Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door javanree »

Inderdaad dat is diameter modus. In radius modus had je X10 moeten programmeren... maar vergeet dat alsjeblieft, wordt een echte draaier en gebruik gewoon X20.0 als je een asje van 20 wilt hebben :mrgreen:

LinuxCNC doet dat default ook als je het instelt voor draaien, maar laat dan soms alsnog (zoals met de gmocappy interface) tevens de radius zijn.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door create »

Ik draai nu in diameter modus maar de code van Breaker klopt dan niet!

zal morgen weer even kijken
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door Breaker »

De code is perfect, maar jouw instellingen kloppen niet :idea: :lol:

Het is correct dat de code in radius modus is, ik heb als eerste alle verwijzingen naar diameter in de Fusion PP er vakkundig uitgesloopt:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=13&t= ... 14#p144546

Kan wel kijken of ik die weer terug kan zetten, maar dat gaat wat langer duren, want dan wil ik het ook als optie kunnen aanvinken. Dynamisch wisselen tussen radius en diameter modus (G7/G8) wordt inderdaad niet ondersteund in EdingCNC. Tot zover nog geen last gehad van het werken met radius, dus ik amateur-hobby gewoon nog even zo door ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door Arie Kabaalstra »

javanree schreef: 20 feb 2018 17:55 Kun je dat ook niet in je G-code afdwingen? LinuxCNC is dat G7 vs G8 , geen idee hoe EdingCNC dat regelt.
Nooit begrepen dat het mogelijk is om in radius mode te werken op een draaibank, het is zo onlogisch, je blijft omrekenen :roll:
da's er waarschijnlijk eens in gezet door een Sofware engineer op verzoek van iemand op de werkvloer die er ook geen drol van heeft begrepen

'k weet ook nog steeds niet waarom je op een Draaibank een X=Offset kan instellen..

'k weet ook dat er wat verschillen in de diverse versies EdingCNC zitten.. omdat mijn Kalibreer Macrootjes niet werkten..
Maar.. we zijn er in gedoken, en eruit gekomen.. Jan heeft nu 2 Userbuttons om de X- en Z- waarden te kalibreren..

Wat ik wel mooi vond was de Macro van Jan's Toolchanger.. die werkt namelijk nog met het oude gelijkstroom motortje.. en heeft dientengevolge een heel andere macro dan ik, omdat er bij mijn een Steppertje op zit..voordeel van een stepper is wel dat ie veeeel sneller wisselt..

In elk geval werkt alles Nu.. en kan ie Handvaatjes draaien..
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door Breaker »

Arie Kabaalstra schreef: 21 feb 2018 19:11
javanree schreef: 20 feb 2018 17:55 Nooit begrepen dat het mogelijk is om in radius mode te werken op een draaibank, het is zo onlogisch, je blijft omrekenen :roll:
da's er waarschijnlijk eens in gezet door een Sofware engineer op verzoek van iemand op de werkvloer die er ook geen drol van heeft begrepen
Tja, als het zo hoort dan zal ik ook maar overstappen op het diameter gebeuren...

De moeilijkheidsgraad viel mee. Dus op speciaal verzoek twee extra opties toegevoegd aan de PP:
16471

Geeft g-code in diameter formaat en zonder G30 verwijzingen. O, en het nulpunt is een paar mm opgeschoven naar het handvat zelf i.p.v. de stock.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door create »

Dank je Breaker,

Ga er snel mee aan de slag!!

je hoort van me.

greetz Create
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tsja, diameterprogrammering is bij draaien eigenlijk wel handiger, maar om radiusprogrammering nu af te schieten, dan heb je het dus echt niet begrepen. :lol:
Of je denk op z'n minst dat je de enige bent die weet wat je met een besturing kunt doen.
In mijn 35 jarige ervaring weet ik ondertussen wel ongeveer wat ik handig vind, maar dat is helemaal gerelateerd aan het werk wat ik doe.
Zodra je met andere toepassingen bezig bent is een andere ( voor mij onlogische ) programmeer omgeving misschien heel handig.

In de tijd dat ik nog veel contact had met ontwikkelaars, werd in 100% van de vragen van klanten ''waarom dat niet simpel even zo of zo kon' een waterdicht antwoord gegeven, onderbouwt met ervaring en wat er dan op eens allemaal fout zou kunnen gaan.

Hetzelfde zou je b.v. ook voor incrementeel programmering kunnen zeggen, 99% doe je absoluut, maar af en toe is incrementeel reuze handig.
(gisteravond nog even wat kwartcirkeltjes ergens tussen gefrot met incrementele maatvoering, scheelde een hoop type werk)

En die X=offset, over het algemeen zijn besturingen universeel, het wordt pas een draaibankbesturing als je er een draaibank aan hangt, het lijkt me voor de ontwikkelaars niet handig om basic functionaliteit uit de kern te moeten gaan halen met alle risico's van dien. Dan is het de taak van de draaibank-progammeer handleiding om uit te leggen dat je dat zo niet doet.
(buiten het feit dat ik de beschrijving offset in CNC context een hele verkeerde vind :mrgreen: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door javanree »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 feb 2018 14:20 Tsja, diameterprogrammering is bij draaien eigenlijk wel handiger, maar om radiusprogrammering nu af te schieten, dan heb je het dus echt niet begrepen. :lol:
Ik heb ruime ervaring, op diverse besturingen, in zowel draaien als frezen als de combi...
Maar ik heb nog nooit op een draaibank of een bewerkingscentrum in radius mode geprogrammeerd. En het is ook totaal niet logisch... want :

- Je tekening bij het draaien is in 99.9% (ik heb ze nooit anders gezien maar je weet maar nooit...) van de gevallen getekend in diameter mode
- Alle voor zover mij bekende besturingen werken bij beitelcompensatie in de X ook in diameter mode (Fanuc OT , Philips 3000, Mazatrol)
- Je meetgereedschap "werkt in diameter mode"

Ga je dan ineens programmeren in radius mode is de kans dat je fouten maakt ineens aanzienlijk groter, je moet dan continue nadenken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Qua Radius vs Diameter programmering.. Hele cirkels programmeer je in Diameter, gedeeltelijke cirkels in Radius.., Daarom teken, en programmeer je draaiwerk in Diameter, behalve dus de afrondingen aan draaiwerk.. dat zijn radii.. 't zelfde geldt voor freeswerk.. gaten hebben een diameter, Tappen hebben een diameter, Bogen hebben een radius..

Zo eenvoudig is het eigenlijk..
Da's gewoon een goede vuistregel..die voor 99.9% van het werk gewoon opgaat..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Edingcnc Emco Turn 50 Les?

Bericht door DaBit »

Ik heb wel het voordeel dat ik kan schakelen tussen radius en diameter mode :mrgreen:
Diameter is het makkelijkste voor de algemene maten; scheelt weer denkwerk als je nameet met een micrometer. Maar voor een afrondings-G2 of G3 of diepte van een schroefdraad ofzo is radius toch handiger. Doe je op de frees ook.

Eigenlijk interesseert het me niet zo heel veel. Het hoofdrekensommetje diameter = 2x radius is simpel genoeg, ook voor bijvoorbeeld d=18,39mm.
(Al heb ik ook wel eens ooit een werkstukje geproduceerd dat slechts half zo groot was als wat ik verwachtte)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie