taats/druklagers

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Ben beginne lezen bij usbcnc.
Dat is zeer uitgebreid, eigenlijk een beetje zoals de Haas draaibank vind ik.
Werd dat eigenlijk gemaakt door de persoon in Eindhoven?
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Ik was een KO gaan doorsmeren en ik denk dat je dan moet draaien met de spindel.
Lijkt mij handiger als de machine draait.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

16288
16287

De KO spindels zijn geplaatst met op maat gemaakte tap einden.
Nu dacht ik de Z as motor op de as van de hendel te zetten.
Echter de spil verplaatst zich bij 1 omwenteling 140 mm, dus een spoed van 140 mm.
Is dat niet te veel?
Hoe lost men zo iets op?
Ik zou het volledige bed op en neer kunnen laten gaan en met een kounter gewicht werken, maar boven is gemakkelijker.
Laatst gewijzigd door kitman op 24 jan 2018 23:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: taats/druklagers

Bericht door DaBit »

Ik zou het bed op en neer laten gaan. Stuk stijver, en je pinole blijft bruikbaar voor waar die voor bedoeld is, toch best praktisch.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

De spoed van die spindel is 3 mm.
Zou ik die best rechtstreeks aandrijven?
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Ik heb het zo eens bekeken en heb 2 opties.
1) draad spindel vervangen door KO en rechtstreeks motor er op.
2) draad spindel behouden en met een getande riem werken.
Oplossing 2 is het goedkoopst, maar ik stel mij altijd de vraag bij het gebruik van die getande riemen, " hoe juist is dat".
Ik kan mij niet van het idee ontdoen dat dit toch nooit juist kan blijven, of ben ik daar verkeerd in?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kitman schreef: 25 jan 2018 17:07
2) draad spindel behouden en met een getande riem werken.
Oplossing 2 is het goedkoopst, maar ik stel mij altijd de vraag bij het gebruik van die getande riemen, " hoe juist is dat".
Ik kan mij niet van het idee ontdoen dat dit toch nooit juist kan blijven, of ben ik daar verkeerd in?
Waar zit in jouw beleving het punt dat het niet juist kan blijven ? (dan kunnen wij proberen om dat tegen te spreken)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Ik heb het idee dat de riem toch van kunststof is en het lijkt mij raar dat dit dan precies past en vb geen tiende zou verdraaien bij het L en R keren zoals op een cnc machine veel gebeurt.
Ik beweer niet dat het zo is maar ik stel mij toch zeer de vraag.
Iedereen praat hier over frezen tot op 0.01 ed, maar laatst las ik op het forum dat de kolom van een kleine machine met de hand tot 0,1 mm bewogen kan worden.
Toch kan men dan gemakkelijk tot op 0,01 juist frezen, raar.
Dat is de reden dat ik de vraag stel.
Worden pro machines soms ook met tand riemen aangedreven?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door Breaker »

De afwijking van de riem is niet direct de afwijking van de as, er zit nog een tandwiel en kogelomloop/trapezium spindel tussen:

Stel dat het een tiende verdraaid bij een riemwiel met een omtrek van 50 mm (doorsnede 16mm, das bijna onrealistisch klein) dat is 0,2 % afwijking. Bij een spoed van 3mm is dat 6μm verplaatsing van de as. Bij een groter riemwiel en een kleinere spoed wordt die afwijking nog minder.

Daarnaast kan je voor afwijkingen compenseren natuurlijk, frezen is één grote optelsom van afwijkingen. Zowel mijn draaibankje als freesmachine worden met riemen aangedreven en er kan best een goede precisie mee gehaald worden.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

OK, zo had ik dat nog nooit bekeken.
Hoeveel compensatie kan zo een programma opvangen, zijn dat vb mm, 0f tienden of...?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: taats/druklagers

Bericht door DaBit »

Als jij 100mm aan omkeerspeling instelt gebruikt het programma dat. Je kunt meestal zelfs per positie een omkeerspeling instellen om te compenseren voor deels versleten spindels.

Maar omkeerspeling wil je toch wel minimaliseren. Gelukkig heb je daar bij een Z-as niet zoveel last van; het gewicht van tafel en werkstuk drukken die eruit.
Als het mijn machine was zou ik een motor via een tandriem aan de bestaande tafel omhoog/omlaag spindel koppelen. Mocht het niet voldoen dan kun je altijd nog een andere spindel monteren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Het probleem is een beetje dat het systeem nu via 2 haakse tandwielen loopt.
Ofwel gebruik ik die overbrenging met de aanwezige speling op de tandwielen.
Of ik moet er 1 tandwiel uithalen en de spindel rechtstreeks aandrijven.( de vraag is of, met de spindel rechtstreeks aan te drijven het ganse systeem (kleine tandwiel) gaat kunnen meedraaien )
Ik zoek een manier om de machine voor kleine dingen nog manueel te gebruiken.
Soms moeten er enkele gaten geboord en getapt worden, hetgeen al gedaan is voordat je de pc opstart.
Het is niet allemaal precisie werk eh.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: taats/druklagers

Bericht door DaBit »

Ik vind het persoonlijk 3x niks, handwielen handhaven op gemotoriseerde assen.
De slinger zorgt voor een hoop onbalans en als die je raakt tijdens het gemotoriseerd draaien doet dat auw (en als die je kleding pakt dubbel auw). Tegen de tijd dat je aan je CNC-machine gewend raakt ga je 'm ook zien als een manuele frees met heel handige automatische voedingen. Dan word de behoefte aan die wielen vanzelf minder of verdwijnt die, want even 100,0mm opschuiven het 2e gat kan die kabouter zoveel makkelijker dan jij, al dan niet gehopen door een elektronisch handwieltje. En voor het echte boren en tappen heb je de pinole nog.

Dan de tandwielen. Die omkeerspeling is redelijk constant en dus in de CNC-sturing te compenseren. Verder is de Z-as maar vrij zelden erg kritisch voor 2,5D freeswerk; of een kamer nu 5mm diep of 5,1mm diep gefreesd word is meestal niet belangrijk. Zoals je zegt: het is niet allemaal precisiewerk. Voor lengte en breedte geld dit overigens niet.
Het huidige systeem hergebruiken kost je verder weinig en je gooit amper geld of tijd weg als je het naderhand beter wil hebben want dan kun je toch alles behalve de motor vervangen.

Dus zoals gezegd: als het mijn machine was gebruikte ik de tafel-as zoals die nu is, al was het maar om de machine de onderdelen voor verbetering zelf te laten maken. Maar ik snap de wens om het in een keer perfect te willen hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: taats/druklagers

Bericht door kitman »

Ik moet nog een KO voor de Z as.
Ben eens gaan kijken bij een sponsor van de site, hardware cnc.
Ik lees daar weinig over in de posts, iemand ervaring mee?
Hebben mooie prijzen vind ik.
Plaats reactie