Retrofit oude CNC

Moderator: Moderators

PeterDeleu
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 apr 2017 20:23

Retrofit oude CNC

Bericht door PeterDeleu »

Hoi,

Ik denk eraan om een oude CNC-machine te voorzien van een nieuwe sturing.
Het liefst had ik de huidige servodrivers en motoren blijven gebruiken:

X-axis: Driver: Soprel PWME 200x25/50 - Servo: Magnetic BR60L 30/13
Y-axis: Driver: Soprel PWME 200x14/28 - Servo: Magnetic BR60S 30/12
Z-axis: Driver: Soprel PWME 200x14/28 - Servo: Magnetic BR60S 30/12

Iemand die deze drivers kent en me kan bevestigen of ik die via Mach3, EdingCNC, .... kan aansturen?

mvg
Peter
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door DaBit »

Die drives hebben een analoge -10..10V ingang en regelen snelheid, niet positie. Ik neem aan dat er ook meetlinealen op de machine zitten?

EdingCNC kan niets met die drives. Mach3 via CSLABS hardware wel, maar van de hoed en de rand weet ik niet. LinuxCNC kan er zeker weten mee overweg (mijn machine draait op die manier), maar het is niet triviaal om aan de gang te krijgen. Als je niet in de categorie 'computernerd' valt of de behoefte hebt om er een te worden dan zou ik je dat traject niet direct aanraden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
PeterDeleu
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 apr 2017 20:23

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door PeterDeleu »

Dus je bedoelt dat de positie wordt bepaald door een meetlat op de assen?
Indien ja, die meetlat stuurt dan pulsen naar de driver of de sturing?

Hieronder wat afbeeldingen van wat ik vond in de manual :

mvg
Peter
Scan 6.pdf
Scan 5.pdf
Scan 4.pdf
Scan 3.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door keesfrees »

DaBit schreef: 28 jan 2018 23:23 Die drives hebben een analoge -10..10V ingang en regelen snelheid, niet positie. Ik neem aan dat er ook meetlinealen op de machine zitten?
Dan zou er een schakeling te verzinnen zijn die op basis van step/dir info de servo naar de juiste positie stuurt.
En dan kan elke besturing er op.
Of ?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door benkr »

Nee, zo simpel is het echt niet, lees er Dabit zijn topic over zijn CNC machine maar eens op na (kost je wel een paar weken om dat te doen)
Afhankelijk van het vermogen zou het misschien kunnen met drivers van CNCDrive maar zelfs dat betwijfel ik. (160V @ 35A max.)
Kies voor echte moderne servodrives en motoren, zoals b.v. AndreFC101 dat gedaan heeft, dan kun je echt alle kanten op.
Voor meer info, neem contact op met AndreFC101 of met Breaker die recent het vergelijk tussen bovenstaande driver en een echte servo heeft gemaakt voor zijn machine.
En die motoren is een, dan de rest nog, oliepomp, toolwisselaar, tandwielbak etc, etc.
De machine van AndreFC101 heeft daar een bij de servoversterkers horende PLC en servodrives voor. Ja, kost best wat geld maar dan ben je wel redelijk snel op weg.
Laatst gewijzigd door benkr op 29 jan 2018 23:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik verbaas me er steeds weer over dat mensen wel de moeite willen nemen iets proberen op te lossen wat eigenlijk niet kan, maar niet die zelfde energie stoppen in de oplossing die wel levens vatbaar is. (Lees:" LinuxCNC")

PS, er zijn ook servodrives die met step/dir kunnen werken, maar ... lees toch dat genoemde topic eerst maar.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door DaBit »

keesfrees schreef: 29 jan 2018 22:35Dan zou er een schakeling te verzinnen zijn die op basis van step/dir info de servo naar de juiste positie stuurt.
Ja, maar die schakeling bevat dan de een of meerdere regellussen (bijv. PID). Dat zou best met losse digitale IC's en analoge elektronica kunnen, maar een microprocessortje of FPGA is dan wel zeker zo handig. Er zal ook vast wel iemand zijn die zo'n UHU servoprintje omgebouwd heeft met analoge uitgang als je zoekt.

