RATTM Motor 3Kw VFD Dead on Arrival.

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: RATTM Motor 3Kw VFD Dead on Arrival.

Bericht door Kjelt »

Even goed de datasheet vergelijken op spanning, stroom, vermogen.
Maar ook de gate spanning.
Zo te zien moet er hier toch wel een geschikte vervanger bij zitten
https://www.tme.eu/en/katalog/#search=2 ... rameters=1
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: RATTM Motor 3Kw VFD Dead on Arrival.

Bericht door benkr »

De letters er achter vertellen vooral iets over de behuizing en dat verschilt per merk. Ik de basis zijn ze allemaal gelijk, dus gewoon bij b.v. Mouser er eentje kiezen die dezelfde behuizing heeft en vervangen, een IGBT is een IGBT.
Dan maar hopen dat de gatedrivers heel zijn gebleven, dan heb je echt geluk.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: RATTM Motor 3Kw VFD Dead on Arrival.

Bericht door DaBit »

Mwoah, 25N120 is een vrij standaard dingetje, en die HY VFD's gebruiken ze niet echt tot op de laatste letter van de spec.

Lettercombinaties achter het typenummer zijn niet extreem spannend zolang het ding maar in een TO-247 zit. Deze is goed zat. Iets hogere gate charge en ingebouwde gateweerstand. Delay/rise/fall is significant anders, maar ik geloof de Chinese datasheet niet zo; die tijden van ze klopt imho niet hard met de total switching losses die ze opgeven.
Voor de zekerheid vervang je het beste wel allebei de IGBT's in 1 tak, en het liefste alle 6.

Maar Ben, IGBT is IGBT ben ik het bepaald niet met je eens.

Gatedrivers zou ik ook vervangen, bewezen kapot of lijkt-nog-te-werken. Te zuinig zijn op dat punt heeft me al een hoop ellende opgeleverd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: RATTM Motor 3Kw VFD Dead on Arrival.

Bericht door benkr »

Bart, in het algemeen heb je gelijk, maar een 25N120 IGBT is gewoon een 25N120 IGBT, ongeacht van welk merk wanneer je ze in zo'n Huang VFD gaat stoppen denk ik toch, alleen de behuizing is dan nog belangrijk i.v.m. met de montage, isolatie en koeling.
En ja, ik zou ook de gatedrivers mee vervangen, en heel waarschijnlijk die weerstand en diode die er zit ook nog. Maar het soldeerwerk is een rotklus omdat je er eigenlijk niet bij kunt, tenminste bij die ik had, maar die is al wel wat jaartjes oud.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: RATTM Motor 3Kw VFD Dead on Arrival.

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 14 mar 2018 18:15 Bart, in het algemeen heb je gelijk, maar een 25N120 IGBT is gewoon een 25N120 IGBT, ongeacht van welk merk
Neu.. Dat is een 25A@100C/1200V IGBT, veel meer zegt die 25N120 niet.

Current tail, gate charge, Vcesat, bla kan ooit best significant schelen, dat heeft weer invloed op de dI/dt-geinduceerde spanningen, en zo kun je van een stabiel stukje vermogenselektronica een printje maken dat om de haverklap de IGBT's laat ontploffen.

In zo'n HY VFD zal het wel meevallen zolang de IGBT niet belachelijk veel sneller is (dI/dt) en de gatecharge niet heel veel groter (als er een R+D in het gatecircuit zit hadden ze al een reden om de turnoff te willen versnellen...).

Hoe de print van die dingen eruit ziet weet ik trouwens niet; ik heb er nog nooit eentje om zeep geholpen :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: RATTM Motor 3Kw VFD Dead on Arrival.

Bericht door hrscharft »

Aah Fijn :)

De eewig nuchtere Dabit heeft zich ook in het draadje gemengd. altijd weer een genot om jouw heerlijke no nonsense posts te lezen.
Iig Die pc9231 mag dat ook een pc923** zijn? Of het is al een i of een L die er achter staat maar niet meer goed leesbaar door het verwijderen van de lak.
Iig is het een Sharp IC'tje
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: RATTM Motor 3Kw VFD Dead on Arrival.

Bericht door HD13 »

DaBit schreef: 14 mar 2018 17:56 Mwoah, 25N120 is een vrij standaard dingetje, en die HY VFD's gebruiken ze niet echt tot op de laatste letter van de spec.

Lettercombinaties achter het typenummer zijn niet extreem spannend zolang het ding maar in een TO-247 zit. Deze is goed zat. Iets hogere gate charge en ingebouwde gateweerstand. Delay/rise/fall is significant anders, maar ik geloof de Chinese datasheet niet zo; die tijden van ze klopt imho niet hard met de total switching losses die ze opgeven.
Voor de zekerheid vervang je het beste wel allebei de IGBT's in 1 tak, en het liefste alle 6.

Maar Ben, IGBT is IGBT ben ik het bepaald niet met je eens.

Gatedrivers zou ik ook vervangen, bewezen kapot of lijkt-nog-te-werken. Te zuinig zijn op dat punt heeft me al een hoop ellende opgeleverd.
Type wat er in zat heeft een diode tussen collector en emitter, en hij schijnt "High Speed" te zijn.
Dus sneller schakelen en minder verlies (warmte) in de IGBT.
Weet dus niet hoeveel higher speed deze is tov ander merk, maar wel een aandachtspuntje denk ik.

@ Dabit,
Je linkje verwijst naar de hele site van Mouser en niet naar een specifieke IGBT.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: RATTM Motor 3Kw VFD Dead on Arrival.

Bericht door hrscharft »

Beste Harm,

We kunnen de IGW25N120H voor jou bestellen €5,50 per stuk.
Levertijd binnen 1 week.

Met vriendelijke groet,

ElectronicaOnderdelenOnline
Bericht van Eoo BV.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: RATTM Motor 3Kw VFD Dead on Arrival.

Bericht door hrscharft »

Goed in de tussentijd is het anders opgelost,

Heb een nieuwe VFD toegestuurd gekregen van onze vriendelijke Chinese vrienden met een fikse korting en de overleden VFD staat hier op de plank met de IGBT's (waarvan ik niet 100% weet of het de goeie zijn) er naast.

Machine is nu weer volledig operationeel met een nieuwe Z-as waar de spindel ook aan gemonteerd zit.
Wat een genot is dat vergeleken bij zon rond 1,5 Kw ER11 ding. Hier steek je een 25mm frees in en hij vreet alles wat je hem voorschotelt zonder toeren te verliezen of wat ook. Alu staal hout plastic enz.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: RATTM Motor 3Kw VFD Dead on Arrival.

Bericht door benkr »

Hey, ik heb misschien wel interesse in die dode VFD, wil je er van af? En wat vraag je er dan voor?
Plaats reactie