Ontwerp portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

Hallo allemaal.

Zo, na veel meelezen en afkijken, toch maar eens een topic aanmaken.

Mijn naar is Ben, 33jaartje jong. en voor de hobby breng ik graag tijd door in mijn werkplaats waar het volstaat met houtbewerking's machines..... op 1 na :cry:
En daarom ben ik hier. Een stuk of 3/4 jaar geleden al eens bezig geweest met het ontwerpen van een portaalfrees maar verder dan dit kwam het niet.
Het werd allemaal te duur, en dus het hele plan in de vriezer gestopt.

Een maand of wat geleden kwam ik op pinterest een paar foto's tegen en toen wist ik het. Er komt een cnc frees bij.

Teken ervaring.... een beetje paint :) dus eerst aan de slag met Sketchup. dat lukt een beetje
De machine wordt 1000x800 en een Z as van ong 300mm worden.
Extrusie profielen zijn 80x80 en 40x80.
Nu heb ik een ontwerp gemaakt wat ik graag met jullie wil delen en horen/lezen wat jullie er van vinden. En natuurlijk aanpassen waar nodig.

16488
16489
16490
16491
16492

Dit is het idee ong. hier en daar zal de tekening niet helemaal kloppen kwa maatvoering, maar dit ga ik stapsgewijs oplossen.
iig bedankt alvast voor het lezen en kijken naar het idee en hopelijk hebben jullie nog tips voor mijn ontwerp.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Sven »

Zoals Hugo al eens schreef, "Iedereen doet dat verkeerd bij de eerste" (en chinezen bij elke frees uit de fabriek):

Keer de geleiding van de z-as om. Nu gaan de karren omhoog en zitten de assen aan de wagens van de x- of y-as.
Je krijgt een stijvere constructie als je de assen op en neer laat gaan en de wagens aan de x- of y- as hebt zitten.

Dr komen vast nog meer opmerkingen maar hier kan je weer een paar uur op tekenen ; )

Edit:
Ik vind dat je het jezelf wel heel moeilijk maakt om een en ander te construeren.
Je moet nu een heleboel delen superhaaks monteren op vlakken die niet heel makkelijk superhaaks te maken zijn. Bijvoorbeeld, de lagerblokken voor de kogelomlopen monteer je op de zijkant van een plaat aluminium.
Die is niet per se haaks en lastig haaks te maken. Dat geeft spanning in de lagers.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

Sven schreef: 24 feb 2018 16:13 Zoals Hugo al eens schreef, "Iedereen doet dat verkeerd bij de eerste" (en chinezen bij elke frees uit de fabriek):

Keer de geleiding van de z-as om. Nu gaan de karren omhoog en zitten de assen aan de wagens van de x- of y-as.
Je krijgt een stijvere constructie als je de assen op en neer laat gaan en de wagens aan de x- of y- as hebt zitten.

Dr komen vast nog meer opmerkingen maar hier kan je weer een paar uur op tekenen ; )

Edit:
Ik vind dat je het jezelf wel heel moeilijk maakt om een en ander te construeren.
Je moet nu een heleboel delen superhaaks monteren op vlakken die niet heel makkelijk superhaaks te maken zijn. Bijvoorbeeld, de lagerblokken voor de kogelomlopen monteer je op de zijkant van een plaat aluminium.
Die is niet per se haaks en lastig haaks te maken. Dat geeft spanning in de lagers.
De eerste versie was andersom getekend, maar toen begon ik te twijfelen en heb alles omgekeerd 😭


Daar heb je zeker een punt, weet namelijk nog niet waar al het Alu vandaan komt, maar voorkomen is beter dan genezen.

Thnx alvast
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door ruudderooy »

Ik zou ook niet voor ronde geleidingen gaan deze zijn echt factoren minder stijf ondanks je de ondersteunde variant kiest en hebben of krijgen later speling. (of je moet goeie kopen maar die zijn niet goedkoper dan HIWIN geleidingen)
ook al ga je voor Chinese recht geleidingen zijn deze echt veel beter dan ronde.
Ik ben zelf mijn frees bank nu aan het upgraden met HIWIN geleidingen en heb altijd spijt gehad van de ronde geleidingen.
Er zijn best ook Chinese varianten die niet veel duurder zijn dan de ronde, heb hier ooit wel eens wat besteld voor een 3d printer en functioneren nog steeds zonder speling.
http://www.tianjintr.com/showinfo-54-142-0.html je kan hier gewoon vrijblijvend prijs opvragen verzend kosten waren niet heel goedkoop maar was inclusief douane kosten.
ook de kogelomloop spindels van mijn vreesbank komen daar vandaan en werken nog goed deze blijf ik ook gebruiken.
ik betaalde voor thr15ca geleiding 6 dollar per wagentje en 14 dollar per meter rail en kwaliteit was echt beter dan verwacht.
kogel omloop spindel heb daar nu voor mijn z-as opnieuw besteld maar deze is niet heel goedkoop Ball screw SFU1605-4, length is 362mm, was 95 dollar met moer dit is C3 nauwkeurigheid de standaard C7 is 30dollar goedkoper.

Gr Ruud
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

Bedankt Ruud voor jouw ideeen, helaas zijn de ondersteunende geleiding en KO al onderweg.

Opzich niet heel erg, want ben nieuw in de cnc en moet nog een hoop leren (eigenlijk alles nog :) )

Tekenen staat even op een laag pitje, het is druk met werk.