Maar als je toch die kant op gaat dan is LinuxCNC net zo handig; zie je tenminste op je scherm wat het spul allemaal aan het doen is. Of het spul van CSLabs+Mach3/4, dat zou het ook moeten kunnen.

Verder kun je nog overwegen om de drives te vervangen door wat moderners en de motoren te laten zitten. CNCDrive heeft een paar mogelijke kandidaten, een Granite Devices Argon is mogelijk ook wel een aardige optie. Zo te zien heb je encoders op je assen met een differentiele uitgang, die zijn wel aan te sluiten. Maar welke kant je ook op gaat: je zult je moeten verdiepen in draadjes, signalen en software want het is niet aansluiten en draaien. Als dat niet je ding is zou ik er nog eens goed over nadenken.

Zijn wel leuke snelheden op die assen: 85m/min op de X-as :shock: Dat is zeker geen klein lief freesbankje voor horlogemakers :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door willy wonka »

Retrofit klinkt simpel. Maar je bent weken/maanden bezig.
Ik heb zelf een Emco 240 omgebouwd. Nu is dat nog relatief eenvoudig omdat ik de complete originele elektronica eraf heb gesloopt.
Maar als je bestaande hardware wil gebruiken, bereid je dan maar voor op veel configureren!

Persoonlijk kan ik je LinuxCNC hiervoor aanraden. Alles is mogelijk, maar de leercurve is zeer steil. Vooral als je niet handig bent met de pc...
Gelukkig ben ik dat laatste wel, maar mijn elektronica kennis schiet te kort :roll: Dus daar loop ik soms op spaak.
Daarnaast kan je met LinuxCNC uitbreiden tot je een ons weegt. Zo heb ik er o.a. rigid tapping opgebouwd en koeling door de tooling die ik schakel met een mcode.
Binnenkort ga ik er een toolsetter opbouwen.

Mach3 met een fatsoenlijke controller zou volgens mij ook nog wel gaan. Maar persoonlijk vind ik het te hobbybob en beperkt.
EdingCNC moet je van wegblijven voor dit soort zaken.

Wat ik mij zelf zou afvragen is of je het leuk vindt om een machine om te bouwen? Ook al kost het een half jaar tijd.
Als je per direct wil frezen/draaien, koop dan iets dat klaar is.

Zaken om rekening mee te houden?
- hoe ga je de servo's en spindel aansturen? Huidige gebruiken of vervangen voor nieuw spul?
- idem voor alle sensoren en randapparatuur zoals koelpomp, e.v.t. spanen transporteur.
Van te voren dus een lijstje maken en uitzoeken hoe en wat
- aansturen van turret/wisselaar? Ik heb een nieuw script moeten maken omdat er niets voor mijn turret te krijgen was.
- Wat ga je allemaal vervangen? spindellagers? Riemen? etc etc? Breng de kosten in overzicht

Is de huidige staat van de machine in orde? Als het e.a. versleten is moet het vervangen worden $$$. Is het nog rendabel?

Mijn machine is bijna klaar, nog de puntjes op de i zetten. Maar een tijd geleden heb ik hele dagen onderdelen gedraaid. En zodra de machine warm is kan ik de hele dag 0,01mm vast houden. Toch netjes voor zo'n oud beestje.
Ik heb nu een machine waar ik vanuit cad/cam een onderdeel kan maken, overpompen naar de machine en gas erop.
Met moderne interface en functies die sommige nieuwe draaibanken niet standaard hebben. Plus dat alle elektronica modern is, als iets kapot gaat heb ik de volgende dag een vervangend onderdeel.
Zou ik het nog een keer doen? hell no!
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door Sven »

willy wonka schreef: 30 jan 2018 00:08 Zou ik het nog een keer doen? hell no!
Wat zou je de volgende keer doen? (gebruik je de machine professioneel?)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door willy wonka »

Ik gebruik de machine inderdaad profi. Maar 98% van mijn werk is freeswerk, en daar heb ik een nieuwe voor staan.
Ik zocht wel een draaibank met redelijk moderne besturing, niet te groot, kwalitatief goed en waar mocht het nodig zijn nog support voor te krijgen is.
Dan valt al veel af. Daarnaast merkte ik op dat een aantal handelaren de machines in Duitsland kopen. Hier stonden machines te koop met bv een as of omloop die versleten was, en deze diende gecontroleerd te worden. Vervolgens stonden deze machines op Marktplaats zonder enige vermelding van de problemen (en na wat vissen via de mail, werd hier ook niets over gezegd). Dus daar had ik al niet veel vertrouwen in.
2e hands vond ik de prijzen sowieso erg hoog liggen. Voor een afgeleefde machine uit 1999 werd nog makkelijk 20.000 euro gevraagd.
Dan zat je alsnog met oude besturing, staat van alle geleidingen, en als er vervangende onderdelen te krijgen waren betaal je grof geld.

