
Afbeelding
mmelters
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:34
Locatie: Eindhoven

Re: Haakse overbrenging zonder speling?

Bericht door mmelters »

Nylus schreef:je hebt hiervoor een harmonic drive nodig.
Hallo,

Harmonic Drive kende ik al wel, maar mijn eisen (wensen) zijn:
- kleine overbrengingsverhouding (Harmonic drive is (voor zover ik weet ) juist voor (zeer) grote verhoudingen.
- Ik heb nog geen Harmonic Drive gezien als HAAKSE overbrenging (alleen als INLINE overbrenging...

Maar goed, zal eens Googlen of ik een haakse Harmonic Drive kan vinden...

MvrGr,
Marcel
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Haakse overbrenging zonder speling?

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Marcel je hebt gelijk,

maar ik bedoelde het als reactie op skillalot.

Gr. KvG
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Haakse overbrenging zonder speling?

Bericht door kawarider »

Even een stomme vraag. De vergelijking tussen een wormwiel overbrenging en tandriem mbt speling wordt me niet duidelijk.

Wat is hier een betere keuze?

Wormwiel is aanschaffen en monteren. Prijzen redelijk, speling onduidelijk.

Tandriem zou een gt2 moeten zijn voor minimale speling? Nadeel is meer werk om het geheel te maken.

Planetaire overbrenging is nog mooier, maar dat is de prijs ook.

Het is voor een nieuwe brug van mijn plasmasnijder. Motoren gaan 200 w servo s worden , ongeveer 1,5 Nm
Tandheugel moduul 1 of 1,5 met tandwieldiam rond de 25 mm.

Iemand iets zinnigs te melden om mijn neus een duw te geven in de juiste richting?
Bedankt
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Haakse overbrenging zonder speling?

Bericht door pa3gmi »

Ideaal zou je dan zoiets moeten gebruiken https://en.wikipedia.org/wiki/Spiral_bevel_gear Een paar onderdelen van een auto differentiaal zou wel mooi zijn denk ik. Dan hoef je in ieder geval niet ver op zoek naar de tandwielen, bij een auto sloperij zul je ze wel kunnen vinden.
Het punt is dat zoiets niet spelingsvrij kan zijn, dan zal bij snel aandrijven de wrijving te groot zijn, binnen bepaalde grenzen is het natuurlijk wel mogelijk. als ik het goed begrijp wil je dan het geheel ook nog kunnen draaien rondom die aandrijf as?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Haakse overbrenging zonder speling?

Bericht door kawarider »

Nou, stappenmotoren zijn nu direct drive , tandwiel 17 tanden moduul anderhalf dus omtrek +-80 mm. Afgelopen weekend de zaak toch netjes lopend op 50 m/min gekregen met acc 1500 m/s2. De errorlampjes van de drives begonnen regelmatig te knipperen, dus dit heeft me in het verleden toch een aantal drives en voedingen gekost, maar da s een anderen discussie die een paar maanden terug voorbij kwam. Druk aan het experimenteren dus. De zaak is nu enigszins stabiel op 10 m/min, is ook snel zat. Motoren maken dus geen toeren en hebben een overbrenging nodig. Om niet het wiel opnieuw uit te vinden vraag ik het hier. Dabit had een draadje waarin hij de tandriemen uitgeplozen heeft. Aanvankelijk ging ik uit van htd riemen, in dat draadje komt gt2 beter naar voren. Aan de andere kant is een wormwielkastje ook niet al te duur en de motor zit dan haaks op de uitgaande tandwiel-as. Dat bouwt mooi slank, uitstekende motoren is ook geen optie. Geen idee of elke wormwielkast voldoet of dat ie speciaal moet zijn ivm beperkte speling. Dat is een beetje mijn verhaal. Niet de moeite om een nieuw draadje te starten, dat komt wel als het zover is. Dus, zo bezien is een autocardan een beetje overkil. Ik vraag me af hoe jullie de beslissing nemen in geval van de overbrenging.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Haakse overbrenging zonder speling?

Bericht door DaBit »

Een tandriem kun je ook in een haakse hoek laten lopen met twee looprolletjes.

Maar waarom zou je? Tandriem wat breder en langer, en de motoren kunnen 'horizontaal' achterop de brug. Dan zitten ze ook niet in de weg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Haakse overbrenging zonder speling?

Bericht door kawarider »

Ja precies, zo heb ik het nu getekend. Mooier nog, in de brug. Toch wil ik de vergelijking eens aan met een wormwieldingetje. Nog niemand uitgezocht?
Bij een tandriem komt ook weer een spaninrichting en dergelijke.
Plaats reactie