Hopelijk komen er volgende week wat onderdelen binnen en kan ik ook wat strakker gaan tekenen kwa maatvoering.
Ik wil uitgaan van de totaallengte van de KO spindels maar weet de maat nog nog niet incl lagerblokken.
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door ewoud »

ik heb ook dit forum afgelezen, nou ja de delen die voor mij leuk waren om te lezen.
maar ik had ook zo mijn idee omtrent een cnc portaal...... maar hoe te werk.
dus ik heb de open source aangehouden, niets verkeerd gekocht en mooie feedback hier op het forum.
zo zie je maar weer, eerst informeren en dan spullen kopen.
maar succes met het bouwen van je portaal.

Grt. ewoud
humm, meten is....
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

Bezint eer ge begint was het toch....

Ik heb er wel overnagedacht hoor ewoud, maar om de kosten een beetje te drukken en om te kijken of cnc echt wat voor mij is wil ik eerst met wat simpele onderdelen aan de slag.

De bedoeling is om als alles naar wens is en het mij ook bevalt misschien een grotere machine te bouwen... iets in de richting van 2440x1220 min. freesbereik en dan puur voor hout.
Dus de stappers en aansturing wel gelijk goed genoeg voor evt een latere machine.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Sven »

Ik denk dat de kosten (met waardevermindering en zo) uiteindelijk lager uitvallen als je een machine bouwt met als doel de hele machine werkend te verkopen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Toxiq »

Hey BenB....zo kom je elkaar nog eens tegen, zie je niet meer op WW, je laatste post was in mijn draaibank draadje
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

Hey Toxiq,

Klopt, ben er al een tijdje niet meer geweest 😓 shame on me. Maar moet nogsteeds de laatste hand aan de Oliver leggen dus misschien ooit...maar hij draait als een zonnetje hoor 😁 (is jouw bakbeest al af dan?)

Ontopic.

Wie zegt dat ik de hele machine ga verkopen 🤔. Tot nu toe ontbreekt het al aan tijd om verder met tekenen te gaan.
Maar het mag best een wat langer project worden dit, des te leuker zal het zijn als alles werkt 😁
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Toxiq »

Zo goed als af draait wel al, meerder dingen gemaakt
Eergisteren nog een Bonbonsschaaltje....88cm :lol:
Je gaat ook aan de CNC, tof !

Ik stuur je een PB
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

zo, weer aan het tekenen geweest.
Er is een pakketje binnengekomen met KO spindels en ondersteunende rail en meer.

Nu kon ik wat preciezer teken alleen loop ik tegen 2 dingen aan.
De verbinding tussen Y en X. in de vorige tekening werd er gewezen op het haaks krijgen van alu op de kop zijde. maar nu heb ik dat weer.
En de Z as, hier moeten dan 8 karretje op komen, (4 aan de kant van de brug en 4 voor de Z as. daar zit dan ook
nog het karretje voor de KO spindel tussen maar krijg het niet voor elkaar.

iemand een idee hoe ik deze 2 dingen kan oplossen.

16504
16503
16502

alvast bedankt voor de tips
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Sven »

Ik vind het moeilijk hier goede feedback op te geven anders dan "Ga dit niet bouwen en begin opnieuw met een ander concept"
Of heb je nog niet alles ingetekend wat je van plan bent?

Hier moet je nog steeds heel veel verbindingen maken met onderdelen die niet als vanzelf haaks zijn.
De zijdelingse stijfheid van je portaal is bijna volledig afwezig.
De wagen op het portaal is ook nodeloos ingewikkeld terwijl er geen enkel voordeel tegenover staat.

Echt, deze opzet gaan bouwen is verspilling van tijd, geld en energie.

Je kan beter een kopie maken van mijn machine (die ik zelf ook weer heb gekopieerd). Daar zitten bijna geen haakse passingen in, bijna alles is gebaseerd op tooling plate die van zichzelf vlak is.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door benkr »

Zot kort door de bocht wil ik niet gaan, maar er zitten toch wel enkele verbeterpunten in, vooral de constructie van de Y-as, hoe denk je die later precies haaks op je werkblad te kunnen gaan stellen?
Ze beide geleiders in hetzelfde vlak, dan gaat dat stukken eenvoudiger, nu moet je op 3 plaatsen stellen en mogelijk ga je het dan nog niet halen terwijl je zeker de ene instelling met de ander gaat beïnvloeden, dat wordt een ellenlange weg met een twijfelachtige afloop.

Zelf zou ik ook kiezen voor andere geleiders, maar dat is een al gedane keuze en dus niet meer relevant.

Kijk naar het ontwerp van de open source machine, die van Sven of die van Serum, zij allemaal hebben hun Y-Z constructie op vrijwel dezelfde manier uitgevoerd.

Ga er ook voor zorgen dat je basis (de X-Y constructie) veel stijver wordt, wat je nu hebt is zo instabiel als wat, niets zorgt er voor dat het geen parallellogram wordt. Zelfs een plaat hout of zoiets brengt al heel veel stijfheid op die plek.
Maar verder gewoon doorgaan, al die kapiteins aan de wal zorgen er niet voor dat jou machine gaat werken, dat moet je echt zelf doen.
En geloof mij en vele anderen hier, als je eenmaal besmet bent met dit virus stop je nooit meer, het kan en moet altijd beter en anders, dat houdt echt nooit meer op.

Een leerzaam topic is ook het topic van Ballegooijen over zijn machine, die begon met nog veel minder en heeft inmiddels een best wel stevige machine, allemaal gedreven door ervaringen met die machine.

Ja, wij allemaal (nou ja, bijna allemaal) zijn op precies dezelfde manier begonnen en willen proberen je voor een paar van de beren die wij tegenkwamen te behoeden, maar net als wij toen, wil jij ook je eigen fouten maken, helemaal niets mis mee, daar leer je het meest van.
gewoon doorgaan dus.
Plaats reactie