Dus uiteindelijk besloten om een 240 te kopen met als doel om deze om te bouwen (standaard besturing was niet werkbaar voor mij).
Dan heb je voor niet gek veel geld een prima machine.

Achteraf had ik in Duitsland moeten shoppen, en een 2e hands Mazak QT oid moeten kopen.
Dat scheelt zo maar een paar duizend euro t.o.v. de handelaren hier.
De reden dat ik het niet opnieuw zou doen is omdat ik mij toch verkeken heb op hoeveel werk het is. Voor mij was ombouwen namelijk niet voor de lol. Maar voor het hebben via een nagelopen machine die in orde is, plus modern elektronica.
Nadeel is wel de PC besturing vind ik. Op termijn wil ik die vervangen voor een echte controller (adtech). Maar dan ga ik weer inleveren op bepaalde functionaliteiten.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door javanree »

willy wonka schreef: 30 jan 2018 09:56Nadeel is wel de PC besturing vind ik. Op termijn wil ik die vervangen voor een echte controller (adtech). Maar dan ga ik weer inleveren op bepaalde functionaliteiten.
Waarom is een PC controller een nadeel? Zo werken diverse professionele machines ook. Het door jou genoemde Mazak bijvoorbeeld draaide 20 jaar terug al met Fusion MT gewoon op een Windows 95 (o was het 98?) 'industriele' PC die in de besturingskast ingebouwd zat en dan PLC's ed aanstuurde.

Als ik kijk naar een AdTech product zie ik daar niet 1-2-3 een meerwaarde in tov een goede EdingCNC of LinuxCNC+Mesa implementatie, terwijl je er wel flink inlevert op mogelijkheden en flexibiliteit zoals je zelf ook al zegt.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door willy wonka »

Hurco draait op Windows zover ik weet. Volgens mij kun je zelfs de software als demo van hun site downloaden en installeren.

Voordeel van een echte controller vind ik dat alle functies van de machine aparte knoppen hebben. Dus geen toetsenbord of gedoe met updates en nieuwe versies.
Momenteel heb ik een 21" touchscreen, toetsenbord en pendant. Maar een touchscreen is ook niet alles.
Nu kun je een mooi besturingspaneel vast wel werkend krijgen onder LinuxCNC. Maar hoeveel tijd en geld kost het?
Het heeft beide zijn voor- en nadelen.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door javanree »

Voor LinuxCNC zou ik eens naar Gmocappy kijken, als je de basis al 100% werkend hebt is switchen van de standaard Axis interface naar Gmocappy hooguit 1-2 uur werk.
Dan heb je een touch interface met voor bijna alles inderdaad aparte (touch) knoppen. Ik heb het aan de praat gekregen met mijn Emco 5 met wisselaar en ben er erg tevreden mee.
Samen met een pendant heb ik daarmee voldoende functionaliteit (ik programmeer op een aparte PC) , het keyboard wordt alleen voor troubleshooten ingeprikt.

Updates : als je volledig standalone draait en alles doet het hoef je niet te updaten, die keus maak je zelf. Hang je de machine echter (in)direct aan het boze internet...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door willy wonka »

Ik ken alleen maar Gmoccapy :lol: Axis nooit gebruikt
Gmoccapy heb ik al helemaal naar wens aangepast.
Toolwissel aanroepen op de Fanuc manier en Tormach post aangepast voor LinuxCNC.
Ik maak al mijn CAM op een aparte PC. Maar ik ga binnenkort de draai macros erin zetten zodat ik ook snel aan de machine het e.a. kan maken.

Wat ik bedoelde is dat ik het fijn vind om echte knopjes te hebben i.p.v. een touchscreen.
Plaats reactie