Laser (graveer) naast een spindle

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door fredmens »

Hi. Ik heb de behoefte om te nummeren alvorens ik iets frees, vaak zijn het balsa ribjes die voor t frezen een nummer krijgen. Dit doe ik nu met een pen die naast de spindel is bevestigd, op zich werkt dat prima, maar het lijkt me een goed idee dit met een laserpen te laten doen. Ik heb pennen gevonden die werkelijk vrijwel niets kosten ( zie https://www.tomtop.com/p-e2164.html) de vraag is alleen hoe hij zijn aansturing krijgt vwb aan en uitgaan , ik werk met Mach3 met een USB breakoutboard. Iemand enig idee ??
Kees Moret

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door Kees Moret »

Ben ook benieuwd..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door Ballegooijen »

Er is hier op het forum wel het e.e.a. over te vinden. Ik heb het gedaan met een gewone eindschakelaar. Z naar beneden >> schakelaar wordt ingedrukt. Z naar boven >> schakelaar verbreekt. Dit hoeft maar een enkele millimeter te zijn.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door fredmens »

KLinkt als heel gewoon en logisch nagedacht, maar ik wil mn frees gewoon blijven gebruiken en niet tussen jobs aanpassen als t kan. Ik zoek daarom naar n methode hoe ik zo'n laser binnen Mach3 met een plugin of zo) kan aansturen
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door wilfred1970 »

Had zelf een 3.5W laser module via Banggood aangeschaft, en aanvankelijk ook aan mijn Mach3 frees gehangen (erbij... ;) ) Na veel probeersels en de kwaliteit checken met de stereomicroscoop toch maar een apart machientje gebouwd (600x700mm) met een EleksMana SE en BenBox software eraan. Resultaat vele malen beter nu. Graveren in glas spiegels hout etc. Snijden van balsahout .....enorm leuk om te doen!
Maar ik blijf deze topic wel even volgen ben nieuwsgierig.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door DaBit »

Hangt er ook vanaf hoe goed je CNC machine is. Bij mij is de CNC-frees snel genoeg (20m/min) en zeker nauwkeurig genoeg, en die laser als tooltje monteren in de spindel is ook wel handig.

Met het Mach3 verhaaltje kan ik niet helpen helaas. Maar die schakelaar vind ik zo'n slecht plan nog niet eigenlijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door wilfred1970 »

Punt was het nauwkeurig starten/stoppen van de laser.
En powercompensatie in bijvoorbeeld de hoeken.
Dit wordt meestal softwarematig geregeld (Trumpf, WiCAM, SigmaNest....)
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door skillalot »

Je zou in mach3 een brain kunnen maken die naar je snelheid kijkt, en aan de hand daarvan een pwm output regelen
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door DaBit »

Probleem met de ringbuffer-architectuur van Mach3 is dat de motioncontroller en de extra software op de PC of externe apparatuur niet helemaal synchroon lopen. Voor zaken waar je die relatie wel strak wil hebben zoals regelen uitgangsvermogen laser is dat een probleem.
In LinuxCNC heb ik dat probleem niet en kan ik zaken tot op enkele tientallen microseconden synchroon laten lopen.

Is dat in Mach4 niet ook beter geregeld trouwens?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door pa3gmi »

Voor het geval dat je een wat sterkere laser nodig hebt, hier een link, ik heb het nog nagevraagd bij de verkoper en hij zegt dat de laser echt 15 Watt is.
Ik vind hem namelijk erg goedkoop.
https://www.ebay.com/itm/15W-Laser-Head ... SwlzRaTt-V
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door 3Design »

Ik heb hier zelf ook al eens voor gekeken om een laser te monteren op mijn cnc 3040.

Heb toen wel gevonden dat er een plug in is voor mach3 , tomtom laser engraving plug in

Maar heb het niet geprobeerd omdat ik nog moet kijken hoe ik de laser moet aansluiten op de controller van een cnc 3040
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door fredmens »

WOW dat is wel een erg aardige. 15 watt lijkt me wel erg krachtig (en potentieel link) MEER dan genoeg om te graveren.Ik heb inmiddels een erg goedkoop ding besteld van 1 watt, ls ik die aan de praat krijg ga ik de 15 watt versie waarschijnlijk ook wel bestellen.

Zo hebben we er allemaal voordeel bij ;)
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door pa3gmi »

Hier vind je ook wel bruikbare info betreffende het gebruik van een laser en Mach3

http://www.cooperman.talktalk.net/files/18.htm

Als de door mij gelinkte laser module inderdaad 15 Watt is is het inderdaad een koopje en daar heb ik nog even mijn twijfels, waarom zo goedkoop terwijl andere chinezen hem veel duurder verkopen. Wel maximaal een half uur achtereen gebruiken staat erbij.
Er zit in ieder geval een mogelijkheid op voor TTL en PWM
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Laser (graveer) naast een spindle

Bericht door DaBit »

De hamvraag is ook hoe zinvol die 15W is. Zelfs als het al uit een enkele diode komt (bij mijn weten zijn er geen 450nm diodes bij het uitspugen van 15W aan licht een langere levensduur hebben dan enkele seconden) dan nog is de streep wel heel breed en laat het zich niet lekker focussen op een puntje. Dan heb je meer vermogen, maar ook verdeeld over een groter oppervlak. Enige voordeel is dat je dan bredere strepen nog even langzaam kunt graveren.

Verder moet je je ook realiseren dat die hele dikke zichtbaar-licht lasers echt knap gevaarlijk zijn voor alles met oogjes. Jij hebt een bril op, maar je vrouw die je koffie komt brengen, de buurvrouw die een kopje suiker komt lenen en de hond die aandacht wil ook?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie