Spindles richten

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Spindles richten

Bericht door Sven »

Op een of andere manier is het richten van mijn y-as spindle niet voltooid, ondanks de inspanningen die we daar op los gelaten hebben.
Daarmee kan die as niet de ontwerpsnelheid halen, en zo langzamerhand zou ik die wel willen gaan gebruiken.

En Hans heeft het nogal druk op het moment, dus ik dacht, kan ik dat niet zelf?.

Onderstaande video laat een mooie opstelling voor het richten van assen zien:



Ik wil een vergelijkbare opstelling maken. Maarrrrr
Afgaande op het aantal bewegingen dat Hans en ik moesten maken wordt het gebruiken van een potkrik mateloos irritant. Veeeel te traag.
Ik wil mijn kniehefboompers kunnen gebruiken.
Daar komen dan nog twee dingen bij om een beetje vlot te kunnen werken:

- Een "wipje" om de doorbuiging onderaan en voor de spindle te kunnen meten, om de neerwaartse beweging van de spindle omhoog te laten gaan naar de meetklok
- Een schroef-fijnverstelling om de slag van de pers op een tiende mm te kunnen fijnstellen.

En natuurlijk nog een of ander frame om de kniehefboompers en zijsteunen op te monteren.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spindles richten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je wilt dus:
2 V-blokken waar de spindel in ligt.
Een kniehefboom-persje daar tussen in gemonteerd zodanig dat die z'n kracht kwijt kan.( dus vast aan een stevige tafel schroeven)
Een meetklokje zou er ook gewoon onder gemonteerd kunnen worden, meet je gelijk hoeveel de doorbuiging door de pers is. Moet je alleen een gewonde klok gebruiken (met een slag van 10mm of zo) en geen puppy-taster.
Daar zit natuurlijk al een dingetje, dan heb je best hoge V-blokken nodig, of een flink gat in de tafel.

Maar is zo'n kniehefboom-persje daar sterk genoeg voor?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Spindles richten

Bericht door serum »

ik moet daar ook nog mee bezig voor mijn apparaat, die spindels moeten ook op 3000 rpm kunnen draaien.

U profiel van 40mm multiplex oid, 200 hoog, 16/20/25mm gat door beide staanders, hefboom ook van 40mm multiplex die er precies onder past, de onderste ligger van de U maak je even lang als de hefboom, zodat je kan duwen/trekken. evt. gewoon een stalen hefboom. Lijkt mij dat je met een hefboom van een meter die spindel aardig kan richten.

Als ik het zo teruglees kan ik er geen tabak van maken. Misschien is een schetsje handiger.. Maar goed, hoorde dat je zo'n levendige fantasie hebt dat je bij de eerste 4 woorden al een plaatje van het ontwerp hebt gevisualiseerd. :mrgreen:

Hmm.. Waarom niet zo;

https://www.youtube.com/watch?v=_8eeickkKtI
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Spindles richten

Bericht door audiomanics »

3000 rpm is behoorlijk hard, als je geen servo's hebt.. maar 2000rpm is haalbaar met closedloop-steppers.
Maar voor je die snelheid kan halen moet er met name aan de lagering nog wel eens wat "getuned" worden:
Ik heb gemerkt dat als lager-passingen er strak zitten en de schroefspindels bijzonder strak in de lagers zitten dat het heel zwaar draait. Ook het materiaal en de passing van de bussen in de vasteindlagers , de voorspanning van de KO-moerblokken en de uitlijning van de KO-wagentjes op de rails bepalen sterk wat je als maximale snelheid kan halen..
Zo heb ik een machine die niet boven de 5m/min te krijgen was spelingvrij kunnen tunen tot 12m/min.
De lagerpassingen uitgedraaid tot de lagers er met licht tikken in te drukken waren. daarna gefixeerd met loctite. Evenzo de schroefspindel-assen even met schuurpapier 800 gelapt zodat de net met niet al te veel kracht in de lagers te schuiven waren.. Het loslagereind moet toch wat kunnen schuiven en het vasteind wordt door de moer en loctite geborgd.
De bussen in de vasteindlagerblokken vervangen door gepolijste bronzen busjes die een fractie kleiner zijn dan de standaard geverfde aluminium bussen.. Hierdoor draaien de oliekeringen ook niet zo zwaar. Verder de lagers gewassen en met goede lagerolie gevuld.
Verder is een goede uitlijning van de schroefspindel tov de rails van cruciaal belang.

Te lange schroefspindels kunnen sowieso niet te hard draaien..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Spindles richten

Bericht door DaBit »

@Serum: Ik heb op mijn frees de 1610 spindels op 3000rpm aan de gang gehad; pas toen ik 1u glaslinealen monteerde moest dat omlaag naar 2000rpm omdat die dingen niet harder mogen dan 20m/min. Die spindeltjes zijn iets van 800mm lang, en 3000rpm is met aan 2 kanten vastlagerblokken en voorgespannen moerblokken knap op het randje. Een heel groot verschil met 2000rpm. Bezint eer ge begint; een dikkere spindel met een grotere spoed is een stuk handiger.

Kwa rechtmaken: je weet inmiddels ook dat er zo hier en daar aardig wat kracht bij komt kijken. Dat begint dus met een leuk stukje ijzer op de kop tikken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Spindles richten

Bericht door Sven »

Mijn kniehefboompersje doet 15000N aan het einde van de slag.
Als ik niet te veel kracht nodig heb in het eerste deel van het buigen dan is dat hopelijk genoeg.
Maar dit geharde spul richten vraag veel doorbuiging.
Het is de vraag of ik daar in de stelmogelijkheid van het persje voldoende ruimte voor heb.

16499
serum schreef: 01 mar 2018 18:44 hoorde dat je zo'n levendige fantasie hebt dat je bij de eerste 4 woorden al een plaatje van het ontwerp hebt gevisualiseerd. :mrgreen:
Uhhh, over wie gaat dit nu? Wie heeft er over wie gekletst?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Spindles richten

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 mar 2018 13:58 Moet je alleen een gewonde klok gebruiken (met een slag van 10mm of zo) en geen puppy-taster.
Nee, dan moet je 'm net zolang vertroetelen tot ie weer beter is, en tot die tijd je zien te redden met de poupitaster.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spindles richten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 02 mar 2018 08:31
hugo stoutjesdijk schreef: 01 mar 2018 13:58 Moet je alleen een gewonde klok gebruiken (met een slag van 10mm of zo) en geen puppy-taster.
Nee, dan moet je 'm net zolang vertroetelen tot ie weer beter is, en tot die tijd je zien te redden met de poupitaster.
Soms zijn tiep vouten best aandoenlijk grappig. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Spindles richten

Bericht door Stephan »

Ja richten kan maar kost veel kracht en precisie, je heb eigenlijk een pers / potkrik met drukmeter nodig (weetje waar je was en waar je naar toe moet). Gebruik een zwaar stalen frame, ronde/holle druk kop en ondersteuning (anders krijg je zekerste weten deuken/pitten in je spindel), probeer eerst eens een kromme stang te richten. Even drukken meten en weer drukken. Zorg dat voor je begint je een meet opstelling heb en op kopse kant van de as een graden verdeling.

het kost een beetje vaardigheid en kan ook zeer tegen gaan vallen Vergeet niet de bekende paperclip recht te buigen.
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Spindles richten

Bericht door Robbie »

Hallo Sven,

Voor je begint is het belangrijk om een idee te hebben van de kromte, is het een deel van een cirkel of zitten en één of meer knikjes in?
Daarom zal je de spindel eerst eens over een vlakke tafel rollen (hoeft niet perfect te zijn, gaat om een indruk) om te zien wat het beeld is.
Kan natuurlijk ook goed tussen de centers opspannen tbv de beeldvorming, maar dat kijkt toch wat lastiger. Op de tafel rollen is een goede indicatie, maar veel te grof voor eindcontrole.
Daarna besluit je hoever de opvangpunten uit elkaar staan en kan je met meetklok en pers aan de slag gaan, vergeet niet dat alles wat buiten de opvangpunten steekt, niet wordt gericht.
Ook als de spindel een deel van een cirkel vormt, zal je dus op meerdere punten moeten drukken.
In mijn geval had ik geen persje en heb een meetklok, 2 V blokken, opspangereedschap en de tafel van mijn freesmachientje gebruikt.
Het gaat wat tijd kosten, maar het is mogelijk om het binnen een paar honderdsten te krijgen.

Groeten,
Rob.
Plaats reactie